Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Piss off, PISA?

16.10.2014 | Verejná komisia pre reformu vzdelávacej politiky

Diskusia (26 reakcií)

17.10.2014 | HromBlesk

JA súhlasím s Daxlerom. Áno testovať treba. Súhlasím aj s Vami, že testovanie úroveň nezvýši. tak čo robíme zle??? testujeme pre testovanie. Výsledky z testovania nemajú žiadny dopad na testovaných. Veď tak či tak ich vezmú na gymnázium, tak či tak ich vezmú na každú školu v tejto krajine, ktorú tak či tak dokončia. Tak načo by sa mali snažiť. Testovať ano, ale aj dôsledky. neprešiel si cez testy, tak môžeš maximálne ísť na dvojročný učebný odbor. A tu je zrazu motivácia. Dnes testujeme pre testovanie bez spätnej väzby. Môžeme nadávať učiteľom že nevedia pripraviť deti ked deti majú v paži. Už neverím o prirodzenej túžbe po nových poznatkoch ktorá je vraj zakorenená v každom z nás, lebo túto ubíjajú rodičia, spoločnosť od narodenia dieťaťa. Tu treba z testovania jasnú spätnú väzbu na možnosť ďaľšieho štúdia vtedy to bude mať zmysel.

17.10.2014 | Jozef Hvorecký

Áno, občas treba aj testy. Rovnako, ako treba známkovať aj žiakov, aby sme vedeli, kto je lepší a kto horší.
Chybou je, keď sa z testov stane CIEĽ vzdelávania ako to naznačujú ministerské výroky. Potom dôjdeme k tomu, k čomu sme došli na vysokých školách.
Sme platení od počtu študentov? Tak ich nabereme čo najviac.
Sme hodnotení podľa počtu doktorandov, docentov a profesorov? Tak im darujeme tituly.
Prirodzeným výsledkom snáh o hodnotenie škôl na základe výsledkov testov bude:
Potrebujeme dobré výsledky testov? Žiakov budeme učiť písať ich - a nič iné. Samotné vedomosti prestanú byť podstatné. Na vysokých školách sa to už deje. Je čas preniesť myšlienku nižšie.

17.10.2014 | ari2

Citujem z článku: „Bude sa viac merať, testovať, testovať, testovať.“ „Z tých testov budú učitelia vedieť, že musia prispôsobiť aj spôsob učenia, aby žiaci takýto nový test zvládli.“

Keďže sa problematike venujete, odporúčam do vašej pozornosti viaceré články o školstve v Amerike a dopadoch testovania povýšeného na božstvo.
Je to mimoriadne zaujímavé, ale tiež znechucujúce čítanie.

Toto chceme?
http://www.blisty.c...

17.10.2014 | HromBlesk

Ale ano, ak si čitala knihu freconmics tam to je jasne napísané ako aj v USA učiteľky skresľovali výsledky žiakov aby dostali prémie aby aj ich škola bola dobrá. Každý systém má aj chyby. Ano strávil som v Japonsku istý čas a zažil samovraždu stredoškoláka v Osake, len preto lebo neprešiel testami a nemohol isť na výšku (potom je vraj výška v Japonksu veget, hovorili mi sami študenti, ale dostať sa tam je drina). Ano zažil som samovraždu na výške kvôli výsledkom spolužiaka. Ale to nie je chyba testovania ale chyba výchovy, neschoposti posúdiť vlastné možnosti. rebríčka hodnôt rodiny. Ano aj toto sú všetko riziká testovania, ale všetko je lepšie ako dnešný stav

17.10.2014 | Roman Kanala

Jéžišmária, štátny tajomník rezortu školstva Juraj Draxler... Z blata do kaluže, z dažďa pod odkvap, od desiatich k piatim.

Späť k téme: vrtichvost Draxler bude jasať nad všetkým, čo prišlo z riadiacich miest, lebo takto je ako správny komunista nastavený. Tlakom z riadiacich miest odstraňovať odpor pri zavádzaní metód chozrasčotu. Ale testy PISA sa naozaj dajú použiť ako nástroj zlepšovania výuky. Použiť na diferenciáciu normatívov "na hlavu" je to posledné riešenie, lebo je príliš násilné, ale učitelia a školy aspoň takto majú spätnú väzbu a vedia, ako na tom sú. Predtým sa len kecalo, flancovalo a šmodrchalo. Tachometer je najdôležitejší merák na palubnej doske.

17.10.2014 | Jozef Hvorecký

Presne to som chcel povedať aj ja. Bez testovania to nejde, lebo bude chýbať spätná väzba. Teraz však hrozí, že z neho spravíme zlaté teľa a budeme sa mu klaňať.

17.10.2014 | IvanPe

To nie ze naleju peniaze do planovanych studijnych odborov a prykryju sa dekou spojenia s praxou. Oni zavedu jednostupnove rozhodovanie o buducnosti, planovanim pracovnych miest. Parafrazujem: podla hesla marketing znesie vsetko sa mladym zatvoria vsetky moznosti este aj tie ktore im tu napriek systemu! prezivajuce schopne skoly umoznovali dostat nielen vzdelanie ale aj iste zrucnosti.
Testovanie o tom ci su alebo nie su vysledky je pre vykon cohokolvek a kdekolvek zasadne, ale miesto vyvodenia dosledkov zaviest uplne statne planovanie?
To je cista devastacia ludskeho ducha. Ohrozenie zakladnej zrucnosti v spolocnosti: schopnosti sa rozhodovat.
Lutujem kantorov, lutujem studentov.
Bolsevik sa prejavil v modernej forme.

17.10.2014 | HromBlesk

Čistá devastácia ludského ducha. To je čo ????. 30% nezamestnaných študentov po skončení výšky, ktorý sedia doma ..... to je ten nezdevastovanbý duch?? Nemajú ani úctu k sebe aby hladali aj málo zaplatené ale v odbore. Zo zbytkových 70% čo robotu nájde , pracuje v odbore 40%. Spolu 28 % študentov robí v svojom odbore. To nie je devastacia ludskeho ducha ničenie aj TVOJICH penazí???? Nie je devastáciou ducha dávať študentom ilúziu vzdelania?? NIe je devastáciou dávať tituly za nič??? Tie isté deti majú v sebe ilúziu nárokov a ilúziu očakávania. TOTO NIE JE DEVASTACUIA DUCHA ????

Bojíme sa testovať len aby chúdence nemali stres.

Nie som za totálne štátne plánovanie, ale z výsledkov tohto totálneho plánovania do dnes žijeme. Pod a sadni napr do klastra Nové Mesto n Váhom. Končia firmy lebo nemajú odborný personál. Ani za 1500-200 nenájdeš frézara ani zámočníka. Po tom tu nastane rozvoj ducha ked to tu všetci zabalia.

17.10.2014 | Roman Kanala

Absolventi na Zlodejsku chcú všetci teplé miestečko v štátnej správe a nie hrdlačiť pre kapitalistického vykorisťovateľa. Na teplé miestečko v štátnej správe treba pytul. Tak si kúpia pytul z hocijakej umyverzity.

Absolventi švajčiarskych polytechník si zamestnanie hľadajú tiež, ale veľká časť z nich si zakladá startupy a živia sa sami presne tým, čo sa čerstvo naučili v škole a mali nejaké vlastné nápady. O tom je ozajstná škola, ktorá má dávať krídla a nie vyrábať sériových bulk dunčov a otrokov.

No a teraz, ako sa dá PISA použiť, aby sa školstvo posunulo týmto smerom k tvorivému uplatneniu poznatkov absolventov? Zatiaľ to vyzerá len na nový nástroj šikany. Komunisti sa nezmenili. Hovorí sa, že ak má niekto v ruke kladivo, všetko mu vyzerá ako klinec. Komunistom ak sa dá do rúk čokoľvek, budú to používať ako mlatok.

17.10.2014 | salamoon

"teplé miestečko v štátnej správe a nie hrdlačiť pre kapitalistického vykorisťovateľa"

dakujeme za ozrejmenie preco pracujete vo verejnom sektore na štátnej univerzite

17.10.2014 | Roman Kanala

A to ešte neviete, bambulo, že som aj škaredý kapitalistický vykorisťovateľ. Tak a teraz môžte zapárať.

20.10.2014 | IvanPe

:)
mylis si pricinu s nasledkom. To ze na Slovensku su pozostatky schopnych ludi nie je vdaka ale napriek planovaniu. Problemom je ze doba kedy vsetci by mali vediet vsetko skoncila. Aj preto bolsevicky skanzen skrachoval.
Doba je tak rychla ze to co platilo dnes zajtra uz neplati.
A ze su nezamestnani studenti je dosledkom toho ze skolstvo bezi stale na planovani a bolsevickych principoch. Ako na Slovensku tak aj v niektorych europskych krajinach. Cuduj sa svete ze prave v tych kde vladne planovane hospodarstvo.
Je len jedina moznost ako z toho von, studenti musia pochopit ze ich uzivi iba to co vedia robit, nie znalosti ale zrucnosti. A stat musi pochopit ze platit studentom predlzovanie mladosti je sice dobre ako socialna politika ale v konecnom dosledku znicujuce pre ekonomiku. Drogovo zavysli na statnom dochodku nevyprodukuje nadhodnotu, bude sa snazit prezit z toho co ostane.
Problemom je ze aj tych malo skol ktore produkovali zrucnych studentov doplatia na kvalitativny rozdiel.
Kazdy ma rovnake prilezitosti, preto Janosik by bol v dnesnej dobe obycajny zlodej.

20.10.2014 | IvanPe

To bola reakcia na hromy blesky :)

20.10.2014 | HromBlesk

Ivan ja sa stretam na pohovoroch s konecným produktom školstva a snazím sa ovlyvnovat deti v rozhodnutí čo majú ísť študovať. Ty vsadzaš na prirodzenú inteligenciu detí a ich rodičov aby študovali to čo ich uživí. A TOTO JE TOTALNY OMYL. Tu nie je racionálne správanie väčšiny. DO kedy chces cakat?? kým nebude nezamestaných 50% absolventov škôl. Ved toto dnes je výsledok cih slobodnej volby..oni si zvolili veget a podpriemer pred vedomosťami, náročnou drinou. Zabudni že v tejto krajine bude zodpovedne konať viac ako 10-20% ľudí. TOTO JE STADO, ktoré musíš poháňať a usmerňovať.

Uprimne povedz čo bolo horšie vo vzdelávaní ??? to pred tým alebo toto čo máme.????

21.10.2014 | libertarian

TOTO JE STADO, ktoré sa tak chová, pretože im to štát umožnuje. Ak niekto vyštuduje ZBYTOČNÚ špecializáciu, a potom dostáva štátnu podporu, tak ho kludne budú nasledovať další, ktorí chcu žiť zo štatnej podpory.

21.10.2014 | HromBlesk

Total ne súhlasím, hovoríme to isté. Preto treba regulovať. Nie na silu ale usmerňovať. Vrátane toho že za školu napr platím, že ako vyštudovaný zdravý človek NEMOZEM mať nárok na akúkoľvek štátnu podporu , vráaten toho, že štát povie, že nie každý sa dostane na VŠ a musí an to splniť nejaké výkonostné/vedomostné parametre,.NApr. PISa alebo je nevime čo a ako to nazveme.

17.10.2014 | redpepper

"Hoci v tomto prípade nemá maslo na hlave ani minister Pellegrini ani štátny tajomník Draxler, ktorí po nástupe do funkcie iba prezentujú to, čo našli na stole. Za premárnenú šancu môžu ich predchodcovia."

Neviem, ako Draxler (zatiaľ som o ňom nepočula), ale Pellegrini tento týždeň v súvislosti so SAV predviedol, že to maslo na hlave má. Byrokrati proste nemajú mentálne vybavenie a skúsenosti na to, aby mohli riešiť problém školstva a vedy.

17.10.2014 | Roman Kanala

Ak ste nepočuli o Draxlerovi, pozrite si pár jeho blogov na http://blog.etrend....
Napríklad tento tu, a potom aj diskusiu: http://blog.etrend....

17.10.2014 | HromBlesk

Mal som česť s Draxlerom aj pracovať. Nebol hlúpy ale typický príklad celkom bystrého človeka, ktorý však vidí iba svoj názor, pôsobil na mna dosť arogantne, my čo sme nezdielali jeho názor sme boli nič. Mal už vtedy tlačenku, myslim HZDS.. Dúfam že dozrel, vyliečil sa zo svojich socánskych myšlienok. Vid jeho blogy.

17.10.2014 | Roman Kanala

Veru dozrel, teraz má tlačenku od S.M.E.R. s.r.o. a zo socánskych myšlienok sa vyliečil tak, že ich vehementne presadzuje.

18.10.2014 | redpepper

Pozrela som si výplody toho pána a musím povedať, že je to *****. Tá neschopnosť z neho len tak presakuje všetkými pórmi. Narcis ako vyšitý.

18.10.2014 | libertarian

redpepper :
citujem :
".....a musím povedať, že je to *****."

- nuž, a toto hovorí on sám o sebe :
"Zaoberám sa strategickou hospodárskou politikou, sociálnou politikou a verejnou správou. Donedávna som pomerne intenzívne vyučoval (od finančnej ekonómie až po európsku hospodársku politiku), dnes sa venujem poradenstvu."

- Takže potom je ******á aj celá tá ekonomia a europska politika, ktorú on prednáša.

18.10.2014 | redpepper

To, že sa niečomu venoval, ešte neznamená, že je v tom dobrý. Ak mám na niekoho nelichotivý názor, tak to neznamená, že aj oblasť, v ktorej pracuje je ******á. Za absolútnu neschopnosť považujem, ak sa niekto pasuje za experta na malé školstvo, o ktorom nemá na základe svojej kvalifikácie ani šajnu a ani v ňom nikdy nerobil. Ak nechce niekto vyzerať ako totálny idiot, tak robí to, čomu rozumie a nerobí to, o čom nemá šajn. Jeho názory na malé školstvo považujem za nebezpečné.

18.10.2014 | Roman Kanala

Skúšam pridať príspevok, stále mi to dáva "Príspevok obsahuje zakázané reťazce".

21.10.2014 | libertarian

Aha !!!
Si taký moc mudry, a ani tolko si nepochopil, že sa nemorálne vyjadruješ, a serveru to vadí. Nauč sa slušne vyjadrovať, a nebudu problémy.

19.10.2014 | Renata Mikytova

paci sa mi cast o merani pridanej hodnoty .... ako to chcu urobit? vysledky monitoru 9 su diskutabilne, vysledky extedrnej casti MS tak isto .... zatial nehodnotia, ze ziak, ktory sa v prvom rocniku po anglicky nevie ani predstavit, na konci studia komunikuje plynulo a ziak, ktory ma v prvom polroku studia ledva 4, napise maturitny test na 60%. Hodnotia skoly podla toho, kolko percent ziaci dosiahnu, ale kto zisti, ci dane percenta boli dosiahnute cestne? ako moze mat 80% ziak, ktory pri ustnej odpovedi nerozumie jednoduchej otazke? toto nikto neriesi, len urcite skoly maju rok co rok dobre percenta a skoly ktore jednaju cestne a ich vysledky su umerne prospechu pocas studia su kdesi na chvoste ....

Verejná komisia

Verejná komisia
  • Počet článkov: 10
  • Priemerná čítanosť: 1618
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Kritická platforma pre verejnú diskusiu o vzdelávaní na Slovensku.

Zuzana Zimenová je analytička a editorka portálu o reforme vzdelávania noveskolstvo.sk

Fedor Blaščák je filozof a aktivista.



 



http://chcemevedietviac.sk/