Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zarábajte miliardy bez rizika s Petrom Schutzom

15.08.2013 | Braňo

Diskusia (31 reakcií)

15.08.2013 | Niless

Je samozrejme ze spominana komercna banka vyuzila iba moznosti ktore vyuziva mnoho inych bank, avsak Ja a Ty + SK dlhopisy sa dobre vypisuje na titulkach novin.
Jedine s cim nesuhlasim je fiskalna/menova politika. Staty EU pre svoju potrebu robia prostrednictvom ECB fiskalnu politiku a to je fakt. Ta spominana komercna banka trhla akurat kus kolaca...
Dlhopis = Kolateral? Mozno v ekonom. slovniku, inak by ECB mohla akceptovat aj grecky kolateral za rovnaky urok ako Nemecko.

Mozte to povazovat za blud ale raz pride den, kedy bude potrebne zaplatit ci cez inflaciu alebo cez inflaciu. Alebo sa postupne do komercneho sektora pretlaci politika negativnych urokovych sadzieb. Darmo ani bankari ani politici nedokazu zvitazit nad prirodzenymi trhovymi silami.

15.08.2013 | Filip Glasa

zrejme nie náhodou sa správa objavila súbežne s prebiehajúcou reklamnou kampaňou na emisie korp. dlhopisov manažovaných J&T bankou.

15.08.2013 | Trapez John

Aky kolateral sa skladal ECB za tieto superlacne pozicky autor zabudol zmienit. Ako kolateral sa tam totiz sklada casto horsi trash ako dake slovenske dlhopisy. Je mi potom zahadou, kde sa z nich vytraca to riziko. Ci pre ECB ziadne riziko defaultu statnych dlhopisov neexistuje?

Zaroven gratulujem autorovi k novemu jobu vo verejnej sprave.

15.08.2013 | Brano Z

Nie je zvlastne, ze vy ste tiez zabudli zmienit aky kolateral tam JT zlozil? Pravdou asi bude, ze sme nezabudli, ale jednoducho to nevieme.
-
Ale dobre, ze to spominate, lebo ak by sme to vedeli, tak by sme si tiez mohli pozriet aky haircut na ten kolateral od JT uplatnila ECB.
-
Pre ECB samozrejme riziko *uctovnych* strat existuje, ale ulohou centralnej banky nie je tvorit zisk (hoci sa na tychto operaciach riadne nabalila).

16.08.2013 | tomiik

To je v poslednej dobe dost casta chyba, ze sa principy hospodarenia sukromnych subjektov slepo aplikuju na CB. Pre CB su pojmy zisk a strata dost bezobsazne. Tymito operaciami sa pretavuje default riziko na inflacne riziko. Navyse, to inflacne riziko sa moze pretavit do inflacie len vtedy, ak staty na svoje dlhopisy naozaj defaultnu. Navyse, za recesie su skor deflacne tlaky ako inflacne. Tento clanok sice rozobera OMT, ale da sa to aplikovat aj na LTRO: http://www.voxeu.or...

15.08.2013 | Bank_Banker_Bankrott

Zdravim, mam k tomu zopar komentov :)

1./ Helicopter money su podla mna aj QE, kedze cez nakupy bondov hadzes na trh peniaze /a sucasne tlacis na nizsie uroky statneho dlhu umoznujuce uvolnenejsiu fiskalnu politiku/. V ramci eurozony sme mali program SMP, ktory mal sice radovo mensie objemy /spolu nejakych 200bn EUR/, ale tie bondy isli na bilanciu ECB podobne ako v pripade QE v US...

2./ Nesuhlasim, ze ECB robila LTRO kvoli mrznucemu medzibankovemu trhu... Interbank sa zadrhol uz v rokoch 2007/2008 a odvtedy je prakticky dead, resp. likvidita vyrazne klesla a objemy, co si mozu banky na trhu pozicat su radovo zlomky toho co bolo pred krizou -- preto vacsina bank svoj funding teraz cerpa z ECB, resp. tie, ktore su na tom lepsie, vydavaju covered bonds... Cize LTRO bola skor reakcia na funding needs bank na periferii, ktore vsak mali problem skor s odlivom retailovych a korporatnych depozit nez tych interbankovych, ktore odisli uz davno /interbank je asi najvolatilnejsi zdroj fundingu/.

3./ To riziko bolo v prvom rade v moznej volatitile bankovej bilancie, najma ak by vynosy na SK bondoch rastli... to sa da ale vyriesit tak, ze tie bondy zaradim do HTM portfolia a drzim do splatnosti -- vtedy ich nemusim kazdy kvartal precenovat. To vsak J and T pokial viem neurobila, dala ich do tradingu. Co sa tyka credit risku, tak je iluzorne domnievat sa, ze akakolvek lokalna banka by prezila krach svojho sovereigna bez financnej injekcie od svojej zahranicnej matky, resp. vyraznej rekapitalizacie. To podla mna jednoducho nehrozi. Preto sa to aj vzdy v bankach robi tak, ze na svojho sovereigna mas neobmedzeny koncentracny risk limit. Mozes mat samozrejme limit na duraciu, VaR a pod., ale celkova exposure sa jednoducho neobmedzuje -- ak, tak len na urovni skupiny, nie dcery. Cize z tohto pohladu je to super biznis. Samozrejme, urcita maturity transformation tam je, kedze LTRO malo maturitu 3 roky a tie kupovane bondy boli zrejme dlhsie, ale to zavisi od toho, ako ma banka profil jednotlivych maturity brackets na svojej knihe... ked mas napriklad vela pasiv s 5 rocnou splatnostou /to je myslim napr. priemerny cas, pocas ktoreho ma klient peniaze na beznom ucte/, tak ich mozes vyrovnat prostrednictvom nakupu bondov a tie 3R pasiva z LTRO zasa offsetovat niecim inym...

15.08.2013 | Bank_Banker_Bankrott

Sorry za mierne neprehladny prispevok, nejak mi to zrusilo medzery medzi odstavcami :)

16.08.2013 | Brano Z

1. Takto popisany stav vsak nie je ekvilibrium. Predpokladajme, ze po znizeni sadzieb by fiskalna politika expandovala. Aka by bola reakcia centralnej banky? Nuz expanzivna fiskalna politika by zvysila inflacne ocakavania, a kedze cb cieluje inflaciu, tak by okamzite zvysila sadzby a utlmila dopyt. Cize boss je tu centralna banka.
-
2. Ano, interbank je velmi nizky v US, najskor kvoli Lehmanovi a potom kvoli QE. Mne sa to javi tak, ze banky nie ze si nemozu v US medzi sebou pozicat, ale skor nemusia, ked maju FED, ktory im daval s QE navyse aj premiu na prebytocne rezervy.
-
S ECB to bolo podobne, avsak objem Eonie sa neprepadol po Lehmanovi nejak dramaticky, takze ak sa pozerame na objemy, tak toto mi ako dead pred LTRO nepride:
sdw.ecb.europa.eu/reports.do?node=1000003385
-
3. Na detailnejsiu risk analyzu JT, ich VaR, KMV, atd. jednoducho nemame info. Nebolo to cielom postu a ani to nie je take podstatne. Ja som vychadzal z toho, co bolo o tom publikovane. LTRO brali jednorocne, trojrocne by este ani nesplatili.

16.08.2013 | Bank_Banker_Bankrott

Ten Eoniovy volume je podla toho reportu nejakych 15 miliard, kym celkovy funding od ECB je radovo v stovkach miliard. Eonia je overnightovy deposit, ma teda mensi credit risk -- kedze peniaze protistrana nedlzi tak dlho. Tipujem, ze ulozky na dlhsie termy isli dole ovela rapidnejsie, pricom cast z dlheho konca sa mozno preklopila do kratkeho.

16.08.2013 | Vlasko

1. To hadam len zartujes. Inflacia je bud ignorovana(UK) alebo je zmanipulovana tak ze je to nepouzitelne cislo(Chinese Price Index v USA). Druha vec je ze equilibrium dosiahnute nebolo od roku 2007 - inac by predsa FED,BoE,BoJ,ECB atd. nerobili QE (do nekonecna) a nedrzali uroky na 0%. Cetralne banky len potlacaju tendencie trhu dostat sa do equilibria. Zatial sa im to dari(skor, tvaria sa ze sa im to dari) - uvidime dokedy

16.08.2013 | Motylx

Rovnovaha pred a po vzniku centralnej banky. ( 1913 )

http://www.iness.sk...

16.08.2013 | Motylx

Ako prvé : menova, či fiskalna...obe sú len nelegitimnou, systematickou institucionalnou agresiou.
Nikto sa neobohati? :) :) :)
Obohatili sa banky.
Slovensko sa výhodne predzasobilo, bude na investície do stadionov, infrastruktury, it a ineho vybavenia, kvetinovej vyzdoby ap. na ktorých sa obohatia privilegovani, vyvoleni...
Slovensko je rekordne zadlžené, no pár privilegovanych zarobilo, splácať dlhy budú obyčajní ľudia.

Ako druhé : Ltro, medzibankovy trh, zamrzanie...zvycajna hmla.
Neexistuje normálny bankovy trh. Existuje socialisticky bankovy trh. Plánované hospodarstvo. Ktoré všade na svete skrachovalo. Rovnako znova a znova krachuje aj toto a znova a znova za jeho nezodpovednost a straty platia opäť len obyčajní ľudia zmykani vládami a bankami.

Ako tretie: požičať si za jedno percento a urobiť biznis s kamarátom z jachty, ktorý zaplatia...do tretice...opäť len obyčajní ľudia, ktorých hoci aj zoderu z kože je fakt obrovské riziko.

Aspoň je jasné, za koho kopeš, zudel.
Konečne si si obliekol dres.
;)

16.08.2013 | Ľ. Janoška

K+

16.08.2013 | jojo

LTRO 02/2012 bol 3rocny ... dlhopisy SR su v eurach, ECB v euach, kurz riziko obchodu ziadne .....

16.08.2013 | Brano Z

JT sa zucastnil oboch LTRO a ten trojrocny konci az v 2015. A znovu: zisk reportuju v CZK, cize kurzove riziko tam je.

19.08.2013 | Roman Kanala

Kurzové riziko sa týka viac-menej dlhodobých investícií. Jachty & Tunely nie sú investori, ale špekulanti. Aj z tejto pozície rýchlo vycúvali. Hotovosť použijú na nejakú inú ľavotu.

16.08.2013 | Zavacky

Páni.
Je to stále dokola tá istá pesnička. Sami vidíte, že nikto zo svojich pozícií neuhne. Je teda zrejmé, že to musí rozhodnúť osud sám. Ekonómia sa stala ideológiou a politika to zneužíva ako všetko v celej histórii.
Kolegovi Žúdelovi by so chcel len zdôrazniť, že o veci nemôžu rozhodnúť formy a presviedčanie založené na prirodzenej neistote i neznalosti takmer celej verejnosti, ktorá logicky prijíma rýchle a bezbolestné riešenia. Treba sa pozrieť na podstatu a tá ignoruje všetky naše pokusy donútiť ju správať sa podľa našich predstáv. Objektívne sily sú nad našimi možnosťami. Nepodriadime si ich.
P.Schutz by sa mohol mýliť aj sto krát, ale stačí, keď spomenie podstatu. Tým vystihne aj celý problém.

Ponúkam do pozornosti svoju prácu:
zavackyblog.blogspot.sk

Pokiaľ by chcel niekto špekulovať, mám pre neho len jednu odpoveď: Nepríjímam špekulácie. Predložte exaktné protidôkazy !!

16.08.2013 | Motylx

Zudel už trochu uhyba. :)
Uz uznáva, že existujú ľudia, ktorí sa pri manipulaciach dostavajú k peniazom ako prví...to predtým nebolo a začína rozoznavat aj spekulativnu a realnu ekonomiku. Dokonca volá po tom, aby ecb zasahovala do tej realnej. Treba dúfať v ďalší posun v jeho vývoji, azda jedného dňa pochopí, že práve neprimerane zasahy centralnych bank a vlad su neziaduce a skodlive, nie ich necinnost.

16.08.2013 | Zavacky

Uvidíme. Je ale obrovské množstvo špičkových mozgov, ktoré podľahli ideologickému prístupu a míňajú intelekt a energiu na udržovanie nereálneho sna. Celé aparáty, inštitúcie, štáty. Reálny socializmus je toho veľmi názorným príkladom. Samozrejme aj národný socializmus. Monetarizmus. Fiškalizmus. Niekedy je to ako neskutočný sen. 90% laureátov tzv. nobelovej ceny(s malým "n")nerešpektuje objektívne pôsobenie trhových síl. Ani vo sne by ma nenapadlo v husákovských časoch, že takýto rozpor raz budeme riešiť. Obrovský šok. Čoskoro budeme v šoku všetci. Priam neuveriteľné !

16.08.2013 | Martin Belobrad

este tak 2-3 roky, a bude ich aj on volat bankstri :D
Preco na podobne zlodejiny staci bankova licencia? Este som si vsimol, ze si to tu nik nevismol, ale mozno to ani nesuvisi, kedze nepoznam detailne nacasovanie, ale postrehol som, ze sa Forrest Gump /nas minister financii/ pred nejakym casom chvastal v televizii, ze sme si vyhodne pozicali vopred, neviem ci to spajat s kokakolou a ja a ty, ale mozne to je

16.08.2013 | Motylx

Asi si trafil. Možno sa to dá dohladat a pospájať si dve a dve cez agentúru pre riadenie dlhu a likvidity.

16.08.2013 | Martin Belobrad

Obavam sa, ze Zudel nam to asi nespoji, kedze uz je u gumpa zamestnany :-) Ved by ho vyhodili... pomaly sa posuvaju etatisti ku korytam :-)

16.08.2013 | Bank_Banker_Bankrott

Ono samozrejme, ze LTRO k tomu poklesu vynosov vyrazne pomohlo -- kedze banky dostali mnozstvo likvidity a nevedeli co s nou... ale J and T je prilis mala na to, aby jej dopyt po slovenskych bondoch nejako vyraznejsie pohol cenou... skor sa jedna o velkych zahranicnych hracov, ktori kupovali SK bondy a v mensom rozsahu aj o velke domace banky. Ale vynosy isli dolu v EU prakticky vsetkym okrem mozno Slovincov, takze nejaky vynikajuci vykon to zasa nie je :)

16.08.2013 | Zavacky

Ešte raz link :
http://janzavackybl...

16.08.2013 | mito86

a "o úlohe a efektoch minimálnej mzdy" bude kedy? Dufam, ze bude a bude cim skor :)

Mimochodom, gratulujem k novej praci.

19.08.2013 | Roman Kanala

Pozerám, červení trpaslíci sú tu zas. Opäť neprinášajú nič nové, nič k veci, len štekajú na obranu Fico a jeho sponzorov. Ako minule, len oštekali jedného fyzika.
 
Čo vlastne Peter Schutz napísal? Napísal, že Jachty & Tunely tým, že majú bankovú licenciu a prístup k peniazom zadarmo, si vzali z tých peňazí zadarmo a ryžovali. Zarobili na dlhopisoch skoro zadarmo a bez rizika. To nie je zlý business, hlavne ak ide o insider trading.
 
Čo napísali červení trpazlíci? Ako obvykle, riekanky a hry so slovíčkami. Vraj "peniaze z helikoptéry nie sú menová politika, ale politika fiškálna". No super rozdiel. Kvôli slovným hračkám teda Jachty & Tunely nezarobili pár sto miliónov? Zarobili? Tak potom je jedno, že sa stará mama nevedela korčuľovať.
 
Potom vraj "likvidity bol na medzibankovom trhu v tom čase nedostatok" - no super postreh. Od toho sú centrálne banky, aby pokropili trh hotovosťou, keď takáto situácia nastane. Ak by si Jachty & Tunely zaobstarali veľkú hotovosť na medzibankovom trhu, asi by ju dostali za vyšší úrok, keďže jej bol nedostatok. Tak kde je pointa?
 
Vraj "LTRO sa nerobilo kvôli tomu, aby sa s novou likviditou nakupovali dlhopisy periférie". Prasačie krajiny mali stále vyššie náklady na refinancovanie dlhu a pišťali po lacnej hotovosti. Španieli dokonca aj výhražne. Ich banky mali zbankrotovať. Lacná hotovosť výmenou za kolaterál pochybnej kvality im dala dúšok čerstvého vzduchu, aby sa pozviechali a vládali ešte plniť svoje záväzky. Alternatívou bol rozpad eurozóny po kolapse veľkých ekonomík členských štátov. Takže to nebolo kvôli tomu, aby sa Španielsko a Taliansko zbavilo dlhopisov, čo nevedeli za rozumný úrok umiestniť na trhoch. Bolo to kvóli tomu, že napršalo a uschlo.
 
Jachty & Tunely neriskovali, keď kúpili peniaze lacno a investovali s vyšším výnosom. Určite neriskovali viac, než keď zarobili pár sto miliónov na teplote 30.126 stupňov na jachte v Monaku. Ani si nepočkali na dozretie dlhopisov, len sa ich rýchlo zbavili. Neexistuje verejne dostupný dôkaz, že šlo o "insider trading", ale ak by tomu tak bolo, tak by sa Jachty & Tunely nezachovali inak. Jachty & Tunely by nevedeli prežiť bez špinavých trikov, viď ako ošklbali vlastných veriteľov, investorov, ako si presadili úzmený plán v Jasnej cez trvalý pobyt desiatok ľudí v jednej hotelovej izbe pred obecnými voľbami za úplatok na vlek, alebo čo stváraju vo Vysokých Tatrách.
 
Na Indicku po indicky sa nesmie nechať otvorené okno do kuchyne, keď tam nik nie je. Môže sa stať, že pribehne tlupa makakov a kuchyňu v priebehu troch minút zdevastuje. Človek potom ešte zahliadne dvoch-troch posledných makakov, ako unikajú cez okno a jeden makak bude ešte chvíľu bezradne pobehovať, kým nájde okno. Presne toto robí Fico s celou krajinou. Na propagandistické krytie má svojich červených trpazlíkov.

20.08.2013 | Roman Kanala

Čo si o tej zlodejine Jachty & Tunely a o červených trpazlíkoch, poskytujúcich propagandistické krytie, myslí Juraj Karpiš:
 
LOTRi
Juraj Karpiš, 19.08.2013 01:45
Článok, Juraja Karpiša z .týždňa o tom, ako zarobiť na programe dlhodobých úverov ECB.
http://iness.sk/str...

21.08.2013 | Brano Z

Toto ukazuje, ze ekonomicke znalosti JK nie su daleko od tych, ktorymi disponuje P.Schutz. Okrem argumentov v clanku JK uplne uniklo, ze banky skladaju v ECB (haircutnuty) kolateral. JK si na kupu slovenskych dlhopisov v principe vobec nepotreboval poziciat likviditu. Mohol zamenit kolateral, ktory vlastnil, priamo za slovenske dlhopisy, ak by to protistrana akceptovala.
-
JT nezarobili na Ltro, ale na riskantnej kupe slovenskych dlhopisov. A nikto druhu stranu nenutil predavat. Ved vase tvrdenie je doslovne tak stupidne, ze analogicky by ste mohli tvrdit, ze vybratie penazi z bankomatu (teda zamena jedneho aktiva za druhe a ziskanie cashu defacto zadarmo) a nasledna kupa slovenskych dlhopisov je genialna bezrizikova investicia :-)
-
ECB takmer uplne zadarmo (a nie za bilion) zachranila solventne banky, ktore sa vsak nemohli dostat k likvidite, hoci na to nebol dovod. Tym samozrejme zabranila aj hlbsiemu prepadu realneho outputu v EU. A kriza likvidity je to, k comu centralne banky mame.
-
Na tie PR plky skocili zas len nasi miestni trollkovia.

21.08.2013 | Motylx

Kadurga. Iktataf.
Tisíckrát opakovana loz sa stava pravdou.

http://www.quadrili...

Sám si troll.
;)

21.08.2013 | Vlasko

Cize ani len netusis co je Counterparty Risk - to len na margo toho ze na nedostatok likvidity nebol dovod..... Gratulujem za zachranu bank "solventnych" bank "zadarmo". Uz som len zvedavy, kedy zacnu tu prebytocnu likviditu z trhu stahovat - ved vsetko uz je vyriesene a banky su solventne. Ale dost bolo rozpravok, realita je trosku inde:
FED povedal ze len znizi objem QE4ever a trh spadol dost poriadne
Nuklearka BoJ nejak nevysla - skor to vyzeralo ako delobuch(samozrejme to zaplatia Japonci)
BoE vytrvalo ignoruje inflaciu.
ECB klame pomaly kazdy den lebo pravda o "solventnosti" EU bank by bolela. A zachrana Deutche Bank bude dost problematicka....

A v krajinach kde sa realne nieco vyraba, ludia vo velkom nakupuju ten "barbaric relic", ktory je podla makro-"ekonomov"(keynesov a monetaristicky kargokult) absolutne bezcenny.
A to nechcem hovorit o tej hnusnej digitalnej mene, ktora ma dost velku sancu ukazat ako makro-"ekonomovia" klamu ohladom inflacie a deflacie

23.08.2013 | Roman Kanala

Banke Jachty & Tunely stúpol zisk o 9%
Pravda 23.08.2013 08:26
http://spravy.pravd...

Štandardná chyba

Štandardná chyba
  • Počet článkov: 11
  • Priemerná čítanosť: 4300
  • Priemerná diskutovanosť: 133
  • RSS blogu

O blogu

Blog ekonómov spojených s CERGE-EI v Prahe.