Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Vladimír Šnídl

Vojenské lietadlá pre SMER – pokračovanie

10.01.2013 | Vladimír Šnídl

Štátne opravovne prehrávajú súboj o zákazky s garážovou firmou

  • Tlačiť
  • 0

Asistentky ministra obrany Glváča už zrejme obiehajú bratislavské vinotéky. Minister v utorok rozhlásil, že bude chcieť osláviť nákup dopravných lietadiel L-410, ktoré si pred Vianocami v tichosti objednal. A keď už oslavy, tak poriadne. Dôvod k ním zatiaľ nebudú mať len v Leteckých opravovniach v Trenčíne. Tomuto štátnemu podniku totiž hrozí, že na nových lietadlách nebude môcť vymeniť ani skrutku.

Príčiny sú typicky slovenské: Opravovne pripravuje o zákazky malá firma Manipul s. r. o., cez ktorú ministerstvo obe lietadlá nakúpilo.

Na úvod krátky pohľad do archívu. Na skutočnosť, že tajomná eseročka sídliaca v rodinnom dome berie prácu štátnym opravovniam si už pred šiestimi rokmi sťažoval Ján Slota. Ten vtedy obvinil politikov Smeru, že nimi riadené ministerstvo obrany si zbytočne najíma firmu Manipul kvôli údržbe lietadiel L-410 a to navyše bez súťaže.

Samozrejme, Jána Slotu možno podozrievať zo všetkého možného, len nie z úprimného záujmu o transparentné nakladanie s verejnými peniazmi. Z jeho strany šlo vtedy zrejme iba o mocenskú hru, keďže na vplyv v opravovniach si robila zálusk SNS. Problémom však je, že Slotové vtedajšie obvinenia potvrdzujú aj verejné registre. Ako som už na tomto blogu uviedol, počas prvej Ficovej vlády získal Manipul od ministerstva obrany zákazky za minimálne štyri milióny eur – vo všetkých prípadoch sa jednalo o práce na lietadlách L-410. Naopak u štátnych leteckých opravovní nenájdeme v tomto období takúto zákazku ani jednu.

Papierovo ale bolo všetko v poriadku – Manipul mal totiž od výrobcu lietadiel osvedčenie, že je jeho výhradným zástupcom pre slovenský trh a tak nikto jeho zárobky nespochybňoval.

Situácia sa však zmenila po nástupe Radičovej vlády. Ministerstvo naraz prestalo Manipul využívať a miesto neho zverilo lietadlá L-410 Leteckým opravovniam Trenčín. „Preferovali sme štátnu fabriku, ktorá si k tomu postupne získavala príslušné certifikáty od Úradu vojenského letectva,“ uviedol vtedajší minister Galko. Na Centrálnom registri zmlúv môžeme nájsť tri zákazky pre opravovne za celkovo 800 tisíc eur, o ktorých sa rozhodlo práve v tomto období.

Z obdobia Radičovej vlády je však zaujímavá ešte jedna epizódka. I v tejto dobe zrejme pretrvával vplyv Manipulu na rozhodovanie ministerstva obrany a objavili sa snahy pokračovať v zabehnutých štandardoch. Výsledkom bolo, že v septembri 2011 skúšalo ministerstvo zadať eseročke zákazku na revízne práce na lietadlách L-410 v hodnote 142 tisíc eur a k tomu v januári 2012 pridať ďalšiu revíziu v hodnote 83 tisíc.

V oboch prípadoch sa postupovalo obvyklým spôsobom, teda zadaním zákazky bez súťaže. To však už tentokrát vzbudilo pozornosť Úradu pre verejné obstarávanie. Jeho kontrolóri začali oba prípady preverovať. Výsledok? Prvý nákup zrušilo preventívne ministerstvo, druhý zrušil sám úrad. „Kontrolovaný (ministerstvo obrany) nepreukázal, že predmet zákazky je schopný z technických dôvodov alebo z dôvodov vyplývajúcich z výhradných práv dodať len dodávateľ (Manipul), ktorého vyzval na účasť v rokovacom konaní bez zverejnenia,“ napísali do rozhodnutia úradníci.

Ministerstvo obrany skúšalo vytiahnuť obľúbený argument, že Manipul má na zákazku nárok, pretože ide o výhradného zástupcu výrobcu lietadiel. Na to však úrad odpísal, že nie je dôležité, či je Manipul jediný, kto má tú správnu pečiatku, ale rozhoduje, či je aj jediný, kto dokáže požadované práce vykonať. Čo vzhľadom na konkurenčné opravovne v Trenčíne nebol. „Úrad záväzkový vzťah (medzi výrobcom a Manipulom) nijakým spôsobom nespochybňuje, no pre posúdenie splnenia podmienok postupu rokovacieho konania bez zverejnenia je rozhodujúce preukázanie podmienky výhradnosti výrobcu lietadiel typu L-410, teda dodávateľa vo vzťahu k predmetu zákazky,“ uviedli kontrolóri.

Epizódka s Úradom pre verejné obstarávanie však zostala zabudnutá. Prišli vlaňajšie voľby a veci sa začali opäť vracať do zabehnutých koľají. Len necelé štyri mesiace stačili Glváčovmu vedeniu na to, aby prvú zo zmlúv s Leteckými opravovňami nechalo zrušiť. A zákazky súvisiace s prevádzkou lietadiel L-410 začal znovu dostávať Manipul, čoby výhradný zástupca výrobcu. Zatiaľ teda ide len o necelých 53 tisíc a to za nákup náhradných dielovopravy agregátov.

Dôvod pre zrušenie zákazky pre štátne opravovne nie je jasný. Na zaslané otázky na túto tému mi ministerstvo obrany neodpovedalo. Pre Hospodárske noviny však hovorkyňa Martina Balleková naznačila, že snaha bývalého vedenia nechávať zákazky v Leteckých opravovniach bola chybná. „Ministerstvo je naďalej presvedčené, že požadované opravy a revízie sa mali v tom čase riešiť v súčinnosti s výrobcom alebo jeho výhradným zástupcom,“ napísala hovorkyňa.

Jedná sa však o trochu zvláštne tvrdenie. Aj štátne opravovne samozrejme vždy museli pri všetkých významnejších prácach na lietadlách spolupracovať s ich výrobcom - napríklad kvôli dodávkam autorizovaných náhradných dielov a pod. K čomu je však potrebný „výhradný zástupca“, ktorého jediná aktivita spočíva v tom, že zinkasuje peniaze a potom lietadlá nechá prepraviť do fabriky v Kunoviciach, kde sa o nich postará výrobca? Pokiaľ by aj trenčianske opravovne neboli schopné vykonať niektoré z požadovaných prác, ministerstvo stále môže uzavrieť zmluvu priamo s výrobcom - bez nutnosti využiť priekupníka aj s jeho utajenými províziami.

Minister obrany k tomu v utorok na tlačovej besede poznamenal, že s Manipulom sa obchoduje jednoducho preto, lebo to tak chce výrobca lietadiel. „Ja tiež, keď si pôjdem kúpiť Mercedes a pošlú ma namiesto do Stuttgartu na Zlaté piesky, asi nebudem polemizovať, či to je vhodný, alebo nevhodný zástupca,“ povedal Glváč. To sú skutočne odzbrojujúce argumenty, zvlášť v súvislosti s predvianočným nákupom nových lietadiel. Ministerstvo, ktoré platilo desať miliónov eur za nijak moc nepotrebné aerotaxíky, si teda nechalo od stredne veľkej fabriky nadiktovať, s kým bude uzatvárať zmluvy. V Kunoviciach budú mať asi veľmi schopných vyjednávačov.

Z pohľadu ministerstva je však treba uznať, že obchodovanie s garážovou eseročkou môže mat i určité výhody – na rozdiel od štátneho opravárenského podniku jej nikto nebude kontrolovať, ako naloží s verejnými peniazmi. A ani to, s kým sa o svoje zárobky podelí.

Aktualizácia: Dnešné Hospodárske noviny prišli s informáciou, že minister Glváč zamýšla dať Letecké opravovne do prenájmu - podnik sa vraj (prekvapivo) potýka s nedostatkom zákaziek. Nič proti, vstup súkromného hráča by štátnemu podniku mohol skutočne prospieť, pokiaľ teda nepôjde len o špekulanta, ktorého cieľom bude fabriku vytunelovať. Bude ale zaujímave sledovať, či nejaká seriózna firma prejaví záujem o opravovne, ktorým ich vlastné ministerstvo má problém zveriť i civilné vrtulové lietadlá.

 

  • Tlačiť
  • 0

Vladimír Šnídl

Vladimír Šnídl
  • Počet článkov: 28
  • Priemerná čítanosť: 3177
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

novinár českých HN

Vladimír Šnídl

Vladimír Šnídl
  • Počet článkov: 28
  • Priemerná čítanosť: 3177
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

novinár českých HN

Kalendár sa načítava...