Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Tomáš Schabjuk

Tlačíte si sami vizitky? Prečo tu máme tento neobalový nezmysel?

07.12.2016 | Tomáš Schabjuk

  • Tlačiť
  • 0

Za posledné mesiace sme na internete a v diskusiách čítali desiatky článkov a príspevkov, v ktorých sa ľudia pýtajú, že či sa majú niekde registrovať a platiť, ak si sami tlačia vizitky, letáky, či ak si to dajú vytlačiť niekomu inému. Že o tom počuli, čítali a že tomu nerozumejú. Niet sa čomu čudovať, je to jeden z bonbónikov už takmer rok účinného zákona o odpadoch.

Čo sa stalo? Prečo tak ľudia bláznia, čo ich k tomu vedie, odkiaľ majú informácie? Príklad vizitiek je krásny príklad, nakoľko ukazuje to, že ak by to bola pravda, problém má cca 650 000 firiem a  živnostníkov, lebo vizitky si tlačí alebo dáva tlačiť asi každý z nás.

A teraz pekne po poriadku.

Nový zákon o odpadoch zadefinoval neobalové výrobky. V skratke sú to napr. knihy, noviny, časopisy, papier, výrobky z plastov, hračky, nábytok ... Jednoducho ministerstvo zadefinovalo okruhy výrobkov, ktoré patria do tejto skupiny. Ak niekto vyrába alebo dováža na Slovensko neobalový výrobok, má niekoľko povinností. O tom ale nechcem písať, poďme k tým vizitkám.

Vizitky spĺňajú základnú charakteristiku neobalového výrobku, teda že sú z papiera. Poctivé firmy, ktoré ešte nie sú dostatočne zavalené administratívou od výmyslov sveta, som zatiaľ asi nepotešil. Skúsim to teraz.

To že je to z papiera, ešte neznamená, že je to neobalový výrobok podľa zákona o odpadoch. Muselo by sa toho splniť viac. Vizitku by ste museli v rámci svojej biznis aktivity rozdávať ľuďom – napríklad pizzeria svojim zákazníkom. Ak vykonávate činnosti výlučne pre firemnú klientelu, na celý neobalový výrobok zabudnite, netýka sa Vás to.

Ale čo tá pizzeria? Ona si to zlizne, nakoľko musí pátrať ďalej. Vytlačila si vizitky sama? Na aký papier? Kúpila si ho vo verejnom papiernictve? Výborne, tak nech nič neplní, na trh nedodáva žiadny neobalový výrobok, nakoľko ten tovar v papiernictve mal byť už zaplatený ako neobalový výrobok. Vyplýva to z usmernenia ministerstva.

Ale čo ak si pizzeria dáva tlačiť vizitky v tlačiarni a vizitky rozdáva aj občanom. A sme doma. Toto je ten prípad kedy vizitky treba riešiť. Usmernenie ministerstva tento horúci zemiak hodil presne do tejto pizzerie.

Usmernenie ministerstva = kameň úrazu.

Nedá sa to napísať inak, je to tak. Ministerstvo v ňom potvrdilo to, že čo sa dá robiť jednoducho, na Slovensku to treba spraviť mega nezmyslene a zamotane. V zákone totiž stojí, že za neobalový výrobok je zodpovedný subjekt, ktorý ho na Slovensku vyrobí, alebo ho tu dovezie. Neobalový výrobok je aj obrovská rolka papiera, ktorú vyrobia papierne, či dovezú ich na Slovensko distribútori. Z tejto rolky sa na konci vyrobia tie naše vizitky.

Tak prečo to celé neriešia tí prví výrobcovia, resp. dovozcovia? Pevne dúfam, že tak to bolo pôvodne myslené a trh si len dodatočne našiel dieru v zákone a ministerstvo ju odobrilo. V samotnom usmernení je na škodu veci uvedené to, že fyzický výrobca/distribútor nevie, či ten jeho papier sa použije pre výrobky pre občanov alebo pre firmy a teda sa celej zodpovednosti elegantne zbavil a horúci zemiak posúva na ďalších distribútorov. Tí ale tiež nevedia čo sa s tým udeje a tak zemiak putuje ďalej, povedzme že do tlačiarne. Tá podľa ministerstva nemá povinnosť skúmať či sa to použije pre občanov a tak zemiak putuje do pizzerie v podobe vizitiek.

Takže z pôvodných pár firiem, možno pár desiatok firiem, ktorí na Slovensku papier vyrábajú alebo vo veľkom dovážajú, sa ukázal problém pre poriadne veľa firiem a živnostníkov. Navyše veľkí hráči boli zrejme pripravený zaplatiť za tento tovar (do roku 2015 to platili), čo by bolo najjednoduchšie, nakoľko administratívu by malo nepomerne menej firiem. Ale načo by platili, keď nemusia. Niet sa čomu čudovať a zrejme sa potešili.

Kto sa však určite nepotešil sú firmy, ktoré by toto mali riešiť, no nemal by sa tešiť ani štát. Zo systému takto v súčasnosti miznú množstvá a tým pádom samozrejme aj peniaze, ktoré zbierajú a bytostne potrebujú organizácie zodpovednosti výrobcov, ktoré z nich musia zaplatiť celý triedený zber odpadov v obciach a mestách.

A čo z toho vyplýva pre prax?

Horúci zemiak, či padajúce h.... dopadlo dole na pizzerie a iných „veľkých hráčov“, z ktorých si túto povinnosť splní tak „0,1 % a menej“. Čierneho Petra schytalo ministerstvo, nakoľko tí si teraz lížu smotanu svojej práce. A kto sa raduje je asi jasné. A čo s tým? Treba si povedať iba to že je to blbosť a opraviť to.

Treba si asi aj zadefinovať aký odpad robí problém v triedenom zbere a na ten sa zamerať. Myslím že mi prax dá za pravdu keď napíšem, že sú to prakticky jedine letáky obchodníkov, noviny a časopisy. Ostatné keby sa zrušilo, asi by sa nič dramatické nestalo.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy odpady, neobalové výrobky

Diskusia (0 reakcií)

Tomáš Schabjuk

Tomáš Schabjuk
  • Počet článkov: 15
  • Priemerná čítanosť: 1776
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Pôsobím v odpadovom hospodárstve, ktoré je aj témou tohto blogu. V spoločnosti Odpadový hospodár s.r.o. pomáham firmám a obciam efektívnejšie nakladať s odpadmi. Viac na odpadovyhospodar.sk a ELO.sk



 















 

Tomáš Schabjuk

Tomáš Schabjuk
  • Počet článkov: 15
  • Priemerná čítanosť: 1776
  • Priemerná diskutovanosť: 2
  • RSS blogu

O blogu

Pôsobím v odpadovom hospodárstve, ktoré je aj témou tohto blogu. V spoločnosti Odpadový hospodár s.r.o. pomáham firmám a obciam efektívnejšie nakladať s odpadmi. Viac na odpadovyhospodar.sk a ELO.sk



 















 

Kalendár sa načítava...