Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zníženie poplatkov v 2. pilieri

25.02.2009 | krocian

Diskusia (15 reakcií)

25.02.2009 | zvedavecpo

dobry prispevok. Najme to, ze socialna poistova si uctuje vlastne za preliatie penazi poplatok. Preco to neodvadzat rovno do DSS. A neviem preco stale trapi premiera moj dochodok, ked ja pojdem do dochodku chem mat neake love pre seba. Tak nech mojich 9% necha na pokoji. Alebo nech konecne uz pridu s verziou na zaklade statnich dlhopisov.

Ja osobne sa nespoliham ani na Socialku ani na DSS je to len dalsia moznost prijmu. Investoval som do ruskych akcii sama. Vyvoj je lepsi ako by som cakal. Nech zije Opec a jeho znizovanie tazby.
Preto by som uvital dlhopisi SR. Ako som pisal ak mam prist o peniaze nech aspon ostanu doma zato postavene dialnice.

25.02.2009 | xxc

Kto Vam v buducnosti vyplati dlhopisy? Zvacsujuca sa skupina dochodcov? Na koho nespolieham, peniaze by som mu nedaval. Aspon nie dobrovolne :-)

25.02.2009 | Nájomník

keby museli DSSky uhradit straty.

25.02.2009 | eExcel

A na strankach odborneho media.

1. Poplatok 0.5% vas nema co trapit. Nijak neovplyvnuje vysku vasho dochodku z I. piliera o 20 rokov, az pojdete do dochodku.
Poplatok DDS vysku vasho dochodku ovplyvnuje zasadne.

2. Poplatok SP 0.5% - SP musi udrziavat expozitury a ludske zdroje na kazdomesacne zabezpecenie vyplacania starobnych, invalidnych, davok v nezamestnanosti, plnenie urazoveho poistenia, nemocenskych davok..... To je kopec roboty vyplyvajuci z podstaty priebezneho systemu.

Poviete mi, co za 1% z mesacneho vkladu + 0.07% z celeho vkladu robi DDS v jednej svojej expoziture? Aha, ze "kazdomesacne krvopotne investuje..." :-D

Moze mi niekto vysvetlit tu masochisitcku zalubu slovakov v tom, s akou radostou sa daju zdierat v DSS poplatkami, ktore su v katastrofalnom nepomere k tomu, co pre zhodnotenie vasho uctu urobi DSS?

25.02.2009 | Jozef Mihál

Poplatky pre DSS sú neúmerne vysoké. Ak by sa výška poplatkov hypoteticky nikdy nezmenila a zostala 0,065% mesačne z hodnoty majetku (0,78% ročne), tak o 20-30 rokov, kedy majetok v správe DSS bude nejaký bilión Sk, bude v absolútnych číslach poplatok za správu fondu 7,8 miliardy Sk ročne. V súčasnosti je to cca 500 mil. Sk ročne.

Na druhej strane Sociálna poisťovňa má zo zákona správny fond tvorený ako 2,9% z vybratého poistného do svojich fondov (3,5% v rokoch 2008 a 2009) a ako 0,5% z vybratých príspevkov do 2P. Čo je riadny nepomer, ak si uvedomíme, čo stojí Sociálku chod tejto inštitúcie ako takej a čo ju stojí "preposielanie" vybratých príspevkov na účty do DSS. Za 4 roky tohto "preposielania" zinkasovala Sociálka 350 mil Sk.

Ak sa mýlim, pokojne ma opravte...

25.02.2009 | petrov

pretoze starobne poistenie je povinne. Z toho dovodu nema velky zmysel bavit sa o vyske poplatkov(osobne si myslim ze su primerane, navratnost investicii pre DSS je cca 15 rokov). Odvijat vysku poplatkov len od vykonnosti je nezmysel, to by vobec nesli do akcii. Napriek tomu DSS na vykonnosti zalezi, pretoze s kladnou vykonnostou sa zvysuje objem spravovaneho majetku a teda aj absolutna vyska poplatkov. Riesenie nie je v zakonnej uprave vysky poplatkov, ale v zdobrovolneni starobneho sporenia. Bud budu mat DSS dobru loby a zakonom upravene poplatky sa mozu aj zvysit, alebo ich populisticky politici donutia odist z trhu, pripadne ist do sudnych sporov(s velkou pravdepodobnostou uspechu).

26.02.2009 | ibodka

Takže človek nezapojený do druhého piliera prispieva na správu starobných dôchodkov soc. poisťovni na úrovni 2,9% z (18% starobné poistenie+ 4,75% fond solidarity), zatiaľ čo človek zapojený do druhého piliera len 2,9% z (9% do 1P + 4,75%) + 0,5% z 9% do 2P ?
Nemali by prispievať rovnako a teda sporitelia v 2P viac než dnes? Prípadne sporitelia ešte viac než nezapojení do 2P, pretože ich prípad je pre soc. poisťovňu prácnejší, nie?

26.02.2009 | Paul Drake

Suhlasim - mali by prispievak rovnako, v pomere k vyske dochodku. Pre cloveka, ktory odvadza odvody len do 1. piliera to vychadza zhruba 0,66%. Ten co odvadza odvody do 1. aj 2. piliera a z 1. piliera dostane polovicny dochodok odvadza do socialnej poistovne 0,4% z vym. zakladu plus dalsich 0,045% z vym. zakladu za pozdrzanie a preposlanie penazi do fondu v DSS. To je trochu velky nepomer, nie? Ja by som si priame preposielanie odvodov do 2.piliera vedel zariadit aj za mensiu sumu ako tych 0,045%. Preco by si to nemohol posielat poistenec sam, pripadne cez zamestnavatela? Ved napr. zdravotne odvody cez SP neprechadzaju.

26.02.2009 | bubkoch

hm, podla tvojej pokrutenej logiky by mali aj osoby zapojene len do 1P prispievat na spravu dochodkov do DSS ... ked by mali rovnako prispevat do SP tí co z nej dostanu len polovicny dochodok, tak by mali aj naopak tí co z DSS nedostanu nic platit na spravu DSS rovnako ako tí co dostanu polovicny dochodok z DSS ...
no ale co uz, staci citat tvoj blog, tych nezmyslov je tam ovela viac

26.02.2009 | skorodochodca

Občania sú zavádzaní propagandou hlavne zo strany DSS.
Dosť jednoduché počty:
Z hrubého platu 20.000,- odvádza do SP zamestnanec 1880,- Sk a zamestnávateľ za neho 5040,- Sk. Spolu je to 6920,- Sk. Z toho má SP 2,9%, teda 200,68Sk, ak je to len 1P poistenec. Ak je poistenec 2P, dostane 2,9% z 5120,- Sk, teda 148,48Sk a 0,5% z 1800,-Sk, teda 9,- Sk, spolu za 2P poistenca 157,48Sk.
Teda jednorazovo od 1P 200,68Sk, od 2P 157,48Sk. (Poznáka: ak sa mýlim vo vymeriavacom základe pre správny fond SP, tak tých 157,48Sk nie je pravda a patrí tam 209,68Sk od 2P)
Čo dostane DSS?
Obdrží 1800-9=1791Sk, z toho v prvý rok, keď nakúpi akcie 1%, teda 17,91Sk, a po roku "spravovania" 0,78% z 1773,09Sk, teda 13,83Sk, spolu 31,74Sk. V druhý rok "spravovania" 0,78% zo zostatku (zjednoduším - fond zarobí presne 0,78%, teda základ 1773,09 Sk sa nemení) zasa 13,83Sk, v 3.-15.roku tak isto.
Čiže za 15 rokov poistnej doby občana poisteného aj v 2P vyzerajú z 1. platby z 20.000,- platu zrážky na správu nasledovne:
- SP "2,9%"+"0,5%" = 209,68 Sk (resp. 157,48Sk)
- DSS "1%"+15x"0,78%" = 225,36 Sk
Pri dlhšom sporení v 2P si poplatky môže zrátať každý sám, napr. aj "bubkoch".
Z tohoto porovnania jednoznačne vychádza, že poplatky pre DSS sú príliž vysoké a vidieť z nich mechanizmus negatívnej motivácie. Ten je možné odhaliť odpoveďami na nasledovné otázky:"Čo sa stane, ak fond stratí 10% = 177,31 Sk?" a "Čo sa stane, ak fond zarobí 10% - 177,31?". V prvom prípade príde DSS o 22,54Sk za 15 rokov, v druhom prípade "zarobí" 22,54 Sk za 15 rokov.
Preto som presvedčený, že takéto "odmeňovanie" DSS za "služby" je netrhové, v skutočnosti nesmierne kontraproduktívne. V pohode by som vedel súhlasiť s malým konštantným správnym poplatkom + výkonnostnou odmenou aj vo výške polovice zhodnotenia "úspor" sporiteľa.
Dnes je jasné moje stanovisko: 2P nemôže byť povinné, iba dobrovoľné. Kto nevie počítať a verí Kaníkovi a reklame s protivnou babkou, túžiacou stáť na dvoch nohách, nech tam ide. Ale bez nároku na to, že to budú musieť moje deti a vnúčence kompenzovať.
Už dnes stráca 1P poistenec na tom, že poplatky SP 0,5% zo základu pre 2P sú pod hranicou strát SP z titulu úspešnosti výberu. Niekde som čítal, že úspešnosť výberu SP je 97%. Tým by zamestnanec disciplinovaného zamestnávateľa platiaceho len do 1P dotoval zamestnanca zamestnávateľa-neplatiča vo výške 198,-Sk (3% neúspešnosť z 5920,-Sk) a ak zamestnávateľ zbankrotuje a nezaplatí 1 mesiac, tak až 1791,-Sk. Z toho mi vyplýva potreba ochrany poistencov len v 1P = rozdelenia výberu poistného medzi SP a DSS.

Pre autora článku, p. Kročiana: Predpokladal som, že ak nieto píše do fundovaného časopisu názor, mal by ho mať podložený aspoň modelovým prepočtom.
Je mi nepríjemné konštatovanie, že v otázke 2P väčšina prispievateľov neobjektívne nadŕža DSS. Keď nemáte radi svoje peniaze, je to len vaša vec. Ale namôžete nikoho nútiť veľa platiť za niečo, čo má nízku hodnotu daným dokriveným Kaníkovým zákonom (viac deformným ako reformným).

25.02.2009 | bubkoch

demagog si najskor ty ... minimalne v bode 2, Mihal ti to vysvetlil, na to co pises sluzi spravny fond, tych 0,5 je nieco navyse, len pre potreby 2P
Povies mi, co za 0,5% z mesacneho vkladu robi SP ? Aha, ze "kazdomesacne krvopotne preposle vklady do DSS ..." :-D

26.02.2009 | Oskarka

SP si navymýšľala - pardón, zákon jej určil - toľko zbytočných administratívne náročných prác, že nevie, kde jej hlava stojí!!!!!!

V ČR nemá SP žiadne fondy, je len jeden odvod do SP - a funguje to!!!
U nás má SP 7 fondov, a je to dobré akurát na to, aby sa peniaze na konci roka prevádzali - podľa potreby SP - z jedného fondu do druhého.

26.02.2009 | Brain

2.pilier je o investovani, takze ako kazda investicna spolocnost berie provizie za to, ze nieco robi pre svojich investorov. Samozrejme s investovanim su spojene rizika a kto sam na vlastnu past nieco take skusal, tak vie, ze nie vzdy sa dari. Preto nechapem, preco by DSSkam (ako investorovi) mali byt znizovane poplatky. Ak niekto nie je spokojny s jednou DSSkou, nech ide do druhej, alebo nech odide z 2.piliera.

26.02.2009 | Pozorovateľ

Skorodôchodca to presne popísal.Pán Kročian,skúste zrátať,koľko zaplatím soc.poisťovni za určité obdobie,napr.10 rokov pri odvode napr.1000 Sk a koľko do DSS za rovnaké obdobie a rovnakom odvode.Som zvedavý na čísla.

26.02.2009 | krocian

p. Pozorovatel,
mate pravdu, ze DSS si strhava viac a modelovy priklad by to i potvrdil. Mojou snahou bolo poukazat i na dalsi z poplatkov o ktorom sa malo hovori. Taktiez som poukazal na to, ze DSSky (tak ako maju postavenu poplatkovu strukturu) maju maly motiv k tomu, aby sa snazili lepsie zhodnocovat uspory nas obcanov. Sucasny model skor nahrava k priemernosti ako k vynosom.

Tomáš Kročian

Tomáš Kročian
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 3188
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Pracujem ako manažér finančného plánovania spoločnosti FinCo&Partners. Mojou úlohou je zavádzať nové procesy do oblastí finančného poradenstva a plánovania. Okrem finančníctva patria medzi moje záľuby IT technológie, história a šport.