Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo Fíni s radosťou platia dane

23.07.2013 | Tomáš Janoušek

Diskusia (33 reakcií)

23.07.2013 | Roman Kanala

Pri blogoch nie je tlačidlo na oznámenie chyby, tak to musím napísať do diskusie: link na Eurostat v poslednom odstavci nefunguje. Je tam nejaká strašná Java s cookies a sessions a pri každom kliknutí to len oznámi, že "session expired".
 
Inak veľmi dobrý článok. Málokde sa dane platia uvedomelo. Som rád, že k takým krajinám patrí aj Fínsko.

23.07.2013 | Niless

Neviem ako to tam funguje ale pri priemernej mzde je celkova cena prace 1060 ale dostane na ruku iba 600.

Ale dolezite je ze dobry clanok a mate pravdu. Na druhej strane aj tu by ludia radi platili dane ak dostanu kvalitu ale trhovy mechanizmus v oblasti politiky (rozumej "kradni" pokym sa da a nevesaju ta na lampu poulicneho osvetlenia).

Takze vydat sa na cestu Finska chce zacat zaujimat sa o svoju krajinu, neutekat pri prvej moznej prilezitosti, netopit uspesnych v lyzicke vody a na regionalnej ako aj celostatnej urovni mat normalnu zdravu alternativu v politike ktora bude konkurenciou pre zatuchlych stbakov a deti aparatcikov, ci ludi ktori v zivote nezanechali za sebou ziadnu pozitivnu stopu.

Alebo mozno je jednoduchsie riesenie vypisat referendum aby sa Slovensko stalo politickym protektoratom nejakej uspesnej krajiny (Svajciartsko ci Finsko) na X rokov.

Potom je tretia realnejsia alternativa, treba padnut este hlbsie ci tvrdsie na hubu.

Na zaver dodam ak by SVK chcelo mat sa tu ako vo Finsku tak by to mohlo dokazat, ale "kde nie je vola tam su cesty zbytocne".

23.07.2013 | Roman Kanala

Opustiť farizejskú a opulentnú katolícku cirkev, prestúpiť na protestantizmus najlepšie kalvínsky a držať hubu a pracovať a žiť skromne 400 rokov. Nebáť sa a nekradnúť. Výsledok sa dostaví sám.
 
To je asi tak v kocke zhrnutie, prečo sa protestantom darí a katolíci si vybudovali prasačie krajiny. História nepustí.

23.07.2013 | milanll

Suhlasim akurat tak s tymi tvojimi 400 rokmi.
Aj ked, podla mna, da sa to aj rychlejsie.

Ked vsak pozorujem teba, ktoreho ani neviem kolko destaroci v civilizovanej krajine a medzi civilizovanymi ludmi, nedokazalo zmenit a spravit z teba civilizovaneho cloveka, potom sa musime opytat, ako dlho to bude trvat celemu narodu, ktory sa navyse potrebuje zmenit sam od seba a ani nema tu jedinecnu sancu jednoducho sa prisposobit svojmu okoliu, ako si ju mal v zivote ty?

23.07.2013 | južan

Je to možno náhoda ,ale presne v tomto čísle Trendu a na tejto strane sa píše o tom ,že Ministerstvo zahraničných vecí SR potrebuje novú prístavbu /asi úplne zbytočnú a v Bratislave je plno nevyužitých štátnych budov / za 5,3 milióna EUR....Je to symbolická odpoveď na otázku autora článku ,prečo Slováci neradi platia dane !
Tento slovenský štát je jeden veľký ekonomický omyl.....obdivujem Fínov a závidim im ,že ich krajinu neriadia komunisti a kryptokomunisti !

23.07.2013 | milanll

Naozaj dobry blog, akurat ten nadpis je zrejme trochu nadsadeny.
Dane neplati nikto s radostou - ani Fini.
Je vsak rozdiel jednoducho si bez odvravania plnit svoju povinnost, ako platca dani
a je rozdiel nadavat na ich platenie a zaroven ho obchadzat, ako sa len da.

Skusim sa preto vyjadrit k pointe blogu:
autorovi davam za pravdu, ze Slovaci su primitivnejsi, menej civilizovany narod, kde stale vladnu najhorsie formy nenazratosti, egoizmu, tvrdohlavosti, obycajnej ludskej stupidity a primitivizmu, povysovania sa, nekonecnych ludskych komplexov, lenivosti a mnohe ine.

A na ich zaklade sme si vytvorili spolocnost, podla nasho zavedeneho ekonomickeho a hospodarskeho modelu, ktory vsetky tieto nase vlastnosti iba dalej prehlbil a zvyraznil.

Na zaklade toho nasho modelu sme si totiz vytvorili tu klasicku hierarchicky rozdelenu spolocnost mimoriadne bohatych a mimoriadne chudobnych - ako ju pozname z krajin tretieho sveta.
Ibaze, najvacsimi stvoritelmi tejto spolocnosti boli prave ludia, ktori sa schovavaju za pojem ,,pravica'' a ktori sa hraju a namyslaju si o sebe, ako o ludoch modernych, progresivne mysliacich a tvariacich sa ako elita tohto naroda.

- co najnizsie mzdy
- tvorba akejsi kapitalovotvornej vrstvy
- vytvorenie monopolneho oligarchickeho modelu pomocou privatizacie
- rovna dan pre vsetkych zarabajucich
- neexistencia dane z prijmu pre podnikatelov
- zpolarizovanie naroda a sirenie nenavisti voci Fico/Meciaro/lavico volicom a mnohe mnohe ine...

Ziadat preto od ludi, aby s rafdostou platili dane, v tejto primitivnej rozdelenej spolocnosti na panov a socky, kde prave ,,socky'' su ajvacsim prispievatelom vyberu dani a tieto ich dane idu prave na dalsiu a dalsiu podporu tych mimoriadne bohatych - tak to chce autor od tohto naroda trochu privela.

Ved nakoniec, nech sa sam skusi zamysliet sam nad sebou a dalsimi ludmi, ktori pisu a prispievaju nielen do medii, ale ktori zaroven dostavaju aj co najvacsi priestor na verjnosti:
kazdy z nich hovori o neochote platit dane pre zamestnancov, malych a strdnych podnikatelov a zivnostnikov.
PRECO sa vsak doteraz nenasla ANI JEDNA osoba, ktora by zacala rozoberat uniky danove slovenskej oligarchie a zbohatlikov, lepsie zarabujucich ludi a zaroven utek slovenskych firiem do danovych rajov?
A uz vobec sa doteraz nenasiel na Slovensku nikto, ani jeden clovek, ktory by konecne otvoril tematiku neexistujucej dane z prijmu podnikatelov a konatelov, aj ked tito patria vo Finsku a na Zapade celkovo, k tym jednoznacne najvacsim platcom dani?

Slovensko je takto len priamy obraz a vysledok jeho naroda.
Presne tak isto, ako kazda jeho doterajsia vlada a cela politicka vrstva.
Ludia sa darmo stazuju a ukazuju prstom na politikov.
Politici su len ich vernym obrazom - a to je obraz toho najprimitivnejsieho, najegoistickejsieho, natvrdleho nekonecne namysleneho cloveka, ktory sa stane z vacsiny Slovakov po tom, co dosiahne nejaku poziciu, ktoru on pvazuje za miesto, ktore mu zabezpecuje jeho naduroven nad ostatnych ludi.

Slovaci totiz uz 1 000 rokov nosime v nasich hlupych jednoduchych hlavach obraz cloveka na veducej pozicii, ako obraz pana, ktory si moze vsetko dovolit, je nepostihnutelny, bohaty, nemusi pracovat, nemusi niest zodpovednost a zaroven si zije ten nas tisicrocny slovensky sen - nepracovat do konca zivota a zit penazi, ku ktorym sa dostanem akymkolvek sposobom.

Na druhej strane, ak mam voci politikom nieco, je to to, ze oni su naozaj len nasim priamym obrazom a pocas celych 24 rokov od zhodenia komunizmu sa nenasiel doteraz ani jeden politik, ktory by stal mentalne nad tymto narodom a dokazal by ho, aj napriek jeho protestom a nevoli, riadit, viest a posuvat dopredu - na tu jeho vyssiu civlizacnu uroven.

A obraz slovenskej politickej sceny nam toho cloveka ani nedokaze ponuknut.
Darmo sa Fico hra na lidra a ostatni politicki dusevni malomestiaci sa biju o jeho akozelidrovske miesto.
Ci si to uvedomuju, alebo nie, kazdy jeden z nich je na urovni priemerneho Jana z Horneho/Dolneho konca a zatial ani jeden z nich nema predpoklady na to, aby dokazal tuto kajinu posunut dopredu.

Z toho hladiska, su tieto blogy, ako tento, viac ako potrebne.
Pretoze ked neexistuje lider, jedina cesta na zmenu je cesta odspodu.
Zaroven je to cesta najtazsia, ale zato najucinnejsia.

Autorovi blogu preto blahozelam a zelam mu vela stastia v jeho dalsom pokracovani.

24.07.2013 | Niless

Milanko ale rovna dan nie je rovna, rovna je iba % sadzba. Dan z prijmu podnikatelov? Ta je, zrejme myslis dan z dividend. Ale ved tu zrusili ako kompromis aby vynosy z 2. piliera neboli este nizsie :o)
Ja neviem ale je tazke pochopit ze oproti Finom ci inym krajinam mame za sebou 40 rokov socializmu, ktory ludi v podstate naucil natrcit ruku?

24.07.2013 | milanll

Pozri sa, princip progresivnej dane je nadlho a ta slovenska/vychodoeuropska rovna dan s nim nema absolutne nic spolocne.
Teraz vsak nemam cas na ten opis.

To iste sa tyka dane z prijmu podnikatelov.
Pretoze nie, nemyslim tym zdanenie divident.
My na Slovensku stale nechapeme ten zapadoeuropsky model podnikania.
Tisickrat som to tu zopakoval a zrejme budem musiet este tisickrat zopakovat - na Slovensku, ked tvoja firma dosiahne na konci roka zisk a ty tento zdanis korporatnou danou, peniaze z firmy si potom mozes vybrat a pouzit na tvoju osobnu spotrebu.
Na Zapade to NEMOZES!
Na Zapade su tieto peniaze stale majetkom firmy a ty ich mozes pouzit vylucne na jej rozvoj.
Pokial si vsak chces na Zapade tie peniaze vytiahnut a pouzit na tvoju vlastnu potrebu - musis ich dalej zdanit - a to danou z prijmu, ktora je presne taka ista, ako dan kazdeho zamestnanca, ktory plati taktiez iba dan z prijmu.
Aj ked jeho prijmy pochadzaju zo mzdy a tvoje prijm pochadzaju z podnikania.
Pretoze na Zapade sa povod prijmu nerozlisuje a tym padom sa nerozlisuje ani miera jeho zdanenia.

S tym socializmom - nan sa uz vyhovarame 23 rokov.
Znova pripominam - 23 rokov je obdobie, pocas ktoreho sa z Irska, ako jednej z najchudobnejsich krajin EUropy, stala krajina jedna z nabohatsich, potom voslo Irsko do najhorsej recesie vo svojej novodobej historii a zaroven uz je na ceste z nej von.
A my - Slovaci, 23 rokov nie sme schopny zmenit nase myslenie, nazory, prisposobit sa, prijat kritiku, opravit svoje chyby a pohnut sa dalej.
Preto nazyvam Slovakov primitivnym narodom - my jednoducho nie sme schopni vyvoja.
Jedine, coho sme schopni, je donekonecna sa vyhovarat na nasu minulost, alebo na americanov, zidov, madarov, cechov a inych.
My proste nemame v nasich hlavach funkciu ,,vlastna zodpovednost''.
A pokial tuto nenajdeme, nas vyvoj jednoducho mozny NIE JE.

24.07.2013 | Niless

Milan to co vyberies z firmy na svoje potreby riesila dan z dividend.
Ja nie som proti progresivnemu zdaneniu a dani z dividend ale az ked spolocnost bude moct fixovat dane na urcene vydavky pripadne kontrolovat, dovtedy je to iba navysenie budgetu pre rozkradanie. A tiez odporucam ist do Azie a spytat sa ake davky dostava clovek ak nepracuje...budu na Vas pozerat kde existuje taka krajina kde ludia dostavaju za sedenie doma peniaze, t.j. druha podmienka ak niekto dostane nieco zadarmo nech aspon cast odpracuje v prospech tych co sa skladaju.
No ale Irsko nemalo komunizmus, to nie je dobry priklad. Vezmi si ludia ktori presli vzdelavacim systemom za komunizmu a zacali pracovat este pred 89 maju dnes 45-50 je velmi silna populacia ludi, taktiez ludia pred a na dochodku, ktori este aj dnes konstatuju "zlati komunisti". Na druhej strane sme zrejme dalej ako Ukrajina, Rumuni ci Bulhari alebo Bielorusi a Madari.

24.07.2013 | pavelo

ja viem, ze sa opakujem, ale ked tu opakovane pisete tu istu blbost:

"Pokial si vsak chces na Zapade tie peniaze vytiahnut a pouzit na tvoju vlastnu potrebu – musis ich dalej zdanit – a to danou z prijmu, ktora je presne taka ista, ako dan kazdeho zamestnanca, ktory plati taktiez iba dan z prijmu."

nezmysel c.1.) v SR zaplatite pri tom "vytahovani z firmy" 14% statu.

nezmysel c.2.) keby uz raz zdanene peniaze 23% sadzbou sa mali zdanit tak isto ako normalne platy, tak by jednoducho si kazdy vlastnik firmy jednoducho vsetok zisk vyplatil ako plat/premie/etc. Usetril by 23% a este by tie peniaze by mal skor k dispozicii. Skuste si prestudovat seriozne danove zakony na tom Vasom oslavovanom Zapade.

25.07.2013 | milanll

Fenomenalne!
Tu poslednu vetu musim okamzite odkazat mojmu sucastnemu uctovnikovi, aj tomu byvalemu, potom auditorom, ktori mi pocas tych rokov robili danove audity, ako aj ostatnym irskym podnikatelom, s ktorymi som sa o tom rozpraval.

Mozem sa opytat na tvoje meno - nech vieme, ktora konkretna osoba zo Slovenska prisla na to, ze irsky danovy system je nemzysel a cela krajina zije v antilogickom nezmysle dvojiteho zdanenia, ktore obera nas - chudakov podnikatelov, o nase zasluzene peniaze?

Myslim si, Pavelo, ze si prave prisiel na celosvetovy precedens hodny Nobelovej ceny.
Pretoze tento isty system pouziva nielen Irsko, ale cely vyspely svet.

Mimochodom, k tomu tvojmu bodu c.2.). ktorym si oznacil ten moj argumet za nezmysel:
v Irsku je progresivna dan z prijmu.
Ked tvoj prijem prekroci zhruba rocny priemerny prijem v hospodarstve (32 000 euro, na Slovensku je to zhruba 800 euro) dan z prijmu je 41%.
Ked si k tejto dani z prijmu zapocitas dalsie dane a odvody, vtedy zistis, ze z kazdeho eura tvojho prijmu, ktory prekracuje irsku priemernu mzdu, zaplatis vyse 60% na daniach a odvodoch.

A to sa podla teba oplati viac, ako zaplatit si iba priemernu mzdu 32 000 euro, pri ktorej je zdanenie iba 20% a zvysok penazi nechat na ucte firmy, ked tieto zdanis iba 13.5% korporatnou danou.

Naozaj famozna logika.
Btw, nechces tu uz konecne napisat tvoje meno?
Nech ta prihlasim ako laureata na dalsiu Nobelovu cenu v ekonomike a logickom uvazovani.

Inac, pokial si najdem cas a dokopem sa k tomu, ale najma pokial Trend bude ochotny to uverejnit, napisem tu blog o tom irskom/zapadoeuropskom danovom systeme, kde to vysvetlim tak podrobne, ako to len pojde.
Aj spolu s linkami na konkretne danove zakony, ktore budu potvrdzovat tie moje uvedene fakty a argumenty.

P.S Pavelo, priznam sa, ze stale nechapem, ako ti moze robit problem najst si vsetky tieto linky na internete, ked ta tato tematika tak zaujima?

Schvalne, 2 minuty na Google:
- najskor Irsko http://en.wikipedia...

25.07.2013 | milanll

a teraz Nemecko
http://en.wikipedia...

Ak ani z tychto dvoch linkov nedokazes vycitat a pochopit danu problematiku, v tom pripade, pokial budes slusny a budes sa spravat civilizovane, budem sa snazit ti to este raz vysvetlit.

Pokial to vsak stale nepochopis a navyse budes moje argumenty napadat a oznacovat za nemzysly, v tom pripade ta budem povazovat jedoducho za mentalne dementneho idiota a prerusim s tebou akukolvek komunikaciu.

25.07.2013 | Roman Kanala

Hehehe, prerušiť akúkoľvek komunikáciu s hlupákom a hulvátom, nuž mnoho ľudí si tu nepraje nič iné. Úroveň diskusie zlepší, ak milanll preruší komunikáciu.
 
Ešte pre porovnanie jeden link:
http://en.wikipedia...

25.07.2013 | milanll

Vyborne, vdaka za link a dalsie vynikajuce vysvetlenie a potvrdenie toho, co tu hovorim.

Ked si v tvojom linku totiz pozriem corporate tax vo Svajciarsku, hned prva veta velmi jednoznacne hovori:
Doslovny preklad:
,,Svajciarsko ma klasicky korporatny danovy system, v ktorom firmy a ich vlastnici a zaroven poberatelia dividend sa zdanuju INDIVIDUALNE.
Co sposobuje ich dvojite zdanenie."

Preto ti, Roman Kanala, blahozelam.
Pretoze si aj ty sa zaradil k ludom, ktory poukazuju na ten sialeny rozdiel v danovom systeme Slovenska, v porovnani s vyspelymi civilizovanymi krajinami.

Ked je to prave tento zapadoeuropsky danovy system, ktory robi Zapad takym bohatym, vyrazne prispieva k vzniku malych a strednych podnikov a zaroven sposobuje to, ze zapadoeuropske a celkovo firmy z vyspelych krajin patria medzi tie najkonkurencieschopnejsie, najefektivnejsie a zaroven najvyspelejsie na tomto svete.
.
A nikto im nedokaze nijako konkurovat.

Pokial by sa teda zaviedol na Slovensku tento zapadoeuropsky fanovy system, spolu s ostatnymi reformami, Slovensko mohlo byt uz davno na urovni Zapadu.

Pokial vsak ani tento tvoj link @pavelo a ostatni slovenski ekonomovia nedokazu pochopit a mentalne absorbovat, potom slovenski ekonomovia su skutocne mentalne dementny.

Pretoze jednoduchsie a jasnejsie vysvetlenie uz zrejme neexistuje.

25.07.2013 | Roman Kanala

Len nerád reagujem na hlúpe a amorfné pindy, ale na tom švajčiarskom daňovom linku je aj iná pozoruhodnosť. Stačí pozrieť na porovnanie krajín podľa podielu daní na HDP. Švédsko 50%, Fínsko 45%, Americko a Švajčiarsko 25-30%. Radšej nech je daňový systém nespravodlivý podľa nejakej hlúpej teórie, ale nech nechá ľuďom viac, ako "spravodlivosť" podľa socana.

25.07.2013 | milanll

A kto je akoze tym ,,socanom''?
Myslis tym, mna, ktory prakticky cely zivot podnika a dava pracu ostatnym?

Alebo tym myslis teba, ktory si, predpokladam, ze cely tvoj zivot zamestnancom a to navyse zamestnancom mizernym, kedze si pocas svojho zivota vo Svajciarsku nedokazal zarobit mzdu nad urovnou tej priemernej a preto nemas najmensie predstavy, co to vlastne progresivna dan z prijmu je a kolko tato predstavuje?

Roman, na neschopnejsich ludi, ako si ty, robime vo Svajciarsku a celkovo na Zapade my ostatni - ti schopnejsi, ktori tie peniaze dokazeme zarobit.

Preto ma fascinuje, ze nam to platenie dani a vase dotovanie nevadi, ale ste to prave vy, ktori nam nadavate do ,,socanov'' a ,,socialistov''.

Preco teda neprestanes vyuzivat ten stedry svajciarsky system a neprestahujes sa naspat na Slovensko, alebo do Ruska, kde tvoje dane, ak si schopnejsi a sikovnejsi, budu minimalne a spolocnost bude zit praveze z danovych prijmov tych najchudobnejsich?

Alebo je to jednoducho tym, ze ty ten schopnejsi nie si a preto sa ti lahsie zije vo Svajcarsku, kde na tvoj zadok a na tvoj blahobyt robia ludia, ako som ja?

26.07.2013 | Roman Kanala

Aha, idiot nemá čo by povedal k téme, ošteká diskutujúcich. Idiot to robí, odkedy to tu čítam.
 
Zároveň ukazuje metodológiu, s akou pracuje s faktmi. Idiot si vymyslí tézu, v našom prípade môj príjem, a predkladá ju ako fakt. O mojich príjmoch odmietam diskutovať, sú moje a je to moja súkromná záležitosť. Idiot z toho usúdi, že kto mlčí, ten svedčí. Je to úbohý idiot. http://www.mamlas.com

27.07.2013 | milanll

Pozri sa, Roman, urazil som ta a za to sa ti ospravedlnujem.

Neviem, co a kde robis, ale ja nedelnim ludi na schopnejsich a neschopnejsich, ale na tych stastnejsich a menej stastnych.

Kazdopadne, dokazem si uvedomit nielen potrebu kazdej prace a profesie, ale taktiez fakt, ze najdolezitejsie je, AKO clovek tu svoju pracu vykonava.

Pretoze kazda retaz je len tak silna, ako je silne jej najslabsie ohnivko.

Preto mi je uplne jedno, ci clovek robi upratovacku, alebo vedeckeho pracovnika.
A zaroven dokazem uznat, ze ide o nevyrobne obory a ze moja praca a moje dane idu na podporu tycho dvoch a ostatnych.

Jedine, comu by som bol rad, keby si prestal ludi urazat a nadavat im do socanov len preto, pretoze su za to, aby sa dane platili a aby ti lepsie zarabajuci ludia, podporovali svojimi danami tych menej zarabajucich.
Tak, ako je to vo Svajciarsku a zaroven presne opacne, ako je to na Slovensku, Rusku a vo Vychodnej Europe celkovo.

25.07.2013 | slimak79

On to napisal dobre. Ale si posun optiku na socky. Socky niesu len ti co poberaju davky. Ale aj ti co maju plat 2000-3000- oni socky vlastne su a platia najvyssie dane. Socky z pohladu cistych prijmov v europe. Ti co maju pod priemernu mzdu su uz totalne socky. A ti co maju 20 000 mesacne a viac neplatia nic. Teda z tohto pohladu je to pre mna zrozumitelne.

25.07.2013 | slimak79

Pr. 100 000 eur VZ pre zdravotne odvody z dividend. Kto plati plnych 14 percent je socka. Kto ma milion uz socka nieje a kto ma 10 milionov pre toho uz 14 000 je to nieco ako listok na MHD.

24.07.2013 | Lukos

Súhlasím aj ja, že článok je dobrý. Súhlasím aj s tým, že nám TU chýba človek, ktorý by dokázal riadiť a posunúť nás niekam dopredu.
Všetko však vidím aj z inej strany. Preferuje sa individualizmus, čo nutne radí tých menej úspešných a nešikovnejších do pozícií autsajdrov. Nasleduje diskriminácia a rozdelenie na dva tábory.
Každá trafika je shop, deti sa čudujú "wow", von sa chodia hrať za trest (radšej by doma pokecali s kamarátmi na soc. sieti), na trhovisku je stojan na bicykle označený "Bike Parking", starí a chorí sú mladým popisovaní ako "na obtiaž", atď. Keď sa zíde skupinka trebárz na pive, sú chvíle, kedy všetci naraz čumia do mobilu. Deti sú vychovávané "unisex", už nie je chlap = ochranca a živiteľ a žena = matka a domácnosť, ale všetci zarábajte a na nič iné nemyslite. Rodina je až to posledné.
V peňaženkách máme namiesto peňazí niekoľko kariet a spústu dokladov (raz to všetko s radosťou vymeníme za čip). Za zábavu pokladáme bezduché reality-show typu Zámena manželiek alebo čumíme, ako banda tučniakov chce schudnúť. Je TO všade okolo nás, ale nevidíme TO, možno nechceme.
Z tohto pohľadu sú potom aj miesta pre podobné blogy len prechodne trpeným a zatiaľ nutným priestorom pre tých, čo by inak boli v uliciach či na tribúnach a burcovali národ. Tu sa vyspovedajú zo svojich vízií alebo traumy a ...? Tu to aj končí. Koľko už tu bolo dobrých článko a kvalitných reakcií? Nič z toho sa oligarchov a na nich napojených politikov nedotkne, idú si stále ďalej svojou zlodejskou cestou.
Že je to porazenecké stanovisko ovčana? Ako už bolo povedané: Niet tu schopného vodcu a vízie, schopnej prelomiť status quo.

24.07.2013 | JAJA11

súhlasím s článkom a aj s vami....
len sa bojím, že bez novej revolúcie to už nie sme schopní zmeniť.... politici sa usadili vo svojich kreslách a my im tlieskame a znova a znova ich volíme, aj keď vidíme, čo robia ... a je jedno či je to pravica alebo ľavica.... pokiaľ budú posty obsadzované za zásluhy a nie podľa schopností, tak sa ďalej nepohneme....
pokiaľ budeme meniť zákony, často upravené podľa určitej skupiny ľudí, pri ich porušení budeme pokutovať len malé ryby a tých veľkých necháme na pokoji, tak budeme mať stále drahú kontrolu bez akéhokoľvek účinku... až keď priškripneme veľké ryby, potom sa začnú tie malé báť.... ale na to už v dnešnej dobe treba zmeniť komplet súdnictvo, vládu a konečne postihovať zodpovedných za nesprávne rozhodnutia.... a dôsledne.... nie len tak ako skončila Gorila, či teraz českí politici.... zas to skončí nenápadne v tichosti... chvíľu mali novinári o čom písať a za chvíľu bude ticho....
kde sú tí novinári, ktorí napíšu kritiku a nakoniec dôsledne nepokračujú v prípade, až do jeho vyriešenia?
vychádza mi to len tak, že sa boja, tak ako sa boja aj politici....
Kto tu vlastne riadi štát? podľa mňa už len malá skupina ľudí, ktorá bez toho aby niečo tvorila nabaľuje svoje vačky a tí dole ju nezaujímajú..... a politici, vrátane novinárov im za úplatu posluhujú....

24.07.2013 | Niless

Ale sme, na regionalnych urovniach sa to uz deje, poznam obce kde ludia okusili chut "normalneho gazdovania" a napreduju a hlavne neminaju na hluposti. Ale zakladom je zainteresovanost ludi a kontrola zastupcov ludu.

24.07.2013 | andrejbas

Fakt dobry clanok. Osobne si myslim, ze na vine nie je cirkev ani vlady, ale sme to my, kto si nevidime dalej od nosa a vlastne si pilime si pod sebou konar. A tak dalej budeme podvadzat na daniach a divit sa ze zdravotnictvo, skolstvo, sport a kultura idu do kytek, budeme sa dozadovat zliav v obchodoch a sluzbach a potom sa divit, ked sa to odzrkadli na nizsej kvalite, atd.
Aj keby neviem co sa dialo, drviva vacsina z nas sa bude snazit dane neplatit. Akych mame politikov, je tiez vizitka len a len nasho myslenia.
Moj znamy Holandan, ten este aj pri pokutach za rychlost hovori, ze aspon pojdu jeho peniaze na dobre ucely. Radostou by som to nenazval. Berie to ako platbu v obchode. Asi ako Fini platenie dani.

24.07.2013 | Lukos

Je trocha manipulatívne, že sa výber daní prezentuje v %. V skutočnosti výber daní z roka na rok stúpa, len plán je vždy vysoký a plní sa na 99,xx %. Ale výber je rok po roku o 05,-0,75 MLD € vyšší. Vidieť to na službách štátu občanom - spomenuté školstvo, šport, kultúra?
Zdravotníctvo je naša diera dier. Ak sa spotreba domácností na zdr. starostlivosť v r. 2000 pohybovala okolo 400 mil. €, tak v r. 2010 to už je okolo 1,5 MLD € (Zdroj: IFP podľa ŠÚ SR), jeden pohľad z mnohých iných. Tie peniaze tam treba vždy naliať.
Ak sa priem. dĺžka života u nás od r. 1977 do r. 2010 zvýšila zo 72,8 na 78,7 rokov a v krajinách OECD až zo 72,8 na 79,6 rokov a pri tom výdavky na zdravotníctvo na 1 obyv. za to isté obdobie sa zo 600 USD zvýšili u nás na 3100 USD a v OECD na 3300 USD (Zdroj: IFP z údajov OECD), tak efektivita peňazí vynaložených u nás je v hlbokom prepade oproti OECD. Prosto, u nás budú kričať, že majú málo, aj keby dostali celý št. rozpočet = vždy sa to "niekde" stratí.
Chcel som len povedať, že podvody na daniach nie sú to najväčšie zlo. Korupcia je, ako vidno, horšia. Až sa od nás vybrané a štátom prerozdeľované peniaze prestanú "kdesi" strácať, isto aj naša ochota ich do št. kasy dávať bude vyžšia (možno ako v Holandsku či Fínsku).
Až nepôjde za korupciu do basy vysoký politik, ani malého daňového podvodníčka nik nenahlási a ďalej bude verejne cez inzeráty predávať napr. stavebné bločky.

26.07.2013 | slimak79

Danove prijmy 2006 242 miliard Sk cca 8 miliard eur
2007 258 miliard SK
2008 271 miliard SK 8,9 miliardz eur
2009 8miliard eur
2010 necelych 8 miliard
2011 8,7 miliardy eur
2012 8,4 miliard
2013 bude menej ako 8,4 miliard eur moj odhad 8,2 miliardy.

A to prosim sa zvysila danova sadzba u PO z roka na rok z 19 na 23, teda prijem z DPPO pri nezmenenom zaklada mal narast o 20 percent,bude pokles. Teda zisky klesly o viac ako 20 percent.
Od roku 2006 mas priblizne rovnake danove prijmy. Inak suhlasim so vsetkym ze rozkradacky(priklad eurofondy) su zlo a najvacsia blbost ludi.

Dnes som dospel k nazoru ze ta krizova kontrola vsetkych blockov a faktur u platcov DPH nic neprinesie. Je to len kvoli predrazenemu softwaru. Teda rozkradacka(ako blockova loteria). Pr. si uz nemyslim, ze stamiliony rozkradaju caruselaci typu Vareha. Resp ovela vacsi. Vraj ide o 2,4 miliardy. Ti medializovanych pripadov co dali za posledny rok nedali dokopy ani 100 milionov. A to lustili roky(trebars 5 rokov,teda tych miliard malo byt 10) nierok.

24.07.2013 | Agát4

Podnetný blog. Po prečítaní ma v prvej chvíli napadlo niekoľko dôvodov, prečo je to na Slovensku inak jako vo Fínsku. (1) Nešťastná uhorská tradícia. (2) Spôsob privatizácie, ktorý vytvoril mafiánske skupiny, prepojené na politikov. (3)Predestinácia Slovenska po roku 1990 zo strany veľkých západných štátov za servisnú krajinu a odbytište druhotriednych produktov. (4) Absolútna absencia akejkoľvek vízie a nedostatok ľudí so strategickým myslením. (5) Neexistencia skutočne slobodných médií a mizerná odborná a morálna úroveň ľudí, ktorí sa považujú za novinárov a ovplyvňujú verejnú mienku.
Už v roku 1990 sme zle zapli prvý gombík na našom kabáte. Spoločenská zmena nás našla absolútne nepripravených. Pamätám sa na stovky "expertov" z rôznych krajín, ktorí chodili po ministerstvách. Naivne sme sa domnievali, že nám chcú pomôcť. Aj pomohli, ale sebe.
V súčasnej situácii, keď hlavným hráčom na scéne je politickoekonomická oligarchia, nie je jednoduché nájsť rozumné východisko. To, čo najviac potrebujeme, je vízia do budúcnosti. (Infantilná predstava, že trh všetko vyrieši, sa ukázala ako nereálna.) Prvá Ficová vláda iniciovala vypracovanie stratégie na dlhšie obdobie, ktorú Radičová zmietla zo stola a druhá Ficova vláda sa k tomu už nevrátila. Mám pocit, že žiadna vláda nemá záujem na vypracovaní stratégie do budúcnosti, lebo by to obmedzovalo obchodné záujmy politických strán, ktoré sú práve pri moci. Takže problémy sa riešia ad hoc, v 3-4 ročných cykloch a zakaždým inak. Ale malá krajina s obmedzenými zdrojmi nemá inú rozumnú možnosť, ak chce niečo zmeniť, ako cielene postupovať k realizácii určitej predstavy. Kto túto predstavu vytvorí, to neviem. Určite nie politci. A určite to nepôjde bez tlaku zdola, od občanov.

24.07.2013 | zahradník99

Majú Fíni 20% DPH na potraviny ??? Neviem kde si zobral 16% daň.

25.07.2013 | Tomáš Janoušek

Fíni uplatňujú tri sadzby DPH...24%, 14% (na väčšinu potravín a krmív pre zvieratá) a 10% (knihy, časopisy, lieky, športové a kultúrne služby a podujatia, ubytovanie a preprava cestujúcich). Pred 1.1.2013 boli všetky tri sadzby o jedno percento nižšie. Bolo to na úkor zníženia korporátnej dane z 26% na dnešných 24,5%.

25.07.2013 | noblesa

Pockajte ked pride Blahova a prehlasi, ze dane jednoducho platit treba. A basta.

25.07.2013 | Tomáš Janoušek

Osobne si myslím, že pokiaľ nedôjde ku generačnej výmene zatuchnutých štbáckych oligarchov, ktorí sú tiež mimochodom len niekoho bábkou, nebude Slovensko napredovať a prosperovať. Trocha sa obávam aj ďalšej generácie, ktorá nebola vychovávaná s najlepšími morálnymi hodnotami a prizerala sa praktikám svojich otcov. Potrebujeme vodcu, nepoškvrneného politickou minulosťou nenapojeného na spriaznené osoby politikov, ktorý by znova nastolil morálne hodnoty, ktorý by nedosadzoval na dôležité miesta politických mecenášov a ktorý by mal odvahu reformovať. Viete ako sa tvorí u nás väčšina zákonov? Skupina ľudí vyznajúcich sa vo svojom obore napíše komplet celý zákon resp. novelu, ktorá je bezchybná, jasná a neobsahuje žiadne diery a je poslaná na príslušné ministerstvo...následne ho úradníci z ministerstva na príkaz "vyššej moci" upravia v prospech spriaznených osôb. A preto vyzerajú u nás zákony tak, ako vyzerajú. Ďalším príkladom bol p. Luboš Lopatka, TREND manažér roka, ktorý ozdravil VZP, nastavil výborné hospodárenie a povyhadzoval neschopných ľudí...no po zmene garnitúry, keď nechcel na príkaz Fica znova vziať do funkcií jeho nominantov, bol nútený odísť...a presne toto by sa diať nemalo! Ak nebudú ľudia otrávení zo všetkých tých káuz a bude sa hospodáriť efektívne, budú sa zaujímať o politiku a verejné dianie aktívnejšie...a ochotnejšie aj budú platiť dane. Len neviem, či je Slovensko po morálnej stránke na takúto zmenu pripravené...

25.07.2013 | Agát4

"Potrebujeme vodcu, nepoškvrneného politickou minulosťou nenapojeného na spriaznené osoby politikov.....",Krásna, ale naivná predstava. Snáď Ježiš? Ale aj ten skončil na kríži.

Vyhováranie sa na eštebákov je po 23 rokoch už pasé. Pozrime sa po svete. Vrcholoví politici sú všade pod kontrolou medzinárodných finančných inštitúcií, ktoré rozhodujú, ktorá vláda je "dobrá", čo budú publikovať médiá.... Štát sa stal obslužnou inštitúciou veľkých korporácií. Je to všeobecná tendencia, ktorá v konkrétnej krajine závisí od jej politickej kultúry. Ideálom neoliberálov je, aby sa štát správal ako firma, ale z toho plynú vážne dôsledky vo vzťahu k demokracii!

Mnoho sa publikuje o čiastkových problémoch a uniká nám podstata. Je paradigma neoliberálnej spoločnosti - rast za každú cenu a hodnotenie všetkého a každého len podľa toho, ako prispieva k materiálnemu blahobytu - ešte akceptovatelná? Je možný v konečnom systéme nekonečný rast? Nemali by sme okrem modelu trvalého rastu (ak nejaký je) mať v zálohe aj model trvalého poklesu HDP? Snáď je aktuálna aj otázka, či je súčasná forma kapitalizmu reformovatelná a ako!

Aj ja mám pocit, že Slovensko je na tom morálne biedne - veď už 4 generácie nikto našu spoločnosť nekultivuje. Začnime si teda klásť múdre otázky a snáď sa po čase dopracujeme aj k múdrym odpovediam.

26.07.2013 | slimak79

Rast za kazdu cenu u nas presadzuje a realne tak Fico,ktoreho si podporovatel,zrejme aj volic, teda pre mna ten nablbsi z blbych. A co chces kultivovat? Z toho odpadu co tu zostalo? Ved vy neviete co chcete,raz zvysovanie DPH je zle,potom ked Fico povie ze to tak bude je dobre, raz 8 percentne deficity na podporu rastu potom skrtanie obhajujete. Raz dotovanie kupy aut,potom o dva roky poplatky na auta a vy chcete robit strategiu? Raz podporujete obnovitelnu energiu a potom ich idete zdanovat? Clovek by si myslel ze trdla,ale nie - su to zlodeji co rizuju za kazdej situacie,ktoru si navodite a dopredu pripravite ako na burze Goldmen Sachs.

Tomáš Janoušek

Tomáš Janoušek
  • Počet článkov: 9
  • Priemerná čítanosť: 2675
  • Priemerná diskutovanosť: 19
  • RSS blogu

O blogu

Daňový konzultant, vyštudovaný ekonóm (EU v Bratislave, Hanken Svenska Handelshoglan a Aalto University v Helsinkách). Mojim zámerom na blogu sú témy a myšlienky z oblasti ekonomiky, pri ktorých sa Vám zvýši srdcový tep, či už v pozitívnom alebo negatívnom slova zmysle. Mojou špecialitou je dokonalý fínsky model.