Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

EÚ nie je spolok idealistov ale tvrdý biznis

24.06.2016 | Róbert HURAN

Diskusia (28 reakcií)

25.06.2016 | Ľubica Navrátilová

Vystúpme z EÚ a potom budú naši autodopravcovia jazdiť po Európe ako rovný s rovným. To je výborná logika.

25.06.2016 | libertarian

Podla vašej reakcie tvrdíte, že protekcionizmus je správny, A namiesto jeho zničenia sa mu treba tiež venovať.
Typický názor politika. Kaď kradnú iní, musím kradnuť aj ja.

26.06.2016 | Róbert HURAN

takže popieranie základov/pilierov EÚ a nečinnosť EU orgánov je v poriadku ?

26.06.2016 | milan11

Skusali ste sa zamysliet nad faktom, ze EU zdruzuje, alebo mala by zdruzovat predovsetkym krajiny na aspon podobnej ekonomickej a spolocenskej urovni?
Prijatim Slovenska a ostatnych novych clenov spravila EU vynimku, v nadeji, ze prave clenstvo v EU, solidarita bohatsich s chudobnejsimi a ostatne aspekty pomozu novym clenom rychlejsie dobehnut priemernu uroven starej EU.
Pretoze a tu budme uprimni, v dobe nasho vstupu sme do EU ekonomicky, ani spolocensky nepatrili.

Na jednej strane v clanku vyplakavate, ako si Zapad spravil zo Slovenska druhoradu podradnu lacnu otrocku dielnu a odbytisko ich B-ckoveho tovaru,
na druhej strane, ked vas Zapad nuti zdvihnut vasim zamestnancom mzdy na rovnaku uroven, vtedy sa zrazu stavate zapalistym bojovnikom prave za to druhorade podradne otrocky lacne Slovensko.

Prave vy ste teda najlepsim prikladom, preco Slovensko este stale nedokazalo dobehnut priemernu uroven starej EU.
Ten dovod je velmi jednoduchy - slovenska mentalita.
A ta je zaroven dovodom, preco do EU ani stale nepatrime.

Aby sme tam niekedy vobec patrili, v tom pripade by sme sa Slovaci museli predovsetkym na zaciatok zmenit z tych malych ubohych chudobnych bezbrannych zamindrakovanych egoistickych chudacikov, ktorym kazdy ublizuje a nedopraje im - ako to tu nazorne predvadzate vy,
na dusevne zdravych civilizovanych normalnych ludi, ktori netrpia syndromom rozmaznaneho dietata a ktori su schopni ucit sa od tych lepsich a uspesnejsich a aplikovat ich, uz davno zavedene sposoby.

26.06.2016 | milan11

Mimochodom, co sa tyka nemeckych a zapadoeuropskych firiem, oni sa na Slovensku iba prisposobuju slovenskej urovni miezd, ktora je dana prave politikou urcovania minimalnej mzdy a zaroven ochotou slovenskych podnikatelov platit svojim zamestnancom ich mzdy.
A samozrejme, na ich vysku taktiez znacne posobi ten sucasny slovensky danovy system, ktory nema s tym zapadnym absolutne nic spolocne.

Ked, prave nemecke a zapadne firmy a podniky na Slovensku pkatia mzdy nadstandardne, oproti slovenskym firmam a zamestnavatelom.

Ak teda nechcete, aby Slovensko bolo aj nadalej lacnou otrockou podradnou montaznou dielnou -nech sa paci, zacnite tlacit na vladu, aby tu zaviedla ten klasicky zapadoeuropsky danovy system, v ktorom podnikatelia budu mat dvojite zdanenie a progresivnu dan z prijmu a zaroven zacnite platit svojim zamestnacom mzdy na europskej urovni.
Garantujem vam, ze nemecke a zapadne firmy na Slovensku sa vam potom okamzite prisposobia.

27.06.2016 | Niless

Jaj Milan zase ta tvoja mantra. Pridi na Slovensko zacni podnikat a zacni platit ludom nemecke mzdy a tak dvihnes kupnu silu a urcite sa ti podari cele Slovensko posunut dalej. Keby nas Ti Frantici a Fritzkovia chcel brat ako rovnych tak by najlepsie spravili keby sa zrusili dotacie na polnohospodarstvo ale nie oni ani v tomto nechcu hrat rovnu hru a stale maju vyssie dotacie ako OST blok. Takze suhlasim s autorom nie my sme na tahu ale zapad a kym nebudu hrat podla pravidiel dovtedy sa kzdy bude snazit odtrhnut ku žvanca akymkolvek mozny sposobom. Apropo k tym mzdam, pozadovali prechodne obdobie pocas ktoreho sme nemohli pracovat aj ked sme boli plnohodnotni clenovia, my sme taketo opatrenia nezaviedli napr. voci Bulharom a Rumunom.

27.06.2016 | milan11

Slovensko sa neda posunut dalej, pokial si ludia nezrovnaju to, co maju vo svojich hlavach.
A este ta situacia nenastala.
Presne, ako to tuna predvadzas tentokrat ty.

Polnohospodarske dotacie - znova, preco by mali byt tieto rovnake v Nemecku, ako na Slovensku, ked ludia v polnohospodastve na Slovensku zarabaju 4x nizsie mzdy?
Ako by im v tom pripade mali byt Nemci schopni konkurovat?
Pozri sa len, ako uspesne sa rozvija polnohospodarstvo v Polsku a ako Poliaci drvia v boji zapadnych farmarov.
Problem slovenskych polnohospodarov je celkova predstava a system slovenskeho podnikania, ako aj odpor a pohrdanie k manualnej praci.

Co sa tyka prechodneho obdobia - UK ho nezaviedlo a skoncilo to Brexitom. Pretoze, a tu budes zrejme prekvapeny, Zapad ma Vychodoeuropanov uz skutocne plne zuby.
Briti dokazu tolerovat Azijatov, Pakinstancov a ludi z celeho sveta.
Avsak Vychodoeuropania su na nich uz prilis vela.

Preco?
To tu nazorne predvadzate vacsina z vas spolu s autorom tohto blogu.
Tak arogantni, neschopni, sebecki, rozmaznani a infatilni ludia, ako na Slovensku, ziju zrejme uz iba v Rusku.
Takze ano, oni nas beru za druhoradych.
Ibaze, mozme si za to iba mi sami.

25.06.2016 | libertarian

Len táto veta nie je správna :
"EU nie je spolok idealistov ale tvrdý biznis "

- Z informácií v článku je jasné, že tie pomery nepopisujú "tvrdý biznis " , ale tvrdú politicky riadenú kur*váreň.

Žial, netýka sa to iba dopravy.

25.06.2016 | Michal Formánek

Čo je zlé na tom, aby sa minimálna mzda vzťahovala na všetkých pracovníkov v krajine? Ak je minimálna mzda pre všetkých tak by mala platiť aj pre kamionistov.

26.06.2016 | Róbert HURAN

EU piliere - sloboda pohybu osôb a služieb, čiže popretie základnej myšlienky/idey EU. Mzdy by sa, vplyvom konkurencie, teda trhu, mali postupne priblížiť. Ale nie je to len o mzdách.

26.06.2016 | LPB

Mali by sa spojiť krajiny V4, prípadne niektoré ďalšie, a žiadať reformy. Tvrdšie ako Cameron. Napríklad v poľnodotáciách. Pod hrozbou vystúpenia.
Len to by sme museli mať vládu s guľami, nesponzorovanú janičiarmi. Keby EU nevyhovovala Frantíkom a Nemčúrom, nikdy by ju nazaložili... dávno by ju zrušili. Treba to využiť.

26.06.2016 | milan11

Citajuc tieto blogy a nazory, Slovensko nutne potrebuje predovsetkym hromadneho kvalitneho psychologa, alebo psychiatra.
To nekonecne vyplakavanie, egoizmus, komplexy menejcennosti, pycha a predovsetkym nekonecna ludska hlupost sa nedaju uz ani citat, ani psychicky dalej zvladat.

27.06.2016 | Niless

Milan necitaj to, presun na na novy cas alebo tupky.

26.06.2016 | Radovan Ihnát

Posuňme tento článok z emocionálnej do odbornej roviny.

V rámci EÚ platí legislatíva, podľa ktorej zamestnanci vyslaní z jednej krajiny EÚ do inej krajiny musia mať počas vyslania na územie iného členského štátu garantované niektoré pracovno-právne nároky, vrátane minimálnej mzdy, v rozsahu v akom ich garantuje legislatíva krajiny vyslania.

http://blog.etrend....
http://blog.etrend....

Takže ak je slovenský zamestanec vyslaný do Nemecka, počas vyslania na územie Nemecka musí mať poskytnutú mzdu aspoň vo výške 8.50 eur na hodinu alebo napr. mať v noci zabezpečené štandardné ubytovanie (ak by to vyžadovala legislatíva Nemecka/Francúzska). Tu je legislatíva EÚ jednoznačná a nie je o čom diskutovať.

V praxi treba zodpovedať niekoľko otázok:

- Je výkon kamiónovej dopravy na území iného štátu považovaný za vyslanie?
- Je odpoveď rovnaká pre tranzitnú prepravu (kedy kamión cez krajinu iba prechádza), prepravu začínajúcu alebo končiacu v inom členskom štáte a kabotážnu prepravu? Názor slovenského inšpektorátu práce je, že kamiónová preprava v inom členskom štáte nie je vyslanie (http://www.nip.sk/?id_af=513&ins=nip). Ale príslušné inštitúcie v Nemecku a Francúzsku majú zrejme iný názor. Či si tým chránia svoj trh a narúšajú pravidlá voľného poskytovania služieb v rámci EÚ, to bude musieť zodpovedať Európsky súd. Ale kým padne rozhodnutie, žiaľ majú slovenské prepravné spoločnosti vážne riziko, pretože potenciálne pokuty sú obrovské.

Takže zatiaľ je kľúčovou iná otázka - možno denné diéty považovať za súčasť mzdy zamestnancov kamiónovej prepravy? SK prepravca totiž má momentálne povinnosť vodičom poskytnúť minimálnu mzdu krajiny vyslania (napr. 8.50 eur / hodina v Nemecku), ale zároveň vodičom vyplatiť denné diéty (napr. pre Nemecko až 45 eur/deň). Ak by diéty neboli považované za časť mzdy, tak SK vodiči v Nemecku by museli mať dennú mzdu 113 eur denne (a to len ak počítam 8 hodinový pracovný čas: 8*8,50 eur + 45 eur). A v tom momente by slovenskí prepravcovia zrejme stratili akúkoľvek schopnosť konkurencie v kamiónovej preprave na území Nemecka.

26.06.2016 | milan11

Vasa posledna veta vystihuje jadro celeho problemu..

Cely tento problem je totiz o tom, ze nemecke prepravne firmy nijako nedokazu konkurovat cenovemu dumpingu zo Slovenska a ostatnych krajin.
Nemecka vlada preto tuto pre ne nepriaznivu anomaliu odstranila.

To je vsetko, nic viac a nic menej.
Slovenski dopravcovia maju teda teraz rovnake podmienky, ako ti nemecki, alebo francuzski.
A tak maju na vlastnej kozi moznost zazit, co to je podnikat na Zapade.

Vsetko to vyplakavanie a obracanie sa na Europsky sud je zbytocne a nepomoze im to.
Nemci totiz odstranili diskriminacne podmienky pre svojich prepravcov a v ramci hodnot a zasad EU zabezpecili vsetkym stranam rovnake pravidla.

26.06.2016 | Radovan Ihnát

Ešte pre úplnosť, Smernica 96/71 definuje, pre účely tejto Smernice, vyslanie ako:

3. This Directive shall apply to the extent that the undertakings referred to in paragraph 1 take one of the following transnational measures:

(a) post workers to the territory of a Member State on their account and under their direction, under a contract concluded between the undertaking making the posting and the party for whom the services are intended, operating in that Member State, provided there is an employment relationship between the undertaking making the posting and the worker during the period of posting; or ...

Obávam sa, že kamiónoví prepravcovia vykonávajúci prepravu v inom členskom štáte sa do tejto, dosť všeobecnej, definície, vmestia. Aj keď podľa názoru Inšpektorátu práce nejde o vyslanie ale o pracovnú cestu (aj keď mám pocit, že sami nevedia v čom je vlastne rozdiel, pretože kamiónoví prepravcovia v zahraničí určite poskytujú službu a nie sú tam na školení ani obchodnom stretnutí - zlý zákon sa ťažko implementuje), rozhodujúci je názor krajiny vyslania (zrejme argument, že slovenský NIP si myslí, že zahraničná kamiónová preprava nie je považovaná za vyslania by nemecké a francúzske úrady príliš nepresvedčil).

26.06.2016 | Roman Kanala

Vyzerá to, že sú tri modelové príklady práce v zahraničí:
1. práca na pracovnú zmluvu - rozhodujúce je miesto uzavretia zmluvy, čím sa definuje jurisdikcia
2. krátkodobé vyslanie - tam rozhoduje miesto výkonu práce
3. služobná cesta - krátkodobé vyslanie ešte kratšie

Nemci a Francúzi, ako sa zdá, chcú technickými právnymi kľučkami a jednostrannými vyhláseniami prerobiť prípady typu 3 na typ 2, kde je neistota. Neistotu si vyložia vo vlastný prospech, kompetentný súd zablokujú a ťahajú čas v nádeji, že sa podkapitalizovaný konkurent vyplieska z hotovosti a stiahne sa z ich trhu, inak ho udusia pokutami.

Toto pripomína zločinný charakter inštitúcií na Zlodejsku po zlodejsky. Smutné. Eurofili, klapky z očí dolu. Zbohom ilúzie. Je to všetko o tom, ako ľudí podusiť, dostať z nich šťavu.

26.06.2016 | milan11

Co je smutne?
Zabezpecenie rovnakych podmienok podnikania pre vsetky zucastnene strany???

26.06.2016 | Radovan Ihnát

Pracovná cesta za účelom poskytovania služieb taktiež spĺňa definíciu vyslania, tá je príliš všeobecná. Členské štáty si môžu stanoviť, že nebudú požadovať dodržiavanie ustanovení o minimálnej mzde ak doba vyslania neprekročí 30 dní v akomkoľvek 12-mesačnom období (uplatňuje to napr. ČR, ale Nemci ani Francúzi zrejme nie).

Čiže aj v prípade ak bude zamestnanec v zahraničí poskytovať služby 1 deň, pôjde o vyslanie a musia byť dodržané minimálne pracovno-právne nároky krajiny vyslania počas toho dňa.

Keďže celá situácia je na európskych súdoch, na Slovensku to nevyriešime. Jedine naozaj zatlačiť na výklad pojmu vyslanie a vyňať z neho kamiónovú prepravu tak ako si to myslia slovenské inštitúcie. Ale možno jednoduchšia cesta by bola dohodnúť, že slovenské diéty budú v predmetných krajinách akceptované ako zložka mzdy pre účely minimálnych pracovno-právnych nárokov.

26.06.2016 | Radovan Ihnát

Pracovná cesta za účelom poskytovania služieb taktiež spĺňa definíciu vyslania, tá je príliš všeobecná. Členské štáty si môžu stanoviť, že nebudú požadovať dodržiavanie ustanovení o minimálnej mzde ak doba vyslania neprekročí 30 dní v akomkoľvek 12-mesačnom období (uplatňuje to napr. ČR, ale Nemci ani Francúzi zrejme nie).

Čiže aj v prípade ak bude zamestnanec v zahraničí poskytovať služby 1 deň, pôjde o vyslanie a musia byť dodržané minimálne pracovno-právne nároky krajiny vyslania počas toho dňa.

Keďže celá situácia je na európskych súdoch, na Slovensku to nevyriešime. Jedine naozaj zatlačiť na výklad pojmu vyslanie a vyňať z neho kamiónovú prepravu tak ako si to myslia slovenské inštitúcie. Ale možno jednoduchšia cesta by bola dohodnúť, že slovenské diéty budú v predmetných krajinách akceptované ako zložka mzdy pre účely minimálnych pracovno-právnych nárokov.

27.06.2016 | Niless

Podobny princip by sa mal zaviest aj vo vyrobnych zavodoch mimo DE lebo tam tiez dodavatelia vyrobkov na nemecky trh zneuzivaju nizke naklady na pracu a tak krivia prilezitosti nemeckych vyrobcov. Takze co chvila sa mozeme dockat toho ze dodavatelia tovarov do Fritzkolandu budu musiet aj v krajine produkcie platit mzdy ako v Nemecku, co by nemuselo byt zle pre nasinca ale mam take tusenie ze firmy s nemeckymi investormi/kapitalom budu mat vynimku.
Damy a pani toto bude koncom EU, zacina to hadkami a skriepkami, principy slobodneho pohybu tovaru a sluzieb nahradzaju kadejake netrhove pravidla vynimky a buzeracia.

27.06.2016 | milan11

Vidis.
Dalsi dokaz, ako som to rovnako zazil z predchadzajucich skusenosti, ze Slovensko Zapad nikdy nedobehne.
A vies preco?
Pretoze Slovaci sa budu zubami nechtami bit za to, aby bolo Slovensko a Slovaci co najchudobnejsi, ked celu tuto dobu budu zaroven skalopevne presvedceni, ze pravdu maju oni a k zaniku speje ten skazeny socialisticky prehnity Zapad.

Potom sa urazate, ked tvrdim, ze Slovaci sme synonymom pre slovo ,,hlupost".
Slovenskoo, Slovenskoooo...

27.06.2016 | Niless

Milan to bolo myslene ironicky....tvoj styl diskusie omielat iba stale to iste dookola bez jedineho argumentu. Daj nejaky argument namiesto tych svojich bludov.

27.06.2016 | milan11

Niless:
Zaujimave.
Podla mna totiz ja uvadzam argumenty pravidelne a kazde moje vyhlasenie je presne podlozene konkretnym argumentom.

27.06.2016 | Roman Kanala

A najlepšie je ísť osobným príkladom, ako vidíme i v príspevkoch tuná, všakáno.
http://www.mamlas.com

27.06.2016 | milan11

Spravne, Kanala.
,,Odtnite mu hlavu, aby nevytrcal z davu.."
Jeho argumenty a nazory?
Tie su druhorade, samozrejme.

27.06.2016 | Roman Kanala

Firma Hengstler presunie výrobu z Nemecka do Kežmarku
Spoločnosť vytvorí v meste 40 až 50 pracovných miest.
27. jún 2016 o 9:09 TASR
http://ekonomika.sm...

Tá delokalizácia sa určite udeje preto, lebo Nemci netrpezlivo čakajú, aby mohli vyplácať vyššie mzdy a platiť vyššie podnikové dane, všakáno.

Nie náhodou je daňová harmonizácia ďalším cieľom eurohujerov.

27.06.2016 | milanll

A preco musia byt Slovaci tupe neschopne ovce, ktore sa nedokazu o seba postarat a su odkazani na Nemcov, aby tito prisli a zamestnali ich aspon za nejaku mzdu?
Preco Slovaci nie sme ti, ktori poskytuju pracu ostatnym?

Alebo, preco ju nedokazeme poskytnut ani sami sebe?
Pozri sa do obchodov, kolko je tam potravin, ktore nedokazeme vyrobit, pozri sa na nase rozbite mesta a cesty, nevyuzity cestovny ruch, masovy vyvoz suroveho dreva, atd..

Slovensko nepotrebuje dalsich zahranicnych investorov.
Slovaci sa musia naucit robit a najma zmenit sposob, akym rozmyslaju.
Schvalne, co by sa asi stalo, keby si Slovaci vymenili so Svajciarmi krajiny?
S tym, ze by sa vymenili iba ludia, a vsetko ostatne by zostalo.
Do troch rokov by sa zo sucasneho Slovenska stalo druhe Svajciarsko.
A do tych istych troch rokov, by sa zo sucasneho Svajciarska stalo druhe Slovensko.

Robert Huran

Robert Huran
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 4688
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Právo (vyštudoval som) a IT (robím) sú mojou radosťou i starosťou. Som trošku vizionár, no najmä nadšenec pre inovácie, eGovernment, reformu byrokracie a verejnej správy. Nadšenie a odborné skúsenosti by som rád pretavil do reality a pomohol tak vybudovať moderné a sebavedomé Slovensko.