Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Robert Mistrík

Automobilová revolúcia čoskoro začína

10.09.2007 | Robert Mistrik

Zabudnite na vodík, hybrid a biopalivá: Gentleman, Start Your Electric Engines!

  • Tlačiť
  • 14

Vždy, keď letím zo Schwechatu, na letisku si kúpim Robb Report. Je to časopis pre amerických milionárov. Možno sa v ňom dočítať ako správne postupovať pri výbere privátneho jetu za 30 miliónov, kde si možno dať ušit oblek na mieru za 20 000, alebo, že istý Japonec poslal svoje lietadlo do Kalifornie po pár fliaš vína za 100 000, všetko v dolároch. Vysvetľujú vám, že nechodíte s hollywoodskou herečkou len preto, lebo ste neoslovili tú správnu „match-making" agentúru. V inzercii ponúkajú ponorky, hasičské autá, ba i súkromné vlaky. Všetky tie lesklé obrázky plné krásnych vecí sú tak omamné, že pri predstave o ich vlastnení mi v ekonomickej triede sladko oťažievajú viečka aj v najväčších turbulenciách. Celý ten časopis je potvrdením známeho aforizmu, že rozdiel medzi malými a dospelými chlapcami je len v cene ich hračiek.

Pred rokom som v Robb Reporte narazil na článok o aute, ktoré mi odvtedy nedá spávať. Môj pohľad na automobilizmus sa rázom definitívne zmenil. Tieto dve vety možno znejú ako z ranného telešopingu, no myslím to vážne. Bez zveličovania a preháňania, auto, o ktorom bude reč, je rovnako revolučné, ako to prvé od Karla Benza. Ide o elektrický roadster z dielne kalifornskej firmy Tesla Motors, ktorej akcionármi sú aj zakladatelia Googlu Sergej Brin a Larry Page. Je prinajmenšom zvláštne hodnotiť auto bez toho, aby sa v ňom človek previezol, alebo ho čo i len videl, no keď Paul Allen zbadal na titulnej strane časopisu Popular Electronics z  roku 1975 prvý stolný počítač Altair 8800, okamžite zobudil Billa Gatesa so slovami: "Revolúcia začína bez nás". Nechcem sa dorábať na týchto dvoch pánov, ale po prečítaní spomenutého článku v Robb Reporte sa ma zmocnil úplne rovnaký pocit. V takýchto chvíľach je inštinkt, o ktorý sa chcem s vami podeliť, silnejší ako svetský prežitok.

O všetkých detailoch tohto auta sa môžete dočítať na webovej stránke Tesla Motors, blogoch, video blogoch, ale aj vo viacerých našich médiách, a tak len krátko. Tesla roadster je poháňaný elektromotorom a čo je najdôležitejšie, elektrickú energiu čerpá výlučne z 6,831 lítium-iónových batérií, teda rovnaké batérie, aké napájajú moderné mobilné telefóny, alebo laptopy, a vážia spolu 450 kg. Jeho dojazd je minimálne 320 kilometrov na jedno dobitie, ktoré trvá tri a pol hodiny. Šasi vyrába známa anglická firma Lotus a v jeho vnútri sa skrývajú len dva pohyblivé mechanické elementy: elektromotor vážiaci asi 35 kilogramov a prevodovka s dvomi prevodovými stupňami. Z nuly na 100 km/h zrýchli za niečo viac ako 4 sekundy. Garantovaná životnosť batérií je 160 000 kilometrov a výrobca udáva cenu jedného kilometra v prepočte na 30 halierov, rozumej bez investičných nákladov. V základnej výbave stojí Tesla roadster 100 000 USD a je zatiaľ určený výhradne pre americký trh. Všetky tieto fakty sú už rok známe, x slávnych sa v ňom previezlo, natočilo sa veľa televíznych šotov, americké médiá sa mu doširoka venovali, no čoskoro nastane hodina pravdy. Blíži sa odovzdanie tohto zázraku prvým nedočkavým zákazníkom z viac ako 500 čakajúcich, ktorí zaplatili kauciu 75% z ceny. Sú medzi nimi napríklad George Clooney, Arnold Schwarzenegger, alebo Michael Dell. Krátku históriu Tesla Motors sprevádzalo množstvo technických (dojazd znížili z 260 na 200 míľ) a finančných problémov (injekcia od Google ich postavila opäť na nohy), a v 90-tych rokoch si už veľa, podstatne väčších automobiliek, vylámalo na elektroautách zuby (Ford, General Motors, Toyota), ale verím, že toto je zmena paradigmy, revolúcia, ktorá zmení svet.

V prípade, že sa táto technológia osvedčí, prípadne skombinuje s palivovými článkami na núdzové zásobenie elektrickou energiou a veľkoprodukcia stlačí ceny na úroveň spaľovacích motorov .... To už ale snívam, no predstava lacného, ekologického a dynamického pohybu (maximálny výkon je v elektromobile k dispozícii okamžite) je úžasná. Všetky mudrlantské protiargumenty už nemajú zmysel, pretože dôkaz úspešnosti, alebo neúspešnosti príde čoskoro. Samozrejme, že automobilizmus nie je výlučne o technologickej inovácii, ale je spleťou nespočetných záujmov, vplyvov, mocí, spojenectiev, dominancii, utopených miliardách v súčasných technológiách, ale aj o existujúcej infraštruktúre, čo znemožňuje okamžitú revolúciu v pohybe tovaru a osôb. Je to aj o rope, ktorá je prepletencom ešte vyššieho rádu, ale chlapci z Tesla Motors vykresali iskierku nádeje, že tí Chávezovia, Ahmadinedžádovia, Putinovia, Alijevovia, Nazarbajevovia, Abdalláhovia si raz možno budú môcť strčiť za klobúk tú ich zapáchajúcu tekutinu.

Nikdy som nepochopil, prečo BMW, ale i iné automobilky, tak forsírujú vodíkový pohon. Akoby zabudli na tragédiu vzducholode Hindenburg naplnenej týmto plynom, ktorý je nielenže nebezpečný, ale má aj malé molekuly, teda je mimoriadne náročný na utesnenie, a v konečnom dôsledku sa dá efektívne vyrobiť len zo zemného, alebo bioplynu. Zatiaľ neisté vzkriesenie vodíka môže priniesť jedine úspešné zvládnutie riadenej termonukleárnej fúzie (rovnaký jadrový proces ako prebieha na slnku, ale opačný ako pri štiepení jadra v atómových elektrárňach), na ktorej sa horúčkovito pracuje, čo potencionálne zabezpečí lacnú elektrickú energiu a vodík by sa v tom prípade vyrábal elektrolýzou z vody. Hybridný pohon, recyklujúci kinetickú energiu brzdenia, je rozhodne inovatívny prínos, no nie je to primárny zdroj energie pohybu a vždy bude len doplnkom (Tesla Motors pripravuje pridanie tohto elementu). Vývoj palivových článkov sa jemne povedané spomalil a šanca na vážnu konkurenciu k spaľovacím motorom je v nedohľadne. Navyše využívajú rovnako ako spaľovacie motory chemickú energiu vo forme energeticky bohatých kvapalín, alebo plynov, ktoré treba buď prácne dopestovať, alebo zase len získať z ropy. Pretože produkujú elektrickú energiu, môžu, ale ako doplnok, uzavrieť s vysokokapacitnými batériami zaujímavé manželstvo.

Lítium-iónové batérie majú tendenciu sa prehrievať, čo odradilo aj Toyotu od uvedenia hybridného Priusa na trh s použitím týchto batérií. Firma Merck vyvinula špeciálne separačné fólie na utlmenie tohto javu a Tesla Motors tvrdí, že problém prehrievania má s ich použitím pod kontrolou. Aj 320 kilometrový akčný rádius sa môže zdať niekomu malý, no spomeňte si, koľko vydržali bez dobitia prvé ozrutné mobilné telefóny, a koľko vydržia dnešné žiletky. I keď Tesla roadster zrýchľuje ako Ferrari, má ešte jednu slabôstku, na ktorú sa sťažovali testovací milionári. Kým sa vo Ferrari namiesto autorádia počúva hudba motora, tak elektroauto vŕzga a cvrliká ako električka. Na tom musia chlapci ešte popracovať.

    > Hlasuj za tento článok na Hlasuj za tento článok na vybrali.sme.sk
  • Tlačiť
  • 14

Robert Mistrík

  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 9927
  • Priemerná diskutovanosť: 16
  • RSS blogu

O blogu

Pretavujem vedu do softvéru, konkrétne hmotnostnú spektrometriu a biochémiu do programov pre chemikov rôzneho zamerania. Zaoberám sa aj komplexnými systémami a ich analógiami napr. ekonómia vs. biológia, čím sa snažím postupne poodhaľovať univerzalitu sveta.

Robert Mistrík

  • Počet článkov: 12
  • Priemerná čítanosť: 9927
  • Priemerná diskutovanosť: 16
  • RSS blogu

O blogu

Pretavujem vedu do softvéru, konkrétne hmotnostnú spektrometriu a biochémiu do programov pre chemikov rôzneho zamerania. Zaoberám sa aj komplexnými systémami a ich analógiami napr. ekonómia vs. biológia, čím sa snažím postupne poodhaľovať univerzalitu sveta.

Kalendár sa načítava...