Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Tomáš Czwitkovics

Colnica: Ako Lampa... len horšie

15.04.2013 | Tomáš Czwitkovics

  • Tlačiť
  • 12

Ako v skratke zhrnúť projekt Colnica, o ktorom telerozhlas už niekoľko mesiacov básni ako úspešnom príklade česko-slovenskej kooperácie? Banášová, jeden starý Čech, jeden český a jeden slovenský dokument, traja hostia a k tomu povrchné rozprávanie na veľmi múdru tému.

Inými slovami – akože-Lampa v časoch, keď mala Hríbova diskusia tiež ambíciu púšťať dokumenty, a to celé vo federálnom vydaní.

Pri formáte debaty na celospoločenské témy sa veľa nového vymyslieť nedá... (ak nie ste televízny génius Stefan Raab, ktorý vlani prekopal politické diskusie, keď v štúdiu posadil proti sebe profesionálnych politikov, celebritu (napríklad rappera Sida) a nechal ich diskutovať o peniaze.)

Debata závisí od hostí a predovšetkým moderátora/moderátorky, ktorých charizma, pohotovosť pripravenosť a štýl rozhodnú o (ne)záživnosti rozprávajúcich hláv.

Colnica/Celnice stojí na Adele Banášovej v novej úlohe moderátorky nezábavného programu a Michalovi Prokopovi. Ak v prípade tejto dvojky možno hovoriť o nejakej chémii, iba ak o zmiešaní kyseliny a bázy, ktorého výsledkom je totálna neutralizácia akéhokoľvek šarmu.

08_colnica

Banášová si v prvom vydaní Colnice akoby myslela, že šou stále nesie jej meno a svoju osobnosť a názory "vnucovala" spôsobom, ktorý sa do debaty, ktorej „hviezdami“ sú účinkujúci (v prvom vydaní Tom Nicholson, Michal Havran a ešte niekto z Česka), vôbec nehodil. Najmä preto, že slovenská moderátorka sa snažila do debaty vniesť určitú ľahkosť, aby diváci pod 50 rokov neprepli z Dvojky naučeným reflexom prstu.

Jej vtípky a neformálnosť však stroskotali na totálne odlišnom spolumoderátorovi, hosťoch a super-vážnych dokumentoch. Povedať pár vtipov na pohrebe by vyznelo menej od veci ako Adela Banášová v debate o tom, či spoločnosti chýbajú elity.

Michal Prokop v reakcii na to snahu svojej kolegyne doslova zabíjal, ako sa len dalo. A na druhej strane ani nepriniesol pridanú hodnotu v podobe duchaplných otázok. Skôr sa nechal strhnúť ambíciou Banášovej vmontovať do debaty vlastný pohľad na svet („prečo nie je Ježiš elita“) a nakoniec tiež prezentoval svoje názory, ktoré ale nikoho nezaujímajú.

Nudné otázky moderátorov zaklincovali doplňujúce a rovnako nudné príspevky publika v objeme päť a pol človeka.

Projekt Colnica mohol mať oveľa väčšiu pridanú hodnotu, ak by si odpustil zbytočnú bižutériu v podobe nezáživnej debaty a zameral sa na najsilnejšiu stránku, ktorou boli dokumenty Jana Látala a Zuzany Piussi.

Problém je, že tieto filmy (jeden o českých politických elitách, druhý o elitách na Slovensku ako takých) boli príliš rozdielne, aby vytvorili celok hodný jednej spoločnej relácie.

Colnica mohla pôsobiť dojmom reálneho federálneho televízneho projektu, ak by dokumentaristi z dvoch krajín napríklad dostali zadanie na spracovanie rovnakej témy alebo tvorcovia nakrúcali v krajine „toho druhého/tej druhej“.

Tá Colnica, ktorá sa dostala na obrazovky RTVS v nedeľu, napokon pôsobila tak prázdno ako colnice v Jarovciach, Rusovciach, Brodskom či Trstenej.

 

  • Tlačiť
  • 12

Tomáš Czwitkovics

Tomáš Czwitkovics
  • Počet článkov: 13
  • Priemerná čítanosť: 5342
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Zástupca šéfredaktora TRENDU. šéfredaktor TREND.sk a Mediálne.sk

Tomáš Czwitkovics

Tomáš Czwitkovics
  • Počet článkov: 13
  • Priemerná čítanosť: 5342
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Zástupca šéfredaktora TRENDU. šéfredaktor TREND.sk a Mediálne.sk

Kalendár sa načítava...