Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Tomáš Tiefenbach

9 tipov ako objaviť vlastný niche a zarobiť

10.02.2015 | Tomáš Tiefenbach

Inšpirujte sa firmami ako Amazon, Apple, Beats a objavte svoj vlastný ziskový trhový segment.

  • Tlačiť
  • 0

 „Tomáš, spravili sme teraz skvelý software, je to CRM pre malé firmy. Viem že máme veľa konkurentov, ale ten náš bude o X% lacnejší. Čo si myslíš, bude sa to predávať?“ Často dostávam podobné prosby, aby som firme pomohol s produktovou stratégiou.

„Dočasne možno áno. Keď ale za 3 mesiace nejakí indovia nakódia podobné CRM, budete tiež ochotní pracovať za 100USD mesačne, aby ste si vaše nákladové vodcovstvo udržali?“

Jeck Welch, legendárny CEO raz povedal: „If you don’t have a competitive advantage, don’t compete.“ Volne by sa to dalo preložiť „Ak nemáte konkurenčnú výhodu, ani sa nepúšťajte do biznisu.

Nízka cena je síce obrovská konkurenčná výhoda, ale nepoznám veľa firiem okrem Amazon-u, ktorým by táto stratégia fungovala dlhodobo. Navyše, ani Amazon sa nespolieha iba na túto jedinú konkurenčnú výhodu a neustále inovuje.

Teraz vám ukážem na príkladoch úspešných firiem, že podnikať sa dá aj bez najnižšej ceny, alebo najvyššej zľavy.

Jediné čo potrebujete, je nájsť vlastný trhový segment (tzv. niche market) pre každý zo svojich produktov. Ponúkam 9 jednoduchých tipov, ako nájsť vlastný niche pre svoje produkty:

1. Adaptujte

Inšpirujte sa od konkurentov alebo dokonca aj od firiem z iných sektorov. Možno sa niektoré ich triky budú dať adaptovať aj pre váš biznis.

Vedeli ste, že BMW iDrive bol inšpirovaný herným priemyslom? Tenisky Nike Shox boli zase inšpirované tlmičmi v monopostoch F1. 

 

2. Pridajte niečo navyše

Čo tak zákazníkovi pridať niečo extra? Ideálne niečo, čo vás nebude stáť veľa, ale u zákazníka to vyvolá dojem, že za svoje peniaze dostal viac ako u konkurencie.

McDonalds vytvoril produkt Happy meal – jedlo v kombinácii s hračkou. Pôvodný produkt – hamburger s Colou - ponúkali stovky ďalších konkurentov. McDonalds k pôvodnému produktu pribalil hračku a zaujal veľmi atraktívny niche – deti. Na tomto niche mohol potom McDonalds ďalej stavať a ponúknuť ďalšie pridružené produkty - napríklad oslavy pre deti.

3. Ulahčite zákazníkovi život

Každý zákazník musí prekonať určitú mieru diskomfortu, aby mohol u vás nakúpiť – naštartovať notebook, vyhľadať vás medzi tisíckami konkurentov, zavolať či máte produkt k dispozícii, prejsť autom krížom cez celé mesto, zaparkovať, vystáť si radu pred pokladňou... a mohol by som ďalej pokračovať. Zákazník to nemá vôbec jednoduché, ak chce svoje peniaze v obchode utratiť. 

Amazon preto vytvoril svoj systém one-click buying, vďaka ktorému si otvoril cestu aj k technickým antitalentom, alebo mimoriadne pohodlným zákazníkom :-)

4. Stavte na intuitívnosť

Dokážu zákazníci používať váš produkt podobne inštinktívne ako splachovač na toalete? Ak váš produkt dokáže používať  aj 12 ročné dieťa bez školenia, ste na dobrej ceste. Ak nie, tak máte ešte obrovský priestor na zlepšovanie.

Apple stavil pri produkte iPhone na jednoduchosť a intuitívnosť – vybalíte ho z krabice a môžete ho takmer okamžite začať používať aj bez študovania návodu. Svojimi produktami oslovil nielen niche dizajnových nadšencov, ale aj technické antitalenty, ktoré dovtedy preferovali klávesnicové mobily.

5. Kombinujte

Deti rady kombinujú všetko čo im chutí a preto by ich ideálne jedlo vyzeralo ako čokoláda s hranolkami. Nemusíte zachádzať až do takýchto extrémov. Na druhú stranu vám ale nič nebráni v tom, skombinovať to najlepšie so svojich (alebo aj konkurenčných) produktov.

Mnohým ľuďom chutí japonske Wasabi. Možno ešte väčšej skupine chutia čipsy.

Lay’s preto skombinoval chuť Wasabi s čipsami a vznikol z toho ceľkom úspešný produkt pre niche market. Tým niche marketom je prienik dvoch skupín – ľudí čo majú radi Wasabi a zároveň aj čipsy.

6. Personalizujte

Je to výborný spôsob ako si vytvoriť vlastný trhový segment. Nedávno ma zaujal príbeh malej rodinnej firmy Jibbitz. Táto firma vznikla pôvodne z detskej zábavky vyrábať ozdoby pre sandále CROCS.

Deti vyrábali kvetinky a rôzne iné ozdoby, ktorými personalizovali svoje obľúbené CROCS-y. Možno si poviete - taká milá a neškodná zábavka pre deti. 

Môžem vám však povedať, že biznis v tomto absolútne nepokrytom niche segmente sa rozbehol natoľko, že do 4 rokov Jibbitz kúpila samotná firma CROCS za 10 miliónov dolárov!

Ceľkom slušný zisk na ozdobách v hodnote pár centov, čo poviete?

ozdoby Jibbits

7. Robte to rýchlejšie

Koľko trvá, kým vám od objednania donesú pizzu až domov? Skúste vyriešiť, ako by sa výroba a rozvoz dala skrátiť na <30 minút a ja vám garantujem, že svoj niche si zaručene nájdete.

Amazon pôsobí na vysoko saturovanom trhu zásielkového doručovania. Ak chce expandovať podobne rýchlo ako doteraz, nemá inú možnosť, ako zaberať market share svojim konkurentom. Súčasťou tejto expanznej stratégie je aj útok na rôzne niche segmenty, v ktorých donedávna kraľovali lokálne firmy.  

Jedným z týchto niche je aj same-day-delivery, v ktorom mali lokálne firmy mierne navrch pre Amazonom. Amazon však veľmi rýchlo zistil, že doručenie zásielky v rovnaký deň ako boli objednané, je silná konkurenčná výhoda. Logicky preto začal začal budovať lokálne sklady, aby na tomto niche bol schopný konkurovať.

Môj odhad je, že ak budú chcieť tieto lokálne zásielkové obchody samostatne prežiť, budú musieť objaviť nový niche, alebo ešte výraznejšie zrýchliť doručovanie.

8. Predĺžte životnosť

Tiež vás naštve, keď si kúpite krásne topánky a do pol roka sa vám úplne rozpadnú? Nemám 20 párov ako väčšina žien, preto ak si nejake oblúbim a konečne ma prestanú tlačiť, chcem aby mi aspoň rok-dva vydržali. 

Podobne ma nebaví každý mesiac reklamovať iný spotrebič, ktorý zjavne nie je nadizajnovaný ani k tomu, aby prežil 2-ročnú záročnú dobu. 

Môj dedko mal Ladu 1500 – ľudovo nazývanú aj Žigulák – takmer 30 rokov. Áno, auto za ten čas síce morálne zastaralo, ale ešte ja som sa na ňom mohol učiť jazdiť.

Chcem tým povedať toľko, že ak bude váš produkt známy tým, že prežije všetkých konkurentov, určite si nájde vlastný niche.

9. Robte to naopak

Konkurencia má otvorené iba v pracovné dni? Otvorte aj cez víkend! Môžet to sloviť niche ľudí, ktorí cez týždeň pracujú až do večera a nemajú čas behať po obchodoch.

Vaši konkurenti cielia iba na ľudí v prodkutívnom veku? Zamerajte sa aj na deti alebo seniorov!

Ak sa prejdete po nákupnom centre, môžete vidieť, že takmer všetci predajcovia oblečenia cielia iba na "modelov" a "modelky". Ja osobne rád chodím do fitka a veľa drepujem. Preto ma vždy zamrzí, keď vidím v obchode krásne rifle, ale v skušobnej kabínke zistím že ich "pretiahnem" iba cez lítka a ani o centimeter viac. Zamerajte sa preto aj na “neštandardné” veľkosti a svoju klientelu máte takmer zaručenú.

Vidíte, že konkurencia cieli iba na nízko-príjmové skupiny? Spravte high-end produkt iba pre náročných zákazníkov! Na tomto princípe postavil svoj biznis Dr. Dre – jeho firma Beats od roku 2008 vyrába sluchátka pre hudobných fajnšmekrov.

Poviete si, trh s high-end produktami pre fajnšmekrov je príliš malý na to, aby nás uživil. Opak je pravdou – jeho firmu Beats minulý rok kúpil Apple za 3 miliardy dolárov! Je to málo alebo veľa za firmu s obratom 1.5 miliardy dolárov ročne a 700 zamestnancami?

Princíp je pritom veľmi jednoduchý - pozrite sa ako to robí konkurencia a spravte to presne naopak.

Ak vás článok zaujal, spojte sa a autorom cez LinkedIN alebo Facebook

Bezplatné rady ako tvoriť ziskové produkty si môžete pozrieť TU>>>

Zdroje:

How Amazon’s ambitious new push for same-day delivery will destroy local retail.

The 14 Commandments of Creating A Wealth-Pulling Niche

  • Tlačiť
  • 0

Rubrika Podnikanie, procesy, produkty

Tagy Podnikanie, Produkty

Diskusia (0 reakcií)

Tomáš Tiefenbach

Tomáš Tiefenbach
  • Počet článkov: 16
  • Priemerná čítanosť: 3948
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Už vyše 5 rokov pomáham firmám tvoriť ziskové produkty a expandovať na nové trhy. Pri svojej práci využívam osvedčené metodiky ako ITIL, Lean a Six Sigma. Pozrite si moje bezplatné rady, ako spraviť váš biznis ziskovejší TU>>>



Ak vás moje blogy zaujali, spojte sa so mnou cez Facebook alebo LinkedIN

Tomáš Tiefenbach

Tomáš Tiefenbach
  • Počet článkov: 16
  • Priemerná čítanosť: 3948
  • Priemerná diskutovanosť: 9
  • RSS blogu

O blogu

Už vyše 5 rokov pomáham firmám tvoriť ziskové produkty a expandovať na nové trhy. Pri svojej práci využívam osvedčené metodiky ako ITIL, Lean a Six Sigma. Pozrite si moje bezplatné rady, ako spraviť váš biznis ziskovejší TU>>>



Ak vás moje blogy zaujali, spojte sa so mnou cez Facebook alebo LinkedIN

Kalendár sa načítava...