Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Stanislav Boledovič

Okrádame naše deti?

08.06.2012 | ziadna

Skutočný problém školstva: nedostatok peňazí či sebectvo?

  • Tlačiť
  • 34

Že naše školstvo nie je žiadna sláva, všetci vieme. Učitelia bedákajú nad nízkymi platmi, rodičia nad slabou angličtinou a minister rieši maturitu v matematike. Mňa na príbehu nášho školstva mrzí najviac niečo úplne iné – že sa správame veľmi sebecky. Mladým ľuďom, ktorým by sme mali dať všetko čo máme, naopak berieme. Ako by nestačilo, že budúce generácie stále viac zadlžujeme, my ešte šetríme na ich vzdelávaní.

Je to naozaj tak? Ponúknem vám pár faktov, ktoré možno tušíme, ale ktoré tolerujeme a ničíme tak budúcnosť našich detí. Na záver, ak budete mať chuť, môžete sa zapojiť do malého experimentu.

Škrtáme výdavky na vzdelávanie, aby sme mohli míňať na autá, mobily, dovolenky, reštaurácie.


Alebo, ako inak si vysvetľujete tento obrázok?

graf_boledovic

Zdroj: Eurostat, Štatistický úrad SR - COICOP

Chápem, že po dlhých rokoch utláčania v socializme ľudia túžili užiť si nevídané možnosti. Krásne auto, dovolenka pri mori,... patrí to k životu. Mohli by sme si však súčasne klásť otázku, ako pripravujeme naše deti do praxe? Čo robíme preto, aby v živote uspeli a boli šťastné? Ako si v budúcnosti zarobia na splátku dlhu, ktorý im každý rok nafukujeme?

Vzdelanie je to, čo rozhodne o budúcnosti našich detí

Zaujal ma prejav Baracka Obamu, kde povedal: „A world-class education is the single most important factor in determining not just whether our kids can compete for the best jobs but whether America can out-compete countries around the world.... budgets are about choices, so today I’m calling on you to choose to invest more in teachers, invest more in education, and invest more in our children and their future.“

Podobné hlasy počuť naprieč zemeguľou od Nového Zélandu, Kórei, Fínska po susedné Poľsko.

(Mimochodom – viete si predstaviť, že by niečo také povedal náš premiér...?)

Čo sa to vo svete deje?

Guru manažmentu Steven Covey tvrdí, že sme vstúpili do „Knowledge worker age“. Novej civilizačnej éry, kde kľúčom k úspechu už nebude to, kto má najviac pôdy, kapitálu či zbraní. Kľúčom budú schopnosti človeka. Krajiny sa budú pretekať v tom, kto má najschopnejších, najvzdelanejších ľudí. Myslím, že tieto preteky investovania do vzdelania sa už začali. Ako si v nich vedieme my?

Mimoriadne hlúpo. Z 37 krajín v analýze OECD sme v investíciách do vzdelávania úplne na chvoste. Menej ako my investujú do svojich detí len rodičia v Indonézii a Číne.

graf_boledovic2

Čo dodať. To, že školstvo a učitelia sú dlhodobo na okraji záujmu spoločnosti, dávno vieme. Asi sa zhodneme aj v tvrdení, že s tým „treba niečo robiť“.

Môžu školstvu pomôcť ľudia, ktorí v ňom nikdy nepracovali?

Ale kto, ako a najmä kedy to urobí? Neviem, a znervózňuje ma, že 20 rokov prešľapujeme na mieste. Rozhodol som sa preto odísť z biznisu a naplno sa venovať vzdelávaniu. Pokúsim sa aspoň trochu prispieť k zlepšeniu oblasti, na ktorej mi dnes najviac záleží. A mám pocit, že ak viacero „outsiderov“ začne venovať svoj čas, talent a peniaze školstvu, nemusí to byť márne.

V tomto blogu vám chcem prinášať moje skúsenosti, zaujímavé fakty a návrhy riešení. Nečakám, že tu vyriešime nedostatok peňazí v školstve. Verím však, že stojí za to nedostatky jasne pomenovať a diskutovať ich riešenia. Poteším sa, ak sa pridáte do diskusie a poviete mi váš názor či návrh.

Experiment: Záleží Slovákom na vzdelaní svojich detí?

Na záver sľúbený experiment: Dá sa vôbec naše školstvo zlepšiť? Záleží Slovákom na tom, aby ich deti mali lepšie vzdelanie? A najmä: Sme ochotní v iných oblastiach ušetriť, aby sme mohli viac investovať do vzdelávania. Neviem, no rád by som to zistil.  S prieskumnou agentúrou TNS sa preto ideme tieto otázky Slovákov opýtať.

Akú váhu prikladáte zlepšeniu školstva vy? Zapojte sa do tohto experimentu a povedzte, čo si o našom školstve myslíte – kliknite tu. Výsledky prieskumu „bežných Slovákov“ a čitateľov eTrend blogu porovnám a tu zverejním.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UPDATE: Počet vyplnených dotazníkov o školstve práve dosiahol 200 - Ďakujem za tak veľký záujem a podporu. Kým výsledky spracujem, dovoľte mi aspoň pár inšpiratívnych citácií na otázku "Čo považujete za najdôležitejšie v školstve zlepšiť":

  • Zmenit sposob vyucby - od memorovania k praktickej priprave na buducu profesiu a rozvoj logickeho, kritickeho, kreativneho a etickeho vzdelavania. (Monika Jurčová, študentka strategického manažementu)
  • Zvýšiť platy učiteľov na základných a stredných školách, najmä nástupné. (Martin Filko, ekonóm, Inštitút finančnej politiky)
  • Každá škola by mala byť miestom nielen o nových vedomostiach, ale aj o krásnych charakteroch, hodnotách a vedomí zodpovednosti do budúcna. (Marián kolník - lektor, kouč)
  • Najdôležitejším princípom akýchkoľvek serióznych reforiem by malo byť významné zvýšenie nástupných platov začínajúcich učiteľov a snaha pritiahnuť do školstva čo najkvalitnejších ľudí. Bez toho zakapú akékoľvek snahy na zlepšenie školstva. (Marián Zachar, poradca bývalého ministra školstva Eugena Jurzycu)
  • Motivaciu - studentov studovat, ucitelov "ucit" a manazerov skol zlepsovat prostredie. studenti musia vidiet dovod sa snazit (nie len represivny ako je tomu dnes). musia vidiet zmysel a uplatnitelnost. Na druhej strane ucitelia musia citit nielen motivaciu, ale aj tlak zo strany manazmentu a hrozbu represie. a manazment musi mat motivaciu vnimat feedback ako ucitelov tak aj studentov a citit tlak konkurencie. (Vladislav Štefanec, tajomník obchodnej komory)
  • System a ludia - zostavit system skolstva tak, aby pritiahol a otvoril sa najkvalitnejsim ludom aj z ineho sektora ako je skolstvo. (Michal Hajovsky, student)

Ak by ste mali záujem o rýchly sumár niektorej inej otázky, môžem doplniť do diskusie.

 

  • Tlačiť
  • 34

Stanislav Boledovič

Stanislav Boledovič
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 9126
  • Priemerná diskutovanosť: 49
  • RSS blogu

O blogu

Som člen vzdelávacieho združenia Manageria a garant programu Global Shapers pre World Economic Forum. V minulosti som pôsobil ako manažér a konzultant pre top manažment v bankovníctve. Budem prinášať zistenia a riešenia pre zlepšenie školstva. Prípadne iné témy, ktoré sa týkajú budúcnosti našich detí.

Stanislav Boledovič

Stanislav Boledovič
  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 9126
  • Priemerná diskutovanosť: 49
  • RSS blogu

O blogu

Som člen vzdelávacieho združenia Manageria a garant programu Global Shapers pre World Economic Forum. V minulosti som pôsobil ako manažér a konzultant pre top manažment v bankovníctve. Budem prinášať zistenia a riešenia pre zlepšenie školstva. Prípadne iné témy, ktoré sa týkajú budúcnosti našich detí.

Kalendár sa načítava...