Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Rudolf Hauzer

Je povinnosť v inzerátoch zverejňovať výšku mzdy naozaj prínosná?

21.02.2019 | Rudolf Hauzer

...Ale v súkromnej sfére povinne uverejňovať mzdy? To mi pripadá socialistické až až...

  • Tlačiť
  • 31

 

 Zdroj obr.: www.freerangestock.com

Je to dobrý krok? Aký to môže mať následok? A čo je vlastne cieľom?

Štát a časť odborníkov sú presvedčení, že tento krok môže viesť v konečnom dôsledku k rastu príjmov obyvateľstva. Jednak tým, že

1.firmy musia uvádzať výšku mzdy na požadovanú pozíciu v súlade so zákonným nastavením a tak teoreticky by sa už nemalo stávať, že mzda je pod úrovňou stanovenou zákonom.

2.Potom aj tým, že sa takto zvýši boj o tých kvalitnejších zamestnancov.

3.A napokon tým, že sa týmto spôsobom lepšie prejaví konkurencieschopnosť toho ktorého zamestnávateľa.

Nestotožňujem sa s týmito názormi. Prečo?

Plat, ako vieme, je iba jedným z motivačných faktorov a dokonca nie tým najdôležitejším. Nechcem sa opakovať, ale výskumy v tejto oblasti umiestnili výšku mzdy niekde na spodné priečky. Je potom celkom možné, že vďaka, alebo práve kvôli tomuto nariadeniu, sa prihlásia do konkurzu ľudia, ktorým pôjde v prvom rade práve viac o mzdu a nie o potrebu realizovať sa, rásť, učiť sa, zdieľať spoločnú kultúru a pod…

A nehovoriac o tom, že týmto spôsobom sa skôr podnikateľské prostredie kriví. Teraz nemám na mysli štátny sektor, ktorý predsa len by mal a musí postupovať v stanovovaní výšky odmeny podľa zákona. Ale ani tam sa to nedialo. No pre privátny sektor, to ako naloží firma s informáciou o výške mzdy, môže byť rozhodujúce pre prijatie toho „pravého.“

Zoberme si príklad: mám prosperujúcu firmu. Jedinečný startup, ktorý generuje celkom slušné zisky a mám minimálne náklady. Uvediem povinne výšku platu. Čomu by Ste dali prednosť Vy? Uvediete nižší plat, ktorý môžete v skutočnosti ponúknuť, lebo máte mzdovú politiku takú, že máte mzdu rozdelenú na rôzne bonusy? A o všetkom sa budete priebežne s pracovníkom rozprávať. A všetko bude závisieť od merateľného výkonu. Alebo na druhej strane uvediete už do inzerátu najvyšší možný plat, ktorý Ste schopný dať, lebo chcete tých najlepších? Ja som pre ten prvý prípad? Prečo? Ako som už písal, je naozaj väčšia šanca, že teoreticky  môžem získať schopnejších a motivovanejších.

Nezabúdam pritom na tvrdenia odborníkov, že ten, ktorý je vyhorený, stratil motiváciu, v práci nevidí zmysel, to skúša ešte s miestom, kde ponúkajú vysoký plat. Alebo si pýta stále viac v práci, v ktorej je, ale už ho to akosi nenapĺňa.  A takto to môže byť prekliatie nielen pre toho zamestnanca, ale aj pre firmu! Čo myslíte?

Nakoniec, firmy túto povinnosť obchádzajú. Nielen z hore uvedených dôvodov.  O tom napr. v článku https://www.etrend.sk/podnikanie/ako-sa-zmenili-pracovne-inzeraty-skutocnu-mzdu-stale-neukazu.html

Tak teda, čo bolo a je cieľom? Pokiaľ iba o zvyšovanie mzdy, tak s tým by som aj súhlasil, aj keď to pokladám za obskúrny spôsob. Naostatok  nie je udržateľný a vráti sa ako bumerang v podobe zamestnancov, ktorí robia iba pre výplatu. Čo potom nastáva? No predsa zníženie tvorivosti, invencie, a nakoniec produktivity..

Vyzerá to doteraz tak, že viac-menej táto zákonná úprava má a mala dosah iba na dodržanie minimálnych miezd a to v štátom riadených organizáciách, teda, že sa takto mohli /zvýšiť/ mzdy, ktoré boli protizákonne pod minimálnou. /Toľko medializované nedodržiavanie zákona pri minimálnych mzdách pri najnižších pozíciách v štátnej správe.../

Na koniec: Takže čo bolo vlastne cieľom tejto zákonnej zmeny?

  • Tlačiť
  • 31

Rudolf Hauzer

Rudolf Hauzer
  • Počet článkov: 9
  • Priemerná čítanosť: 2032
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Je absolventom klasického štúdia na Un.Komenského, menej klasického v spoločnom programe Un.Komenského a Karlovej Un. a originálneho na Business School Nederland a tak, aby ho „netlačila topánka a nesvrbel jazyk“ konzultuje, radí, píše a načúva. Pod ekonómiou vidí viac než čísla, skôr človeka. Je editorom webu management.cz a publikoval aj v týždenníku Trend. Podrobnosti o ňom nájdete na LinkedIn.

Rudolf Hauzer

Rudolf Hauzer
  • Počet článkov: 9
  • Priemerná čítanosť: 2032
  • Priemerná diskutovanosť: 8
  • RSS blogu

O blogu

Je absolventom klasického štúdia na Un.Komenského, menej klasického v spoločnom programe Un.Komenského a Karlovej Un. a originálneho na Business School Nederland a tak, aby ho „netlačila topánka a nesvrbel jazyk“ konzultuje, radí, píše a načúva. Pod ekonómiou vidí viac než čísla, skôr človeka. Je editorom webu management.cz a publikoval aj v týždenníku Trend. Podrobnosti o ňom nájdete na LinkedIn.

Kalendár sa načítava...