Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Redakčný blog TRENDU

Aký bol rok 2013 na TREND.sk a pohľad do našej kuchyne

31.12.2013 | TRENDblog

  • Tlačiť
  • 3

Tagy

Piano, redakcia

V posledné dni roka sa všade bilancuje. Pridáme sa aj my - tvorcovia webu TREND.sk. Vysvetlíme pozadie tohtoročných zmien na TREND.sk a načrtneme plány na rok 2014. Vopred ďakujeme za podnetné pripomienky v diskusii k tomuto blogpostu.

Kto tvorí TREND.sk

O dennú prevádzku a rozvoj TREND.sk sa na "plný úväzok" stará deväť novinárov. Šéfredaktor TREND.sk je zároveň zástupcom šéfredaktora týždenníka TREND. Ďalej sú to dvaja programátori, dvaja obchodníci a manažér online projektov vydavateľstva. Ďalší redaktori TRENDU sa tvorbe obsahu pre web pravidelne venujú popri písaní článkov pre týždenník, spolupracujeme tiež s niekoľkými stálymi externými prispievateľmi a webdizajnérom. Ak vás zaujímajú kontrétne mená, nájdete ich v našom zozname kontaktov

Spoplatnený a voľne dostupný obsah

Od mája 2013 je väčšina sekcií TREND.sk zaradená do systému Piano. Na rozdiel od pôvodného systému spoplatnenia (v ktorom bol článok buď zamknutý alebo odomknutý a ktorý sme od roku 2011 používali na Mediálne.sk) má každý návštevník k dispozícii 7 článkov mesačne (respektíve 3 články na Mediálne.sk) bezplatne, podľa vlastného výberu. Pre príležitostných čitateľov je tento model menej obmedzujúci. Platený prístup je určený pre pravidelných návštevníkov, ktorí chcú mať k článkom na serveri TREND.sk neobmedzený prístup. Predplatitelia týždenníka TREND neobmedzený prístup k online spravodajstvu riešiť nemusia - je automaticky súčasťou predplatného.

Áno, chceme vás motivovať, aby ste platili iba za to, o čo máte záujem - kvalitnú žurnalistiku z domu TRENDU. Dúfame, že ste si v posledných mesiacoch všimli posilnenie obsahu na hlavnom webe TREND.sk. Aj keď naň v vyťahujeme aj niektoré články z printovej verzie (avšak v zamknutej podobe), prevažná väčšina autorských príspevkov je tvorená exkluzívne pre návštevníkov TREND.sk. A aj pri výbere zahraničných agentúrnych správ vždy kladieme dôraz na to, aby sme vám ponúkli zaujímavý obsah, aký inde nenájdete. Tento rok ste si len na TREND.sk mohli prečítať napríklad:

A mnoho ďalších zaujímavých textov.

Nechceme byť jednou z ďalších spravodajských stránok, kde nájdete jeden a ten istý obsah. TREND chce prinášať aj na webe to najlepšie z oblasti ekonomických informácií a biznisu.

K dôvodom spoplatnenia: Financovať redakciu a technické zázemie spravodajského webu len z reklamy sa v posledných rokoch ukázalo byť neudržateľným biznis modelom. Ceny reklamného priestoru totiž v dôslednu globálnej konkurencie prudko klesajú a médium pôsobiace na malom slovenskom trhu nemá šancu súťažiť s Googlom či Facebookom.

Reklama síce zatiaľ tvorí väčšinu našich príjmov, no musíme myslieť na budúcnosť a mať aj alternatívny zdroj financovania. Navyše sme presvedčení, že obsah, ktorý produkuje naše vydavateľstvo, má mať hodnotu vyjadrenú v peniazoch - pretože primárne slúži na ich zarábanie. Tisíce ľudí si dlhodobo predplácajú či kupujú TREND, a určite vedia prečo. Publikovať podobne zameraný obsah pod rovnakou značkou a rozdávať ho bezplatne nedáva zmysel.

A prečo Piano? Technicky lepší paywall v súčasnosti na trhu nie je. Piano ako agregátor dáva pridanú hodnotu aj zákazníkom, ktorí za jednu platbu dostávajú celý balík obsahu. Ak by každé médium malo vlastný paywall, zákazníkov by to vyšlo drahšie, nehovoriac o nepohodlí.

Vlastný paywall napriek tomu máme, prevádzkujeme ho paralelne s Pianom a budeme ho ďalej rozvíjať. Predávame pod ním predplatné TRENDU, či už digitálne alebo klasické so všetkými online službami vrátane prístupu ku článkom zamknutým v Piane a sťahovaniu TRENDU do tabletu v cene. Je to kvalitatívne aj cenovo iný produkt ako Piano (články z TRENDU a magazínu PROFIT v Piane nie sú, ostávajú vyhradené pre predplatiteľov), preto má zmysel ponúkať ich naraz.

Responzívny redizajn

V septembri sa výzor TREND.sk radikálne zmenil. Na hlavnej stránke a v kľúčových sekciách sme nasadili úplne nový, responzívny dizajn. Responzívny preto, aby sa web bez akýchkoľvek nadbytočných krokov dal plnohodnotne používať na mobilných zariadeniach.

Žiadne prepínanie medzi mobilnou a plnou verziou, žiadne sťahovanie a updatovanie aplikácie. Stačí si na plochu tabletu či mobilu pridať záložku TREND.sk. Stránka rozozná, na akom zariadení si ju zobrazujete (aj to, či máte tablet otočený na šírku alebo na výšku) a automaticky sa prispôsobí.

Pritom obsahuje všetky podstatné funkcie vrátane zdieľania na sociálnych sieťach a komentovania článkov. Samozrejme, nezobrazuje sa úplne všetko, čo na veľkom monitore - to na menšom displeji nie je ani možné, ani želané.

V decembri sme do nového dizajnu preklopili aj blogy, hneď začiatkom nového roka príde na rad Mediálne, potom TRENDreality.

Zároveň s redizajnom sme pôvodnú značku eTREND zmenili na TREND.sk. Súvisí to s postupnou integráciou printových a digitálnych produktov nášho vydavateľstva, aj s už spomenutým spoplatením obsahu. TREND je na Slovensku silná značka, chceme na nej ďalej stavať a pripraviť ju na postupný odklon čitateľov od informácií v tlačenej forme.

Stránky TREND.sk sa zatiaľ zobrazujú na pôvodnej doméne etrend.sk. Nakoľko to čitateľa nijako neobmedzuje a prechod na trend.sk je technicky pomerne náročná operácia spojená s istými stratami (najmä dočasné oslabenie pozícií vo vyhľadávačoch), rozhodli sme sa, že zmena domény nie je najvyššia priorita. 

Po nasadení responzívneho dizajnu sme zrušili spravodajskú aplikáciu TREND Reader pre iOS. V porovnaní s responzívnym webom neprinášala čitateľovi žiadnu pridanú hodnotu a jej ďalší vývoj by už nebol ekonomicky efektívny. Naďalej podporujeme magazínovú čítačku TRENDU integrovaní do Kiosku v iOS, jej verziu pre androidové tablety a aplikáciu Daňový a odvodový kalendár (iOS a Android).

Čo plánujeme v roku 2014

  • Prioritou ostáva obsah, na jeho zlepšovaní priebežne pracujeme a v roku 2014 sa budeme snažiť ešte viac priblížiť potrebám čitateľov.
  • Redizajnujeme Mediálne a TRENDreality, čím bude nový responzívny dizajn nasadený na viac ako 90 percentách stránok portálu.
  • Prídeme minimálne s jedným novým obsahovým projektom určeným pre čo najširšie publikum.
  • Doladíme nastavenie paywallov, platiacim čitateľom sa bude zobrazovať menej reklamy.

Ďakujeme za doterajšiu priazeň a želáme vám úspešný rok 2014!

  • Tlačiť
  • 3

Rubrika Z redakčnej kuchyne

Tagy Piano, redakcia

Redakčný blog TRENDU

Redakčný blog TRENDU
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 3145
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Redakčný blog TRENDU

Redakčný blog TRENDU

Redakčný blog TRENDU
  • Počet článkov: 3
  • Priemerná čítanosť: 3145
  • Priemerná diskutovanosť: 10
  • RSS blogu

O blogu

Redakčný blog TRENDU

Kalendár sa načítava...