Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Robert Mistrík

Priznať výrobu na Slovensku imidžu neprospieva

02.10.2007 | Robert Mistrik

Šéf Porsche: ”Kto nemá žiadny imidž je len nudný, a nuda je predovšetkým smrteľná”

  • Tlačiť
  • 12

Je diskutabilné, či Made in China, alebo Germany má dnes ešte nejakú výpovednú hodnotu pri výrobku pozostávajúcom z desiatok komponentov pričom každý je vyrobený niekde inde. Chybný snímač za pár korún znefunkčnil hneď dva monoposty Formuly 1 za milióny eúr v nedeľných pretekoch na Veľkej cene Japonska. Na druhej strane naopak namontovaný snímač spôsobil krach vesmírneho projektu Genesis za 264 miliónov dolárov.

Tak či onak, v dobe vražednej konkurencie v každom ringu naokolo je dôležitý najmenší detail, a obslúžiť sa imidžom pôvodu tradičnej bašty kvality a progresu, ako napríklad Made in Germany, alebo Japan, marketingu uškodiť nemôže. Žiaľ Slovensko do tejto vyberanej spoločnosti nepatrí, aspoň podľa myslenia predsedu predstavenstva Porsche AG a člena dozornej rady Volkswagen AG, Wendelina Wiedekinga. Tento pán je autorom knihy Anders ist besser, ktorá za jeden rok stihla už šieste vydanie, a to v prominentnom vydavateľstve Piper. Z tohto pohľadu môže byť akákoľvek kritika diela považovaná za slepú závisť, v biznise sú dôležité čierne čísla a za tie sa šéf Porsche rozhodne hanbiť nemusí. Tak v predaji jeho knihy, ako i v predaji jeho bolidov.

Jasnozriví nemeckí čitatelia z Amazonu si ale vo vnútri jeho knihy všimli škrabance typu „Produkte produzieren", alebo donekonečna opakujúce sa myšlienky, na ktoré by stačilo 30 strán. No z pohľadu Slováka sú tam iné bizarnosti. Aby bolo ale jasné, akákoľvek, čo i len implicitná kritika nie je v žiadnom prípade mierená na firmu a produkty Porsche. Každý chlap, ktorému koluje v krvi aspoň trošku benzínu, sa na ulici nemôže neobzrieť za Carrerou, a po započutí toho dunivého zvuku mu začne srdce poskakovať rovnako rýchlo ako piesty jej motora. Tak je to i v mojom prípade. Tento blog len naznačí, čo pre jedného z kapitánov nemeckého priemyslu znamenajú krajiny, v ktorých produkujú. Ten si na rozdiel od našich analytikov rozhodne nemyslí, že jeho značka má čokoľvek spoločné so Slovenskom.

Lajtmotív spomínanej knihy by sa dal zhrnúť do jedinej vety: Len produkcia v Nemecku je zárukou kvality a vyspelosti výrobku. Vety typu: „Od produktov Porsche očakávajú zákazníci značku kvality >> Made in Germany << a >> Manufactured by Porsche <<" , sa opakujú na každej druhej strane. Na strane 17 ide do tuhého: "Kto nemá žiadny imidž, je len nudný, a nuda je predovšetkým smrteľná". Tieto myšlienky sú podopreté detailným výpočtom materských závodov Porsche v Nemecku s poukázaním na obrovské finančné náklady spojené s týmto patriotizmom. O Slovensku, Bratislave, Devínskej Novej Vsi a Trenčíne nie je v knižke o 236 stranách ani jedno slovko, hoci ako priznáva sám autor, 30% obratu firmy tvorí Cayenne. Osobne som sa presvedčil, ako sa v Lipsku vykladajú "kabíny" Cayennu a to nie ako špión, ale som si návštevu riadne zaplatil. A len na margo, aj celá kabeláž automobilky Porsche nepochádza z Nemecka, lež z Trenčína.

Kto vydrží čítať, tak skutočný hajlajt (highlight) príde na strane 147: "A tu existujú tie nové členské štáty EU vo východnej Európe s ich nízkymi platmi, a ešte málo výraznými sociálnymi a kvalitatívnymi smernicami". V kombinácii s vetami na strane 55: "Kto by si už len kúpil produkt podniku, ktorého prejavom kvality nedôveruje", a na strane 23: "Transparentnosť má v Porsche nespochybniteľne vysokú hodnotu", musím už len skonštatovať, že prajem veľa šťastia majiteľom Cayenne.

Autor knihy podrobne analyzoval lokality produkcie jeho automobilov, no nepovažoval  za dôležité spomenúť krajinu výroby produktu, o ktorý sa opiera na obale. Čo si budeme nahovárať, priznať výrobu na Slovensku imidžu niektorým značkám jednoducho neprospieva. Do biznisu národný sentiment nepatrí, a preto nám podobné diela môžu byť ukradnuté. Nie som si ale istý, či nám bude o 20 rokov jedno, keď sa Made in Germany, alebo Made in Japan, bez akéhokoľvek sentimentu presunie ďalej na východ. Uvidíme, či si potom budeme, už nie ako tinejdžeri, stále myslieť, že imidž je nanič.

    > Hlasuj za tento článok na Hlasuj za tento článok na vybrali.sme.sk
  • Tlačiť
  • 12

Robert Mistrík

  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 9927
  • Priemerná diskutovanosť: 16
  • RSS blogu

O blogu

Pretavujem vedu do softvéru, konkrétne hmotnostnú spektrometriu a biochémiu do programov pre chemikov rôzneho zamerania. Zaoberám sa aj komplexnými systémami a ich analógiami napr. ekonómia vs. biológia, čím sa snažím postupne poodhaľovať univerzalitu sveta.

Robert Mistrík

  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 9927
  • Priemerná diskutovanosť: 16
  • RSS blogu

O blogu

Pretavujem vedu do softvéru, konkrétne hmotnostnú spektrometriu a biochémiu do programov pre chemikov rôzneho zamerania. Zaoberám sa aj komplexnými systémami a ich analógiami napr. ekonómia vs. biológia, čím sa snažím postupne poodhaľovať univerzalitu sveta.

Kalendár sa načítava...