Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kultúra života

08.12.2013 | Tomáš Hellebrandt

Diskusia (21 reakcií)

08.12.2013 | Roman Janciga

Vyborne a vecne. Obavam sa ale, ze posolstvo pastierskeho listu nie je vysledkom racionalnych uvah, a preto ani racionalne argumenty nie su schopne jeho hlavne myslienky vyvratit. Zamerom biskupov bolo, aby ludia svoje predsudky povazovali za cnost, za nieco, co je plne v sulade s nabozenskym kanonom RKC. Neoludacka chatra a politicky klerikalizmus sa snazia stoj co stoj zastavit prenikanie modernych trendov do nasej spolocnosti, pricom ozajstna kultura smrti, ako napr. rehabilitacia vojnoveho zlocinca Tisa z ust Sokola, nikoho v RKC velmi netrapi...
...
V kazdom pripade ale treba ocenit snahu tych, ktori aj ked uz neziju na Slovensku, predsa venuju svoj sukromny cas na riesenie nasich domacich problemov.

09.12.2013 | Tomas Hellebrandt

Vdaka Roman, ako vzdy! :-)

10.12.2013 | libertarian

"treba ocenit snahu tych, ktori aj ked uz neziju na Slovensku, predsa venuju svoj sukromny cas na riesenie nasich domacich problemov."
- Ale on nerieši NAŠE problémy. Rieši SVOJ problém.
MôJ problém je, ked mi JEHO milovaný štát kradne moje peniaze. A tento MOJ problém on nerieši, ale ešte ho podporuje a schvaluje.

09.12.2013 | Motylx

Ok. Zmysel života nespociva v robeni detí.
Inak by sme nič iné nerobili, že?
:)
Potialto fajn.
Ale ty predsa nie si liberal.
Si etatista.
Prečo sa pri kazdej prilezitosti prezliekas za liberala?
Ak by si to písal ako normálny chalan, bolo by to v poriadku...ale prečo tá maska?
;)

10.12.2013 | libertarian

"Prečo sa pri kazdej prilezitosti prezliekas za liberala? "
- ale nie. On sa za liberala prezlieka iba vtedy, ak obhajuje SVOJE záujmy. Ak ide o peniaze iných ludí, tak je etatista celkom otvorene. Pekne pokrivený moralista.

13.12.2013 | Vlasko

On nie je liberal v europskom ponimani ale v americkom(a nanestastie uz aj v britskom) zmysle. Ako som pisal minule v US a UK liberal = socialista. Orwell ako vysity

09.12.2013 | miroslav ocenas

Nesúhlasím s tým, čo robíte a hovoríte, ale celý život budem bojovať za to, aby ste mali slobodu to povedať. N. Mandela


Moje zhrnutie k článku:
1/ Veľmi oceňujem pastierky list od biskupov. Čo poznám ľudí, tak majú rovnaký názor a ich stanovisko bolo, že KONEČNE... To na margo toho, že mnohých veriacich to pobúrilo.... Mňa každý deň poburuje, že čokoľvek otvorím na nete, tak sa to týka len gender ideológie...Asi naozaj aj slnko vďaka tomu bude vychádzať jasnejšie.
2/ Čo sa týka tém stvorenia, Boha, prírody a iných vecí, čo spomínate, tak na to je potrebné, aby ste trošku viac naštudovali, nestačí pozrieť "film o upaľovaní čarodejníc v stredoveku" a myslieť si, že máte teológiu vo vrecku :-).
3/ Odporúčam pozrieť si video. TOLERANCIU a všetky tie krásne slová o ktorých tu píšete p. Hellebrant, ako ich vaši prívrženci aplikujú do praxi. Aby ste ma neobvinili, že som neobjektívny a Slováci sú nemoderní a zaostalí atď, tak som vybral konkrétnu situáciu v Argentíne.
http://www.lifesite...

Plus ďalšia perlička z Europarlamentu.

http://kormidlo.sk/...
http://www.citizeng...

09.12.2013 | Tomas Hellebrandt

Ďakujem za komentár. K Vašim poznámkam:
1/ Mne osobne prekáža predovšetkým tón pastierskeho listu, nie to že sa biskupi snažia zapojiť do diskusie o rodovej rovnosti. Žiaden liberál nemôže mať problém so slobodou prejavu a žiadať umlčanie názorov s ktorými nesúhlasí. Môže však, a mal by, vystúpiť proti prejavom v ktorých vidí snahu potlačiť práva druhých. Stavať svoj argument na absolútnych protikladoch dobra a zla, života a smrti, a ľudí takto nálepkovať na základe toho či s vami súhlasia alebo nie, na základe princípu “kto nie je s nami musí byť proti nám”, je intelektuálne nezodpovendé a lenivé a zároveň kontraproduktívne.
2/ K teológii sa vyjadrujem opatrne pretože naozaj nie som expert. Ak v mojom charakterizovaní názorov veriacich vidíte problem budem rád ak mi poviete v čom spočíva. Slová čarodejnice ani stredovek v článku nenájdete.
3/ Video som si pozrel a je naozaj smutné a šokujúce. Toto určite nie je tolerancia. Väčšina náboženstiev či ideových prúdov a idológií má aj svojich militantných predstaviteľov, niektoré viac ako iné. Pojem militantný liberalizmus je však protirečenie. Ja osobne by som sa v tej situácii postavil na stranu modliacich sa mužov, v duchu Mandelovho citátu, ktorý ste uviedli. V tom istom duchu nesúhlasím s obmedzením výhrady vo svedomí zdravotných pracovníkov o ktorom sa píše v článku. Ale keď už sme pri odporúčaniach, vrelo Vás pozívam pozrieť si film The Magdalene Sisters. Neviem či presne vystihuje aktuálny postoj Katolíckej cirkvi k rodvej úlohe žien ale zdôrazňuje že stačí ísť iba pár desaťročí dozadu aby sme videli niečo ako pálenie čarodejníc. Odporúčam však zobrať si k obrazovke servítky, pokiaľ ste teda ako ja a vzdorujete sa rodovým stereotypom vyronením sem tam nejakej tej slzy.

10.12.2013 | Frankie1

Definujte "tón pastierskeho listu". Aké a čie konkrétne práva sa snažia biskupi potláčať. Myslím, že článok na rozdiel od iných reakcií je príspevok do diskusie

10.12.2013 | Anonym

Voltaire a nie Mandela!

10.12.2013 | slimak79

Helebrant helebrant - tvoje texty nemozem citat ako triezvy clovek - to nejde.
Ale ver tomu ,ze by ti viac rozumela moja zena ako ja - ona je veriaca - uci nabozenstvo a ja neveriaci.

Co si chcel napisat to 5 vetami nejde? Ja som prvych 150 riadkov precital ,ja proti homoseksualom nic nemam - ale nevies nieco napisat na troch riadkoch o co ti ide - jeden princip(myslienka), dalsie tri riadky dalsia. Alebo ked to ma aspon 10 riadkov aby to clovek tomu rozumel? Nevidel si vysledky PIS(neviem ake i na konci)

12.12.2013 | tiborkosz

Nič sa neboj "slimak79". Treba viacej čítať a dostaneš sa do toho. Ide len o prax. A keď to nepomôže tak skús vieru v neviditeľného diktátora. Možno pomôžu modlitby. ;) Držím palce.

10.12.2013 | imba

Pan Hellebrandt, ak Vas urazil ton pastierskeho listu, potom Vas musi omnoho viac urazat ton, ktorym sa na verejnosti (dokonca do verejnopravnych medii) vyjadruju niektori LGBT alebo gender aktivisti, akymi su napriklad Romana Schlesinger alebo Olga Pietruchova. Biskupi Slovenska vo svojom liste jednoducho vyjadruju vazne znepokojenie nad tym, ako sa tieto ideologie dostavaju do slovenskych a europskych institucii bez predchadzajucej odbornej diskusie, hrubym porusovanim demokratickeho procesu a v podstate len na zaklade toho, ze si to tajne dohodli s konkretnymi statnymi uradnikmi. Zaroven je treba jednoznacne povedat, a toto som Vam zdoraznoval aj v prispevkoch k Vasmu predchadzajucemu blogu, ze nazorovo biskupi zastupuju velku cast slovenskej populacie, takze ich list je uplne legitimny a mnohi veriaci, ale aj neveriaci, ho vnimaju ako moralny vstup Katolickej cirkvy do verejneho priestoru v otazkach, ktore su svojou podstatou naozaj zavazneho charakteru a dotykaju sa zakladnych prav nielen krestanov.

Co sa tyka kultury zivota vs. kultury smrti, aby ste sa vedeli naozaj fundovane vyjadrit k tomu, preco a z akej pozicie Katolicka cirkev hovori o tychto pojmoch, mozno by bolo dobre najskor si precitat encykliku Evangelium Vitae od Jana Pavla II, z ktorej tieto pojmy vychadzaju. Mojim nazorom je, ze liberalizmus nemoze byt kulturou zivota, ak sa v jeho praktickych dosledkoch jedna o ideologiu (ci ju nazveme liberalizmom, kapitalizmom alebo inym -izmom je vedlajsie), v mene ktorej sa obhajuju potraty, eutanazie, vrazdy alebo samovrazdy, t.j. akty smrti.

Zaverecna poznamka: Som rad za Vase blogy, lebo ste jeden z mala LGBT predstavitelov (ak Vas tak mozem nazvat), ktoremu ide trochu aj o konstruktivny dialog a vecnu diskusiu. Vo Vasich blogoch sa snazite nastolit prijemnu predstavu, ze liberalom obhajujucim rodovu rovnost, LGBT "prava" a ine pribuzne ideologie, vlastne ide o blaho celej spolocnosti a preto je v zaujme vsetkych, aby sme prijali Vase videnie sveta. Zial, z vystupeni vacsiny LGBT a gender aktivistov mi pride, ze jedine, o co sa snazia, je nasilu pretlacit to, co je principalne ich osobna intifada proti "nespravodlivosti" tohto sveta.

10.12.2013 | Tomas Hellebrandt

Ďakujem za príspevok. Nie celkom chápem prečo sa presadzovanie rodovej rovnosti v Európe a na Slovensku niektorým ľuďom javí ako akási cudzia nebezpečná ideológia, ktorá nepatrí do našej spoločnosti. V skutočnosti sú tieto témy iba aplikovaním základných a centrálnych hodnôt demokratickej spoločnosti, hodnôt slobody a rovnosti. V každej spoločnosti založenej na určitých hodnotách je prirodzené a zdravé viesť neustále diskusiu o tom čo tie hodnoty znamenajú a ako ich najlepšie aplikovať vo verejnom živote, v inštitúciách a zákonoch. Ak sa chcú páni biskupi do tejto diskusie zapojiť mali by svoje argumenty stavať na hodnotách demoktracie, vysvetliť ako zrovnoprávnenie mužov a žien alebo homosexuálov a heterosexuálov ohrozuje slobodu a rovnosť medzi občanmi prípadne prezentuje nejakú inú hrozbu spoločnosti na ktorú by verejné politiky mali reagovať. To si vyžaduje popasovať sa z dátami, ktoré, ako pani Pietruchová podotkla v jej ostatnom článku, ukazujú presne opačným smerom ako by sa pánom biskupom páčilo. Citovanie z Biblie je v poriadku pokiaľ ide o morálne inštrukcie veriacim do ich súkromného života ale do verejnej diskusie nepatria pretože naše POLITICKÉ spoločenstvo nie ja stavané na kresťanskej viere, na Božích zákonoch.

10.12.2013 | Motylx

Heh.
Jeden sa vydáva za stupenca kultúry života, druhý za liberala.
Ten prvý by mal objaviť realitu a nazrieť do budúcnosti ako by to vyzeralo, keby sa uskutočnila protipotratova kultúra života.
Že ako na to?
Spomienky na budúcnosť v ceaucescovom rezime.
Mohol by sa porozprávať s lekármi rakovinarmi, ktorí v urcitych stadiach nielenze nevedia cloveka vyliečiť, ale nedokazu mu už ani zmiernit bolesť. Žiadnymi liekmi...ani drogami.

Kde je vôľa, tam je cesta. Viktor E. Frankl doplnil, že kde je cieľ, tam je vôľa. Tí spomínaní umierajuci už nemajú vôľu...takí sú zdrogovani a ich jediným cieľom je smrť.
Prečo by mal človek skapinat ako zviera?
Aby sa nejakému diskuterovi lepšie zaspavalo?
Že kultúra života...phe.

Druhý sa znovu a znovu vydáva za liberala.
???

Pseudointelektualna debata ľudí, ktorí nie su tymi, za ktorých sa vydávajú.
Aké zabavne.

;)

10.12.2013 | Anonym

Pastiersky list katolických biskupov sa čítal v kostoloch 1. decembra, v prvú adventnú nedeľu, ktorá je začiatkom cirkevného roka. Preto sa obracajú biskupi na svojich veriacich (nie na občanov Slovenska!) s posolstvom, ako to napokon robia aj štátní predstavitelia na začiatku kalendárneho roka. Na internú záležitosť RKC v predstihu zareagovali ateisti - prvý kritický článok som čítal v Pravde už 29. novembra!

Hellebrandt píše, že list "vyvolal vlnu nevôle a kritiky" veriacich aj neveriacich. (Osobne neveriacich nepoznám, každý v niečo verí, trebárs na Mickey Mousea, však Motylx.) Škoda že neuviedol, o čo sa jeho tvrdenie opiera. Neviem, či Hellebrandt pastiersky list čítal, alebo si chcel len zafilozofovať. Nevyjadril sa k jeho ťažiskovej téme - ochrane rodiny.

Rodina sa rozhodujúcou mierou podieľa na tvorbe životnej orientácie svojich členov a pomáha im vytvárať pevný hodnotový základ. Aj K. Marx si uvedomoval si, že ak chce zmeniť spoločnosť, musí "zrušiť rodinu". Po 150 rokoch sa k tomu vraciame, len v inej farbe.

Lobistom LGBTI (lesba, gay, bisexuál, transsexuál, intersexuál) sa podarilo získať na svoju propagáciu značné finančné prostriedky. Venovali ich o.i. Rockefeller, B. Gates a Soros. Pomáha im od roku 2007aj EÚ - Agentúra pre základné práva vo Viedni s rozpočtom 20 miliónov eur (približne 80 zamestnancov) a Európsky inštitút pre rodovú rovnosť vo Vilniuse s rozpočtom 52 miliónov eur. Nemyslím si, že ich prioritou je útok na RKC. Ide o väčšiu vec - rozkývať hodnotový systém a v tom RKC zavadzia. Ak sa podarí v spoločnosti docieliť, že jediným božstvom sú peniaze, jedinou kratochvíľou sex a namiesto súdržných sociálnych skupín bude len množina navzájom si nemilosrdne konkurujúcich jedincov, mocným sveta sa veľmi zjednoduší život.

LGBTI, hoci evidentná menšina, by radi určovali pravidlá celej spoločnosti. V krajinách kde sa im podarilo prebojovať povinnú sexuálnu výchovu už v útlom veku, hrozia rodičom ktorí s tým nesúhlasia sankciami. (Teda nie tak jako u nás, že kto nechce chodiť na náboženství, navštevuje etickú výchovu.) Tvárou v tvár týmto skutočnostiam katolíckí biskupi museli zaujať stanovisko. A liberáli by mali byť poslední, ktorí by mali právo im to vyčítať.

11.12.2013 | Anonym

Neoludácka propaganda sposobuje, ze ludia nie su schopni vidiet to, co je naozaj podstatne. Ak hovorite o ochrane rodiny, potom treba jasne uviest, ze jej ohrozenim je prednostne ekonomicka situacia vacsej casti obyvatelstva. Ak zarobi muz cca 700 eur v hrubom, ma uzivit seba, manzelku a este aj deti, pricom ma na krku hypoteku za byt, potom neunosnost tejto situacie sposobuje, ze ludia odkladaju zakladanie rodin.
...
Priznam sa, ze som cely list predstavitelov neoludactva necital, tak ma opravte ak sa mylim. Ak existuje mravne ohrozenie rodin, potom jeho sucastou je nepochybne obrovsky narast poctu kasin a herni. Za posledny rok ich v mojom okoli vzniklo hned niekolko. Protestovali biskupi proti tejto spinavosti? Gambling je totiz zarucenym rozbijacom rodin.
...
Toto nase posadnutie svetovymi pohybmi, pricom nam unika diane na nasich uliciach, je nasou pliagou velmi dlho. Drobna praca, ako v tomto pripade apely na lokalnych politikov s cielom zatvorenia kasin, podporu vzniku komunitnych centier matiek, v ktorych by si mohli vzajomne pomahat a radit, zlacnenie materskych skol a skolok a pod. je nahradene posadnutostou Bruselom, celosvetovymi trendmi a pod. Vysledkom je, ze namiesto konkretnej prace tu na nasom Slovensku zameriavame pozornost na odtazite temy a cudujeme sa, ze nam klesa porodnost.

11.12.2013 | Anonym

Neviem preco sa ukazuje, ze autorom je anonym. autor: Roman Janciga

11.12.2013 | Anonym

Nuž musím povedať, že cirkev, akúkoľvek, považujem za inštitúciu na oblbovanie aj tak už dosť blbých.

Pritom ale, s názormi Človeka s vysokým inteligenčno -intelektuálnym potenciálom, menom Ježiš Kristus Nazaretský, sa plne stotožňujem.

Nie z nejakého strachu z nejakého pekla a iných rozprávok pre deti,
ale
preto, že jeho názory sú identické s mojimi. Budeme asi rovnakej krvnej skupiny, ten typko je presne môj typ :-))

Čo sa týka homosexuálov, to je rovnaké ako u heterosexuálov, tri skupiny:
a)
vysoko inteligentní ľudia,
b)
priemer
3)
a blbovia na n-tú.

Za ich sexuálnu orientáciu nemôžu, nevybrali si ju, jej príčinou je vadná chromozómová väzba. Môže za ňu príroda, alebo, podľa Dänikenovej teórie,
mimozemšťania,
ktorí chodili na Planétu Zem robiť pokusy s krížením OPÍC a nejakých vyšších bytostí (ako som napríklad JA:-)) a pritom sa im všetky pokusy nevydarili.
Tak vznikli určite napr. aj PSYCHOPATI, ktorým nedali dosť mozgovej hmoty v prefrontálnej a orbitofrontílnej časti mozgového cortexu.

No, nech už je akokoľvek, homosexualita neovlyvňuje inteligenčno-intelektuálny potenciál človeka a to je podtatné.

Prečo by preto nemali mať rovnaké občianske práva ako heterosexuálovia ? Prečo by si nemohli zakladať rodinné zväzky, a pod. so všetkými právami a povinnosťami, ako heterovia ?

Čo deti sú jediným dôvodom k tomu ? A čo bezdetní heterovia ?
--------------------------------------------------­--------------------------------------------------­--------------------------------------------------­------------------------------------------------

No, a v rámci objektivity mi nedá ešte nespomenúť ten dvojaký meter na katolíckych a židovských duchovných. Na biskupov sa zúri, že povedali verejne svoju mienku.

A prečo sa nikto nepoburoval nad tým, čo povedal istého času izraelský Rabín Ovadia Jozef ?

Viď: http://spravy.pravd...

Ja sa poburujem napríklad nad tým, ako nad nehoráznou bezočivosťou a hlúposťou a som hlboko urazená. A dokonca sa stavím, že ten rabínko mi svojim inteligenčno-intelektuálnym potenciálom nesiaha ani po členky,
pretože
len blb, odtrhnutý od reality, zaspavší dobu a nevnímajúci svet okolo seba, môže vypotiť takú blbosť.

Prečo ?

Pretože, poznám kopu židov, nie len inteligentných, ale aj blbých ako poleno !!!


Ano, nájdu sa medzi nimi aj perverzné svine, ibaže, rovnako sa nájdu aj medzi heterosexuálmi !!!

11.12.2013 | Anonym

Ako to, že som "anonym", ja som predsa "Xantipa", čo to má Trend za poruchu ?

12.12.2013 | tiborkosz

Náboženstvá si myslia, že sú dedičmi ultimatívnej morálky a sú povinný ju naučiť ďalšie generácie ľudí. V prípade Slovenska sú to kresťania, ktorí majú toto neutíchajúce nutkanie vŕtať sa do života iných. Ak by som ich mal prirovnať k niekomu v živočíšnej ríši tak by to boli parazity. Samozrejme nie tie dobré.

Všade kam v kročila noha kresťana tam takmer alebo úplne zanikla pôvodná kultúra. Stačí sa len pozrieť na dejiny za posledných 1690 rokov. Historici odhadujú počet obetí na cca 200 – 300 miliónov, ktoré lemujú cestu šírenia kresťanskej ultimatívnej morálke. A stále v tom pokračujú. Stačí sa pozrieť na Severné Írsko alebo čo robia v Afrike. Nemajú v sebe kúska hanby nehovoriac o rešpekte voči inej ľudskej bytosti. Sú schopný kázať o tom aké je nemorálne používať kondóm keď dobre vedia aká je situácia v regióne. Spomenul som len dve veci ale je ich omnoho viac. „Ľudia“ čo nie sú schopný sebareflexie chcú ísť príkladom v morálke. Neskutočné, arogantné ale hlavne nemorálne.

Kresťanské náboženstvo u nás v Európe ale už aj v U.S.A a v Kanade aj keď u nich len veľmi pomaličky ale iste upadá. Z roka na rok sa zmenšuje členská základňa. Cirkev sa chová ako vodné monštrum, ktoré doteraz lovilo v kalných vodách neznalosti, nevzdelanosti a ignorancie. Lenže od konca 17. storočia sa oceán neznalosti začal zmenšovať a dnes je z neho len malinké jazierko z na brehu ktorého lapá po kyslíku obluda. V agónii sa metá na všetky strany. Miesto toho aby ešte na chvíľku zaliezla do svojho malého bahnitého sveta - kde by v pokoji umierala - tak sa tu stále metá a metá pričom ubližuje všetkým na vôkol ale hlavne sebe.

Na Slovensku by stačila ako „rana z milosti“ ak by sme zrušili Vatikánsku zmluvu. Vďaka nej nám deň čo deň do životov zasahuje táto teokraticko-diktatorická nadnárodná organizácia. Nehovoriac o tom, že z daní nás všetkých platíme ich zamestnancov. Spoločnosti nič neponúkajú okrem večného života v nebi po boku neviditeľného „Kim Ir Sena“. Alebo večné muky v pekle, ak ste ho nemilovali dostatočne počas svojho bezvýznamného života na zemi. Jediným argumentom, ktorý je na ich strane je to, že sa zatiaľ nikto nevrátil s reklamáciou.

Zhrnuté a podčiarknuté.

1. Zrušiť Vatikánsku zmluvu.

2. Zrušiť financovanie všetkých náboženských skupín.

3. Prestať financovať náboženské školy a spolky.

4. Prestať s výučbou náboženstva na verejných školách. Keďže náboženstvo je naším kultúrnym dedičstvom, tak s ním samozrejme treba oboznámiť aj ďalšie generácie. O tom niet pochýb. Ale nie tím spôsobom ako to dnes prebieha. Treba deťom – študentom predstaviť mytológiu všetkých náboženstiev spolu s ich následkami. Bez cenzúry!

5. Prestať s akoukoľvek propagáciou náboženstiev v médiách.

6. Zdaniť cirkev rovnako ako sú všetci smrteľníci

Cirkev by sa mala samofinancovať napríklad aj pomocou „členského príspevku . Samozrejme by musela platiť aspoň 20% dane z vybratých peňazí za svadby, pohreby, krstiny, z toho čo vyzbierali do mešca a pod. Garantujem Vám, že by počet hrdých kresťanov rapídne klesol z „90%“ na 30-20%.

Tomáš Hellebrandt

Tomáš Hellebrandt
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2496
  • Priemerná diskutovanosť: 44
  • RSS blogu

O blogu

Vyštudoval som ekonómiu (Oxford, London School of Economics) a väčšinu svojho profesionálneho života pracoval v zahraničí, najprv v Bank of England v Londýne a neskôr ako výskumný pracovník v Peterson Institute for International Economics vo Washingtone. Od roku 2018 pôsobím na Útvare hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR. Okrem ekonómie ma tiež zaujíma politika a politická filozofia a týmto témam sa chcem venovať v mojom blogu. Občas prispievam aj k diskusii o právach a postavení LGBT ľudí.