Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Tomáš Kročian

Je prístup bánk ku klientom etický?

28.02.2007 | krocian

O tom, čo môžeme zažiť v banke...

  • Tlačiť
  • 20

Zazvoní Vám telefón. Zdvihnete. A hľa, Vaša banka si spomenula na Vás. Príjemný hlas v telefóne sa Vás snaží presvedčiť, aby ste čo najskôr navštívili ich pobočku. Nič bližšie sa nedozviete, len že majú pre Vás zaujímavú príležitosť. Poviete si zaujímavá príležitosť. Hmm... dobre. Prídete teda na pobočku a tam sa dozviete, že ako pre dlhodobého klienta majú pre Vás podielové fondy, ktoré patria medzi najúspešnejšie na trhu. Odporučia Vám, aby ste prebytočné peniaze z bežného účtu premiestnili práve do týchto fondov. Peniaze v súčasnosti nepotrebujete tak s investovaním do fondov súhlasíte.

Poviete si nič zvláštne. Samozrejme. Ale čo môže nasledovať? To je príbeh jedného z mojich klientov.

Podobným spôsobom bol oslovený i môj klient. Klient zainvestoval peniaze a po niekoľkých rokoch sa rozhodol, že peniaze ktoré mal zainvestované do podielových fondov svojej banky vyberie. Časť z nich potreboval na okamžitú spotrebu a časť z nich chcel zainvestovať „zaujímavejšie". Ako zaujímavejšie? Podmienkou bolo, aby výnos prekonal infláciu. Klient ma teda poveril, aby som mu pripravil návrh. Klient mal zainvestované peniaze vo viacerých fondoch banky. Vybrali sme len jeden fond, z ktorého sme chceli peniaze vybrať a ostatné ponechať - tie mali naďalej potenciál prekonať infláciu. Keďže sa klient celkom nerozumie v investičnej terminológii, poprosil ma, či by som s ním išiel do banky urobiť danú transakciu - prevod. A čo nasledovalo? V deň „D" sme prišli do banky. Po chvíli čakania nás usadili a pracovníčka banky sa nás opýtala: „Ako Vám môžeme pomôcť?"

Predstavili sme sa a spolu s klientom sme dali požiadavku na prevod peňazí z jedného z ich fondov. Pracovníčka banky si vypýtala klientov občiansky preukaz. Vyhľadala na počítači klienta a fond, z ktorého sa majú previesť peniaze. A zrazu padla otázka. Prečo to chceme vyberať? Či by nám mohla navrhnúť iné riešenie. Podľa jej úvah bolo lepšie keby peniaze zostali vo fonde a klient by si zobral úver. Podľa jej výpočtov by to bolo pre klienta lepšie, keďže zhodnotenie fondu by dosiahlo toľko a toľko percent a výnosy z fondu by boli vyššie ako preplatok úveru. Argumentovala zhodnotením fondu za posledné obdobie (6-8%) a nižším úročením úveru (vtedy okolo 5-6%). Čo je ale zaujímavé, vôbec nebrala do úvahy poplatky ktoré sú spojené s úverom (poplatok za spracovanie úveru a vedenie účtu). Okrem iného, fond o ktorý sa jednalo bol dlhopisový v slovenských korunách. Tieto fondy skutočne dosahovali v minulosti zaujímavé zhodnotenia (aj 10% ročne). No v súčasnosti je to pri nízkych sadzbách NBS skôr ilúziou. Odmietli sme ponuku a stále sme trvali na prevode peňazí. Keď pracovníčka videla, že s nami neuspeje, ospravedlnila sa: „musím si na chvíľu odbehnúť". Po asi 10 minútach prišla a požiadala klienta, aby s ňou išiel dozadu. Ja som zostal sedieť a čakal na klienta. Trvalo asi 10-15 minúť kým sa klient vrátil. Klient červený, rozčúlený prichádzal ku mne. Hneď za ním išla pracovníčka banky a sama riaditeľka pobočky. Keď prišli ku stolíku kde som sedel, riaditeľka dala pokyn pracovníčke, aby vykonala transakciu. Riaditeľka vzápätí odišla. Pracovníčka sa ma ešte opýtala či som z inej banky (asi sa domnievala na základe kódu banky na prevode). Samozrejme, že nie. Prevod bol na bežný účet klienta v inej banke. Bez ďalších slov vykonala transakciu. Pri odchode z banky som sa klienta opýtal. Čo sa tam vzadu stalo? Citujem: „Neuveríte mi, ale cítil som sa ako na policajnom výsluchu. Spolu pracovníčka a riaditeľka pobočky mi kládli otázky: Prečo chcem previesť peniaze. Či som si istý s prevodom. Kam ich chcem previesť. Potom zisťovali čo ste zač. Či Vám dôverujem. Odkiaľ ste. A stále dookola. Trvalo to niekoľko minút. Povedal som im, že s vami spolupracujem niekoľko rokov a dôverujem Vám. A neviem čo ich vôbec do toho! S kým prídem do banky a čo chcem robiť so svojimi vlastnými peniazmi - to je moja vec. Doslova som mal pocit, akoby tie peniaze neboli ani moje." Prezradil klient.

Záver...

Chápem, že je dôležité overiť totožnosť klienta. Tiež viem pochopiť, že banka si chce overiť či transakciu nevykonáva klient pod nátlakom. Ale spôsob akým jednali s klientom je na hranici etiky. Keď chcela mať banka istotu, mohla si overiť mňa - nemám s tým problém. Ale to neurobila. Alebo bol problém v tom, že keď dávame peniaze do banky - využívame ich produkty,  tak je všetko v poriadku a keď chcem vybrať peniaze, resp. previesť inam - je to problém?

    > Hlasuj za tento článok na pošli na vybrali.sme.sk
  • Tlačiť
  • 20

Tomáš Kročian

Tomáš Kročian
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 3188
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Pracujem ako manažér finančného plánovania spoločnosti FinCo&Partners. Mojou úlohou je zavádzať nové procesy do oblastí finančného poradenstva a plánovania. Okrem finančníctva patria medzi moje záľuby IT technológie, história a šport.

Tomáš Kročian

Tomáš Kročian
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 3188
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Pracujem ako manažér finančného plánovania spoločnosti FinCo&Partners. Mojou úlohou je zavádzať nové procesy do oblastí finančného poradenstva a plánovania. Okrem finančníctva patria medzi moje záľuby IT technológie, história a šport.

Kalendár sa načítava...