Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Absurdný boj Fica a ZMOSu s korupciou – najlacnejší z kola von!

22.05.2012 | Róbert HURAN

Diskusia (40 reakcií)

22.05.2012 | ulicnik24

tu je podla mna najvacsia chyba:
Ak si nevedia obstarávatelia „ušiť“ kvalitné zmluvy, tak nech to dajú robiť renomovaným a dôveryhodným
*právnikov*,
ktorí majú odborný prienik v predmetoch, ktoré obstarávajú.
podla mna pravnici nie su schopni ten predmet odborne posudit a v tom je ta chyba.

22.05.2012 | Robert Huran

Máte pravdu, ale nepaušalizoval by som to globálne na všetkých právnikov. Existuje mnoho právnikov, ktorí majú odborné prieniky naprieč viacerými inter-disciplínami. Práve preto som poukázal na odborný prienik.

22.05.2012 | ulicnik24

nemyslim si, videl som vela projektov a kde sa spoliehaju na pravnikov a vzdy je potom sklamanie z toho co je naozaj vysledkom ZoD a to nehovorim o dakych rodinnych domoch ale o stavbach v hodnote milionov az par desiatok milionov EUR.

22.05.2012 | Robert Huran

Pri väčších stavbách je projekt a z neho výkaz/výmer. Takže tam treba upriamovať pozornosť. Na projektantov/meračov a ľudí, ktorí robia tieto výkazy/výmery. Každopádne viem, že dnes už existujú programy, ktoré dokážu urobiť presný odhad na +- zopár %.

22.05.2012 | ulicnik24

no a prave toto ako som pisal uz v minulom blogu nie su pravnici schopni posudit. Problem nie je len v tych ludoch co robia projekt ale z mojich skusenosti hlavne v tych ludoch ktori robia zadanie k samotrnemu projektu pretoze objednavaju daco o com nemaju ponatia, pri podpise sa samozrejme tvaria ze vsetkemu rozumeju a potom projekt nie je to co vlastne chceli. Zisit sa ze tui nam nieco chyba, tam nam nieco chyba a samozrejme zadarmo to nikto potom nedoda, a sme pri naviac pracach. Ziadny program ti nspravi presny vykaz vymer tak aby vystihoval realitu sam od seba, treba si uvedomit ze pocitac je ako nam hovoril nas profak, len s prepacenim RYCHLY BLBEC. Ak mu zadas nespravne vstupy, vysledky su sice naprosto spravne prepocitane ale mimo misu. Kazde savebne dielo ma prakticky neobm,edzene moznosti pre to co este sa tam da alebo neda zabudovat ako sa to da vylepsit, co to este moze obsahovat a ak si to objednavatel zle zadefinuje dostane adekvatne vysledky. Kazdy kto robi s financiami na stavbe by ti vedel napsat romany na tuto temu a videl by si velmi vela prekvapenych manazerskych tvari ked sa dozvedia co vsetko nebolo predmetom projektovej dokumentacie.

22.05.2012 | IwanR

Jedna vec je nekvalitná zmluva medzi obstaráveteľom a vybraným uchádzačom. Vylučenie najnižšej ponuky nie je riešenie. Väčšina uchádzačov VO je registrovaná na UVO, možno by stačilo dať podmienku do zákona o verejnom obstarávaní, že tým že ide o čerpanie z verejných zdrojov, vybraný uchádzač musí zaplatiť sudbodávateľovi v prípade že mu boli uhradené jeho práce alebo dodávky obstarávateľom, ak by tak neurobil tak by bol vyškrtnutý zo zoznamu na UVO a mal by zákaz zúčasťnovať sa VO na niekolko rokov. Potom by si niektorý rozmysleli podhodnocovať zakázky. Ja však nie som expert na zákony.

22.05.2012 | sona08

pri vymozitelnosti prava u nas a sposobe ako funguje podnikatelske prostredie u nas, je vasa poistka na dve veci. Proste si zalozim inu firmu, napriklad. Uz som to pisala v minulej diskusii, pri mensich VO a mensich obstaravateloch je metoda vylucenia vhodna, kedze nejde len o zmluvy a zakonne poistky ale X dalsich monitrovani a testovani. Napriklad, pokial mate projekt, kde kontrola toho, ci je dany subjekt schopny za dane prostriedky aj projekt realizovat, moze vam to navysit naklady tak, ze jednoduchsie je vybrat proste ponuku v strede.

22.05.2012 | adkrt

Môžeš. dobrý človek, rozvinúť túto vetu "... že tisíce slušných ľudí tunelovanie našej vlasti už viacej tolerovať nebude." tak ,aby sme aj my sprostí tomu porozumeli? Zatiaľ ma napadá len použitie vidiel a defenestrácia. Ale keď sa pozriem v akých sračkách je celý vyspelý demokratický svet tak toto vnímam ako svetlo v tme. ktoré ma pomôcť slepému vykročiť na cestu. Toť vsio.

22.05.2012 | Robert Huran

Túto vetu by si mal každý rozvinúť sám. Sám od seba a nakoniec všetci spoločne.

22.05.2012 | obcanh

Súhlasím s autorom blogu. Argument následnej nekvality je absurdný a smrdí obhajobou neobhájiteľného predražovania. S S vylúčením by som súhlasil, keby existoval apriórny odborný názor na kvalitu a cenu a firma by musela obhájiť svoj návrh, prípadne by obstarávateľ mohol zadržať časť (napríklad 30% a viac) z ceny ako zábezpeku s tým, že by ju postupne podľa preukázanej kvality uvoľňoval. Inak je to cesta k predraženému a zmanipulovanému obstarávaniu. Je predsa známe, že naše tendrovanie produkuje ceny vyššie ako primerané o 10 až 40 percent. A to je ten lepší prípad - často je predraženie násobné, ba rádovo násobné.

22.05.2012 | sona08

metod vylucenia sa pouziva aj v krajinach s nizkym korupcnym prostredim, ako aj v krajinach s vysokou mierou korupcie. V dikusii pod blogom pana Cizmarika je odkaz na studiu, ktora sa zobera prave analyzou nakladou a efektivitou dvoch diskutovanych metod a snazi sa najst dovody, preco sa metoda vylucenia pouziva, aj ked na prvy pohlad vyzera, ze je zla. Rada by som uz videla aj od nasich bloggerov nejaku krajsiu analyzu, ako len prezentovanie domnienok a argumentov prameniacich v "sedliackom rozume" bez snahy ist do hlabky. Neustale keci o lepsom zakonnom ramci su u nas neefektivne az do casu, kym nebude tento zakonny ramec uplatnovany. Ja osobne metody vylucenia nepovazujem za zlu, zavisi od velkosti VO a narocnosti monitoringu a pravnych sluzieb s nim spojenych.

22.05.2012 | Robert Huran

Metóda vylúčenia najlacnejšieho nemôže používať žiaden rozumný hospodár. Keď idete na trh a sú tam 3ja predajcovia TÝCH ISTÝCH napr. rajčín (to je ten právny rámec), tak si vyberiete toho s cenou v strede? To je absurdné. Zo svojimi peniazmi si robte ako uznáte za vhodné, ale s verejnými sa má nakladať rozumne a čo najefektívnejšie, tak ako to robí každý rozumný hospodár. A u štátov to musí platiť X násobne viacej. Ďakujem za pochopenie.

22.05.2012 | ulicnik24

mam ponuku od troch firiem a viem ze priemrna cena za kg je v juni dajme tomu 1 EUR. Potom pride sandokan ktory mi slubi ze doda paradajky za 50 centov za kg. Kde si to ty objednas? Hlavne ak su obaja len priekupnci a ty vies ze vo velkosklade je prvotriedna rajcina za cenu 60 centov za kg a este ti to musi niekto doviezt domov, a aj daco zarobit?

22.05.2012 | Robert Huran

Bavíme sa o tom istom predmete, o tej istej akosti, kvalite, ktorá je zadefinovaná v predmete zmluvy/obstarávania. Kúpim si tú najlacnejšiu. Ak dodávateľ oklame a nedodá vo vymenenej akosti/kvalite, tak nastupujú sankčné právne prostriedky. Či už reklamácia, zodpovednosť za vady, škodu, či nebodaj aj tresnto-právny postih. Ale o tomto je celé právo a jeho vymožiteľnosť. Dovoz je zase ďalšia vec obstarávania, prípadne ako súčasť obstarávania.

22.05.2012 | ulicnik24

no pozri sa na to takto, mas restauraciu a vies ze ocakavas dolezitych hosti, preto si objednas tovar u niekoho pochybneho aby si si narobil hanbu ak ti donesu druhu triedu a teba bude hriat dobry pocit ze na nich postves pravnikov a ti z nich vytlcu dake drobne ak sa zadari alebo ti den vopred povedia ze chcu doplatok? Musis si uvedomit ze neskorsia dodavka v mnohych pripadoch narobi viac skod ako kupenie drahsieho tovaru.

22.05.2012 | sona08

ano, treba nakladat efektivne, a preto je pri kazdom VO nutne posudit - kvantitativne - rizika s vybranim ponuky, ktora moze vypalit nedobre, a kolko nas vybranie zleho dodavatela moze stat navyse. Hlavne u mensich obstaravateloch (clenovia ZMOS napriklad) moze mat vybranie sice lacne, ale nedoveryhodnej zakzky fatalne dosledky pre ich rozpocet ako aj buducnost projektu, a platit inzinierov, pravnikov a kontrolorov, aby robili cross-check uskutocnitelnosti moze byt nad ich sily.

Efektivne neznamena vzdy najlacnejsie a projekty zdaleka nie su rovnake. Nikdy. Nikto vam nikdy neponukne rovnaky produkt, preto mame rozdielne znacky, rozne firmy a rozne sluzby.

23.05.2012 | Robert Huran

Ako chcete kvantifikovať dôveryhodných obstarávateľov? Značku? Firmy?

23.05.2012 | sona08

vsak o tom celu dobu hovorim.

Myslim, ze bez problemov si viete kvantifikovat naklady na kontrolu pozadia firmy, kontrolu toho, ze je schopna firma v danej cene poskytnut pozadovanu kvalitu. To su vsetko jasne kvantifikovatelne veci. Takisto si viete spocitat, kolko vas bude stat vyhlasenie noveho tendra, pokial tento skonci neuspesne. Takisto si viete spocitat kolko stoji poistenie projektu/zakazky a takisto si viete kvantifikovat pravne sluzby spojene s vymahanim, pripadne bitim sa o opravnenost dodatkov. Su tendre, kde vam, percentualne vyjadrene, tieto polozky nenavysia cenu rapidne (vacsie tendre), ale su tendre, kde je uz neefektivne robit vsetky tieto kontroly a poistky, a je jednoducho istejsie vybrat cenu, ktora sa zda realna (podla prieskumu trhu a vasich predpokladoch o cene zakzky), nie len nizka - to su mensie projekty. Nedivme sa, ze prave ZMOSu sa metoda vylucenia moze pozdavat, kedze u nich prave ide o mensie zakazky a co sa tyka financii, su znacne obmedzeni.

23.05.2012 | Robert Huran

Ako sa dá kvantifikovať pozadie firmy? Kto bude robiť? Nebude subjektívne a z toho vyplývajúce korupčné... Ja som zástancom striktnoosti a precíznosti, či už zmluvy alebo predmetu. Tieto dodatočné náklady, ktoré môžu vzniknúť sú pri precízne postavenej zmluve irelevantné, nakoľko takmer každá dobrá zmluva obsahuje klauzuly pre riešenie potencionálnych konfliktných situácii. A pri súdnom spore na tom oklamaný obstarávateľ môže len, paradoxne, získať (zmluvná pokuta, náhrada škody a pod...). Ale to sme už zase u vymožiteľnosti práva, ktoré je podstatné. Každopádne zľahčovanie a zjednodušovanie tejto námahy, nemôže byť argument pre vylučovanie najlacnejšieho ak je jasne, precízne zadefinovaného predmet a podmienky zmluvy.

23.05.2012 | sona08

ano, vymozitelnost prava - velmi dolezity point. Takisto, dolezity je aj sposob akym sa firmy dokazu na SVK svojim zavazkom vyhnut - mate siet subdodavatelov - prenasanie zodpovednosti robi tazke jasne identifikovat zodpovednost, dalej mate moznost vyhlasit bankrot.

Dalej, zmluva ani specifikacie projektu nijak nezarucuju, ze firma bude schopna za cenu, ktoru ponukla projekt aj realne uskutocnit. Kontrolu toho, ci je cena realna, vam ziadna zmluva neposkytne, to vam moze urobit iba odbornik z danej oblasti, ktory si za to necha zaplatit. Tu mate dalsi velmi dobry point - moznosti korupcie a dohod sa vam tymto znasobuju - cize vylucenie podozrivej ponuky a sledovanie ceny, ktora vam vysla s vasich predpokladov, vam umoznuje preskocit odbornika, ktory sa da kupit.

A aj keby som uznala, ze toto vsetko sa da osetrit zmluvne (ale sa neda), stale tu mate problem toho, ze musite vypisat novy tender a ist do tohto vsetkeho znovu, nehovoriac o tom, ze sa vam posunu terminy.

23.05.2012 | Robert Huran

V záväzku je vždy zodpovedná druhá strana, nie subdodávateľ. Ďalej navrhujem pri VO zodpovednenie na inom princípe, klasického SK záväzkového práva. Akýsi nový právny dualizmus, pre zmluvy z VO, ktorého cieľom by bol konkrétny fyzický subjekt/osoba v spoločnosti, ktorá obstarávanie vyhrala a realizovala.
Analogicky k tomu - Štát/obec nemá čo skúmať, či je cena reálna, pretože záväzok je záväzok. Kto ponúkol a nesplní, nech si nesie sankčné následky, ale v novom dualizme ako FO.

23.05.2012 | ulicnik24

a kto iny ako investor (stat)ma skyumat ci je alebo nie je cena realna ak tam ma firmu ktora v polovici skonci a potom sa budu par rokov sudit o to kto je v prave a stat bude mat rozostavanu stavbu bez toho aby ju mohol vyuzivat?

23.05.2012 | sona08

s tym samozrejme suhlasim, ale vy hovorite o realite, ktora momentalne neexistuje a aj ked by sa teraz hned realizovala mame vysokokorupcne pravne prostredie a slabu vymozitelnost prava. To nie su problemy, ktore sa daju riesit v ramci jedneho volebneho obdobia. Dalej akoby ste ignoroval naklady s nutnostou vyhlasenia noveho tendra, pokial sa ten prvy nepodari.

Takisto, pravny ramec ktory navrhujete, moze vyustit do vyssich cien pri VO takcitak, kedze do svojej ceny budu uchadzaci pridavat poistky pre seba, pripadne vyska rizika niektorych uplne odradi a skoncite s tym vysledkom, ze najnizsia bude ponuka, ktoru by ste vybral metodou vylucenia, keby takyto ramec neexistoval.

Ale aby som to zhrnula, vo vsetkom co pisete mate samozrejme pravdu. Avsak, kym sa tieto kroky uskutocnia, myslim si, ze ponechat moznost mensim VO a pri mensich sutaziach vylucit najnizsie a najvyssie ponuky moze priniest pozitiva. Samozrejme, tlacit na tuto metodu pri kazdom VO je jednoducho blbost. S tym plne suhlasim.

13.03.2013 | Jaroslav.V

Dobry deň, vedeli by ste mi poskytnut odkaz na danu studiu? Hladal som pod spominanym blogom, vsak neuspesne. Vopred dakujem za ochotu!

22.05.2012 | ulicnik24

teraz pozeram ze si pravnik, tak si to prosim ta neber osobne :-)

22.05.2012 | Pavel Šimon

Treba na vec aj z pohľadu predmetu VO. Zákon je jeden, ale podľa neho sa rieši veľmi široké rozsah: od jednoduchej kúpy presne špecifikovaného tovaru až po rozsiahlu službu. Od kúpy množstva kancelárskeho papiera (tovar) k dodávke diaľníc, mýta, výskumnej služby.
Pokiaľ sa prihlácia 10 do dodávky tovaru, tam dokonca vidím vhodné extrémy zrušiť. Ľahko to totiž posúdiť. Ale pri komplexných, veľkých dodávkach je to nezmysel, tak isto ako je nezmysel mať iba jedno kritérium - cenu.
Čo sa týka tých právnikov - trošku sa mi to zdá prehánňanie a zbytočné maximalizovanie právnickej služby. Aký je zásadný rozdieľ v zmluvnom rámci na diaľnicu napr. Žilina - Martin a Prešov - Levoča. Veď väčšina tých právných, kvalitivno-kvalitatívných a sankčných rámcov by mala byť odbobná. Prečo by mali byť napr. sankcie iné na tých dvoch úsekoch z príkladu?

23.05.2012 | sona08

s tymto sa da plne suhlasit

23.05.2012 | Amerikan

V tendroch na stavebné práce
vo väčšine je jediné kritérium cena. Chyby robili obstarávatelia pri stanovení podmienok účasti, na dialniciach podávali ponuky firmy ktoré nikdy nič podobné nepostavili (HANT, DUHA, CHEMKOSTAV). Žltý FIDIC vyriešil nedostatky výkazu výmer. Na tendroch mimo dialníc vyhráva EURO BUILDING za najnižšie ceny lebo ráta s dodatkami pre chyby výkazu výmer.
Zámer škrtať najlacnejšiu ponuku nič nevyrieši, je nutné zásadne zmeniť zákon. Zmluvy sú len okrajová časť problémov súčasného stavu.

23.05.2012 | Robert Huran

Keby boli kvalitné zmluvy, prípadne priamo zákonný rámec, tak by sa nikto na dodatky spoliehať nemohol. Čiže sa stále točíme okolo toho istého. Precíznej legislatívy a jasných kontraktačných mechanizmov.

23.05.2012 | ulicnik24

minimalne v stavebnictve sa dodatkom nevyhnes, to nie je ako kupa paradajok. To nie je o legislative ani o zmluve ako takej, to je o samotnej podstate predmetu dodavky.

23.05.2012 | Robert Huran

Práve preto sa pri výkazoch a výmeroch dimenzuje vždy o niekoľko % (5-15) viacej.

23.05.2012 | ulicnik24

prepac ale ty si podla mna nikdy v zivote projekt nevidel a ani velmi necitas co ti tu uz dva dni pisem. Projekt obsahuje desattisice poloziek, to co tam je a nie je je jednak dane zadanim, jednak dane spracovatelom a jednak este sa zmeny riesia vzhladom na skutocnost. Neexistuje projekt ktory by na 100% spravne opisoval skutocnost a vychadzal zo spravnych predpokladov a zodpovedal predstavam investora. Ty u tych znamych poloziek vies pridat 10-15% ako navysenie pre dake nezrovnalosti ale stale tam mas priestor na desiatky percent veci ktre neboli projektom vystihnute. Teraz som napriklad robol geologicky prieskum a zo 4 vrtov vzdialenych 30 metrov od seba nemaju dva z nich rovnake charakteristiky, v zavislosti od toho sa ti napriklad meni cena zakladania ale to sa nedozvies skor ako dotiahnes na stavbu vrtnu supravu a nezistis ze aka je tam realita. U hornej konstrukcii byva problemom ze si medzicasom spomenies ze predsa len este potrebujes daku stenu inde, ze potrebujes iny vzstup, ze predpisany material z projektu ti nema kto dodat, ze musis spravt nahradu, alebo nie je navrhnuty vhodny postup, ze z urcitych pricin musis zmenit postup prac a z toho ti vzidu dodatocne naklady, ze mas zaujem o to aby si zacal aj za chladnejsieho pocasia pretoze ta tlacia terminy a musis dodavat drahsiu zmes, napriklad pri ocelovkach zistis ze konstrukcia nie je vyrovbena uplne presne alebo ze zameranie nebolo spravne a ze musis robit upravy na mieste, u ciest zistis ze podklad je iny ako bol predpoklad, musis pouzit stabilizaciu, alebo odkopat hlbsie vrstvy kvoli tomu aby si sa dstal na unosnejsie podlozie atd atd. Je toho nekonecne mnozstvo co vsetko sa moze objavit v priebehu realizacie.

23.05.2012 | Robert Huran

Projekt som čítal. Nepodceňujte ma. Obávam sa, že si zamieňate o čom tu stále píšem. Píšem o stave jasného zadefinovania predmetu (teda Vaša práca geol. prieskumu), ktorý vstupuje do súťaže/obstarávania. Ak sa realizuje veľká stavba, ktorej predchádza komplexná, precízna, projektová dokumentácia, tak projektanti, ktorí ju realizujú ju musia naozaj realizovať precízne. A znášať aj riziká, ktoré uvádzate. Teda aj neznalosť terénu, ktorá bude predmetom diela. Na tento účel si projektanti účtujú naozaj nemalé čiastky a nalejme si čistého vína, ceny projektantských spoločností sú viac-menej podobné, nakoľko výkon podlieha "kartelaizácii". Čiže bavme sa o precíznom predmete. Ak taký je, tak naozaj nemôžu nastať brutálne odchýlky. Skôr naopak. Tento link o odhade ceny diaľnice hovorí za všetko... http://spravy.pravd...
Ak hovoríte, že ste projektant, tak mi jasné, prečo tak bijete proti...

23.05.2012 | ulicnik24

projektant nezodpoveda za pripadne rozdiely, oni velke penaize poberu ale vzdy sa da zdovodnit to nepresnostou podkladov.
Ceny nie su o kartelizacii ale o percente z ceny celkoveho projektu tak ako vsade inde. Projekcna kancelaria vie odhadnut kolko asi bude predpokladany rozpocet a z toho vychadzaju. To je zauzivane nielen u nas ale aj v zahranici.
Ja si myslim ze ty stakle nechapes o co ide. Nepresny geologicky prieskum nie je o nepresnom zadani ale o tom ze nikto netusi co sa v podzemi nachadza, snazim sa poukazat na roznorodost podmienok ktore si teoretik alebo clvek co o stvbach maximalne pocul z rozpravania nevie predstavit. To uz nam na prednaskach ujo Klepsatel hovoril ze ked nie nic ine, vzdy sa da vyhovorit na nepredvidatelne geologice pomery. Vysledky geologickeho prieskumu su len jeden zo vstupov ktore idu do projektu. U novostavieb je to este jednoduche ale vo verejnom obstaravani ide velakrat o prerabku a vtedy je to na investorovi aby povedal co vlastne chce, projektant mu moze dat jedno z nekonecne vela rieseni ale nikde nie je napisane ze to je to po com investor v skutocnosti tuzi, potom pride k tomu ze nieco sa ide dostavat, ma sa to napojit na stary objekt a investor ma predstavu ze projekt ma obsahovat aj komplexnu rekonstrukciu stareho objektu ale zabudne to tam zakomponovat, pripadne povie ze chce objekt len omalovat a pri realizacii zisti ze mu opadavaju omietky, pripadne ze su tak krive a narusene ze by sa nedaju jednoducho opravit a ciastkove zaplaty by boli nevkusne a spravi sa to nanovo, ze investor si zmysli ze tam chce dake nove elektricke spotrebice ktore nemoze napojit na stare hlinikove kable ale zabudol to povedat projektantovi, ze sa zisti ze niektory z tramov po oklepani omietky nesie znamky poskodenia a je nutne ho sanovat, ze sa k objektu nenavrhne dopravne riesenie, ze sa zabudne na to ze tam bude treba daku socialnu miestnost z dakeho prevadzkoveho dovodu na opacnom konci objektu ako je navrhovane, tych moznosti kde vsade dojde k zmene je nekonecne vela a malokedy to je nepresnostou projektanta, obycajne su to nepresne vstupy.

23.05.2012 | Robert Huran

Nepresnosť podkladov/vstupov má byť zodpovednosťou obstarávateľa.
Ak nastane zmena zo strany obstarávateľa, tak nech sa obstaráva táto zmena.

23.05.2012 | ulicnik24

tu sa ukaze napriklad profesionalnost niektorych firiem v porovnani s firmami ktore nemaju absolutne skusenosti a davaju sa na ksefty s ktorymi nemaju skusenosti, mnohe firmy znale pomerov uz mnohe veci beru automaticky, napriklad upozornuju na to v ponuke, dopisu to do ponuky, zdovodnia a napriek tomu sa vyberie najnizsia cena aj ked sa vie ze je neadekvatna. Ak vies ze k tomu aby si spravil akciu A musis este predtym spravit akciu B a C ale tieto neboli v rozsahu dodavok a si seriozny tak s tym uvazujes, potom dojde daky partizan co o tom vobec netusi a da ti cenu bez toho lebo nema ponatia co to vlastne obnasa. Vyhraju a potom zacnu opletacky s realizaciou a tak ci tak to musis potom zaplatit alebo sa to spravi bez tychto krokov a az cas ukaze ze toto riesenie nie je vhodne a ze s tym mas problemy a sankcie a reklamacie ti ani zdaleka nevyvazia tvje problemy so stavbou.
Co je podla man velky problem je to ze sa neprihliada na referencie, pripadne sa referencie kupuju tym ze sa prida do partie len tak do poctu firma co dake referencie ma (ale obycajne zo zahranicia), pripadne sme zase pri tom ze ti co to posudzuju nemaju ponatia co to vlastne posudzuju a tie referencie nevedia posudit a hlavne sa spoliehaju na to ze vsak mame zmluvu a firma XY nam slubila ze to spravi.
Obstaravanie zmien je ten bod kedy je priestor na to aby si firma pridala aj cosi navyse lebo pre postup prac je obycajne nevyhnutne dat tie prace tej istej firme a teda aj s cenou nemozes tolko hybat. Firmy ktore podstrelili cenu dojdu v polovici projektu do fazy ked uz minuli viac ako ziskaju a uz nemaju snahu viac robit a zacnu vymyslat. Firmy ktore maju seriozny rozpocet maju snah cim skor to dorobit a fakturovat hned ako je to mozne. Mozno mas ine skusenosti ale ja mam hlavne taketo.

24.05.2012 | Amerikan

Ako právnikovi ti to nevyčítam len upozorňujem:
Tender jak na verejný tak súkromný projekt sa robí z dokumentácie pre stavebné povolenie. Z tej ani sa nedá spracovať cena kde sú obsiahnuté všetky detaily. Zo zákona nesieš meniť zadaný výkaz výmer, ak je to projekt financovaný z fondov EU dokonca môžeš prísť o EU financie. Všetko je potom predmetom dodatkov. Aby sa im NDS vyhla preto okrem iného dôvodu pristúpila na D1 na projekty podľa žltého FIDIC. Tam dodatky z dôvodu chybného výkazu výmer nie sú možné. Ak to ide na veľkých dopravných projektoch tak by to bolo možné aj na rekonštrukciach ZŠ. Preto upozorňujem na podstatu t.j. chybný zákon o verejnom oblstarávaní.

24.05.2012 | ulicnik24

aj pri zltej knihe su mozne dodatky.
Stale je to len o detailnosti zadania a ake stanovis mantinely.
Ak mantinely postavis velmi volne nedostal by si to co chces, ked uz mantinaly davas natesno zase sa len dostavas do situacie ze ich prekrocis. Ono ziadna zmluva nie je uplne nepriestrelna a pri zltej knihe zase musi kazdy nahadzat daku vatu na tie nepredvidatelne situacie a teda sa ti to predrazi tak ci tak.

24.05.2012 | obcanh

Znova musím zdôrazniť: problém je v schopnosti obstarávateľa nastaviť podmienky a požiadavky na kvalitu. Predstava, že obec - na ktorú sa mnohí odvolávajú - môže kupovať stavbu, ako mačku vo vreci na základe trendra, v ktorom vylúči najlacnejšiu ponuku, je absurdná. V tom je práve podstata legalizácie rozkrádania verejného majetku, ktorá sa volá zákon o verejnom obstarávaní, keď tzv. obstarávatelia - teda usporiadatelia hry na efektívny nákup - sa odvolávajú na to, že dodržali všetký zákonom požadované podmienky a preto sa im podarilo kúpiť niečo, čo nechceli za ceny, ktoré sa vymykajú zdravému rozumu - ale podľa zákona!!! Ak sa niekto chce spoliehať na fikciu trhovej súťaže podľa zákona o verejnom obstarávani v našom podaní, vylepšenú o vylúčenie predraženej najnižšej ceny, je zlodej alebo blázon. Vždy (!!!) musí byť základom poznanie reálnej ceny za požadovanú kvalitu. A čo sa týka neskoršich prekvapení v podobe nedodržania kvality - na to sú iné prostriedky, nie vylúčenie najlacnejšej ponuky, ktoré je len ďalšou nehorázne hlúpou náhradou za zlyhania v inej oblasti. A vždy je možné dohodnúť kauciu a riadiť platby podľa skutočného plnenia. Ak to niekto nevie, nemá nakupovať - ako súkromná osoba by to nerobil, ako je možné zákonom povoliť, aby to robil z verejných prostriedkov!!!!

24.05.2012 | ulicnik24

http://reality.etren...
Davam do pozornosti ku prikladu ake skody vznikaju letisku neskorsim zacatim prevadzky.

Robert Huran

Robert Huran
  • Počet článkov: 17
  • Priemerná čítanosť: 4688
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Právo (vyštudoval som) a IT (robím) sú mojou radosťou i starosťou. Som trošku vizionár, no najmä nadšenec pre inovácie, eGovernment, reformu byrokracie a verejnej správy. Nadšenie a odborné skúsenosti by som rád pretavil do reality a pomohol tak vybudovať moderné a sebavedomé Slovensko.