Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Na Slovensku Fínov tak ľahko nedobehneme

17.05.2013 | Verejná komisia pre reformu vzdelávacej politiky

Diskusia (28 reakcií)

18.05.2013 | Kesler

Pekne reci, ale Finov nedobehneme hlavne preto lebo Fini nemaju Gorily a ich pochybne PR agentury, ktore Gorilla plati. A cuduj sa svete, kto je to INESS, INEKO, KI, HPI etc., ktore maju hromady reci o tom aki su dochodcovia a napr. ucitelia prezrati, aka je hrozne vysoka minimalna mzda. A im chudakom Hascakovi, Spirkovi a napr. poctivym privatizerom meciarovcov Machunkom neostava ani na chleba hoci dru dnom a nocou. Takze sudruzka Zimenová neschovavajte za nejaku verejnu komisiu lebo vas je do kopy pat a vasa rodna strana OKS sa vojde do vytahu. Napiste pekne pri svojom mene som z KI a plati Penta(Gorila).

19.05.2013 | augustin.ondrejkovic

Aktuálna situácia v slovenskom školstve je dôsledkom nezáujmu a arogancie všetkých vlád, všetkých politických strán, všetkých politikov, všetkých poslancov Národnej rady Slovenskej republiky a všetkých ministrov školstva, ktorých sme tu mali.
.....
Pamätáte si, ktorých ministrov školstva sme tu od roku 1990 mali a ktoré politické strany tvorili vládnu koalíciu?
• Ladislav Kováč VPN, KDH, DS, MNI
• Ján PišútVPN KDH, DS, MNI
• Dušan Slobodník HZDS, SNS, SDĽ
• Matúš Kučera HZDS, SNS, SDĽ
• Roman Kováč HZDS, SNS, (SDĽ)
• Jaroslav Paška HZDS, SNS, (SDĽ)
• Ľubomír Harach DEÚS, KDH, SDĽ, NDS
• Eva Slavkovská HZDS-ĽS,SNS, RSS-NAS, ZRS
• Milan Ftáčnik SDK- SDKÚ,SDĽ, SMK, SOP
• Peter Ponický SDK- SDKÚ,SDĽ, SMK, SOP
• Martin Fronc SDKÚ-DS, SMK, KDH, ANO
• László Szigeti SDKÚ-DS, SMK
• Ján Mikolaj SMER-SD, SNS ĽS-HZDS
• Eugen Jurzyca SDKÚ-DS, SaS, KDH, MOST-HÍD
• Dušan Čaplovič SMER-SD
.....
Aktuálny stav slovenského školstva je predovšetkým výsledkom práce politických strán a ich lídrov, ktoré a ktorí mali možnosť ovplyvniť školské veci tak, aby sme mohli, čo sa kvality vzdelania týka, súťažiť s ostatnými krajinami Európskej únie. Ako sa ukázalo ich prioritami bolo v skutočnosti napchávanie ich vlastných vreciek a vreciek ich domácich a zahraničných sponzorov.
......
Náprava škôd, ktoré politici a politické strany na slovenskom školstve napáchali, bude trvať najmenej desať, no možno aj dvadsať rokov. Kto a ako týchto vinníkov potrestá?

20.05.2013 | api

Určito to nie je len problém ministrov, resp. aby nejaký minister tu urobil poriadok, musel by v podstate potopiť svoju vládu. Treba si povedať pravdu, že ani cca 40 - 50% učiteľov po zmene absolútne neprahne. Ak by teda nejaký minister chcel takú zmenu urobiť, ako vo Fínsku, musel by ako vo Fínsku postupovať - na nič sa nepýtať, tresnúť po stole a zo dňa na deň uriť zmeny. Napr. zrušiť 8-ročné gymnázia, čo už "verejná komisia" odmietla, že oni to nechcú, hoci sa oháňajú Fínskom. Tento ich príspevok je síce po minulej kritike napísaný vyváženejšie, ale opäť sú to len reč, ktoré nechcú riešiť celý stav. Čo je na škodu, čiže sa opäť nikde nepohneme. Vo vašom výpise zodpovedných preto tiež chýbajú aj učitelia, tí sú zodpovední tiež. Dopustili, aby medzi nich prisšlí každým rokom horší a horší, štrajkovali len o svojých 10 uer ročne, ale nikdy nespojili štrajk aj s tým, aby sa 1. neprijímali medzi nich horší a horší učitelia, 2. aby sa okrem 10 eur znížila napr. byrokracia. Ich štrajki skončili, keď ich nakŕmili sľubom zvýšenia platu. BEZ nich žiaden politický kandidát neurobí zmenu, pretože pri kriku, ktorý učitelia produkujú sa žiaden minister neodhodlá k tomu, aby potopil stranu v ďalších voľbách. Napr. tu ctená komisia v článku hovorí, že sa produkujú slabí učitelia, ktorí nemajú pedagogickú podporu. V ich predošlom článku som sa spýtal, keďže nesúhlasila komisia s názorom ich vlastného experta so zrušením 8-ročných gymnázii, či súhlasia s druhým krokom z toho vyplývajúcim, a opäť motivácia z Fínska, či súhlasia s obmedzením poštu prijímaných žiakov na pedagogické VŠ, tak ako je to aj v ospevovanom Fínsku, aby sa potom profesori mohli budúcim učiteľom viac venovať a nerobili farmu kvaziučiteľov, ktorí potom v podstate znižujú mzdu aj ostatným učiteľom, lebo ich nízke "nároky" znižujú tlak na zvyšovanie miezd v školstve. No skúste sa túto otázku Komisie opýtať, lebo mne už neráčia na priame otázky odpovedať, dokonca po tejto kritike začal horlivý strážca Trend cenzúrovať moje príspevky, čo som za 10 rokov tu na Trende nezažil.

Teda Verejná komisia: otázka opäť ta istá, kde sme skončili, skúsme sa pohnúť v riešeniach ďalej: Ste za obmedzenie počtu prijímaných študentov na pedagogické smery rovnako, ako to je vo Fínsku?? (Odpoveď asi ani nečakám).

Tiež pochybujem, že by verejná komisia bola proti zrušeniu odpadkovej školy sv. Alžbety a že plne súhlasím s príspevkom dole. Ale u učiteľov a týka sa to aj verejnej komisie je jeden zaujímavý fenomén ... pokiaľ ich nepočujú iní učitelia, tak by sv. Alžbetu aj 8-ročné gymnázia aj zlých podpriemerných kolegov zrušili, akonáhle to majú povedať nahlas, tak v žiadnom prípade, ešte sa postavia na obhajobú slabých kolegov, lebo učiteľský stav nemožno kritizovať a samozrejme, obávam sa, čo mi urobia. Verejná komisia sa tiež obáva, že by súhlasom s niečím mohla prísjť o politické body a priazeň presne rovnako, ako všetci vyššie spomenutí politici. Preto neodpovedajú už na riadne položené otázky z fínskeho vzoru, lebo minule v podstate sa preriekli a povedali, že všetci učitelia stoja za .... Takže otázka ďalšia znie: KOHO dáme za ministra, keď horlivý kritici ako Komisia, či Sibyla sú presne rovnako poka... z názoru okolia, ako tí politici?? Potom tam teda nemáme koho dať a nemá kto zmenu urobiť. Jedine ako na Novom Zélande, najať si externých ľudí z mimo Slovenska a nechať to urobiť ich, ktorým môže byť "obľúbenosť" ukradnutá. Je potom zbytočné sa hrať na kritikov, ak na to nemáme sami. Inak, náprava by sa dala urobiť už možno za 4 roky, len treba toho človeka, čo prestane hľdieť na "obľúbenosť". Vyhovieť všetkým sa nedá. Aj pri oddĺžovaní bánk sme si mysleli, že to bude trvať desiatky rokov a po dvoch rokoch sme stúpali, dotnet kríza bola aká veľká a po krachu zlých sme tiež o tri roky stúpali. Ale bez vyčistenia chlieva to nepôjde.

K článku komisie ešte, okrem toho, že jedno hlása, odborníkov z Fínska si tu volá a potom ich nepočúva, tak s teoretickými základmi článku súhlas, výuka pedagógov na škole je mizerná (preto sa čudujem, že nechcú to obmedzenie počtu ako vo Fínsku), neučí sa nič poriadne z psychológie detí (minule som postnul príspevok s pár linkami na typológiu, Trend láskavo blokuje, kto vie, či tu vôbec tento môj príspevok bude), prax žiadna. Podpora učiteľov na školách tiež žiadna, riaditelia neplnia svoje úlohy, opäť zo strachu pred kolektívom. Opäť reálny príklad - kým sme neprišli na školu my rodičia a nezačali kritizovať, tak sa vo výuke niektorých nič nemenilo, dokonca sa neučilo ani to, čo bolo v osnovách, takže aj s tou metodickou podporou to je divné, keď sa neučí ani to, čo je v osnovách. Samozrejme, žiadny z učiteľkých kolegov proti nevystúpil, hoci na tých zlých sami nadávali a žiaddali (v súkromných rozhovoroch) zmenu. Len tu zmenu a "metodicko-psychologickú" podporu musíme asi zabezpečovať my rodičia, lebo riaditeľka mi povie, že ona o tom vie, ale nič s tým neurobí, že "choďte tam vy". Ministri sú len malý vrchol ľadovca tejto gubernie a popravde, sú len odrazom zvyšku pokryvenej spoločnosti. Rôzne verejne komisie to len dokazujú, lebo sami nedokážu tieto známe javy kritizovať, boja sa straty popularity rovnako, ako tí, ktorých kritizujú. Už vidím, ako by boli vo vláde, cez politickú stranu, lebo inak sa na SK nedá a by nedali učiteľom teiž nič, bo by "nevzali dôchodcom", či lekárom a iným, 1. zo strachu o miesto vo vláde, 2. zo strachu pred stratou "obľúbenosti". Slovesnko aj s týmito kritikmi je jeden veľký výsmech, bohužiaľ. Ešte sme nedorástli na to Fínsko, kde sa všetky politické strany dohodli, že reforma sa takto "draticky" urobí a preto nemalo význam, či sa budú hnevať na jedných alebo druhých. U nás sa nedohodne kompletne nikto.

Tož, pozdravujem, článok teoreticky zaujímavý, praktický kríva na obe nohy. A teším sa, či mi Komisia odpovie. A či má Trend scenzuruje 8-) Našťastie mi nejde o obľúbenosť ale o školstvo a deti, ktoré na tieto naše/vaše hry nemajú čas. Našťastie ešte nie sú skazené okolím a jeho hrami na lepších a najlepších.

20.05.2013 | api

Sorry za hrubky a preklepy, moje ruky píšu pomalšie, ako sa mi objavujú slová v hlave (a tu Trend nemá možnosť editácie príspevku) :( :)

21.05.2013 | hulo11

Vadí Vám niečo konkrétne na 8-ročných gymnáziách, alebo ich chcete zrušiť preto, že ich zrušili Fíni? Nie som učiteľ, ale ako absolvent jedného z nich si myslím, že by to bola škoda...

21.05.2013 | api

Chcem ich zrušiť, lebo súhlasím presne s dôvodmi, prektoré ich zrušili Fíni. Odoberajú dobré deti od ostatných a tým ešte viac prehĺbujú zaostávanie tých druhých. Problém je, že 1. tých slabších je viac, čo sa nám vracia potom vo voľbách, keď "hlúpo" volia alebo ich musíme celé roky živiť, namiesto toho, aby sme im tie 4 roky nechali ľudí, čo ich potiahnú, 2. odoberanie šikovných práve v druhom stupni, kedy sa formuje človek a jeho postoje je obrovská chyba, však si treba preštudovať tie štúdie a trochu psychológie. Byť múdry znamená byť aj zodpovedný a toto je nezodpovedné a vracia sa nám to potom nie len 4 - 5 rokov na ZŠ, ale celý zvyšok života, počas ktorého musíme bojovať s tými, ktorých sme oslabili. Je to len a len o efektivite tohto riešenia, inak mi je jedno, či by existovali alebo nie 8-ročné gymnázia.

21.05.2013 | api

Ešte doplním ... minule autorka blogu odpísala, že je proti zrušeniu, lebo máme slabých učiteľov, čo nevedia podchytiť talent (za toto jej asi mnohé obetavé učiteľky pri mimoškolskej činnosti ďakovať nebudú). Aj toto sme mohli riešiť k spokojnosti tak potrieb spoločnosti - ťahania slabších ako aj k potrebám výmeny informácii medzi lepšími. Už som to navrhoval - roky sa učia oddelene jazyky na školách, prečo by mal byť problém mať pár tých učiteliek z 8-ročných gymnázii na ZŠ (takže by sa "neprepúšťalo, pani odborári) a mať 2 - 3 krát do týždňa práve niektoré spoločné hodiny silnejších?? Došlo by k ťahaniu sa silnejších medzi sebou, k podchytávaniu talentov a ich rozvíjaniu a zároveň následne k prenášaniu týchto ich nových zručností a vedomostí na slabších počas ostatných hodín. "Talentované" učiteľky by tak mohli ťahať aj zvyšok školy, spolu so žiakmi, čo je presne tá podpora, ktorú autorka v blogu propraguje, že pedagógom chýba. Chýba, lebo bola vytunelovaná :( Keď to teda dokážeme s oddeleným vyučovaním jazykov, prečo by sme to nedokázali s týmto? Len nie je vôľa, nezamýšľa sa nikto nad tým (preto vyčítam, že nikto neprináša riešenia!), apriori sa všetko odmieta a aj vzhľadom k tomu, že viem, aká nevraživosť panuje aj v školskom zbore, tak je ťažké si zmenu predstaviť. (kvôli tabuľkovým mzdám - šikovné učiteľky, čo vzdelávajú aj po škole, akcie, krúžky, súťaže, doplácajú kvôli tomu na tie lenivšie). Práve preto by sa ale mal začať meniť postoj aj do vnútra školstva a formovať nové myšlienky, aj cez média (načo sú?), niektoré možno aj nepríjemné, ale bez otvorenia tejto témy vo vnútri si školstvo samo neporadí. Šikovné učiteľky bez podpory z vonka proti slabším nepôjdu. Viem o tom svoje, nie raz ma poslali namiesto seba.

Inak, osobne si myslím, že proti zrušeniu 8-ročných gymnázií sú len učitelia na tých gymnáziách, čo rozprávam s učiteľmi na ZŠ, tí by to mnohí zrušili hneď. Vedia porovnávať, aké škody im to robí...

21.05.2013 | augustin.ondrejkovic

Osemročné gymnáziá sú pre slovenský vzdelávací systém škodlivé práve z dôvodov, ktoré ste uviedli. Lebo škola, trieda, to nie je iba súbor indivíduí, je to sociálny systém s mnohými väzbami so synergickým efektom.
...
Integrácia žiakov s poruchou učenia: Kým nie je v školách dostatok asistentov vyučujúcich pedagógov, dovtedy som zásadne proti takejto integrácii.
...
Integrácia žiakov s poruchou správania: Nie som si istý, či tento typ žiakov patrí do bežnej školy a či asistent vyučujúceho pedagóga-psychológ môže tento problém riešiť a spraviť vyučovaciu hodinu dosatočne komfortnú aj pre ostatných žiakov a aj pre vyučujúceho pedagóga.
...
Integrácia žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia: bez dostatočného počtu asistentov vyučujúceho učiteľa a vyhováteľov a bez radikálnej zmeny v školských zákonoch sa zrejme ďaleko nedostaneme.
...
Rodičia povyťahovali najlepších žiakov zo základných škôl a dali ich na osemročné gymnáziá. Taký malý únik pred slovenskou školskou realitou. Možno aj hranie sa na elitu. Ale čo tí ostatní?

21.05.2013 | api

Ano, je to tak, zaujímam sa dlhšie o to, začal som aj učiť a je mi jasné, že ak sa budú dobrí len odčleňovať od zvyšku spoločnosti, tak to je len na škodu tých dobrých, ktorí si mýlia zodpovednosť s ľahostajnosťou. Najkrajšie som tento princím vide popísaný v konceppci rómskej reformy, jeden môj kamarát na tom pracoval a spolu sme aj čo to konzultovali. Neviem, či sa dá niekde stiahnúť oficiálna verzia, ale popis SVS (sociálne vylúčené spoločenstvá) presne krásne popisuje, ako takéto odčleňovanie pôsobí na celkovú komunitu. Ľudia si berú vzory z toho, čo vidia okolo seba a ak im dobé vzory zoberieme, je to ako vodu kázať a víno piť - síce im kážeme sa správať "slušne", ale zároveň sa sami správame ako nadhodnotené "zvieratá". Takýto psychologický rozkol sa prejavuje v rozvrate takej spoločnosti, z ktorého sa tá rozvrátená časť sama von nedostane. A toto sú presne aj dôsledky vyberania dobrých od zvyšku. Pre zbytočné 4 - 5 rokov odeľovania ničíme si celý zvyšný sociálno-spoločenský priestor :( A čudujeme sa potom, ako to tu vyzerá. Pritom ako som popísal, riešenia sú, či už "drasticky" ako vo Fínsku, zrušenie takých škôl (tie 4 roky nestoja za zvyšných zlých 40 - 50 rokov či odchod zo SR), alebo použiť ten mix hodín. Len ešte ako národ musíme dozrieť, kým pochopíme, že veci nie sú len čiernobielé, či u nás červeno-modré 8-( Chcelo by to tu aj diskutéra zo sociálnej oblasti, ale moc neverím, že to tu CHCE niekto pochopiť...

20.05.2013 | Roman Kanala

Dva dni v *******. Aj tak by sa dal nazvať môj dvojdenný pobyt v Rožňave, ale Deň pekný akosi neprišiel. Bez zabiehania do detailov, práve tam boli promócie z "vysokej školy". Áno, v je tam "vysoká škola", ako inak, sociálnej práce. Pobočka odpadkovej sv. Alžbety, ktorá by v normálnej krajine nikdy nedostala akreditáciu. A odkiaľ dr. Fígeľ dostal doktorát, ktorý nenapísal. Obvykle ak pozerám na vysokoškolských študentov, vidím inteligentné tváre. Tam to bolo ako družstevníci z JRD. Ďalšie otitulovné hlúpe hlavy, ktoré sa uplatnia leda ak v štátnej správe alebo ako au pair v Rakúsku, ak vedia jazyk. Ale k tomu treba aj IQ, ktoré nebolo treba k vyštudovaniu.
 
Vo výklade jedného obchodu som videl nábor do 1. ročníka novej vysokej školy v Rožňave. Akási odpadková strojárina odkiaľsi z Púchova či Dubnice otvára externé bakalárske štúdium učiteľstva. Ďalšie znižovanie latky. Ak sa učitelia majú produkovať v takýchto automatizovaných liahňach, tak radšej zavrieť všetky učiteľské školy na desať rokov a nechať súčasných učiteľov presluhovať v dôchodku. Aj tak sú premnožení a tí noví nebudú lepší.
 
Tadiaľto cesta do lepšej budúcnosti veru nevedie.

20.05.2013 | jan25052

V tych liahnach sa neprodukuju ucitelia.
Tam sa produkuju policajti, colni deklaranti. Kolko je medzi nimi takych "socialnych pracovnikov", "filozofov", "ucitelov"? Jediny postup mozny len papierom...

Stat ako zamestnavatel nici skolstvo tym, ze papierovo vyzaduje vysokoskolske vzdelanie z akehokolvek odboru pre svoje kancelarske krysy.

20.05.2013 | libertarian

Tadiaľto cesta do lepšej budúcnosti veru nevedie. Ale je to určite cesta k hlavnemu cielu EU - vnutiť VŠ diplom aspon 80% populácie. Q kedže sme sa slobodne, cez referendum prihlásili k "ideám" EU, tak ich ciele su našimi cielmi. Dovidenia v pekle.

21.05.2013 | api

A "komisia" ešte stále neodpovedala, či sú za obmedzenie pedagogického štúdia podľa fínskeho vzoru :D Sami vidíte, že všetko, vrátane mimovládok i médií je to tu jedna veľká komédia. Ako nedávno písala jedna autorka tu na Trende o školstve (link nedám, keď blokujú) ... "treba ich hacknúť" ... všetkých. A toto je aj také hackovanie odo mňa, možno trošku expresívne, ale predsa. Poukazovanie na chyby sa nikomu nepáči. Snáď raz dospejú... minimálne tento článok komisie bol o trošku lepší ako predošlý...

20.05.2013 | Roman Kanala

Pekne to je vystihnuté tu:
http://nazory.pravd...

20.05.2013 | Roman Kanala

Čo si o tom myslí tajomník Akreditačnej komisie Českej republiky:
 
Vysokoškolské pobočky niekedy pripomínajú stredné školy
Daniela Balážová, 20.05.2013 15:00
http://spravy.pravd...

20.05.2013 | api

Skúste dať Verejnej komisii tuna priamu otázku, či sú za zrušenie pobočiek :) Lebo mne už na otázky neodpovedajú 8-) Počítam, že z nejakého dôvodu sú proti zrušeniu pobočiek (vymyslime si, počítam, že by "učitelia" prišli o zárobok, tak preto sú proti, niektorých by dokonca museli aj prepustiť, takže sa za to verejne nikto nepodpíše) :) V článku je zaujímavá hneď prvá odpoveď:

"Po sérii hodnotení Akreditačnou komisiou a tiež po tom, čo sa začali touto témou zaoberať niektoré médiá, si vysoké školy viac strážia množstvo a kvalitu svojich pobočiek"

Vypichnime hlasno "po tom, čo sa začali touto témou zaoberať niektoré MÉDIÁ". Keď som to napísal minule tu na Trende v komentári, že sa nevenujú aj druhej strane, tak pre istotu mi Trend blokuje niektoré príspevky :) Tož, "slovenské média". Stále o ničom ako pri Gorile. Hlavne, že budú novinári tiež kritizovať, ako tu je všetko zle a vystavovať sa za morálnejšie autority :) Je to Kocúrkovo, je jedno, do ktorého kúta štátu sa pozrieme ;)

21.05.2013 | Roman Kanala

Trend blokuje len príspevky, ktoré vyzerajú ako spam - je tam priveľa linkov URL. Nerobí to redakcia, ale automatický filter.
 
Inak Vás môže blokovať aj autor blogu. Napríklad, ak ho oštekávate namiesto diskutovania k téme. Väčšinou to nevadí, ale dlhodobo to môže unavovať.
 
K tým pobočkám: zrušenie akreditácie pre daný obor pre celú školu, ak sú nedostatky v pobočke, ako to je v Česku, sa mi celkom pozdáva. Lenže urobiť niečo so sv. Alžbetou nedokázal ani jeden minister školstva, ani Mikolaj, čo bol na ňu mimoriadne nabrúsený. Teraz, keď dali doktorát Fígeľovi, je to už jasnejšie, prečo. Podobne aj Šóliom Komárom je veľmi spolitizovaná kauza, pričom ide o jasnú odpadkovú školu, ktorá by nemala byť vôbec akreditovaná.

21.05.2013 | api

Dva linky asi spamom nebudú, ak tam je pritom kopec textu, podobné komentáre nefiltroval, kým nedostali kritiju dvaja "ľudia". Mám dojem, že sa filtrujú odkazy na ta3, alebo na jeden spomínaný rozhovor o školstve na TA3. A rdaktori na kde čo odpovedajú, ale na toto nie...

21.05.2013 | Motylx

Po niektorými článkami sa mi podarilo dať aj štyri odkazy, pod inými len jeden.
Možno to bude v nastaveni blogera.
Niekedy ta vymaže sám bloger. Ako ti už napísal kanala.

21.05.2013 | Verejná komisia

Chcem Vás ubezpečiť, že žiadne príspevky sme nemazali a nemáme to ani v úmysle robiť v budúcnosti. O nastaveniach redakčného systému etrendu neviem, no budem sa informovať.
Fedor Blaščák

21.05.2013 | api

Tu na vašom blogu sa mi to aspoň minule nestalo - aj keď vy zas už neodpovedáte na moje jednoduché otázky :) "Sfiltrovalo" ma na Ineku a u Sibylu, na ineku boli dva linky, jeden na blog práve Verejnej komisie, druhý na videoarchív na TA3. Ten istý link tu pod komisiou minule prešiel. U Sibylu bol pochvalný komentár aj s linkami na nejakú typológiu detí, čiže žiadné TA3 a tiež to neprešlo, takže niečo tu nehrá. Trend zatiaľ neodpoveda, tak si môžeme len domýšľať, keď sa dejú také veci po "kritike"... uvidíme..

20.05.2013 | augustin.ondrejkovic

Ako to v slovenskom školstve po vyše dvadsiatich rokoch tápania, blúdenia a blúznenia vyzerá:
......
Počet základných škôl:
- verejné 2039
- cirkevné 115
- súkromné 41 (13 v Bratislave, 3 v Banskej Bystrici, 7 v Košiciach)
......
Počet stredných škôl:
- verejné 396
- cirkevné 20
- súkromné 94 (prevažne obchodné a hotelové akadémie)
....
Počet gymnázií:
- verejné 157
- cirkevné 55
- súkromné 43 (14 v Bratislave, 7 v Košiciach)
....
Počet vysokých škôl 36
....
Možno povedať, že aktuálna štruktúra slovenského školstva vôbec nezodpovedá počtu žiakov a študentov. Nezodpovedá ani potrebám ekonomiky na Slovensku a potrebám zamestnávateľov.
....
Momentálny stav slovenského školstva vyhovuje však väčšine žiakov, študentov a ich rodičom. Sú to a budú to práve oni, ktorí sú a budú najväčšími nepriateľmi racionalizácie počtu škôl a podstatného zvýšenia nárokov na štúdium, o spoplatnení vysokoškolského štúdia ani nehovoriac.

21.05.2013 | Roman Kanala

Dobrá správa, v Trstenej zatvárajú pobočky dvoch odpadkových vysokých škôl:
Vysokoškoláci v Trstenej končia
Pravda, Renáta Jaloviarová, 20.05.2013 16:00
http://spravy.pravd...

21.05.2013 | api

Som z Oravy ale ani som nevedel, že tu nejaké VŠ sú. Podľa tých oborov sa ani nečudujem. Zrušiť, je to len fabrika na peniaze a prázdne tituly.

Čo však ale viem, že je nedostatok počítačových odborníkov a gympeľ v Trstenej zrušil štúdium s rozšíreným vyučovaním IT. Asi nám treba viac titulovaných odborníkov za pasom :( Elektronika, ktorá sa na Orave učila a mala tu veľmi silné postavenie sa dnes už učí len taký miniodvar, pritom elektronické hračky sú tie najdrahšie vecičky :) Meníme sa na dielňu, kvalitné odborné veci sa neučia a nepropagujú. Toto by malo byť úlohou štátu, propagovať dobre odborné smery, aby sme tu opäť rozbehli aj nejaký vývoj a neboli len titulovanou montážnou dielňou :( Je to tu všetko Kocúrkovo a podľa reakcii štátu, škôl i učiteľov a rodičov je to všetkým cca jedno. Stále si myslíme, že stačiť vlastniť diplom ako za socializmu 8-|

Ak sa spomína Fínsko, netvorí práve veľkú časť jej HDP elektronická hračka menom Nokia? :)

21.05.2013 | Roman Kanala

Na univerzite v Ženeve je veľmi dobré štúdium informatiky, hlavne rozpoznávanie obrazcov, virtuálna realita, či paralelné riešenie diferenciálnych rovníc. Školné stojí asi 500 frankov na semester, ale náklady na život (strava, ubytovanie) sú asi 2000 Frs mesačne. Bez štipendia je to pre zahraničného študenta pridrahé. Niektorí slovenskí študenti chodia aj na polytechniku do Lyonu, to je v EU a je to lacnejšie. A stále je aj ČVUT v Prahe. Niektorí idú do zahraničia už na strednú školu. Ale to je len smotánka a nie je to pre masy.

21.05.2013 | api

Slušné IT sa dá robiť aj tu, v ČR pracuje asi najväčšia slovenská IT komunita. Dobre sa o IT obuli aj v Košiciach (článok o ich úspechoch je aj na Trende). Mne z krúžku polovica deviatakov šla síce na gympeľ, ale ďalších 5 ľudí sme dostali na IT školu na Orave (odborná škola s gympľovským - rozšíreným učením matematiky). Z toho 4 dievčatá! V danej triede tak budeme mať nevídané zastúpenie jedného krúžku a obce :) Dá sa mnoho vecí riešiť na Sk, len treba prestať hľadať, kto môže za moju/tvoju vinu, ale hľadať, ako "bbcov" obíjsť a dosiahnúť požadovaný výsledok... Lebo "bbcov" bude vždy dosť, ak necháme, aby len oni riadili náš život, kde to dotiahneme? Do súčasného stavu :)

Inak áno, ČR má dobre odborné SŠ a VŠ. Začali tam prednášať ľudiaz praxe, Lukačovič - majiteľ Seznamu, čo urobil zo svojich zamestnancov milionárov, prednášajú mnohí blogeri známi v odbore tď. Na to sme my ešte 100 rokov za opicami...

21.05.2013 | hulo11

Školy chceli 1 321 asistentov, rezort im poskytol financie iba na 722 asistentov. Ak by zrušil súťaže a dal peniaze na asistentov, ako by to dopadlo?
Napísali by ste, že zrušil súťaže, nepodporuje nadané deti a dal peniaze len na 760 asistentov, hoci školy žiadali 1321...

21.05.2013 | api

Presne tak to je. Keďže ani jedna strana nemá koncepciu a plán, tak to ide podľa toho, kto viac zakričí a potom kričia jeden na druhého ... 23 rokov 8-) Keď ich na koncepciu vyzvete a aby sa jej držali, tak ste "nepriateľ štátu" :) Je to tu Kocúrkovo.

Verejná komisia

Verejná komisia
  • Počet článkov: 10
  • Priemerná čítanosť: 1618
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Kritická platforma pre verejnú diskusiu o vzdelávaní na Slovensku.

Zuzana Zimenová je analytička a editorka portálu o reforme vzdelávania noveskolstvo.sk

Fedor Blaščák je filozof a aktivista.



 



http://chcemevedietviac.sk/