Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Vyrobené na Slovensku

Všetko za vlasť

06.10.2012 | Pavel Sibyla

Verejnoprávnu dvojku sledovalo 2,6 milióna divákov. Nie, Martinka z Turca v programe neúčinkovala.

  • Tlačiť
  • 18

V deň, keď sa Ján Slota stiahol z vrcholovej politiky, Martin Baranovič sa opäť rozpísal na tému súvisiacu s vlastenectvom. Jeho druhý blog sa tiež dáva do pozornosti nasledovným osobám: Marek Maďarič, Václav Mika.

Všetko za Nórsko, Alt for Norge! Toto kráľovské motto je zároveň názov televíznej reality šou, vysielanou televíziou TV Norge, ocenenou obdobnou cenou ako je na Slovensku OTO, za najlepšiu súťažnú reality reláciu.  Desať Američanov rôzneho veku súťaží o to, kto z nich je väčší Nór. Američania s nórskymi koreňmi v krajine nikdy neboli a ani nepoznajú svoje vzdialené škandinávske rodiny. Výhrou pre nich, okrem prémie 50 000 dolárov, je práve stretnutie s ich „rodinou“. Počas desiatich týždňov si súťažiaci merajú sily v poznávaní jazyka, kultúry a tradícií a tiež prírody, histórie a súčasnosti krajiny ich predkov. A každý týždeň jeden z nich v súťaži skončí a cestuje naspäť za oceán.

Hoci to znie „verejnoprávne“ (nudne), tak program beží na súkromnej televízii a je to výborná zábava. Treba si hlavne uvedomiť, že ide o Američanov v Európe.  Na naše pomery vedia byť až príliš nadšení z každej historickej pamiatky, hoci napríklad vidieť zblízka tisíc rokov staré vikingské lode, alebo katedrálu Nidaros v Trondheime nenechá chladnými ani Európanov a/alebo dojatí, niekedy až hystericky, z toho, že sa trebárs ocitli v izbe Grand Hotela na hlavnej mestskej triede Karl Johan, v ktorej prespal prezident Obama, alebo Madonna.  Šou je inteligentná, a k tomu vynikajúca zábava.  A s titulkami – moderátori hovoria so súťažiacimi po anglicky.

O niečo menej zábavná (vtipná), ale zato atraktívna, dramatická a fyzicky náročná je televízna súťaž 71˚Nord. Súťažiaci začínajú svoj boj o víťazstvo na juhu krajiny a pokračujú až na Nordkapp, kde sa dostane len víťaz. Nakrúca sa v prekrásnych dolinách, na pobreží, vo fjordoch a ich okolí, na horách – jednoducho,  atraktivitu súťaži dáva práve pohyb po krajine, po jednotlivých regiónoch od juhu až po najsevernejší bod Európy. Účastníci musia byť fyzicky i psychicky zdatní – ich úlohou je zdolávať prekážky, orientovať sa v náročnom teréne, plniť fyzicky náročné výzvy, a pod. Súťaží sa v každom počasí, za slnečných dní, i za daždivých, i v hlbokom snehu či v ľadovej vode.  Originálna súťaž beží na súkromnej stanici už vyše desať rokov a patrí medzi najpopulárnejšie televízne šou. Výborne sa na to pozerá, žiadna primitívna večerná „reality show“ .

Vrcholom televízneho programu, v zmysle zdolania rekordu v sledovanosti, je najdlhšie vysielaný priamy televízny prenos. 134 hodín v jednom kuse sledovali kamery verejnoprávnej televízie cestu výletnej lode Hurtigruta, plaviacej sa z Bergenu do Kirkenesu uprostred júna minulého roka. Program sledovalo 2,6 milióna divákov a druhý program verejnoprávnej televízie bol vtedy najsledovanejšou stanicou. Loď vítali v prístavoch jednotlivých miest stovky ľudí, konali sa oslavy príchodu i odchodu lode, pilo sa a hodovalo. Hurtigruta počas svojej plavby zastavuje vo viacerých pobrežných mestách a fjordoch a diváci tak mali možnosť vidieť to, na čo sú tu najviac hrdí – na neopísateľne krásnu prírodu.

Toto je malá ukážka nórskeho televízneho programu, ktorý je tak odlišný od toho slovenského, zamoreného čudesnými televíznymi šou s divnými účinkujúcimi a často aj vulgárnym a primitívnym slovníkom. Výber domácej televíznej tvorby  v Nórsku je ďalším z prvkov vlastenectva, ktorým sú Nóri viac či menej známi. Prosto to má úroveň a človek nemusí sledovať prírodopisné a historické dokumentárne filmy na to, aby neosprostel.

Ktovie, možno sa časom nájdu slovenskí kreatívci, ktorí postavia podobnú súťaž ako 71˚Nord a nájdu každý rok partiu žien a mužov rôzneho veku, ktorá zdolá vedomostné i fyzické prekážky od paprikových plantáží na juhu krajiny po štíty našich veľhôr. Alebo nájdu potomkov slovenských emigrantov a dovolia im súťažiť a poznať Slovensko. Podľa mňa dozrel čas priniesť na slovenské obrazovky opäť normálnu zábavu a vkus.

 

  • Tlačiť
  • 18

Tagy Nórsko, Martin Baranovič

Vyrobené na Slovensku

Vyrobené na Slovensku
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 5573
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Takmer všetko na tému nation branding.

Vyrobené na Slovensku

Vyrobené na Slovensku
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 5573
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Takmer všetko na tému nation branding.

Kalendár sa načítava...