Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Stanislav Kovalík

Nie je viazanosť ako viazanosť

18.03.2014 | Stanislav Kovalík

Aby sa zákazníci alternatívnych dodávateľov energií mohli cítiť rovnocenne so zákazníkmi mobilných operátorov, museli by mať rovnakú šancu na zmenu

  • Tlačiť
  • 2

Zákazníci, ktorí nakupujú u mobilných operátorov, si už dlhší čas môžu vybrať možnosť neviazať sa. Dnes už aj energetický sektor prináša na Slovensku prvé “neviazané” lastovičky. Aby sa však zákazníci alternatívnych dodávateľov energií mohli cítiť rovnocenne so zákazníkmi O2, Orange či Telekomu, museli by mať rovnakú šancu aj zmeniť svojho pôvodného dodávateľa služby.

Koľko dnes čakáte na vybavenie prenosu čísla? Robí vám s tým niekto problémy? Legislatíva je nastavená tak, aby ste v prípade výhodnejšej ponuky ľahšie odišli od jedného operátora k druhému. V energetike to tak nie je. Štúdia spoločnosti Energy analytics  z februára 2014 priniesla porovnanie slovenského a českého trhu aj v tejto oblasti. U západných susedov to možno nie je tiež až také hravo rýchle ako keď prenášate číslo, ale je to o dosť jednoduchšie ako u nás. Dôkazom je skutočnosť, že Česi menia dodávateľov energií kvôli výhodnejšej ponuke oveľa častejšie.

SR aj ČR zosúladili proces zmeny dodávateľa (PZD) s európskou legislatívou, ktorý mal výrazne posilniť práva spotrebiteľa. Každá z krajín pristúpila k procesu iným spôsobom. Toto sú hlavné rozdiely, ktoré uvádza štúdia Energy Analytics:

-       český trh je rozvinutejší s relatívne stabilnou konkurenciou a zákazníkmi, ktorí poznajú svoje práva a možnosti a aktívne ich využívajú (tzn. na českom trhu existuje medzi zákazníkmi väčšia miera spotrebiteľskej osvety),

-       v ČR celý proces zmeny dodávateľa zastrešuje tzv. organizátor trhu (OTE) a je podporený jeho informačným systémom, ktorý jednotlivé kroky urýchľuje a sprehľadňuje

-       v SR trvá proces zmeny dodávateľa minimálne 21 dní, v ČR 10 dní,

-       v ČR môže zákazník písomnou vôľou zabezpečiť pokračovanie procesu aj pri námietke pôvodného dodávateľa a odberateľ má tak posledné slovo

-       pri zmene ceny musí v ČR dôjsť k znevýhodneniu odberateľa, aby bola dôvodom na právo na zmenu dodávateľa aj počas viazanosti, v SR stačí akákoľvek zmena ceny alebo obchodných podmienok pri viacerých žiadostiach o zmenu dodávateľa na jednom odbernom mieste (OM) v ČR platí posledná doručená žiadosť, v SR nie je tento problém jednoznačne riešený.

Ako som napísal vyššie, Česi menia dodávateľov častejšie, čo je dôkazom fungujúceho systému.  Rozvinutejšia je očividne aj informovanosť českých spotrebiteľov o svojich právach a možnostiach. Podľa štúdie Energy Analytics zmenilo  v roku 2012 dodávateľa elektriny až 380 000 domácností v ČR a iba približne 57 000 domácností na Slovensku.

Rozdielnosť oboch trhov sa z tohto pohľadu dá prirovnať aj k disponibilite dát o počte zmien dodávateľa, churnoch a ostatných parametroch. Zatiaľ čo v ČR dané dáta publikuje OTE verejne a v pravidelných intervaloch, získanie obdobných dát na Slovensku je neporovnateľne náročnejšie a menej flexibilné. Na rozdiel od ČR, pre Slovensko zatiaľ chýbajú dáta za rok 2013 ( spoločnosť SPP Distribúcia len začiatkom marca publikovala informácie o zákazníkoch, ktorí zmenili dodávateľa plynu.  Z nich oproti roku 2012 vyplýva pokles takýchto zákazníkov) a rovnako nie sú dostupné ani informácie týkajúce sa iných odberateľov ako domácností.  Kým v Česku viete presne, kto a kedy zmenil dodávateľa elektriny ( viď str. 56 , Energy Analytics.)

Komu má slúžiť legislatíva? Podľa mňa tomu, kto sa rozhodol, že chce platiť menej ako doteraz. Napriek neprajnému nastaveniu zákonov v zmene dodávateľa a slabej dostupnosti dát by domácnosti či podnikateľov, ktorým sa zdajú účty za energie privysoké nemali relatívne menej priaznivé podmienky pre zmenu dodávateľa na Slovensku odradiť od možnosti ušetriť. Elektrina je vždy rovnaká, tak prečo platiť viac.

  • Tlačiť
  • 2

Stanislav Kovalík

Stanislav Kovalík
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 981
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Už vyše 10 rokov pôsobím v energetike a so záujmom sledujem dramatický vývoj v tomto odvetví. Vždy sa snažím hľadať odpovede napríklad aj na tieto otázky: Aký je dopad zmien na naše účty doma? Ako to ovplyvní konkurencieschopnosť celej Únie a v rámci nej aj našej malej krajiny? Obnovia sa trhové mechanizmy alebo sa posilní regulácia? Za akú cenu a kto zaplatí záverečný účet?

Stanislav Kovalík

Stanislav Kovalík
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 981
  • Priemerná diskutovanosť: 11
  • RSS blogu

O blogu

Už vyše 10 rokov pôsobím v energetike a so záujmom sledujem dramatický vývoj v tomto odvetví. Vždy sa snažím hľadať odpovede napríklad aj na tieto otázky: Aký je dopad zmien na naše účty doma? Ako to ovplyvní konkurencieschopnosť celej Únie a v rámci nej aj našej malej krajiny? Obnovia sa trhové mechanizmy alebo sa posilní regulácia? Za akú cenu a kto zaplatí záverečný účet?

Kalendár sa načítava...