Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Silvia Hallová

Kto zvyšuje ceny potravín, prehráva voľby

15.10.2018 | Silvia Hallová

Snaha SNS o dodatočné zdanenie maloobchodu nepomôže nikomu, ale uškodí všetkým

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika

Danko

Parlament v súčasnosti diskutuje o novom retailovom odvode. Ak sa stane podľa vôle vládnej SNS, obchodné reťazce, ktoré predávajú viac ako 10 % potravín, sa zdania novou, osobitnou daňou vo výške 2,5% z celkového obratu.

Dôvod tohto „skvelého“ nápadu je zrejmý na prvý pohľad - blížiace sa voľby. Vládne strany chcú ukázať, že chránia slovenských výrobcov potravín a slovenských spotrebiteľov tým, že vystavia účet „zlým“ zahraničným obchodným spoločnostiam. O tých v špinavej kampani hovoria, že majú v sortimente príliš málo slovenských výrobkov a navyše na slovenských výrobcoch neférovo zarábajú.

Návrh nového odvodu nie je dobrým nápadom pre slovenského spotrebiteľa hneď z niekoľkých dôvodov. Plánovaný efekt, a to podpora slovenskej potravinárskej produkcie, sa nedostaví. Slovenskí spotrebitelia denne sami rozhodujú, ktoré potraviny si kúpia. Táto maloobchodná daň to nezmení. Veľké zahraničné potravinové reťazce po zavedení tohto odvodu brány nezavrú, ale určite zvýšia svoje ceny. Odnesú si to slovenskí spotrebitelia, najmä skupiny s nižším príjmom. Inflácia stúpne, kúpna sila klesne. Zamýšľaná ochrana domácich výrobcov potravín bude v konečnom dôsledku pre obyvateľstvo záťažou.

Je tiež prekvapujúce, s akou ľahkosťou chcú slovenskí poslanci očividne porušiť európske právo. Ktokoľvek, kto chce zdaniť obchodné reťazce, avšak nie plošne všetkých maloobchodníkov, poskytuje nedovolenú pomoc maloobchodu. Možno vám to neznie ideálne, ale je to tvrdý fakt. Navrhovaná daň je v rozpore s pravidlami EÚ.

Ak bude zákon prijatý, bude to pre Slovensko veľká blamáž. Európska komisia retailovú daň stopne, pretože predstavuje neprípustnú pomoc. Podobný prípad sa v Poľsku vyskytol už v roku 2016. A naši maďarskí susedia museli tiež zrušiť plánovanú progresívnu daňovú sadzbu, pretože neoprávnene postihovala iba veľké spoločnosti. Odvtedy existuje v Maďarsku retailová daň pre všetky obchodné spoločnosti. To, predpokladám, chce len málokto.

Preto je najvyšší čas, aby sa poslanci zamysleli nad návrhom tohto zákona a dobre si zvážili, či ho podporia svojím „áno“ a prispejú tak k zvyšovaniu cien potravín všetkým Slovákom.

  • Tlačiť
  • 2

Rubrika Danko

Tagy dane, Danko, ekonomika, firmy, Slovensko, potraviny, daň, reťazce, Poľsko, Maďarsko

Silvia Hallová

Silvia Hallová
  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 2453
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Som partnerka spoločnosti Grant Thornton Slovakia, daňová poradkyňa a členka legislatívno-metodickej komisie pre daň z príjmov právnických osôb v Slovenskej komore daňových poradcov. Venujem sa daňovému poradenstvu pre domácich aj zahraničných klientov pri ich podnikaní a akvizíciách na Slovensku. Viac informácií o mne nájdete tu.

Silvia Hallová

Silvia Hallová
  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 2453
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Som partnerka spoločnosti Grant Thornton Slovakia, daňová poradkyňa a členka legislatívno-metodickej komisie pre daň z príjmov právnických osôb v Slovenskej komore daňových poradcov. Venujem sa daňovému poradenstvu pre domácich aj zahraničných klientov pri ich podnikaní a akvizíciách na Slovensku. Viac informácií o mne nájdete tu.

Kalendár sa načítava...