Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Uhranutí Ficom

25.03.2009 | Tatiana Rosová

Diskusia (12 reakcií)

25.03.2009 | romanca

tento clanok je dokaz slabomyselnosti sucasnej opozicie a jej uplnej nesschopnosti porazit fica. ti ludia su uplne ale uplne mimo, pre mna dalsie potvrdenie preco uz nebudem volit sdku ale radsej sa pozriem po niecom novom. SaS mozno fica dokaze porazit, team dzurinda, rosova, freso a spol urcite nie.

25.03.2009 | spin_doctor

dôkaz slabomyseľnosti č. 25169. Rosová to vystihla absolútne presne. A ak si naozaj myslíš, že SaS dokáže poraziť Fica, tak mi ťa je až trochu ľúto.

25.03.2009 | Ivan Schultz

Osvietenstvo, renesanciu ducha a utlmenie nízkych pudov, to je to, čo má priniesť nová hlava štátu. Jej prirodzená autorita nevznikne v politicky monochromatickom spolčovaní sa, v kompromisoch nejasných hodnôt, ktorých matkou je nevzdelaná prízemnosť a otcom srdnaté chlapáctvo. Nie bojovať proti komukoľvek výmenou za osobné výhody je úlohou prezidenta. Naopak, všetkých musí chcieť spájať pre všeobecné blaho, ktoré možno nazvať pokrokom, materiálnym, ale najmä duchovným. Duchovným preto, lebo bez poznania a reflexie niet nijakej pozitívnej zmeny. Takže, dosť bolo presadzovania úzkych záujmov, kompromisov, je čas pre konsenzus. Volím pokrok, dúfam v nový začiatok našej kultúry, chcem prezidenta pre všetkých. Volím Radičovú.

25.03.2009 | Ján Záborský, TREND

"Obraz straníckeho prezidenta nie je ten, ktorý by väčšina voličov chcela vidieť na známkach." Neviem, či sa dajú robiť takéto jednoznačné úsudky o voličskom uvažovaní. Tento úsudok predpokladá racionálne zvažovanie. Ja si ale napríklad ani neviem predstaviť vesmír, v ktorom sa dá Gašparovič logicky a racionálne zdôvodniť ako lepší kandidát než Radičová. A predsa vyhral prvé kolo volieb, teda veľká časť voličov sa nerozhoduje racionálne. Tam myslím vstupuje do hry Fico - takisto neprináša racionálne argumenty, prečo Gašparovič (ktorého ešte pred pár rokmi vyháňal z verejného života), ale bráni ho z plných síl, spoliehajúc sa na inherentnú iracionalitu vlastnej voličskej základne, ktorej stačí premiérovo slovo.

Úprimne podporujem Radičovú ako vôbec prvého pozitívneho kandidáta prezidentských volieb (na rozdiel od predchádzajúcich "menších ziel"), ale som skeptický. Mám pocit, že iracionalita nakoniec pokojne môže vyhrať.

25.03.2009 | Ivan Schultz

D. B. Johnson vo svojej Teórii verejnej voľby tvrdí, že volič príde k volebnej urne predovšetkým vtedy, ak jeho osobná účasť vo voľbách má potenciál priniesť mu nejaký merateľný profit. Je zaujímavosťou predovšetkým našich prezidenských volieb, že priamy a hmatateľný prospech nielen z účasti ale ani z akéhokoľvek výsledku nemôže žiaden volič očakávať. Skôr ako okamžitý materiálny benefit predpokladajú všetci zúčastnení voliči v takýchto voľbách naplnenie iných osobných očakávaní. Akých, to môže zodpovedať viac všeobecná sociológia, ako len jej úzko špecializovaná politologická odnož.
Roku 1916 vydal Vilfredo Pareto svoje Pojednanie o všeobecnej sociológii a v ňom uverejnil zaujímavý a myslím, že stále platný postreh. Podľa neho sa ľudská povaha v podstate nemení a ľudia žijú podľa toho, čo nazývajú pocitom; aj tak ale predstierajú, že konajú na základe rozumu. Konanie ľudí vo všeobecnosti neoznačil ako nelogické, nezdôvodniteľné, ale len mimologické. Ak teda jednotlivec svoje rozhodnutie a následné konanie neoprie o výsledok prísne racionálneho kalkulu všetkých možných okolností, koná mimologicky. Toto mimologické konanie je určované takzvanými rezíduami (predsudky, snobstvo, samoľúbosť, strach ale aj tvorivosť, pocit istoty, dôvera, viera, láska...) a tie sú produktom základných ľudských inštinktov. Jedno zistenie je ale veľmi dôležité - pocit je stály, ale rezíduum premenné.
Pre osud správy vecí verejných teda záleží na konaní silných, mienkotvorných jedincov a skupín, ktoré inštinkty a ktoré rezíduá budú podporovať a ktoré potláčať, ktoré pocity budú týmto konaním v ľuďoch vyvolávať. Ak si toto spojíme so všeobecnou skúsenostnou a vedomostnou úrovňou populácie, je na svete odpoveď, prečo sme mnohí ochotní pristúpiť k voľbám a voliť.

25.03.2009 | nalimoba

.....vo svojej Teórii verejnej voľby tvrdí, že volič príde k volebnej urne predovšetkým vtedy, ak jeho osobná účasť vo voľbách má potenciál priniesť mu nejaký merateľný profit.

D. B. Johnson má pravdu. Moja osobná účasť vo voľbách má potenciál priniesť mi svatý pokoj od starého ..uja.

26.03.2009 | Tatiana Rosová

ďakujem za reakciu. Úplne s Vami súhlasím, že vo voľbách emocionálne rozhodovanie prevažuje nad racionálnym. A - v súlade s poznatkami politilógov - si dovolím tvrdiť, že emócie hrajú silnú rolu aj u takých voličov, ktorí sami seba považujú za čisto racionálnych. Na druhej strane pocit "nadstraníckosti" prezidenta je tiež emócia. Veď v skutočnosti súčasný prezident nie je členom strany a už vôbec nie strany Smer, kým Iveta Radičová je nielen radovou členkou, ale podpredsedníčkou SDKÚ-DS. Všetky doterajšie voľby ukázali, že bez podpory politických strán nemá žiaden kandidát šancu. Keď som sa napriek tomu odvážila tvrdiť, že straníckeho prezidenta voliči nepreferujú, vychádzala som zo skúseností z kvalitatívnych prieskumov verejnej mienky. Nadstraníckosť v nich voliči priraďujú ku kvalitám ako porozumenie pre každého, spravodlivosť... Patrí teda k akémusi ideálu. Ide o to, komu viac uveria, že sa k tomuto ideálu približuje. Samozrejme, popri mnohých ďalších faktoroch. Spolu s Vami dúfam, že Iveta Radičová osloví vo väčšine voličov aj to kľúčové iracionálno.
S úctou,
Tatiana Rosová

25.03.2009 | Nájomník

tym ze porovnava udaje z obdobia pred ohlasenim kandidatury s udajmi po nej a dokonca po zaciatku kampane. Zo zaciatku neboli vsetci oponenti znami teda Gasparovic sa delil o 100% s menej kandidatmi.
Nakoniec vo volbach porazil Gasparovic Radicovu o 22%. Na porovnanie by sa zisiel graf Radicovej.

25.03.2009 | mato11

A v čom? V úsmevoch do kamier? V nákladoch na kampaň? V sledovaní hokeja?

25.03.2009 | El gato con botas

Clanky, ktore ignoruju ocividne fakty. Keby bol medzi oboma kandidatmi rozdiel nejake drobne percento, tak to mozno povazovat za uspech Radicovej, ale takto? Vsak musi nahrat dalsiu tretinu hlasov co ziskala v prvom kole, aby sa dostala na jeho uroven. A Gasparovic uz dalsie nesmie ziskat.

Takto je ona v pozicii toho co musi dotahovat, co v pripade takeho velkeho rozdielu hlasov nie je vobec jednoduche. Statistika je neuprosna a emocie a zelania pisatelov to malokedy zmenia. Dobre to vidno na kurze oboch kandidatov v stavkovych kancelariach. Tam to hodnotia bez emocii, pretoze chcu na tom zarobit. Kdezto tu sa pravdepodobne zase dockame lamentovania a prekrucania vysledkov, kde to zase zaslepeni pisatelia budu vykladat po svojom.

26.03.2009 | mato11

Z môjho, čisto osobného pohľadu, je udalosť, ktorá sa stala pri „novom koryte“ (len zhodou okolností tentokrát koryte rieky), svojim posolstvom extrémne významná, čomu zrejme zodpovedá aj extrémna Ficova reakcia (ospravedlnenie, expresný výjazd, rozhovor medzi štyrmi očami).
1. prvýkrát mohli ľudia vidieť Fica v okamihu, keď klame. Toto nebolo nejaké ex post dokazovanie klamstva, toto bolo prichytenie priamo pri čine.
2. prvýkrát mohli ľudia vidieť, ako funguje Ficova argumentácia – žiadne fakty, žiadne overené informácie, ale vymýšľanie si priamo „za pochodu“.
3. prvýkrát z úst voliča Smeru zaznelo, že už nebude voliť Smer, pretože táto strana neobhajuje jeho záujmy. Tento bod je, podľa mňa, zo všetkého najdôležitejší.
4. a všetko sa to stalo počas volebnej kampane, v ktorej jediným benefitom Gašparoviča je práve Fico.
Opäť podľa môjho názoru táto udalosť patrí k tým, ktoré sa nazývajú „break point“, bod zlomu. Fico nieležne „roztrhol oponu“ a bez donútenia, bez dopovedávania médiami sám na sebe ukázal, čo malo zostať skryté: že naozaj jeho jediným cieľom je jeho vlastná moc, že k dosiahnutiu tohto cieľa bez váhania, ako úplne prirodzené veci používa klamstvo, výmysly, polopravdy, prekrúcanie, urážanie, zosmiešňovanie. Ale aj, a to je dôležitejšie, nie médiá, nie politici, ale priamo „obyčajný“ volič Smeru vyhlásil, že Smer neobhajuje jeho záujmy. A nebude ho už voliť. Extra silná káva.
Zrazu, keď obyčajný človek zakričal: „Kráľ je nahý!“, aj Ficovi došlo, že už ďalej bude veľmi ťažké ostatných presviedčať, že nosí gate. Dva dni sa extrémne snažil veci vrátiť späť, ale šikovný politický stratég by po takomtu Ficovom priznaní sa k podvodu na voličoch dokázal Radičovej výrazne pomôcť k výhre v prezidentských voľbách – ak by úplne využil ponúknutý priestor a z Fica ako Gašparovičovho beneftu by urobil Fica ako guľu na Gašparovičovej nohe.

26.03.2009 | oblastny komisar

ze fickot ma aspon o 2 rady mensie gule ako mufti - ten by bohorovne vyhlasil ze chudak chlapik je minimalne protislovensky agent budapesti, mossadu a CIA, na druhy den by ho buldozer nahodou zhodil do tej rieky a bolo by, a este by muftinovi aj vzrastli preferencie, kedze muftivizia a muftihlas by to adekvatne vykreslili... a vysetrit by to prisli stredoslopaci

Tatiana Rosová

  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 4141
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Moja cesta do politiky viedla cez štúdium sociológie, prácu na vysokej škole, výskum verejnej mienky, reklamu a politický marketing. Chcem písať blogy o tom, čomu sa v politike venujem najviac: o vzdelávaní a kvalite života. Nie vždy sa mi darí to, čo chcem.