Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Finančná kríza je o nezvládnutej zložitosti

14.10.2008 | Robert Mistrik

Diskusia (23 reakcií)

14.10.2008 | Kopanec

tak to zjednodusim, alebo sa tomu vyhnem.
Problemom blogu je vsak nezvladnutie jednoduchosti. Dostupnost hypotek sa zvysila nie kvoli Clintonovmu boju proti chudobe, ale Bushovej snahe o "spolocnost vlastnikov" (ownership society) co je podla mna dobry koncept. Vysledkom bolo, ze viac obcanov dostalo hypoteku ako obycajne a viac ich nebolo schopne splacat. Prispevok celkovej sumy skod z tychto hypotek k financnej krize je vsak pomerne nizka.
Podstatne vacsi podiel maju poistky proti zlyhaniu firemnych obligacii (CDS). Tu sa to proste vymklo z ruk. Ani nie kvoli zlozitosti, vsak poistovnictvo je pomerne vyvinute, ale kvoli objemu poistenia. Vyzeralo to jednoducho... ak je sanca, ze firma prestane splacat dlh jedna ku milionu, tak si za korunu mozte kupit zhruba milionovu poistku. Ak tak vsak ucinia viaceri, zrazu firma s aktivami povedzme jednej miliardy moze byt "poistena" hoci aj na trilion. Vsak poistka je lacna. Takto napriklad firma Lehman Brothers vytvorila poistovny trh na 400-600 miliard dolarov iba z poistovania vlastnych obligacii. Ta suma (odhad, pretoze ide o neregulovany trh) prevysuje objem nestandardnych hypotek, ktorych vyska je znama na halier, pretoze trh hypotek je regulovany.
Namiesto zlozitosti skor plati, co aj autor spomina, ze sme ako homo sapiens pomerne hlupi. Taki hlupi, aby sme vytvorili taku velku krizu by sme vsak nemali byt. Prvym krokom k odstraneniu hluposti do buducnosti je sa venovat problemom vecne, bez ideologickych okuliarov, ktore realitu skor zahmlievaju ako objasnuju.

14.10.2008 | troll123

skor chcu silou mocou ovladat buducnost a nevedia pochopit ze to nejde....a trocha aj politicky cyklus a cely system demokratickych volieb
http://econoir.blog...

14.10.2008 | Robert Mistrík

Dnes v dobe ľahkej prístupnosti ku starším zdrojom na nás kolektívnou stratou pamäte prosím nechoďte.

Tak napriklad toto:
Under Clinton, the entire federal government put massive pressure on banks to grant more mortgages to the poor and minorities. Clinton's secretary of Housing and Urban Development, Andrew Cuomo, investigated Fannie Mae for racial discrimination and proposed that 50 percent of Fannie Mae's and Freddie Mac's portfolio be made up of loans to low- to moderate-income borrowers by the year 2001.

Alebo iné:
The Los Angeles Times reported that, starting in 1992, a majority-Democratic Congress "mandated that Fannie and Freddie increase their purchases of mortgages for low-income and medium-income borrowers.

Žeby toto:
Franklin Raines was the CEO of the Federal National Mortgage Association (Fannie Mae), the government-sponsored entity at the center of the financial crisis. After serving as OMB Director, Raines returned to Fannie Mae to become its chairman in January 1999. In that position, he pursued President Clinton's housing policies, including expanding sub-prime lending and reducing long-established financial barriers to mortgage lending for low-income borrowers.

Nechce sa mi pokračovať.

14.10.2008 | rhdk

Mozno by to chcelo zrat menej republikanskej propagandy, mozno citat inte blogy alebo aspon The Economist... v kazdom pripade zda sa ze 'zlate slovenske mozocky' prave odhalili jedinu a pravu podstatu krizy, ktora doteraz unikala svetovym kapacitam. Bravo.

Jedine ze by to nebolo take jednoznacne - aj v najnizsich zarobkovych skupinach a dokonca NINJA hypotekach nie je mnozstvo foreclosures nejake katastrofalne. Katastrofalne su ine fakty - mortgage-based securities boli AAA-rated pricom ich jedinym krytim je cena nehnutelnosti na trhu. Tak nejak sa mi zda ze toto nemaju na svedomi ani demokrati ani republikani, jedine tak prilisna hrabivost a mozno nedostatocny dozor nad financnym trhom. A kedze kreditove derivaty sa dali predavat, banky mali mensiu motivaciu overovat si schopnost dlznika splacat atd.

Proste mam pocit ze je to cele ovela zlozitejsie ako nejaky Clinton demokrati bububu. (okrem toho vacsinu rokov priamo veducich ku krize mali v kongrese vacsinu republikani, ale nechcem klast fakty do cesty vasmu presvedceniu)

14.10.2008 | Firstborn

"Fact Number One: It was liberal Democrats, led by Senator Christopher Dodd and Congressman Barney Frank, who for years-- including the present year-- denied that Fannie Mae and Freddie Mac were taking big risks that could lead to a financial crisis.

It was Senator Dodd, Congressman Frank and other liberal Democrats who for years refused requests from the Bush administration to set up an agency to regulate Fannie Mae and Freddie Mac.

It was liberal Democrats, again led by Dodd and Frank, who for years pushed for Fannie Mae and Freddie Mac to go even further in promoting subprime mortgage loans, which are at the heart of today's financial crisis.

Alan Greenspan warned them four years ago. So did the Chairman of the Council of Economic Advisers to the President. So did Bush's Secretary of the Treasury, five years ago.

Yet, today, what are we hearing? That it was the Bush administration "right-wing ideology" of "de-regulation" that set the stage for the financial crisis. Do facts matter? "

-- Thomas Sowell, 'Do Facts Matter?'

14.10.2008 | rhdk

Aha cize Lehman BearStearns AIG WaMu atd skrachovali lebo zli zli liberali tlacili na Fannie Ma a Freddie Mac aby poskytovali subprime hypoteky? Uz sa mozem zacat smiat?

Ale vazne, chcelo by to nejake fakty a nie citaty. Subprime kriza je jedna vec, to co z nej a inych dovodov narastlo je nieco uplne ine a ovela ovela vacsie. Fakt si tu zacinam pripadat ako keby sa niekto .tyzdnu v roku 2003 snazil vysvetlit ze vojna v Iraku nie je dobry napad. Chjaj...

14.10.2008 | Jano the happy NWA flyer

re "Aha cize Lehman BearStearns AIG WaMu atd skrachovali lebo zli zli liberali tlacili na Fannie Ma a Freddie Mac aby poskytovali subprime hypoteky? Uz sa mozem zacat smiat?"

toto nie je o liberaloch alebo republikanoch. toto je o tom, ze politici chcu byt popularni a tak robia kraviny. a nejedna sa len o prezidentov, ale aj o panov senatorov a kongresmanov.

A ako podporit Fannie Mae a Freddie Mac aby poskytovali taketo pozicky? Jednoducho. Obe FM su GSE (government sponsored entities), a teda aj ked su sukromne, tak vlada vie, ako sa im "prihovorit". A teda staci ked plat sefov oboch naviazes na "P/E ratio" (na zaciatku su tie sub-prima, ninja hypoteky uzasne ziskove pre poskytovatela poziciek) a sefovia zacnu zarabat miliony rocne, namiesto nejakych fixnych X stotisic rocne. Skus si vygooglovat nieco o skandaloch v oboch FM v rokoch 2002-2004.

--Jano

14.10.2008 | Kopanec

Clinton bol prezidentom 1992-2000. Teda problemy s hypotekami dnes by sa mali ukazat po siedmych az patnastich rokoch poctiveho splacania hypotek, ktore boli zakupene za vtedajsie nizsie ceny. Patnastrocna hypoteka mohla byt splatena cela a tridsatrocna splatena asi z tretiny za reality, ktorych cena bola casto zlomkom dnesnej (lepsie povedane nedavnej) ceny.
Problemy z hypotekami zacali znizovanim urokovej miery, znizenim poziadaviek a zlepsenim pocitacovych systemov. Ze v akom obdobi to prebehlo a kto v tom obdobi bol prezidentom je informacia taktiez verejne pristupna.

14.10.2008 | rhdk

navyse v rokoch 1994-2006 mali v kongrese vacsinu republikani

14.10.2008 | Jano the happy NWA flyer

To mas ako keby sa za Prez. Clintona kladli miny. Na zaciatku malo a cim blizsie ku koncu jeho funkcneho obdobia tym viac. Prez. Clinton otvoril dvere k tomu, aby hypoteky dostavali aj ti, co ich nemali nikdy dostat. V 2000 roku ich zatvoril, aby ich Prez. Bush znova otvoril v 2004.

To je ta veta "In 2000, due to a re-assessment of the housing market by HUD, anti-predatory lending rules were put into place that disallowed risky, high-cost loans from being credited toward affordable housing goals. In 2004, these rules were dropped and high-risk loans were again counted toward affordable housing goals" z http://en.wikipedia... a znamena, ze riskantne pozicky sa medzi 2000 a 2004 nesmeli pocitat do "affordable housing", co je samozrejme kde politici ziskavaju body, lebo chudobni "vlastnia" zrazu domy.

Ale na konci 2006, ked tych min bolo v systeme uz spustu, a FED rate bola vysoko to zacalo prepukat.

Zhrniem to takto. Keby tam tie miny neboli nakladene za Prez. Clintona a Prez. Busha tak by sme tu ten problem nemali, nech by bola FED rate lubovolna. Nemalo by co totiz co explodovat pri FED rate 5%+

--Jano

14.10.2008 | rhdk

nno.. nie ze tak rychlo. odkial sa berie presvedcenie ze bez tychto opatreni by neskolaboval trh kreditovych derivatov? viera alebo fakty?

14.10.2008 | Jano the happy NWA flyer

ako by si priviedol system k vybuchu, ked tam nie je vybusnina?

Inak, keby sa robili hypoteky tym klasickym sposobom ako sa robili cele roky, 20% down, obrovska vacsina FRM, jasny zdroj prijmu, tak nemyslim, ze by ku krize, ako ju pozname, bolo doslo.

Mam fakty? Nie. Mas ty nejake?

14.10.2008 | rhdk

mne sa zda ze v cernobyle nebolo treba vybusninu. stacila kopa nebezpecneho materialu, co je presne to pred cim varovali ludia ako warren buffet alebo dominique strauss-kahn pred par rokmi.

nie som ekonom, ale skusme: banky poskytovali hypoteky a potom ich predavali dalej (mortgage-backed security), kde ich nasekali a premiesali cim vznikol cenny papier 'kryty nehnutelnostami' a typicky s nezmyselne vysokym ratingom. kedze islo o cenne papiere s vysokym ratingom, investovali do nich mnohe spolocnosti ktore by o ne inak nezavadili. a potom zacali ceny na realitnom trhu klesat a nastala panika, z cennych papierov sa stali bezcenne.

je tu viacero zlyhani: banky mali motivaciu vyrobit co najviac hypotek a nie co najlepsie si zabezpecit uver; ratingove agentury udelovali cudne ratingy; investori kupovali cenne papiere kryte trhovou cenou ako keby slo o kvalitne papiere; a ked zacala likvidita trhu klesat, domcek sa zrutil. a keby americka vlada nezasiahla napriklad v pripade AIG, zrutila by sa zrejme aj pivnica.

trh kreditovych derivatov mal hodnotu 61 trilionov dolarov. nemyslim ze za to mozu nejaki politici presadzaujuci lacne hypoteky pre svojich volicov.

14.10.2008 | Jano the happy NWA flyer

re "banky poskytovali hypoteky a potom ich predavali dalej (mortgage-backed security), kde ich nasekali a premiesali cim vznikol cenny papier 'kryty nehnutelnostami' a typicky s nezmyselne vysokym ratingom."

Toto mas pravdu, tie hypoteky sa predavali ako tzv "mortgage tranches" (hypoteky z rovnakej geografickej oblasti, so zhruba rovnakou dobou splatnosti od zhruba rovnako bonitnych klientov), tie "mortgage tranches" sa rozsekali a pomiesali (geograficky a aj podla bonity klientov), . Normalne by to bol velmi pravdepodobne OK produkt, pokial by tam boli len prime hypoteky v tych "mortgage tranches". Ale cim dalej tym viac tam bolo sub-prime a ninja hypotek, tie isli casto chudobnym, a tu politici tlacili na dostupnost hypotek pre chudobnych. A to boli tie miny v systeme.

Tu vidno, ako sa politici chceli populisticky zaliskat volicom a ako bankari (nastastie boli aj vynimky, WellsFargo, BB&T, etc) chceli na tom populizme politikov zarobit.

A tu ma pan Mistrik pravdu. V tomto momente nikto nevedel co vlastne predava a nakupuje. Namiesto aby sa robil business konzervativnym sposobom (predam/kupim len to comu rozumiem) , tak financnici (pod tlakom a podporou politickov) vymyslali vsetky mozne produkty a krmili tak svoju pazravost a populizmus politikov.

Do toho sa pridala stadovitost jednak ziadatelov o hypoteky a aj bankarov. Bolo treba tych pochybnych hypotek predavat strasne vela, aby sa zachovalo vysoke "P/E ratio" aby si mohli sefovia oboch FM namastit vrecka.

re "je tu viacero zlyhani: banky mali motivaciu vyrobit co najviac hypotek a nie co najlepsie si zabezpecit uver; ratingove agentury udelovali cudne ratingy; investori kupovali cenne papiere kryte trhovou cenou ako keby slo o kvalitne papiere; a ked zacala likvidita trhu klesat, domcek sa zrutil. "

ano suhlasim, bolo tam strasne vela zlyhani na vela urovniach. Z trhu zmysla transparentnost. Vsetko bolo take komplexne (opat to na co poukazal p. Mistrik), ze casom sa stratil prehlad, ake hypoteky su kde. Z trhu zmysla transparentnost a prisiel tam strach a neistota.

re "trh kreditovych derivatov mal hodnotu 61 trilionov dolarov. nemyslim ze za to mozu nejaki politici presadzaujuci lacne hypoteky pre svojich volicov."

Staci, ze len dost velka cast toho trhu je "toxicka" a produkty su necitatelne (ak chces tak komplexne). Este inak, kapitalizmus a aj trh, aby mohli fungovat, musia byt transparentne. Ked nie su, ked sa kupuje/predava macka vo vreci, tak casom ta transparentnost zmizne, pride neistota a strach a to vedie k tomu co tu mame teraz.

15.10.2008 | Martin Jaroš

http://www.youtube.c...

14.10.2008 | Anonymous Coward

Dnes sa vyborne zadarilo namiesat kase na premyslanie.

Len prihodim polienko o evolucii a tych pomalych vs. skokovych zmenach, co som dnes zachytil v radiu: http://www.dradio.d...

17.10.2008 | jojo

"ľudská inteligencia nestačí dokonale domyslieť kombinácie všetkých faktorov" - nic nove, staci sa pozriet na farmaceuticky priemysel.....

17.10.2008 | Robert Merva

pekne napisane...
ja mam vsak jeden oblubeny postreh, ktory prezentujem uz davno:

V DEMOKRATICKOM ZRIADENI JE NAJVACSIM RIZIKOM POPULIZMUS !!!

to je celosvetova kriza, ktoru si mozeme osahat aj priamo na Slovensku...
mal by byt rovnako zakazany, ako fasizmus a nacionalizmus...
lebo pri demokratickom zriadeni je toto najvacsi a najvyznamnejsi rizikovy faktor, ktory ovplyvnuje ekonomiku negativne... a nikto ma uz nepresvedci, ze je to inak...

20.10.2008 | smutik

Uz dlho som spekuloval, co mi vadi na tej sucasnej financnej krize. Sucasna globalna financna kriza je obycajnym vyberanim ziskov v naozaj velkom meritku robena FED-om a ostatnymi zaujmovymi skupinami okolo amerckej vlady. Nie je to ziadna nezvladnuta zlozitost a ani ine hluposti, ktore generuju vsetci kvazianalytici a ostatni hyper odbnici na povrchne suvislosti, ktori vidia iba prave tie povrchne priznaky, ale nezaujimaju ich skupocne priciny. Vyberanie ziskov podporene socialistickymi experimentami a populizmom predchadzajucich americkych vlad (clintonova administrativa - lacne hypoteky pre kazdeho, blablabla) a dlazdena cesticka bushovou administrativou, ktoru zaplatia danovi poplatnici. Musim povedat, ze genialne ako to funguje...

20.10.2008 | Robert Mistrík

Tu tezu o vyberani ziskov po dlhom zreni trhov som uz pocul tisickrat ale paralelne k tomu to po veceroch vyspekuloval aj smutik. A zda sa, ze nezostava len na povrchu ale ide aj hlbsie. A tam ako sa zda nasiel zase len to iste co vsetci koumaci - socialisticke experimenty. Zistil, ze aj FED ma v tom prsty a to je tiez velmi objavne. Teraz vazne, co vlastne ste vyspekulovali?

20.10.2008 | Robert Mistrík

ze pod povrchom su este aj “nenazrane prasiatka, ktorych priamym vysledkom konania je sucasna financna kriza“ ako ste to vyhodnotili inde. Stastni to ludia, ktorym staci co maju a uz viac nepotrebuju...

21.10.2008 | smutik

ze sa vam ulavilo, aj nenazrane prasiatka tesia ;-)

25.10.2009 | id-max

celkom sa mi zda, ze problem krizy sa pri sucasnom nastaveni pravidiel a systemu na svete dotkne vela ludi, ktori nemaju dosah na jeho odstranenie a aj preto by bolo pomoct im >>> krizaportal.sk

Robert Mistrík

  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 9927
  • Priemerná diskutovanosť: 16
  • RSS blogu

O blogu

Pretavujem vedu do softvéru, konkrétne hmotnostnú spektrometriu a biochémiu do programov pre chemikov rôzneho zamerania. Zaoberám sa aj komplexnými systémami a ich analógiami napr. ekonómia vs. biológia, čím sa snažím postupne poodhaľovať univerzalitu sveta.