Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ekonómia v 5 minútach #6: QE pomohlo viac finančným trhom ako reálnej ekonomike (3. časť)

26.10.2018 | Slavomir Fogaš

Diskusia (28 reakcií)

26.10.2018 | Vlasko

A Sovereign Money nepomozu bohatym nacucnutym na stat......

Cista korupcna schema. Banky maju aspon aku taku predstavu o riziku investovania . Statny predstavitelia maju jedine riziko - ze nebudu zvoleny.

26.10.2018 | @@@

predstavu o riziku investovania :D :D :D ...to nemysliš važne ...ich zaujima len to aby dnes z toho mali čo najvyššie vynosy a profity a čo bude o par rokov ich nezaujima lebo dôležite je kratkodoby vysoky profit z ktoreho su obrovske odmeny a bonusy dnes a čo bude o par rokov ma nezaujima ....nasledky vždy znaša klient ale počas rokov vysokych vynosou sa možu mnohi manažeri v bankach a finančnych inštituciach obrovsky nabaliť čomu poslužilo aj QE ake to nakoniec bude mať nasledky ich isto žiadneho z manažerov nezaujimalo dôležite boli a su odmeny bonusy a vyhody z toho čo je dnes a nie to čo pride o par rokov alebo desiatky rokov lebo oni na danych poziciach už nemusia byť a lepšie je mať dnes na odmenach a bonusoch niekolko milionov a odchadzať z firmy z obrovskym balikom po par rokoch aj keby firma o par rokov kvoli tomu mala padnuť na hubu

29.10.2018 | Vlasko

socialisiticke Bla bla bla. Velke banky su teraz prepojene na stat a tak su chranene od nasledkov konania(a obom stranam to vyhovuje). Malych sa to netyka, takze riziko si strazit musia. Nechat banky trhu a to by sa diali veci. Sovereign money tento problem neriesi

31.10.2018 | @@@

banky maju hospodariť za svoje peniaze a maju byŤ za ne zodpovedne dnes nemusia a to prave vďaka centralnym bankam a štatu ....takto na to doplacaju bežny a chudobny ludia ešte väčšou chudobou a ešte väčšim zotročenim zo strany bohatych ....prave toto dnes bohatym vyhovuje ....ak by sa centralne banky uplne zrušili a sukromne banky by mohli požičiavať len peniaze ktore skutočne maju a boli by za ne priamo zodpovedne až potom by sa dalo povedať o ferovosti takto ako tomu je dnes je to len presun penazi od bežnych a chudobnych ludi k tym bohatym a bez nasledkou bez zodpovednosti čo sa hajzlom vo finačnej sfere dnes pači preto netužia po tom aby CB boli zrušenie ....je potom paradox ked niektory alebo väčšina ludi nahore vola po kapitlaizme pričom oni nevolaju po kapitalizme oni volaju po kapitalizme len pre bežnych ludi a chudobny a po socilaizme pre bohatych čo sa dnes aj deje ...dnes su bohaty ludia chraneni štatom a centralnymi bankami !!!

31.10.2018 | Vlasko

Neviem co tu presne pises ale vacsina ludi cho chce viac kapitalizmu(aj ja) je za zrusenie CB. A aj za zrusenie fondov "ochrany vkladov" a kadejakych blbych regulacii bank. Ak idu na paku 25:1 tak nech skrachuju ked im to nevyjde. Ak maju rezervy v "stabilnych" statnych dlhopisoch(aka Grecko, Taliansko, Spanielsko atd.) tak nech skrachuju ked tie dlhopisy zdefaultuju. Ale to si politici(hlavne socialny) nemozu dovolit. Kto by im financoval deficity na rozdavanie uplatkov(dochodky, zdravotnictvo, davky atd) volicom ?

26.10.2018 | @@@

inak pekna ukažka toho ako system nefunguje a ako nikomu to neprekaža ono by to aj prekažalo ale väčšina ludi o tom ani netuši a ti čo z tohto systemu žiju aj ked vedia že takto doslovne system oj.buje ludi sa proti tomu nebude stavať kedže vedia že z toho maju vysoky prinos pre seba a politici su v tom tiež im to vyhovuje a tak nemaju zaujem v tom nič meniť paradoxom je potom volanie po nejakej spravodlivosti v systeme ked ako vidieť ta neexistuje a namiesto toho sa z tych penazi ujde stale malej skupine ludi napriklad 20% najbohatšim aby boli ticho a propagovali to čo prave tato skupina potrebuje a ta potrebuje zotročiť ostatnych a to sa robi aj tak že ostatny ani nemaju tušenia ako svinsky je dnešny finančny system a ako oni na neho doplacaju aby mala skupina 20% najbohatšich bola ešte bohatšia na ich ukor ....ked potom počuť niekoho z tej skupiny o tom že chce nastaviť niečo spravodlivo napriklad dôchdkovy system chce sa mi zvracať ..... lebo šmejdi nikdy ale nikdy nemaju zaujem nastaviť spravodlivy system ale stale tužia len nastaviť system tak aby z toho mali čo najväčši prinos oni sami a ludia okolo nich čiže často prave tych 20% najbohatši .....len aby bohaty neschudobneli ....

28.10.2018 | LPB

Dlh je ako reťaz s guľou. Ako v galejach. Tlačením miliárd získajú vyvolení ďalšie a ďalšie reťaze, ďalších otrokov. Zaplatia si demagógiu v médiách, alebo si ich rovno skúpia. Kúpia si poskokov, hochštaplerov, drábov, diktátorov... Darmožráčov. Akú perspektívu má mladý človek? Ak nechce byť otrokom. V histórii sa veľmi neorientujem, ale pred 2. svetovou bola asi podobná situácia a súdruhovia na oboch stranách získali podporu zúfalých más.

28.10.2018 | Mati Hrnec

99,9% ludi sa o nas financny system nezaujima, väcsinu zaujima aktualny prijem, moznost okamziteho uspokojenia svojich potrieb skrz uvery /iphone, nove auto...v tom rozumnejsom pripade zabezpecit si ihned byvanie/. pre ludi je ekonomika nezazivna, nezaujimava...staraju sa o okamzity prospech a ten im sucasny financny system umoznuje...odlozit spotrebu na nezmysly je nemyslitelne... a ti, ktori tento system dokonale poznaju, zaujimaju sa o moznosti investovania...nieco usporia/-predaju....odlozia spotrebu mozu velmi rychlo zaujimavo zbohatnut za uplynulych 10 rokov od uplynulej krizy skrz americke indexy vratane reinvestovanych divvidend 300%...maju ma zaujimat davy ktorych to vobec nezaujima? Odpoved je jednoducha...historia sa stale opakuje a vzdy tu bude aj po krize/recesii snaha o prosperitu a rast...karavana pojde dalej, hospodarsto bude rast, dlhy budu rast /tie uz nikoho nezaujimaju pretoze su nevyhnutnou sucastou sucasneho nastavenia monetarneho systemu/...a väcsina si pohundre a zopar ludi na tom zbohatne / ci uz samotnym podnikanim v rastucom hospodarstve alebo participovanim ako investor kupou akcii nadnarodnych podnikov/... simple as that
System je aky je, lepsi nikto nevymyslel a nie je ani objektivna snaha o jeho zmenu...väcsinu spolocnosti to nezaujima a ani nebude...je len sikovnostou / znalostou kazdeho jednotlivca ci si z toho nieco odnesie a vyuzije vo svoj prospech...chlieb v pekarni nemame z nezistnosti pekara ale z prirodzenej snahy dosiahnut zisk a tak to funguje na vsetkych frontoch sluzby/vyroba...

28.10.2018 | @@@

to nemaš pravdu lebo pišeš indexi zvyšili o 300% a tak si zober že niekto dal do toho 2miliony a odstane 6 milionov čiže ma 4 miliony plus ale ten čo ma napriklad 20tisic a dostnae 60tisic a ma 40tisic plus a teraz si zober ak ma z tych penazi vyžiť kto z tych ludi je na tom lepšie ....ty pišeš ludi to nezaujima a tych čo to zaujima ti na tom zarobia ...ano zarobia ale len vtedy ak im ti ktorych to nezaujima daju tie peniaze a z nich maju na poplatkoch a rôznych veci niečo pre seba ale nikto sa nerodi s tym že v 18tke ma 2 miliony eur alebo podobne aby z toho po krize urobil dalšich 6 milionov za 10 rokov pričom za tych 10 rokov musi aj z niečoho žiť a ako som napisal vyššie kolko minieš za 10 rokov aj tvoj prijem navyše je 4 milion a kolko aj maš navyše 40tisic ....a to je rozdiel na tom hrabe finančny sekotr a prave jemu to najviac toto vyhovuje ....lebo nikomu ani tebe ani mne len tak ludia nezveria miliony eur aj ekby si im za tych 10 rokov urobil to iste tak sa zoskupuju do organizaici bank alebo finančnych inštitucii ktore už maju meno a ludia na to meno zaberu a daju tam peniaze aby nakoniec tam boli miliardy alebo aj biliony a potom z tych miliard alebo bilionov aj to jedno alebo 2% bol dosť velky balik pre daneho človeka ako odmena zato že predtym nemal nič a potom ked už zarobi na tom môže v dalšej krize investovať aj svoje aby zarobil tych 300% ale ten bežny človek to isto neuribi a neurobi to ani po tom ak by 99% ludi vedelo ako to funguje lebo tych 99% nema ani tych 20tisic volnych takže ako možu mať 2 miliony aby po 10 rokoch mohli mať 6 milionov a žiť v pohode

28.10.2018 | @@@

inak ešte som zabudol jasne že to ti ludia nechcu ani zmeniť ked tento system vyhovuje prave tej malej skupine ludi a prave oni sa dostavaju k peniazom od CB a tym padom si všetkych možu pekne krasne kupiť aby cely čas oslavovali to že system je dorby ale ten system je dobry len pre nich samotnych a len dovtedy pokial využivaju ine cudzie peniaze

28.10.2018 | Mati Hrnec

No s tymi 6 milionmi si to na zivot v pohode zjavne prehnal...a to ze ludia nemaju ani tych 20tis nie je chyba systemu ale tych, ktori malo zarabaju, nie su dost sikovny a nemozu resp. niektory ani nechcu usetrit...dalej nemoze sa mat kazdy super, zarabat vela a byt bohaty...to sa vymyka priemeru a ked nechces byt priemer musis byt lepsi a sikovnejsi ako väcsina ...v skole nie je tiez kazdy jednotkar a niektory sa ani nesnazia ... o tom je aj nas zivot, je heterogenny a nic tebe ani mne nebranilo o to stat sa lepsimi a sikovnejsimi/bohatsimi..proste tieto keci nevedu aj tak k nicomu, zajtra nam obed nikto nezaplati...system je aky je a ponuka tiez mnoho moznosti pre sikovnych nie len vo sfere financnictva ale aj bezneho zivota...je nespravodlivy, nastaveny pre nezodpovednych /staty ci jednotlivci/ a nam neostava nic ine len sa mu prisposobit ci v tom lepsom aj vyuzit ho vo svoj prospech

29.10.2018 | LPB

Presne tak, "možnosti pre šikovných". Napríklad Bašternáka, Póra, Výboha, Haščáka, Kaníka...
Nerobíš ty náhodou v DSS?

29.10.2018 | Mati Hrnec

Ano urcite v DSS :-D a ano nikto len Basternak a tebou vymenovany a nezabudni dodat ze este len ti ktori su napojeny na stat a nikto iny nezbohatol vlastnou sikovnostou .... ty budes potom asi socialista...ja pracujem pre seba a nie vo financnych sluzbach a nestazujem sa ...moznosti su nekonecne pre väcsinu, nadavat donekonecna nikomu nepomoze

29.10.2018 | @@@

nesuhlasim lebo ty pišeš o 99,9% že to nezaujima a tu zrazu pišeš opak že to ani nie je možne ...aj suhlasim že to nie je možne aby všetci boli bohaty aj keby tych tvojich 99,9% to zaujimalo stale by sa to nestalo stale by to stalo len na rovnakych percentach ako teraz ...tie precenta su stale rovnake stale len malo množstvo bohatych a stale väčšie množstvo podpiremerne zarabajucich takto to je na slovensku v nemecku aj v usa rozdiel tam nie je ......ale na druhej strane potom nemožme hovoriť všetkym ludom že možu byť nadpriemerny ved to odporuje matematike aby boli všetci nadpriemerny ......po dalši pišeš že nedokažu ušetriť ani 20tisic je ich chyba a nie chyba systemu ale je to chyba systemu lebo dnešny system ich o peniaze pripravuje prave inflaciou ako si ti ludia maju sporiť ked ich prave CB oberaju a napišem to doslovne okradaju o uspori za podpori vlad čiže samotne vlady zato možu že niečo take špinave ako CB porporuju a dovolia existovať ....všetko by sa dalo upraviť a to tak že objem penazi v obehu by bol stali a nemeni tym padom žiadne CB by netalčili dalšie penaize do obehu v podstate v minulosti to tak aj bolo naviazanim meni napriklad na zlato vďaka čomu sa hodnota penazi tak rychlo nestracala ako dnes pozri sa napriklad tu https://www.bls.gov... len od roku 1968 čiže za poslednych 50 rokov sa ceny v usa zvyšili vyše 7 nasobne a takto ničia CB uspori ludi načo ti ludia doplacaju a to len preto aby na opačnej strane bohatym tie peniaze mohli pridať ....takže dnes je to tak že zatial čo väčšina ludi musi na peniaze pracovať mame tu skupinu ludi ktora pracovať nemusi a aj tak ostava nadalej bohata bez prace a prave toto spôsobuje CB svojou poliitkov jasne že politikom sa to pači lebo aj oni často patria medzi tych ludi tak ako mnohi dalši a preto CB maju taku podporu aj v mediach aj vo fiančnej sfere ktora vďaka tomu ma tolko penazi že si može vlastne kupiť všetko a všetkych a takto ich ešte viac zotročiŤ aby pracovali na nich zatial čo oni sami nepohli ani prstom a CB im stale zabezpečila dostatok penazi a to aby stale ostali bohaty na ukor ostatnych ....takže otazka prečo to nezmeniť ?....mame ustupovať ako väčšina prave tejto menšine ktora na tom parazituje a tvariť sa že je to spravodlivosť ???

29.10.2018 | Mati Hrnec

ja ani ty to nezemenime, vies ako system funguje resp. podla teba nefunguje ...len skatulkovat ake je vsetko zle a vyhovarat sa na system nikomu dnes nepomoze...sam vies ze inflacia je nevyhnutnou sucastou existencie sucasneho monetarneho systemu...ja nepisem ze s tebou nesuhlasim len jednoducho nie je vola nieco menit ...a ked nemas dosah nieco zmenit tak sa prirodzene snazis ten system vyuzit vo svoj prospech, nic ine nam ani nezostava...

29.10.2018 | @@@

potom jedina cesta je uplna anarchia a uplne zrušenie štatu ked ti nahore nemaju zaujem o spravodlivosť potom ju nemaju čo požadovať od ostatnych

28.10.2018 | IvanPe

Uz vidim co sa stane s peniazmi, ktore CB vytlaci a poskytne neobmedzene statu: nieco podobne ako s eurofondami, 30 rokov Slovensko stavia dialnicu zo zapadu na vychod a este veeeela penazi v rukach statu uplynie kym bude stat.
Rovnako, minanie peniazi na spotrebu obyvatelstva su vlaky zadarmo, obedy zadarmo atd.
Rovnako oddlzenie bank “too bug to fail”.
GB ma rast hdp, EU z 1€ vytvorila necelych ,75 € hodnoty.
Slovensko je stat s najrovnomernejsim rozdelenim bohatstva, cize najvacsi socializmus, kde aj dochdocovia maju najvyssie dochodky v EU v porovnani k priemenemu prijmu.
Takze prrrr s tym rozdavanim nasich dani do buducnosti.

28.10.2018 | @@@

"Slovensko je stat s najrovnomernejsim rozdelenim bohatstva, cize najvacsi socializmus, kde aj dochdocovia maju najvyssie dochodky v EU v porovnani k priemenemu prijmu. " a to kto povedal ???

chcel by som tie čisla ktore tvrdiš ....v usa IRS zverejnuje určite udaje napriklad tu https://www.irs.gov... otvor si za rok 2016 a tam maš ako sa rozložili prijmy medzi ludmi v roku 2016 ....takutto alebo podobnu tabulku by som chcel vidieť aj os lsovensku ak tu mnohi hovoria o tom že slovensko je najviac rovnostarstve chcel by som to vidieť ....je smutne že slovensky danovy urad nič take nezverejnuje takže stojim len na tom čo udava danovy urad usa čiže irs ......ak ty tvrdiš niečo take mohol by si pridať aj to kde to najdem inak to len vyzera na vymysle niekoho bez akychkolvek čisel a dôkazov o danej veci

28.10.2018 | ArTa

Čo tak obísť štát a cez centrálne banky financovať UBI (univerzálny základný príjem). Odľahčilo by to politikov od korumpovania svojich voličov ("robenia" sociálnej politiky). Ak by sociálna politika bola financovaná cez infláciu, bolo by to nielen spravodlivé, ale aj ekonomicky prospešné.

28.10.2018 | @@@

financovana cez inflaciu ?...nerozumiem

28.10.2018 | ArTa

QE znamená "riedenie" peňazí čiže inflácia. Stačí, keby centrálne banky miesto nákupu akcii posielali tieto peniaze na účty obyvateľov. Štát je tam neefektívny ľahko korumpovateľní medzičlánok.

29.10.2018 | @@@

otazka ake by to malo nasledky ?.....maš to aj nejako preratane alebo treba nakoniec počitať z hyperinflaciou ?

31.10.2018 | Roman Kanala

Ak by sa ľuďom bezpodmienečne dalo životné minimum s tým, že to nahrádza všetky sociálne dávky a nedostanú nič viac, tak by si väčšina chcela zarobiť viac a šla pracovať. Ak by sa im dalo priveľa, spôsobilo by to infláciu.

https://blog.etrend...

31.10.2018 | @@@

no ano zaleži od toho kolko dostanu otazka ale je či živtone minumum ktore je na slovensku 200 eur na mesiac pre každeho by bolo presne to po čom volaju ? ...podla mna nie a mnohi si pod pojmom zakladny prijem na slovensku predstavuju aspon 500 eur mesačne ale na to štat nema lebo to by znamenalo len tu inflaciu

31.10.2018 | Roman Kanala

Na Zlodejsku je iný problém. Produkcia nejde na optime, lebo je brzdená už beztak privysokými odvodmi, všelijakými novými výmyslami, finančnou a nefinančnou buzeráciou podnikateľov. Tú veľké podniky znášajú lepšie, ako malé podniky a živnostníci, pre ktorých to je tažké bremeno. Namiesto produktívnej práce musia robiť jalové papierovanie.

Bezpodmienečný príjem vyplácaný všetkým by nesmel byť 500 eurový, lebo by sa dunčom nechcelo pracovať. Musí byť pod úrovňou chudoby. Horšie, než inflácia, by bolo nové daňové bremeno a štátom garantované leňošenie. Zlodejsko na niečo také nie je pripravené, to je pre bohaté krajiny.

31.10.2018 | @@@

to nie je pre nikoho lebo pochybujem žeby napriklad aj take švajčiarsko malo aspon na 3tisic CHF mesačne pre každeho dospeleho lebo ked si to prerataš tak švajčiarsko ma 8,5 miliona oybyvatelov tak cca 1,3 miliona ludi ma menej ako 15 rokov čiže 7,2 miliona ludi by spadalo pod to a 3tisic CHF mesačne je 36tisic pri 7,2 miliona ludi je to 259,2mld CHF to je cca 35% HDP švajčiarska ....takže nerealne ani pre švajčiarov jedine žeby ta davka bolo tisic CHF na mesiac potom možno by im to vyšlo ale pri vvyššom nastaveny by museli len zvyšovať dane aby na to mali

"Bezpodmienečný príjem vyplácaný všetkým by nesmel byť 500 eurový, lebo by sa dunčom nechcelo pracovať."....

na slovensku sa ludom nechce pracovať nie preto čo pišeš ale preto že su zle pracovne podmienky a to vyhaňa ludi z prace keby si dnes každemu zamestnnacovi dal 50tisic eur tak zajtra minimalne polovica zamestnancov ani do prace nenastupi a da vypoved ....je to o zlom pracovnom prostredi kde sa mnohi stažuju ale ti nahore politici ale aj media to ignoruju lebo na slovensku plati že media nemožu kritizovať podniaktelov a firmy pre zle pracovne podmienky alebo pre zle spravanie manažerov

08.11.2018 | ArTa

Ak by sa nové peniaze prestali vytvárať cez banky (popísané v 1. a 2. blogu), tak by zjednodušene z dlhodobého hľadiska platil jednoduchý vzorec. Ak je v celkovo v obehu X €, tak vytvorenie 0,03*X nových € (poslanie ich na účty obyvateľov by znamenalo 3% -tnú infláciu.

05.11.2018 | chr

3@ . Myslím , že na zlodejsku sa ľudom nechce pracovať z jeného dôvodu . Teda je ich viac ale aj z tohto. Ten dôvod je , že málo zarábajú a majú veľa informácii. Vieš si predstaviť aká je frustrovaná predavačka , ktorá zaraba 300- 400 € a vie , že je kolegyňa v nememcku zarába minimálne 3x viac . A ceny su rovnaké alebo vyššie ako v nemecku. Ale to , že ich zamestnávaeť tak mizerne platí je dôsledok zmeny socialneho systému. Jediné východisko z tohto teraz je odísť z tejto pracovnej pozície . Len to by museli odísť všetky alebo väčšina , aby pohli so zamestnávateľom. A to je komplikácia . Ja si myslím , že z tejto situacie nie je a neexistuje jednoduché riešenie . Pre mnohých je aj tento príjem jediný a tak aj keď nadávajú , tak do práce chodia. My na zlodejsku sa jednoducho musíme naučiť starať sa o seba sami. Napríklad štrajkovať a pobiť sa za svoje práva. A potom je tu vláda , ktoréj populizmus nepridáva na pokoji týmto predavačkám. Máme 5% nezamestannosť , ale len preto , že sme nastavili vyhodenie z evidencie uchádzačov o povolanie s vyhodnocovacím cyklom. ´Je to len administratívneho charakteru. Presne tak ako dvíhanie minimálnej mzdy. To je do určitej miery motivačné , ale len do určitej miery . Ked si potom porovnám koľko mi zoberie štát , tak to nie je žiadna výhra. Nevidím z tohto kruhu nejaké rýchle riešenie .

Slavomír Fogaš

Slavomír Fogaš
  • Počet článkov: 10
  • Priemerná čítanosť: 5441
  • Priemerná diskutovanosť: 19
  • RSS blogu

O blogu



Mám jednoduchý cieľ – trošku „rozpitvať“ témy ekonómie a financií, použiť sedliacky rozum a pripraviť jednoduché „menu v slovenčine". Príjemné čítanie.



Absolvet Ekonomickej univerzity Bratislava. Od roku 2009 sa profesne venujem investičnému zlatu a drahým kovom. 



Viac na  investicnezlato.sk alebo zlatesporenie.sk .