Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Automobilová revolúcia čoskoro začína

10.09.2007 | Robert Mistrik

Diskusia (14 reakcií)

11.09.2007 | Peter Kremský

Pekný článok Robert, tiež ma táto téma fascinuje a jeden čas som sa vážne zaoberal podnikaním v oblasti alternatívnych palív, špeciálne biopalív na báze rastlinného oleja. Tiež si myslím, že náš spôsob využívania energií na dopravu je dlhodobo neúnosný, ale nie som v tom veľký optimista - myslím si že kvôli tradícii a nechuti ísť do nových vecí pri rope ešte pár desaťročí ostaneme.
Toto auto zatiaľ vyzerá byť drahou a nepraktickou hračkou pre bohatých. Prevádzkové náklady vyzerajú zaujímavo, ale elektrina sa tiež musí z niečoho vyrobiť a už teraz jej cena stúpa, keďže jej je nedostatok. Čo sa stane, ak na ňu začneme masovo jazdiť? Jej cena pôjde výrazne hore a sme tam, kde sme boli... Elektrina sa vyrába zväčša z ropných produktov, zemného plynu alebo uhlia, z menšej časti z jadra a z ešte menšej z obnoviteľných zdrojov. Takže si nemyslím, že by toto bola nejaká revolúcia...

11.09.2007 | Robert Mistrík

Nie je dôležitý zoznam z čoho sa vyrába elektrická energia ale podiel jednotlivých zdrojov na celkovej výrobe energie. Ten je v každej krajine iný a názor na jednotlivé komponenty je rôzny aj v jednej rodine. To nie je pre ďalšiu diskusiu podstatné.

Podstatné je, že Vy ste Peter načrtli statický model vývoja hypotetickej situácie. Tak sa zložité systémy nesprávajú, jedna akcia vyvolá tisíc reakcii ktoré budú zahŕňať politické (rôzne krajiny disponujú rôznymi zdrojmi a hojdačky sa budú rôzne preklápať), ekonomické (čo bude v takejto situácii lacnejšie je dnes veštením z gule), technologické (ITER, geotermálne, solárne e.), ekologické (uhlie, urán ano/nie), topologické (el. energiu nemožno prepravovať tankermi preto vzdialenosť od zdroja vplýva), konfortné (mne sa doma nechce variť obed radšej skočím do reštaurácie, i keď by som si navaril lacnejšie) a iné faktory a ich vzájomné interakcie. Iste môžete namietať, že tých možností masovej produkcie elektriky nie je veľa, no ľudstvo ich zatiaľ hľadalo len tak vážne ako ich potrebovalo. Najúčinnejší spôsob výroby energie v celom vesmíre je termojadrová reakcia, je to dar priamo od boha, no my len pomaly objavujeme tento zdroj. Teraz si budem trošku oponovať, som ale realista že aj takýto zdroj nemusí byť pre technologickú komplikovanosť reálny. Pri akýchkoľvek predikciách musí byť človek oparený. Spomínam si na knihu od Billa Gatesa The Road Ahead kde popisoval ako každý Američan bol v 50-tych rokoch skalopevne presvedčený, že doma bude mať atómový reaktorík a prísun energie bude raz a navždy vyriešený.

12.09.2007 | TH

su realna vec. Medziplanetarne sondy, ktore letia dalej od Slnka, maju vzdy jadrovy zdroj el. energie vaziaci par dekagramov. To, ze sa to nevyuziva na Zemi, je len kvoli obavam z radiacie a pravdepodobne aj kvoli cene. Cinania sa ich vsak chystaju nasadit v nasledujucich par rokoch. Toho roku predstavili funkcny model takej jadrovej mikroelektrarne. Vyuzivaju pritom vysledky nemeckeho vyskumu, ktory bol zastaveny kvoli intervenciam Zelenych. Male kusky jadroveho paliva su zalievane do gulocok z izolujuceho materialu. Riziko uniku radioaktivneho materialu je nulove.

03.10.2007 | m][sko

Ja by som taku vec ako reaktor doma nedovolil.
Zober si ako skladuju rusi stare pokazene atomove ponorky. Niekde som cital ze na severe maju jeden pekny zaliv kde tieto ponorky hrdzaveju a nikto sa o ne nestara, ci ta tazka voda unika je kazdemu sum a fuk. Dalej mozeme pokracovat co sa stane s atomovou ponorkou hoci aj americkou po neakej nehode. No nechaju ju tam niekde na dne aj seaktorom a palivom!

Takze verejne znama vec zo slovenska ako su divoke sklady v podani ponoriek niekde na dne oceanu si v podani atomovych kotlov neviem ani predstavit. Neaky domaci majster ho zacne opravovat??? Potom sa nasere a hodi ho niekde pri lese len tak.

Fakt nie.
Kontrola musi byt!!

11.09.2007 | iai

je to nadherne,aj ked osobne si myslim,ze skutocny prelom nastane az s prichodom vylepsenych
superkondenzatorov /google/ odstranuje totiz problem s 3,5 hodinami dobijania,je teda nieco medzi
akumulatorom a kondenzatorom,taktiez celkova premena energie je daleko lepsia,cely proces od
nabijania az po vyuzitie energie je okolo 70%,teda 2x az 3x lepsie ako sucasne riesenia prepravy
/ci uz elektro,alebo fosilne paliva/

11.09.2007 | xxc

Auta na elektriku tu uz vraj boli a stiahli ich. Ako je to s ekologiou? Doteraz bol spalovaci motor ekologickejsi, ako vyroba elektrickej energie na druhom konci republiky a jej doprava na opacny koniec. Zmenilo sa nieco?
Zaujimave, ze zivotnost baterky v mobile je 2 roky (viem, vydrzi ovela viac), ale zeby v aute vydrzala 15 rokov? Mozno zivotnost bude 160 000 km, ale s dojazdom 50 km po nabiti.

11.09.2007 | Robert Mistrík

Je fakt, ze zivotnost litium-ionovych baterii je nezavisla na pocte nabijacich a vybijacich cyklov ale od celkovej dlzky zivota baterie, teda od datumu vyroby. Vyssie uvedeny prispevok Feri Macfričkins-a naznacuje, ze ani v tomto smere nebolo povedane este posledne slovo.

11.09.2007 | Feri Macfričkins

aby sa nepovedalo, že len Tesla, tak aj tuto takto
http://www.lightnin...


According to the company, the electric version of the Lightning will be able to go for about 250 miles on a charge. But what I’m sure that you are interested in knowing is how fast it’ll go, it is after all a sports car. Well, the specs mention that the vehicle can a to speed of 130 miles an hour, and will be able to make the 0-60mph run in about 4 seconds.

The lithium-titanate battery technology comes from Altair Nanotechnologies, which claims to have developed a more stable and less toxic high powered battery. It is meant to have a life expectancy of up to 12 years, instead of the usual 3-5 years of most common batteries. But by far, the most impressive claim lies in the recharge time. According to Altair and the Lightning Car Company, the battery will take a whopping 10 minutes to recharge. Bold claims indeed.

via: http://www.inhabita...

11.09.2007 | Robert Mistrík

Len doplnam aj tento bolid:
http://video.google...

12.09.2007 | TH

SIEMENS predstavil minuly rok specialne motory pre elektromobily. Motor je maly, montuje sa priamo do kolesa auta. Take auto bude mat 4 motory, v kazdom kolese jeden. Auto nema ziadnu prevodovku, spojku ani diferencial. Motory sa pri brzdeni menia na dynama. Tato technologia umoznuje celkom novy pohlad na vsetky tie pomocne protismykove, protipreklzujuce a brzdne systemy.

12.09.2007 | xxc

Ked sa bude dat zohnat energia, tak motory rychlo trh vyriesi :-) Motory nie su problem.

03.10.2007 | m][sko

Bohuzial zivotnost bateriek je dost slaba :( A ist ich vymenit kazde 2-4 roky a hlave nechat tam za ne 20 000$(cena auta je 100 000$) tak fakt neviem. To je ako vymenit motor na normalnom aute! Nasledne sa niekto musi postarat aby sa niekde 450kg baterka recyklovala!


Taktiez neviem ako sa chceju vyrovnat s faktom ako je zima. Je vseobecne zname ze baterky v telefonoch(http://en.wikipedia.org/wiki/Lipol) sa kazia pri teplote pod 0 C. V Kalifornii im to samozrejme nevadi ale co v nakom New York-u?

Vsetko je to pekna myslienka, ale bohuzial v sucasnosti podla mna konci pri baterkach :(

Prikladam odkaz na moznosti sucasnych a pripravovanych akumulatorov:
http://en.wikipedia...

Zatial sa bohuzial nechysta nic prevratneho :(

12.03.2008 | Mukarinka

Je mojím veľkým snom mať ekologickú domácnosť.
My ako ľudia sme spoločnosť spomedzi živočíchov najsebeckejší a najnetolerantnejší.
Uvedomenie si, že každý vežiak dosahuje výšku na to, aby bolo možné umiestniť naňho fotovoltaické články, či veternú elektrárničku. Avšak ako horor v ľuďoch vyznieva financovania takýchto zariadení... Negativzujeme každú ekologicky prospešnú príležitosť.
Mnohých rozzúri predstava, že by to tam mohlo hučať, alebo by to museli dať opravovať. A iné podobné príčiny. Pričom zjavne nikto nevidí výhody pre životné prostredie a zároveň ekonomickú stránku vecí.
Ja si myslím, že ak by takéto auto postavili do "výkladu" a hodili k nemu rozumnú cenu s titulkom - už žiadny benzín ... tak polovička bežných spotrebiteľov zo strednej triedy by si takéto auto zaobstarala. Jednoducho tá predstava, že večer prídem z práce a auto strčím do "elektriky" alebo iba ho nechám na slniečku pred domom sa "nabíjať" je pre mňa super. Samozrejme že si nepôjdem kúpiť auto za 100.000,-USD. Musí mať aj reálnu nákupnú cenu.
A som si skoro istá, že veľké množstvo domácností v rodinných domoch si zadováži v budúcnosti fotovoltaické články na svoje domčeky. S podporou štátu to vyrastie ako huby po teplom daždi...
Ja sama vidím tiež problém v krátkej životnosti batérií, avšak ich cena sa vždy znižuje hromadnou výrobou. A teda jediným aspektom je zasa iba spotrebiteľ. Spomínate ako sme niekedy kupovali CD za 500,-SK? A teraz sa s nimi ohadzujú deti na ihriskách ako s 5-korunovým "špuntom".... Pri vyššej produkcii vždy klesá cena! Podstatný je záujem spotrebiteľa. A predovšetkým dostupnosť na trhu. Predsa si nekúpim to, čo nie je vyložené na "pulte".

12.03.2008 | Mukarinka

A mimochodom ani netuším kde by sa taká baterka dala kúpiť - asi to v Tesku ani Nay-ke nemajú....

Robert Mistrík

  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 9927
  • Priemerná diskutovanosť: 16
  • RSS blogu

O blogu

Pretavujem vedu do softvéru, konkrétne hmotnostnú spektrometriu a biochémiu do programov pre chemikov rôzneho zamerania. Zaoberám sa aj komplexnými systémami a ich analógiami napr. ekonómia vs. biológia, čím sa snažím postupne poodhaľovať univerzalitu sveta.