Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Varovanie ministrom: Školy nie sú lego!

12.06.2013 | Verejná komisia pre reformu vzdelávacej politiky

Diskusia (16 reakcií)

12.06.2013 | Agát4

Znova tu máme príspevok polovice z dvojice, ktorá sa honosne nazýva Verejná komisia. A znova čítam všeobecné táranice typu "školy majú reagovať na potreby detí a nie na výstrelky ministerstva školstva". Kto a kde definoval "potreby detí"? Je posilnenie prírodovedných predmetov, informatiky a matematiky skutočne výstrelkom ministerstva alebo reakciou na potreby súčasnosti? A ak je to výstrelok, tak to tvrdenie treba, pani Zuzana Zimenová, aj argumentačne podložiť.
S úsmevom pozorujem, koľko "expertov" na školský systém sa zrazu vyrojilo. Samotné "hovadenie" ministra či ministrov však nestačí na to, aby som niekoho akceptoval jako odborníka, najmä ak kritiku nepodloží pádnými argumentami, ale len prázdnými heslami.
Vážení kritici, skúste urobiť seriózny rozbor aspoň časti školského systému a navrhnúť pre tento subsystém koncepčné riešenie, aby som videl, že viete čo to obnáša. A potom to rozdiskutujme. Vy získate autoritu a my, snáď, nové podnety. Inak je to iba táranie s politickým podtextom.

12.06.2013 | Verejná komisia

Potreby detí môže definovať ŠPÚ, Ministerstvo, výskumný ústav SAV, firmy, rodičia atď. Poznáte to, cuaecumque vera - každému jeho pravda. My tu chceme položiť dôraz na praktickú rovinu - a teda, že potreby detí sa definujú vždy nanovo v triede, lebo potreby sú rôzne, keďže deti sú rôzne. Je to banálny postreh, no u nás doteraz prehliadaný. Podľa Vás, to nie je argument?

Serióznych rozborov od autorky nájdete na linkovanom portáli noveskolstvo.sk dosť. Tak sa rozhodnite, ak chcete čítať blogy, čítajte etrend, ak analýzy choďte na noveskolstvo. Existujú predsa pravidlá žánru.

Zvýšenej dotácii hodín matematiky v rámci aktuálnej Čaplovičovej reformy sa budeme venovať budúci týždeň špeciálnym textom po konzultáciách s didaktikmi matematiky, na Matfyze sa tomu venuje celá katedra. Máme pre to už pracovný názov - Nemusím veľa, stačí dobre. Špeciálne v matematike.

Vedeli ste, že na Slovensku nemáme ani jedného profesora z didaktiky matematiky?

12.06.2013 | augustin.ondrejkovic

V prípade predmetu matematika by ste sa v prvom rade mali obrátiť na predsedu a členov predmetovej komisie ŠPÚ a požiadať ich o výklad zámeru súvisiaceho s navrhovanou zmenou ŠVP a diskutovať s nimi.
.....
Predseda
doc. RNDr. Zbyňek Kubáček, CSc.
Tajomníčka
PaedDr. Monika Reiterová
Členovia
PaedDr. Veronika Palková, PhD.
Mgr. Monika Gregušová
Mgr. Tatiana Košinárová
PaedDr. Ján Žabka
PaedDr. Jarmila Janisková
RNDr. Eva Oravcová
Mgr. Jana Fraasová
doc. RNDr. Peter Bero, PhD.
RNDr. Vladimír Repáš
.....
Ide o expertov na jednotlivé vyučovacie predmety a všetko, čo s nimi súvisí. Zdá sa, že vy máte o tom pochybnosti. Potom vám ale niet pomoci.

12.06.2013 | Verejná komisia

Pán Ondrejkovič, mať pochybnosti je zmyslom kritickej platformy, na ktorej tu diskutujete.


Zmyslom blogu nebolo spochybňovať členov predmetových komisií, hoci o tom, že sa na Slovensku treba mať pred otitulovanými expertmi dobre na pozore najnovšie informuje napríklad ARRA tu - http://www.arra.sk/....

V tejto súvislosti jeden bonmot na odľahčenie - ako povedal jeden americký klasik, niet takej blbosti na svete, pod ktorú by sa nepodpísal nejaký človek s doktorátom.

Čiže, zmyslom bolo upozorniť na to, že aj táto zmena v školstve sa deje na priamu politickú objednávku. My si myslíme, že to nie je v poriadku, preto na to upozorňujeme. Prekáža nám model, v ktorom sa odborníci stretnú až keď ich vrchnosť povolá s konkrétnym zadaním.

Alebo chcete naznačiť, že na predchádzajúcej verzií ŠVP sa "nepodieľalo niekoľko desiatok odborníkov z pedagogickej praxe?" Práveže podieľalo, robili to tí istí ľudia.

Dôležitá je tu úplne iná vec - to, že si ŠPÚ dovolí explicitne uviesť iniciátora nápadu (vláda SR) len svedčí o význame, aký prisudzuje vlastnej politickej lojalite. Myslíme si, že skôr toto by malo byť zdrojom našich aj Vašich obáv.

Fedor Blaščák

12.06.2013 | augustin.ondrejkovic

Myslím si, že nemá zmysel oponovať Vám, lebo Vy ste presvedčený, (presvedčení), že zmeny v ŠVP pre základné školy sú politickou objednávkou a každý, kto sa na predloženom návrhu na zmeny ŠVP pre základné školy, nie je pre Vás vhodným partnerom diskusiu. Takými sú pre Vás , vás, aj autori moderných, prelomových učebníc matematiky, ktorí sú členmi vyššie uvedenej komisie.
.....
Predpokladám, že musí byť pre Vás, pre vás, zničujúce poznanie, že sa v ŠVP pre základné školy navrhuje zavedenie povinného vyučovania predmetu pracovné vyučovanie počnúc tretím a končiac deviatym ročníkom. Môžete si byť však istý, istí, že nejde o nijakú politickú objednávku, ale o výsledok prinajmenšom štvorročného úsilia tímu ľudí z celého Slovenska, ktorí sa podieľali na vzkriesení technického vzdelávania v základných školách zdecimovaného kadejakými pseudoodborníkmi, dobrodruhmi a hazardérmi, ktorým padajú sánky a podlamujú sa kolená, keď sú prizvaní na míting s Geverom Tulleyom, no bez mihnutia oka sú schopní označiť pracovné vyučovanie úplne štandardné v celom svete div nie za proletarizáciu slovenského vzdelávacieho systému. Ubezpečujem Vás, vás, že Technická olympiáda pre základné školy a osemročné gymnáziá nevznikla a nebola registrovaná na politickú objenávku, ale si to vynútila aktuálna situácia súvisiaca s úpadkom technického vzdelávania a nezáujmom žiakov základných a stredných škôl o technické vzdelanie a požiadavkou zamestnávateľov.
....
Máte právo si o tom všetkom myslieť, čo len chcete, no vedzte, že existujú i triezve a pragmatické názory zamestnávateľov, ľudí z praxe a učiteľov základných a stredných odborných škôl a univerzít, ktoré nemajú nič spoločné s tými Vašími, vašími, ba sú s nimi v príkrom rozpore. A tie musíte zasa rešpektovať Vy, aj vy. Vy ich však namiesto ich rešpektovania označíte za prácu na politickú objednávku. Tak fajn. Ale to potom nie o diskusii, ale o neschopnosti diskutovať.

13.06.2013 | magi0065

No neda mi reagovat ten tento slovny skvost:
- "autori moderných, prelomových učebníc matematiky"

Ako rodic, absolvent zakladnej+strednej+vysokej skoly si dovolim tvrdit, ze ti autori mozu mat jasno v comkolvek ale o vzdelavani deti teda nemaju ani ponatia !

Ako sa zvykne ironicky nadavat ludom ktori maju haldy titulov pred a za menom a pritom uz netusia kde je sever a maju problem so svojim egom: "Yntlygent alebo Ynzynyr alebo Akademyk". Samozrejme existuju aj normalni ale ti urcite v tej komisii nesedia.

Je to rovnaka krva skupina ako politici (nepodstatne akej farby), ti tiez nemaju ani paru o tom ako ziju normalni ludia a co ich trapi a ako by sa im dalo pomoct.

13.06.2013 | augustin.ondrejkovic

Ak o niečom neviete, to neznamená, že to neexistuje.
....
http://zabka.blog.s...
....
http://www.rodinka....
....
Nedali ste si ani toľko námahy, aby ste si zistili, kto sú autori učebníc matematiky pre základné školy, kto sú členovia predmetovej komisie matamatika, čo robia a aké majú kompetencie k tomu, aby mohli byť členmi predmetovej komisie matematika.
.....
Píšete: "Samozrejme existuju aj normalni, ale ti urcite v tej (predmetovej)komisii nesedia." Obávam sa preto, že Vám niet pomoci.

12.06.2013 | Agát4

Autorka kritizuje školský systém, ale mám pocit, že obsah pojmu systém jej nie je jasný. Systém musí mať prvky a relácie medzi nimi a tieto musia byť jasne definované. Zdôrazňovaná "potreba detí" je prvok tohoto systému? Ako možno stavať na niečom čo nevieme jasne definovať (a ešte to považujem za argument)? Dá sa takým spôsobom prísť k nejakému funkčnému modelu? Nemýlite si prostriedky s cieľom? Čo to bude za školstvo, pre ktoré nebudú záväzné učebné plány, ale nejaká nedefinovateľná praktická rovina?
Občas sa stáva, že si niekto myslí, že hľadá nové cesty a v skutočnosti bezcielne blúdi.

12.06.2013 | augustin.ondrejkovic

Predmetové komisie ŠPÚ.
.....
Návrh štátneho vzdelávacieho programu (ŠVP) pre základné školy je dielom niekoľkých desiatok odborníkov z praxe a je snahou napraviť niektoré chyby doteraz platného ŠVP.
Mená členov týchto predmetových komisií sú dostupné: http://www.statpedu...
.....
Na návrhu ŠVP sa podieľalo niekoľko desiatok odborníkov z pedagogickej praxe. Návrh bol predložený na verejnú diskusiu. Diskusia trvá to 31. októbra 2013, takže ak bude návrh ŠVP pre základné školy schválený, tak by mal platiť od 1. septembra 2014.
.....
Netreba kopať do otvorených dverí, treba vhodným spôsobom diskutovať. Článok vraj dvojčlennej "Verejnej komisie" nie je podľa mňa vhodnou diskusiou. Mali by ste viac zvažovať, čo a ako napíšete na túto stránku. Tento článok ste jednoducho nezvládli.
.....
http://augustinondr...
.....

12.06.2013 | pavelo

"Netreba kopať do otvorených dverí, treba vhodným spôsobom diskutovať."

Aky je dovod legitimizovat diskusiou snahy o centralnejsiu verziu centralne riadeneho skolstva?
Ked poviem: "zahodte to cele", bude to vari na nieco dobre?

12.06.2013 | augustin.ondrejkovic

A čo ďalej?

12.06.2013 | pavelo

co tak nerobit nic? Pravdepodobnejsie to bude lepsie.
(cim nehovorim, ze treba rezignovat)

12.06.2013 | augustin.ondrejkovic

Nemyslím si, že je správne nerobiť nič. A už úplne nesprávne je kritizovať, osočovať a nadávať.

12.06.2013 | pavelo

Nerobit nic je prudko zmysluplne v kontexte radovo 30ich rokov neustalych pokusov o "zlepsovanie".

"A už úplne nesprávne je kritizovať, osočovať a nadávať." to nespravne kritizovanie myslite vazne? :)

13.06.2013 | augustin.ondrejkovic

Opravujem: úplne nesprávne je iba kritizovať...
....
Nikto Vám nebráni v tom, aby ste nerobili vôbec nič. Ale ani Vy nebráňte iným, aby niečo robili. Len vďaka aktívnym ľuďom mohla vzniknúť Technická olympiáda pre žiakov základných škôl a osemročných gymnázií. S Vaším postojom by nikdy nebola vznikla a nikdy by nebola registrovaná. Podľa Vás by to bolo azda lepšie, keby nebola vznikla a keby nebola registrovaná. Tak fajn. To je ozaj zmysluplné.

12.06.2013 | igieon

AKurat nieco na podobnu temu som cital dneska ale v USA
http://www.truth-ou...

Je to zaujimavy nazor.

Verejná komisia

Verejná komisia
  • Počet článkov: 10
  • Priemerná čítanosť: 1618
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Kritická platforma pre verejnú diskusiu o vzdelávaní na Slovensku.

Zuzana Zimenová je analytička a editorka portálu o reforme vzdelávania noveskolstvo.sk

Fedor Blaščák je filozof a aktivista.



 



http://chcemevedietviac.sk/