Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Vladimír Šnídl

Švédske stíhačky: veľký sen ministra Glváča

12.01.2014 | Vladimír Šnídl

  • Tlačiť
  • 1

Minister obrany Martin Glváč zrejme tuší, že začiatkom roka je v médiách núdza o zásadnejšie novinky. A tak sa minulý týždeň pripomenul so svojím nápadom, že by si armáda mohla prenajať nové stíhačky. Hoci konkrétny typ nemenoval, je jasné, že mal na mysli švédske lietadla Gripen – zatiaľ čo napríklad americký F-16 nemožno označiť za nový stroj, iné moderné stíhačky (Rafale, Eurofighter, F-35) by Slovensko neuživilo. Ministerstvo chce teraz vytvoriť špeciálnu komisiu zloženú z odborníkov i politikov, ktorá by túto možnosť posúdila.

Pre svoj veľký plán si Glváč pripravuje pôdu už od svojho nástupu. Do médií príležitostne vypúšťa informácie o problémoch s prevádzkou súčasných stíhačiek MiG-29 a rozbehol už i prvé neoficiálne rozhovory so zástupcami švédskej vládnej agentúry pre vývoz vojenského materiálu. Okrem toho intenzívne komunikuje s Čechmi, ktorí sa v uplynulých mesiacoch rozhodli predĺžiť prenájom svojich gripenov o ďalších dvanásť rokov. A robí to tak presvedčivo, že už i české ministerstvo obrany začína brať vážne úvahy, že by so Slovákmi mohlo časom vytvoriť spoločnú stíhaciu letku. 

Nutné podotknúť, že ministrove aktivity dávajú zmysel. Slovensko patrí medzi posledné krajiny v NATO, ktoré využívajú stíhačky ruskej výroby. Prevádzka dvojmotorových migov je pritom podstatne nákladnejšia než je prevádzka jednomotorového gripenu, vhodnejšieho skôr pre potreby menších armád. A faktom je i to, že slovenské letectvo sa dlhodobo potyká s nedostatočným prísunom náhradných dielov z Ruska, kvôli čomu je letuschopná ani nie polovica z celkových dvanástich našich stíhačiek.

Naproti tomu prezbrojenie na gripeny by umožnilo nielen vytvoriť spomínanú letku s Českom, vďaka ktorej by si Slovensko vystačilo s menším počtom lietadiel (neoficiálne sa hovorí o ôsmich kusoch), ale navyše by obe krajiny mohli šetriť i na spoločnom servise a výcviku pilotov. 

A potom je tu ešte jeden, o niečo menej viditeľný aspekt. V údržbe slovenských migov je od dôb Dzurindových vlád zaháčkovaná zvolenská spoločnosť Willing a.s., ktorú založil jeden z „akcionárov“ Smeru Miroslav Výboh (naposledy preslávený českou korupčnou kauzou okolo transportérov Pandur). Firma Willing na Slovensku zastupuje ruského výrobcu RSK MiG a až do pôsobenia ministra Ľubomíra Galka cez ňu armáda nakupovala náhradné diely. Okrem toho sa jej technici podieľajú na pravidelných revíziách stíhačiek, za čo firma podľa dostupných informácii inkasovala minimálne štyri milióny eur.

Pokiaľ by pritom došlo na prenájom švédskych stíhačiek, podobné medzičlánky by zrejme z celého reťazca vypadli. Obchodovanie s gripenmi si totiž berie pod seba priamo švédska vláda. Má k tomu dobrý dôvod: v uplynulých rokoch sa okolo gripenov rozpútala medzinárodná aféra, spojená s rakúskym šľachticom Alfonsom Mensdorffon-Pouillym, ktorý na prelome tisícročí loboval za gripeny v strednej Európe. A podľa britských vyšetrovateľov si u toho pomáhal podplácaním politikov a úradníkov v Česku, Rakúsku i Maďarsku. Hoci podozrenia smerovali predovšetkým za britskou zbrojovkou BAE Systems, ktorá v minulosti držala vo fabrike vyrábajúcej gripeny majetkový podiel, reputácii samotných stíhačiek to veľmi nepomohlo. Švédi si tak už radšej držia rôznych sprostredkovateľov čo možno najďalej od tela. 

Až do tejto chvíle by sa mohlo zdať, že by gripeny priniesli Slovensku samé pozitíva. Stále tu však zostáva jedna podstatná prekážka - prenájom švédskych lietadiel by nebol zadarmo. Pokiaľ by sa i Slovensku podarilo vyjednať si podobné podmienky ako majú dnes Česi (nový prenájom ich vyjde na 50 miliónov eur ročne), stále by šlo o väčšiu položku, než sú súčasné náklady na prevádzku migov (33 miliónov ročne). K tomu je treba navyše pripočítať investície do preškolenia pilotov i pozemného personálu. Kde by na to ministerstvo obrany vzalo, nie je jasné. „Ministerstvo v súčasnosti pripravuje koncepciu vzdušných síl, v ktorej bude presadzovať taký model ochrany vzdušného priestoru, aby náklady zostali aj v nasledujúcich rokoch porovnateľné so súčasným zdrojovým rámcom na prevádzku lietadiel MiG-29,“ odpovedala bez ďalších podrobností hovorkyňa Martina Balleková. 

Naštartovanie debaty o nových stíhačkách je v každom prípade jedným z mála pozitívnych počinov súčasného ministra obrany. A zostávala len dúfať, že nejde iba o nejakú taktickú hru voči Rusom, s ktorými potrebuje ministerstvo vyjednať nové podmienky údržby migov. Alebo rovno voči samotnému Výbohovi, ktorý údajne nemá s Glváčom práve najlepšie vzťahy.

  • Tlačiť
  • 1

Vladimír Šnídl

Vladimír Šnídl
  • Počet článkov: 28
  • Priemerná čítanosť: 3177
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

novinár českých HN

Vladimír Šnídl

Vladimír Šnídl
  • Počet článkov: 28
  • Priemerná čítanosť: 3177
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

novinár českých HN

Kalendár sa načítava...