Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Tomáš Czwitkovics

Miliónové straty? No a čo, veď niekto to už cvakne

21.01.2008 | Tomáš Czwitkovics

Tohtoročný rozpočet STV opäť svedčí o absolútnej nezodpovednosti vedenia aj kontrolného orgánu.

  • Tlačiť
  • 0

Jeden z hlavných problémov mnohých štátnych inštitúcií je chýbajúci pocit zodpovednosti na vedúcich úrovniach. Kým v súkromnom sektore práca manažérov po nástupe do funkcie len začína, v štátnom často končí. Práca riaditeľov mnohých organizácií „vlastnených verejnosťou" spočíva v prácnom dláždení chodníčka k vytúženej pozícii hľadaním správnych známostí, lobingom a sľubovaním.

Džob vo verejnej funkcii je potom už často leháro - pozícia je zo zákona garantovaná na niekoľko rokov vopred a na ruky pozerajú bezzubé a nekompetentné dozorné orgány, ktoré sa dajú navyše ľahko a lacno učičíkať správnymi sľubmi, garanciami či politickou príslušnosťou.

Zodpovednosť za prosperovanie „firmy" a rozhadzovanie dostupných prostriedkov je ťažko vynútiteľná, ak sa štátny manažér pohybuje v rámci zákonných mantinelov - za priemerné až podpriemerné výsledky šéf nemusí vyvodiť žiadnu zodpovednosť, ak si nakloní tých správnych ľudí.

To je prípad Slovenskej televízie. Jej posledný riaditeľ Radim Hreha nemal problém nastaviť už minuloročný rozpočet po dvoch rokoch vyrovnaného hospodárenia na dvestomiliónovú stratu, ktorá bola navyše úplne nereálna - STV musela zvýšiť minuloročné mínus ešte o polovicu.

Šéfstvo televízie, samozrejme, potrebovalo nejakú výhovorku, aby mu nemohli vytknúť cestu do skazy bez akéhokoľvek plánu - krátkodobé vedenie STV celý rok sľubovalo vysokopravdepodobné zvýšenie príjmov. Nie však efektívnejšou prácou a na základe realistického hospodárskeho plánu (reklamné tržby televízie, ktoré ako jediné závisia od úspechu na trhu, vlani spadli), ale spoliehaním sa na štátnu dotáciu a prijatie nového zákona o koncesionárskych poplatkoch.

Hoci manažment STV nemal isté ani jedno, ani druhé, sľuboval nové seriály a programy. Minulé leto televízia na tlačovej konferencii predstavila pripravovaný športový kanál v high-definition, hoci vtedy mala len jednu HD kameru a nula korún na jeho spustenie. Po úspešnom roku 2007 bude zázrak, ak sa „Trojka STV" spustí v auguste aspoň v štandardnom rozlíšení.

Stratégia plánovania pri ignorovaní reálnych finančných možností bola čitateľná - vedenie televízie sa tvárilo, že pilne pracuje na nových úspešných projektoch, dúfajúc, že politici sa poponáhľajú s prijímaním zákona a nadšene schvália akúkoľvek dotáciu. Nuž, nevyšlo.

Minulotýždňové schválenie rozpočtu na tento rok v Rade STV je po minuloročných skúsenostiach o to nepochopiteľnejšie. Dočasný manažment televízie opäť naplánoval stratu, ktorú majú opäť znižovať hypotetické príjmy - tento rok má do budgetu natiecť najmenej 188 miliónov korún vďaka novému zákonu o koncesionárskych poplatkoch. Kedy a či bude zákon schválený, aká silná je v skutočnosti jeho politická podpora, kedy sa stane účinným a kedy reálne prinesie televízii a rozhlasu viac peňazí - to všetko nevedno.

Za hospodárenie televízie však nenesie reálnu zodpovednosť nikto - ani manažment a ani kontrolný orgán. Rozpočet inštitúcie s plánovanými 2,5-miliardovými nákladmi je len obyčajný zdrap papiera. Systémová chyba pri inštitúciách, akou je aj Slovenská televízia, je, že ich fungovanie nakoniec závisí vždy len od jedného jediného človeka úplne hore, ktorého kompetentnosť nehrá prvú úlohu.

 

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Tomáš Czwitkovics

Tomáš Czwitkovics
  • Počet článkov: 13
  • Priemerná čítanosť: 5342
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Zástupca šéfredaktora TRENDU. šéfredaktor TREND.sk a Mediálne.sk

Tomáš Czwitkovics

Tomáš Czwitkovics
  • Počet článkov: 13
  • Priemerná čítanosť: 5342
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Zástupca šéfredaktora TRENDU. šéfredaktor TREND.sk a Mediálne.sk

Kalendár sa načítava...