Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Černobyľ nie je na Slovensku. Ale vysvetlite to Britovi

29.02.2012 | Pavel Sibyla

Diskusia (18 reakcií)

29.02.2012 | milanll

Ak mam povedat svoj osobny pohlad, Slovensko by si mohlo zacat budovat svoj imidz na obraze krajiny, ktora ako prva z postosialistickych, dosiahla status modernej vyspelej civilizovanej krajiny.

Samozrejme, najskor treba dokoncit tento krok.
Mame sice k tomu dobre nasliapnute, ale tie najdoelezitejsie zmeny, nas stale este iba cakaju.

Pokial by sme sa vsetci zacali sustredit predovsetkym na tento krok, ciel by se dosiahli ovela skor.
Tak, ako to chodi na Zapade - postupne, krok za krokom.
Ked s kazdym prejdenym krokom, sme coraz blizsie ciela.

29.02.2012 | maros.

Mozno to bude zniet fatalisticky, ale s tym, ze Slovensko vela ludi nepozna sa neda nic spravit. Slovensko ma totiz nasledovne charakteristiky:
1. mlada
2. mala
3. vnutrozemska
4. slovanska krajina
5. nebola tu vojna ani katastrofa

To nas dava do skupiny krajin ako Kirgizsko, Moldavsko alebo Tadzikistan. Kto z Vas pozna krasu Kirgizskych hor - a to su ine kopce ako nase Tatry? Anglosasky svet celkovo vo velkom ignoruje post-komunisticke krajiny, Slovensko s tym vela spravit nemoze

29.02.2012 | volim teda som

nebola tu vojna? ty mas ukoncenu zakladnu skolsku dochadzku?

29.02.2012 | maros.

Kolko vojen tu bolo od vzniku Slovenskej republiky? (1993)

29.02.2012 | Aeneas

Súhlasim s tými charakteristikami, ale zober si také česko... Splńa všetky tvoje charakteristiky, ale predsa ma niekolkonasobne lepsi sveng vo svete.... ceske pivo, karlove vary, praha atď. Lenže Slovensko sa nielenže nevie predať, ale nevie si ani ustrážiť tu trošku čo máme.Napr. z vlastnej skúsenosti viem akú námahu mi dalo vysvetlovať v Anglicku, že Tokaj sa vyrába na Slovensku a v Maďarsku, lebo každý mi povedal tokaj-madarsko... tatry maju podstatne menšiu časť Tatier ako my, ale predajuju lepsie.... To už nehovorim ani o jaskyniach a kupeloch... Slovenske kupele maju super prirodne podmienky, ale tie sluzby odradia kazdeho ( cest vynimkam) Myslim si ze imdz treba budovat, ale premyslene a planovane a nie pustit nejaky trailer ktory skonci, so smiesnym logom ktore nepripomina slovensko, a este horsim"little big country"..... keby aspoň "heart of europe"....

29.02.2012 | maros.

Nesplna, Cesko existuje nepomerne dlhsie ako Slovensko - Jan Hus, Karol Velky, Jan Komensky... Slovensko bolo do roku 1918 Madarskom, ci sa nam to paci alebo nie. Do roku 1993 bolo Ceskom, ci sa nam to paci alebo nie.

29.02.2012 | salamoon

tak nejak..ja mam vacsinou zo sveta skusenosti, ze drviva vacsina (ak sa trafi do prvej intencie-Europa) tak ako druhe sa pyta ci je to Russia/Soviet Union alebo Yugoslavia

29.02.2012 | grgo

Je to o tom nájsť niekoľko prevládajúcich tém. Zoberte si napríklad Rakúsko, to žije z nasledujúcich vecí:

1. Historisky usadené do doby Márie Terézie. Pre mňa osobne nie zrovna najoslnivejšie obdobie (nie som taký prívrženec pančúch a parochní), ale poznáte to. Mozart, paláce, kočiare, prehliadky dobových kostýmov apod. Známy bol svedkom toho, ako na tento nový rok začali hrať v bare valčík a viedenčania ho začali spontánne tancovať na parkete. Všetci to akosi prijali ako svoj historický odkaz ktorým sa propagujú.

2. Alpy + príroda + turistika.

3. Ekoimage, ide ruka v ruke s číslom 2. Susedia hovorili, že celé toto trvalo asi tri generácie kým sa vtrepalo ľuďom do hlavy. Povojnová generácia boli rovnaké prasce ako donedávna Slováci. Poznáte to, všade odpadky, umývanie aút v jazere apod. Potom nasstúpila štátna propaganda, výuka na školách a v neposlednom rade prísne pokuty. Za tri generácie máte zrazu národ ktorý dobrovoľne odnááša prepálený olej do zberného centra, a ešte sa im to aj páči. Zvláštna odnož tohto by som ešte povedal je posadnutosť rakúšanov kvalitou potravín, čo je pre mňa trochu prekvapivé. Nie je to zrovna národ preslávený kulinárstvom ako sú Francúzi či Taliani, ale základné potravinárske suroviny majú na špičkovej úrovni, sú si toho vedomí a sú schopní to aj predať.

Prečo spomínam práve Rakúsko? Lebo si myslím, že Slovensko by sa od nich mohlo veľa naučiť a niektoré ich koncepty prachsprosto okopírovať. Ak by som mal niečo vybrať, tak by to bolo toto:

Bratislava: z tejto nič historické ako z viedne neurobíte. Treba prísť s novým konceptom, urobme z nej buď zelené mesto (prepojené s Karpatami, parkami apod.) alebo z nej urobme moderné mesto kultúry na štýl Barcelony, s galériami, koncetami, streetartom apod. Pekná moderná architektúra, dobrý dizajne popretkávaný monumentami zo stredoveku a socializmu by mohlo myť zaujímavým lákadlom pre turistu unaveného viedenským valčíkom a operou.

Historický odkaz: Gotika. Slovensko má ohromný potenciál v množstve nádherných hradov (a ich ruín), východná gotická cesta je neskutočne pekná, od Krásnej Hôrky cez Spišský hrad až po ohromujúcu Levoču. Hrady nás (na rozdiel od Mongolska a Kirgizska) začleňujú do európskeho kultúrneho priestoru a dokážu fascinovať obzvlášť amerických a ázijských turistov. Kapitola sama o sebe je štiavnica a celé toto banské okolie, ktoré má ohromujúci potenciál.

Turistika, hory - toto prachsprosto okopírovať od Rakúšanov. Krásnu prírodu spojiť s trochou tlaku na lokálne suroviny a je vyhraté. V posledných rokoch mám ohromnú radosť zo slovenského vinárstva, ktoré viditeľne naberá na nielen na kvalite, ale sa aj zvyšuje jeho prestíž medzi ľuďmi. Preniesť rovnaký recept a dôraz na kvalitu pre zvyšok potravinárskych produktov, zlepšiť tradíciu gastronómie a je vyhraté.

29.02.2012 | volim teda som

ad3.3
barcelona ma more... a my zeby sme pouzili cunovskogabcikovske dielo? :))
ad3.5
s tym vinom suhlas...

29.02.2012 | grgo

Bratislava má Dunaj. Ale dobre, možno ten príklad z Barcelonou bol prehnaný, poďme z nej urobiť radšej konkurenciu Grazu. Začať by sa mohlo napríklad niečím ako toto: http://www.arcspace...

29.02.2012 | salamoon

no a potom uz len :
-prestat kradnut (auta, hotelove izby...),
-otvorit a zmenit myslenie ludi,
-pochopit co je to zakaznicky servis/biznis,
-aspon sem-tam dat opravit deravu cestu,
-byt ohladuplnejsi voci inym aspon v premavke na cestach,
-logicky zladit zvysky verejnej dopravy a tej paralelnej sukromnej do uceleneho celku,
-najst do nej vodicov s aspon elementarnou schopnostou komunikovat,
-na letisku postavit pilotny informacny kiosk s anglicky hovoriacim osadenstvom, maturitou z geografie/historie a gratis mapami,
-naucit turistov chapat preco je taxik stojaci na ceste drahsi ako ten cez telefon,
-slubit im, ze ked pridu nabuduce, uz sa budu moct vyšťat v cistom zachode a nie na brehu Dunaja
-byt spontanejsi, zabavnejsi, a akcie schopnejsi aj po vecernicku

.
.

01.03.2012 | pavelo

"-naucit turistov chapat preco je taxik stojaci na ceste drahsi ako ten cez telefon,"

tak si spominam na letacik z konferencie vo Viedni, kde bolo +-to iste o tamojsich taxikoch :)

29.02.2012 | lineker

v podstate súhlasím a dovolím si doplniť...
ad2 máme Tatry ale silou mocou chceme z nich urobiť Alpy, v rámci marketingu, propagácie, spájania dolín, regiónov, služieb ok
ad3 BA, silou mocou chceme urobiť s tohto kedysi nádherného a zaujímavého vinárskeho mesta(čka) pod Karpatami veľkomesto s výškovými multibúdami alá NYC a zahustenosťou sídlisk alá Kalkata (nechcem uraziť:) a čoraz menej bez zelene, prečo? načo? v rámci toho čo píšete o BCN áno ale v menšom, ono máme tu napr. zaujímavú galériu takmer v Dunaji a trápi sa... ;)

05.03.2012 | b0b

"Bratislava: z tejto nič historické ako z viedne neurobíte. Treba prísť s novým konceptom, urobme z nej buď zelené mesto (prepojené s Karpatami, parkami apod.) "

zelene mesto z BA asi tiez nebude kedze zakladana filozofia developer "ked chces zelen, odstahuj sa do lesa.." Verejne prietory okrem uplneho centra su v katastrofalnom stave. detto cela infrastruktura( cesty,chodniky..), uz len ako vyzeraju vstupne brany do mesta Hl.stanica a autobusova stanica.
Dalej v BA je totalna absencia kvalitnej modernej architektury atd
Neviem, co chce kdo propagovat? toto zhnite a vytunelovane mesto?

29.02.2012 | martinbc

Trochu veľká krajina, trochu smiešne.

Ani slogan Big Little Country nie je vôbec originálny a má ho viacero krajín.

Čo teda vymyslieť? Najprv treba prestať kamuflovať realitu na Slovensku a začať tvoriť lepšiu.

29.02.2012 | milanll

Moj nazor je, ze skusat propagovat Slovensko na zaklade viacerych veci nie je zrovna najstastnejsia myslienka.

Ludia vo svete maju plne hlavy inych problemov a reklamnych masmedii.
Ak propagacia, tak iba na zaklade jednej veci - lahko zapamatatelanej a zaroven dostatocne vynimocnej.

Tym padom odpadavaju veci ako hory, zamky, jaskyne, Tokaj, vino celkovo, Bratislava, vsetko.

Pretoze Slovensko toto vsetko ma, ale zaroven ma toho menej a nie az tak vyrazne, ako ostatne krajiny.
- Tatry nikdy neporazia Alpy, ani sa s nimi nemozu rovnat.
- Slovenske zamky nikdy neporazia ceske, rakuske, nemecke, francuzske
- Jaskyne - ano, ale na hlavne motto krajiny je to prilis malo
- Tokaj je predovsetkym madarsky a kazdy ho tak berie
- vino - ani nema vyznam spominat, o tuto znacku sa bije Francuzsko, Spanielsko, Portugalsko, scasti Madarsko, tam nemame sancu
- Bratislava - to uz vobec
- Vsetko - vsetko propagovat nema vyznam, myslienka musi byt jedna

Pokial sa nenajde teda nieco naozaj svetovo vynimocne, nema vyznam propagovat nic ine.

01.03.2012 | zvonkár

Tuto kúsok vyššie.A čo také svetovo výnimočné by sa dalo?
Len tak na okraj.Na druhej strane severnej hranice vsadili hlavne na valaskú kultúru a históriu,napriek tomu,že žijú v Polsku.No a prináša to efekt celéj krajine.
Zvonkár

01.03.2012 | milanll

Momentalne ma nic nenapada.

Moj nazor vsak je, ze Slovensko je velmi mlada krajina, ktora si nestihla este vypracovat svoj profil vo svete a stale sa spolieha na pracu inych narodov, ktore nam zanechali svoju pecat na nasom uzemi.

My hladame svoju identitu a poznavacie znamenie prave v tychto cudzich prvkoch.
Mozno by nebolo na skodu veci, skusit vybudovat si svoju vlastnu identitu a tuto potom prezentovat svetu, ako nase poznavacie znamenie.

To by sme sa vsak z hladania identity v minulosti, museli preniest do budovania nasej identity v pritomnosti a preto sa predovsetkym zamerat na riesenie sucastnych problemov.

Slovensko je na ekonomickom, moralnom a spolocenskom dne.
Pokial sa sustredime na tento problem a vyriesime ho, tym padom si automaticky vybudujeme identitu, pod ktorou nas bude rozpoznavat ostatny svet.

Ked mozno prvykrat v historii vlastnej krajiny, si vybudujeme ten svetovy respekt.

Vyrobené na Slovensku

Vyrobené na Slovensku
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 5572
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Takmer všetko na tému nation branding.