Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo sa môžeme naučiť z výsledkov PISA

09.12.2016 | Saskia Repčíková

Diskusia (36 reakcií)

09.12.2016 | LPB

Pre začiatok by NUCEM mohol zverejniť kompletné testy, nielen ukážky. Alebo je to tajné?
http://www.nucem.sk...

Otázka:
V čom je základný rozdiel medzi nektárom a medom?

Odpoveď:
v druhu včely, ktorá látku vyrába

Je tu niekto včelár?

09.12.2016 | Saskia Repčíková

Pozor, to nie je odpoveď zo vzduchu, ale z kritického hodnotenia textu - žiaci majú určiť, čo z textu vyplýva a čo nevyplýva. V tomto prípade naozaj ide o rozdiel medzi včelami prieskumníčkami a zásobovačkami a včelami robotnicami. Keďže znižovanie počtu včelstiev je jedným z globálnych problémov, ktorý ďaleko presahuje výrobu medu ( http://hnonline.sk/...), je táto téma pre deti absolútne aktuálna.

09.12.2016 | LPB

A ja hlupák som si myslel, že odpoveď je zo vzduchu. Ďakujem za vysvetlenie. A upozornenie na aktuálnosť témy.

09.12.2016 | Oskarka

Tých hlupákov nás bude asi viac - možno aj 90% dospelej populácie!!! Ale čo my dospelí už vieme o absolútne aktuálnych témach pre deti.....

09.12.2016 | Saskia Repčíková

Rovnako nesledujete youtuberiv, nehráte Minecraft a nemožno vás pritom považovať za hlúpych. To, že témy v meraniach PISA sú aktualizované o súčasné problémy, s ktorými sa deti stretávajú v médiách, či pri surfovaní na nete, je len dobre. Vymyslieť úlohu robotovi a napísať na ňu algoritmus bude pre nich oveľa atraktívnejšie, ako vymenovať zvieratá z čeľade tŕňoplutvovcov. To je zmysel pre vás nezmyselných úloh v meraniach PISA.

10.12.2016 | LPB

Chúdence deti! Vôbec im nezazlievam, že v testovaní pohoreli. Keď majú takýchto učiteľov. Alebo skôr "metodikov".

10.12.2016 | stryko drzgros

ty by si sa asi mala vratit do skoly a naucit sa citat s porozumenim ...

10.12.2016 | stryko drzgros

vedd spravna odpoved je A:
A v podiele vody obsiahnutej v látke

a je to tam aj uvedene ...

11.12.2016 | LPB

Kde je to uvedené?

Otázka č.2
V čom je základný rozdiel medzi nektárom a medom?
A v podiele vody obsiahnutej v látke
B v podiele cukru vzhľadom k minerálom v látke
C v type rastliny, z ktorej látka pochádza
D v druhu včely, ktorá látku vyrába


Otázka č.2
Správna odpoveď: D

11.12.2016 | stryko drzgros

neviem kde klikas ale mne vyhadzuje toto:

Otázka č.2
V čom je základný rozdiel medzi nektárom a medom?
A v podiele vody obsiahnutej v látke
B v podiele cukru vzhľadom k minerálom v látke
C v type rastliny, z ktorej látka pochádza
D v druhu včely, ktorá látku vyrába

HODNOTENIE
Správna odpoveď: A
Hodnotenie: 2 body

a A je skutocne spravne !

11.12.2016 | stryko drzgros

http://www.nucem.sk/...

11.12.2016 | stryko drzgros

aha, vidim ze v linku "hodnotenie uloh" je ako spravna uvedena D
http://www.nucem.sk...
otazka je co brali ako spravnu odpoved autori pokial su tam take nezrovnalosti a chyby ...
obhajoba odpovede D na zaciatku diskusie zo strany autorky svedci o velkej chybe a diletantizme ...

11.12.2016 | LPB

Dík. Som rád, že nie som sám ako ten Záhorák na diaľnici:-)

12.12.2016 | Saskia Repčíková

Je roztomile, ako svoju vlastnu chybu v citani pripisujete mojmu diletantizmu. Precitajte si moju odpoved. Reagovala som na to preco su v PISA odborne texty o vcelach, na ktore netreba vcelarov :) A este chyba odpoved na prvu cast vasej otazky: Ano, NUCEM aj autori cast otazok uplne taja. O nejaky cas sa budu opakovat, aby sa o.i. porovnali vysledky medzirocne medzi ziakmi vo vlastnej krajine.

12.12.2016 | LPB

Už som na to prišiel! Žijeme predsa v dobe postpravdivej, preto je srávne D. Súdruhovia sa roky našich potomkov snažia už vopred pripraviť. A my im takto krivdíme. Že sa nehanbíme.

12.12.2016 | stryko drzgros

koho myslis s tou vlastnou chybou pri citani ???
tebe nedochadza ze na webe su na 2 roznych miestach uvedene 2 ROZNE "spravne" odpoveden na danu otazku ? a ty tu hore obhajujes ako spravnu tú NESPRAVNU ...
a ze kto tu je diletant ...

09.12.2016 | @@@

ved nech sa pači ...choďte to aplikovať na lunik 9 :P

09.12.2016 | lukic

juj, nase skolstvo je tak skvele pre akukolvek vladu - vytvara lahko manipulovatelnych a ovladatelnych pasovych robosov - ze sa mozu prist inspirovat ku nam..

10.12.2016 | @@@

by ma zaujimala jedna vec na tych testoch ....kolko bolo všetkych testovanych na slovensku a na celom svete a kolko zo všetkych testovanych malo 1000 bodov čiže plny počet a kolko z testovanych na slovensku aj vo svete malo viac ako 900 bodov????

tato vec je veľmi dôležite ...vystvetlim
skusme si mali teoreticky test dajme otazku tisic testovanym kde za každu spravnu odpved je jeden bod a je len jedna otazka .....otazkna znie: koľko obyvatelov ma čina ? ...a,1,24 mld ludi b, 1,34 mld ludi c, 1,44 mld ludi .....takže aka je pravdepodobnosť že aj ten čo nepozna odpoved odpovie spravne ?...vychadza to na 33,3% ....takže zoberme si že 20% testovanych pozna odpoved a odpovie spravne to znamena že len oni prinesu 200 bodov dalšich 800testovanych postupuje len pravdepobnostou čiže spravnu odpoved uhadnu v 33,3% čiže 266 odpovie tiež spravne a ziska dalšich 266 bodov dokopy je to 466 bodov


teraz trochu inak otazka ostava kolko ma čina obyvatelov ? ...a, 560 milionov b,1,34mld c,1,59 mld ....v tejto skupine mame 3 rôzne skupiny odpovediacich prvi su ti čo vedia spravnu odpoved opať ako v prvom pripade 20% odpovie spravne čiže 200testujucich čo znamena 200 bodov ten zvyšok sa rozdeli na dve skupiny tipujucich prva su ti čo nemaju najmenšie tušenie a ich odpoved je len tipovanie s pravdepodobnosťou 33,3% ale z dajme tomu že z 800 testujucich to predstavuje polovicu čiže 400 a z nich 33,3% si tipne spravne čiže prinesie dalšich 133 bodov a ten zvyšok 400 testujucich vedia len jedno že čina ma viac ako mld ludi toto su ludia čo spravnu odpoved nevedia ale vylučuju najmenej pravdepodobnu čo mnohokrat človek využiva aj pri rôznych podobnych sutažiach či testoch ked už nevie aka je spravna odpoved vyluči tu najmenej pravdepodobnu a zvyšuje šancu na uhadnutie takže ich rozhodnutie sa zameria len na dve odpovede lebo tu jednu (560 milionov ) uplne vylučili a ich uspešnosť uhadnutia je 50% takže zo 400testujucich je to 200 testujucich a prinašaju dalšich 200 bodov .....čiže spočitame si to 200+133+200 vysledok je 533 bodov

čiže v prvom pripade 466 bodov a v druhom 533 bodov ...zaujimave čisla lebo k tomuto vysledku sme sa dopracovali len tym že spravnu odpoved vedelo len 20% testovanych ....ale ake body boli v teste pisa ?....v teste pisa neboli testovany len krajiny OECD ale aj ine krajiny a najvyššiu hodntou dosiahol singapur a to 564 bodov v matematickej časti z krajin OECD dosiahol najvyššiu hodnotu japonsko v prirodovednej časti a to 538 bodov a teraz si to porovnajte s tou malou ukažkov čo som napisal vyššie v pripade ludi kde len 20% vedelo spravnu odpoved .....takže otazka by tu bola presne ta čo som napisal na začiatku kolko z testujucich malo 1000 boodv čiže dokazalo odpovedať spravne na každu otazku a koľky mali viac ako 900 bodov ak by som zobral do uvahy že aj genialny študent sa dokaže pomyliť ?.....alebo sa mylili všetci alebo všetci len tipovali ??????

10.12.2016 | LPB

Otázky takéhoto typu tam nemajú čo hľadať. Na taký test by som sa z vysoka...

Dôležitejšie je, aby úlohy boli zmysluplné a odpovede naozaj správne a nie také, ako si byrokrat myslí, že by mali byť. Lebo keby mi môj zamestnanec odpvedal na otázku, ktorú som uviedol vyššie, tak, ako požadoval test, vykopol by som ho. Byrokrat nevedel napríklad zistiť tri hlavné zdroje nektáru, tak napísal do východzieho článku "...ovocné stromy, ďatelina a kvitnúce stromy." Čo robí včielka na ovocnom strome, pokiaľ nekvitne? Možno odpočíva.

10.12.2016 | Saskia Repčíková

Treba si precitat cely kontext ulohy, ktora bola zamerana na citatelsku gramotnost.

11.12.2016 | LPB

Čo je "cely kontext ulohy"? Čítal som, čo zverejnil NUCEM, ak máte niečo viac, hoďte to sem. Neodpovedali ste, prečo neboli zverejnené všetky otázky. Asi aby sme nevideli, aké kraviny na našich deťoch skúšate. Hlavne že denne je x príspevkov vo všetkých médiách, aké máme sprosté deti.

12.12.2016 | Saskia Repčíková

Ano cast otazok je uplne utajena, cast zverejnena. Obe odpovede na vase komenty su v mojich predchadzajucich reakciach. A ak si pozornejsie precitate moj text, je prave o mudrych detoch a o tom ako mozeme pomoct vsetkym, aby malo pre nich vzdelavanie zmysel. Ja nie som autorom testovych uloh, ale chapem ich kontext. Su take, ake su, pretoze na zaklade nich sa da zistit, ci su nasi 15-rocni pripraveni na dalsie studium, alebo ziskanie zrucnosti pre vstup na pracovny trh. Logicky uvazovat a navrhovat riesenia problemov totiz musi kazdy z nich.
Toto sa skuma na 6 urovniach, pricom ulohy z 1. urovne sa mozu zdat dospelym privelmi jednoduche. Kazda z ulih ma vsak pre co najobjektivnejsie hodnotenie svoj zmysel. Ak by ste o tom chceli vediet viac, odporucam dve 400-stranove publikacie o cieloch, metodologii, nastrojoch a zisteniach PISA 2015, ktore vam kontext, verim, uplne objasnia.

10.12.2016 | Saskia Repčíková

Odpovede najdete v materialoch, ktore popisuju vyber vzorky. Krajiny OECD maju vzorku podla sociodemografickych faktorov a z niektorych krajin (napr.USA a Cina) sa zucastnuju niektore staty, alebo iba mesta. Objektivnost vyberu a relevantnost merani je cela velka kapitola, ktorej tu nie je priestor sa do hlbky venovat. A myslim si, ze aj ked stokrat spochybnime vzorku, nepomozeme nasim skolakom k vynikajucim vysledkom. Preto je lepsie radsej sa z nich poucit pre buducnost

11.12.2016 | @@@

ide o spochynenie celeho meriania lebo ako som ukazal nakoniec može väčšina len tipovať jedni z lešpim uspechom iny z horšim vysledky som popisal ....keby to tak nebolo potom by dokazali mať aj 800 či viac bodov ako to je možne že najlšpi uspech je 564 bodov je je pomaly ako keby polovicu nevedeli ani tie najlepšie krajiny priemern oecd bol pod 500 bodov čiže po polovicou ....preto vyznieva otazka či tymto testom rozumeju deti alebo len sam autor ako už vyššie spomenul LPB ??? ....a väčšina sa len priklonila k tipovaniu

11.12.2016 | LPB

Súhlasím, decká vraj majú plné zuby všelijakých testov a často bez čítania zadania iba tipujú.

Práve som počúval Štefunka v HN. Aj tomu sa páči Finske školstvo. Majú ho také úžasné... asi preto ho idú zasa reformovať. A darí sa im až tak, že museli (plošne?) znižovať platy namiesto devalvácie, keďže majú to nešťastné Euro...

10.12.2016 | Medvede Medvedovite

Autorka clanku zjavne nechape preco deti donekonecna premienaju jednotky a akot o suvisi ao skreslenymi grafmi...

10.12.2016 | Saskia Repčíková

Ja vcelku tu vzdialenu korelaciu chapem, obavam sa vsak, ze nasi 15-rocni nie. Aknby to tak bolo, viac by zapajali hladanie logickych suvislosti.

11.12.2016 | HromBlesk

Nerozumiem tomuto textu asi by som nepresiel testom:
Na Slovensku, rovnako ako v krajinách OECD majú študenti neštátnych škôl už v treťom meraní excelentné výsledky: napríklad v prírodovednej gramotnosti sú naši študenti v neštátnych školách na úrovni víťazného Singapuru. Po odrátaní vplyvu socio – ekonomických faktorov majú títo žiaci presne také isté výsledky, ako žiaci verejných škôl.

Z textu vyplýva, teda mne, že žiaci verejných škôl sú na tom lepšie.

12.12.2016 | Saskia Repčíková

Ano, mate takmer uplne pravdu. Ziaci sukromnych skol maju objektivne lepsie vysledky (viac bodov), ale pri uplatneni handicapu ako v golfe sa im odratavaju body za socioekonomicke faktory.
Objektivne sa na ich bodovom zisku nic nemeni, ale pre potreby porovnania vykonov ziakov verejnych a neverejnych skol sa v PISA uplatnuje tato metoda.

V skratke: Vyskumnici sa domnievaju, ze ak by mali ziaci verejnych skol take iste socioekonomicke podmienky (ale nie su to peniaze, lez lepsie pismienky na ucenie, ktore vie vytvorit aj skola) ako ziaci nestatnych skol, mohli by dosahovat rovnake vysledky - co je velmi dobra sprava.

12.12.2016 | Saskia Repčíková

*podmienky

12.12.2016 | HromBlesk

No to mi nejde do hlavy.
1. Naši žiaci zo sukr gymnázií sú tak dobrí ako v Sinagpure
2. Naši žiaci zo sukr gymn. po odčítaní handicapu sú ešte lepší
3. Tak prečo sme na posledných miestach? Lebo to kazia zakladné školy ???

Ale to potom nie je víťazstvo sukr gymnázií a gymnázií vobec...ved aké je to jednoduché vybrať hrozienka...lepšie deti a potom ukázať aha problém sú druhí. To nie je ani dokaz sikovnosti ucitelov na gymnáziách. Zoberte si vzorku zo ZS a skúste ich pripraviť na PISA 2018 tak aby mali úspech.

12.12.2016 | @@@

lepšie podmienky ?....ake konkretne ?....len nenapište že vyššie mzdy o 30% pre učitelov :D

12.12.2016 | LPB

Stále viac chápem znechutenie mnohých učiteľov. Mnohí možno zo začiatku bojovali, ale časom to vzdali. Byrokrata hlavou neprerazíš!

12.12.2016 | real name

zvlastny clanok (napr. 'Česká republika zasa veľmi poskočila v čitateľskej gramotnosti' asi myslite skok z 493 na 487 bodov = pokles https://tblazko.wor... z 26. na 30. miesto? a co z toho vyplyva pre nas?), aj obhajovanie vlastnej nelogiky v diskusii, asi tu ide o to 'aby naše deti boli v školách šťastné', to ja ta buducnost?

13.12.2016 | LPB

Pre nás z toho vyplýva: Zrušiť takéto inštitúcie plné nekompetentných diletantov a darmožráčov! A z ušetreného napríklad pridať dobrým učiteľom.

Saskia Repčíková

Saskia Repčíková
  • Počet článkov: 22
  • Priemerná čítanosť: 3625
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Vediem Asociáciu súkromných škôl a školských zariadení SR. Píšem o budúcnosti vzdelávania a potrebe transformácie našich škôl. Som súčasťou siete sociálnych inovátorov Slovenska a chcem, aby naše deti boli v školách šťastné.