Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Paradox Slovenska: vysoká nezamestnanosť a nedostatok pracovnej sily

11.08.2016 | Róbert Čvapek

Diskusia (46 reakcií)

11.08.2016 | Vlasko

Dovoz zo zahranicia ? A koho ked okolite staty su na tom podobne ? Alebo pritiahnut imigrantov zo Zapadu ? To bude este tazsie, lebo mikromanagement tak rozsireny v slovenskych firmach sa na Zapade velmi nenosi - na Zapade sa zamestnancom doveruje. To nehovorim o plate, kedze ani srnka netusi kolko priblizne dostavaju zamestnanci v sektoroch na Slovensku.

11.08.2016 | Roman Kanala

Suché konštatovanie "vysoká nezamestnanosť a nedostatok pracovnej sily" je ako "kolíbričia konská paštéta 1:1", kde je potom malými písmenami dopísané "jeden kolibrík na jedného koňa". V skutočnosti ide o štrukturálny problém, lebo nie je zamestnanec ako zamestnanec. Je to správne konštatované v texte.

Na Zlodejsku je priveľa dunčov a primálo odborníkov. Dunčovia už vychádzajú aj kadejakých dedinských umyverzít. Ako sv. Alžbeta, Sládkovičovská právnická liaheň, či Kmotríkova skladacia grafobalová. Inteligencia zo Zlodejska odišla západným smerom, ale to sa dá napraviť. Pre Rumunov a Ukrajincov je aj Zlodejsko západom. Kvalifikovaní zvárači, lekári, inžinieri. Riešenie. Cigáň to nedokáže a pomaly ostali nezamestnaní už len oni.

11.08.2016 | @@@

nemyslim že pre rumunov .,..v rumunsku je priemerna mzda 650 eur minimalna 270 eur proovnanie slovensko 405 eur minimana mzda a priemerna 880 eur ....takže pochybujem žeby tu rumuni kvoli tomu že dostanu o 20 či 30% viac ako v rumunsku budu masovo chodiť ....ukrajinci možno ale oni nie su v EU zakže pre ne platia pracovne odmedzenia

12.08.2016 | salamoon

kvalifikovani zvaraci, strojari ?... tych trhovo-privatizacna "transformacia" poslala na urad prace, preskolila na vodicov kamionov alebo vyhnala do zahranicia..a ti co este zvaraju, mukluju 12tky a drzia huby za 500-600ecok, pricom vyssi manazment / majitelia sa vozia na novych premiovkach a nadeluju si odmeny

11.08.2016 | Oskarka

Prečo je u niektorých zamestnávateľov nízka fluktuácia a u iných vysoká? Je chyba len na strane zamestnancov?

11.08.2016 | @@@

presne tak ....mnohi zamestnvatelia maju možnosť si udržať tych dobrych ale ked im ti dobri odchadzaju oni len mavnu rukou a povedia že je vela nezamestnanych potom čo očakvaju ked preto nič nechcu robiť .....

13.08.2016 | IvanPe

Zavinac je to neuveritelne ale tentokrat si sa trafil.

11.08.2016 | @@@

nepovedal by som že je nedostatok pracovnej sily ....su len zle pracovne podmienky ktore zamestnavatelia ponukaju potom je jasne že im tam nikto pracovať nechce .....slovensko je ako keby rozdelene na dve časti ...v jednej časti je vela volnych pracovnych miest to je ba a okolie a kde aj samotny štat tlači investorov aby tam vytvarali pracovne miesta ako posledna automobilka ktora tiež vznikne v blizkosti a potom tu je aj vychodne slovensko či bansko bystricky kraj kde je stale vela nezamestnanych ....problem ale je že tito ludia skôr odijdu do zahraničia ako keby bali isť do ba a okolia otazka je prečo ?...su to zle pnuknute podmienky podmienky od mzdy kedy si niektory myslia že 800 eur v hrubom im tam ludia pridu pracovať pritom si neuvedomia že 800 eur v hrubom je nejakych 620 eur v čistom no skuste si za taku mzdu prenajať byt v ba koľko vam ostane ...jendoizbovy byt 400 eur a z tych 220 eur možu žiť je jasne že potom takto ludia rychlo stratia zaujem o tu pracu a preto skôr odijdu do zahraniča čo potvrdzuju aj čisla že počet ludi v zahraniči rastie aj napriek tomu čo je spominane že je nedostatok pracovnych miest ....dnes je to tak že v ba je najviac volnych pracovnych miest ....a nesuhlasim že ide len o kvalifikovane ked pozriem čisla z uradu prace je tam napisane 42tisic volnych pracovnych miest z toho 11tisic na ktore postačuje zakladne vzdelanie najviac prave v ba a okoli je to tym že v ba a okoli narastol počet ludi z vyšokou školou kedže posledne roky počet vyskoškolakov rastol a mnohi študovali v ba kde aj ostali ale mnohi z nich chcu mať pohodlnu pracu v kancelarii a nie si špiniť ruky čo ukazuje aj fakt že v roku 2008 bola v ba len okolo 2% nezamestnaosť a dnes je tam 5% nezamestnaosť pričom celoslovenska nezamestnaosť sa priližuje prave roku 2008....ono tych faktorov je vela dalo by sa povedať že každy jednotlivec by hovoril o rôznych faktoroch lebo to čo v jedej firme funguje a nemusi byť problem tak si to ludia ani nevšimu ale akonahle sa obajvia v inej firme a tam to nefunguje tak okamžite sa može stať stredobodom celeho problemu pričom niekedy je to ľahko odstranitelne ale su to často samotny zamestnavtelia či manažeri ktory tomu brania ....napriklad často na slovensku zvyknute nadčasy v niektorych pripadcoh nadčasy dokonca zadarmo ...niektory by povedali že by im to neprekažalo pokial by im zato dostatočne zaplatili ale inym to može byť prekažkou pokial zato nedostanu dostatočne zapaltene a obmedzuje ich to v ostatnom živote ....lebo isto ti ludia nechcu straviť cely život v praci a už vôebec nie v praci za 400 či 600 eur v čistom ....takže tych faktorov je vela ....jeden ale hlavyn faktor je že pre mnohych zamestnacov su firmy a zamestnavatelia len odrbavači ktori ich chcu doslova zneužiť tento odpor voči nim vypestovali samotny zamestnavatelia za poslednych 27 rokov je tažko to odstraniť za par mesiacov lebo ako sa hovori zlu povesť si firma vybuduje rychlo ale potom to otočiť trva oveľa dlhši čas

11.08.2016 | Pavol Čižmárik

Treba sa pozriet, kolko bezi na Slovensku exekucii, najma zo strany lichvarov...a kolko inak praceschopnych ludi je kvoli nim vytlacenych z legalneho trhu prace... lebo ved kto z nich si moze dlhodobo robit za beztak nizku mzdu, z ktorej im exekutor vezme vsetko okrem zivotneho minima... plus Romovia a mame vysvetlenu podstatnu cast rozdielu oproti susedom...

11.08.2016 | Truhlik999

Dobry clanok!

Suhlasim s nazorom autora, k tomu pridam tlak na nizke mzdy.. Nezmyselne nizke, k tomu spominane exekucie a mame vystarane.
V sr takmer nikto do ludi v skutocnosti neinvestuje.
To sa vsak zmeni, ak nepride v horozonte par rokov svetova kriza.. Trh firmy prinuti zacat njieco robit

11.08.2016 | antonmichalka

Riešenim su vyššie mzdy.

12.08.2016 | milan11

Bohuzial, nie su.
Zamestnaval som v zahranici Slovakov, rovnako, ako zhruba dalsich 5-6 mojich znamych.
Az na jedneho, vsetci sme sa zhodli, ze Slovaci patria medzi tie najhorsie pracovne sily a postupne kazdy presiel na zamestnavanie ludi z inych krajin.
Ja som si nechal jedneho Slovaka, iba preto, pretoze ak je iba jeden, dokazem ho zvladat.

Problem so Slovakmi nie je ani tak s kvalitou, ale zdaleka najvacsi problem je s pristupom k praci a s mentalitou celkovo.
A vyska penazi v tomto vobec nerozhoduje, skor vyssie mzdy maju este negativnejsi vplyv na tu nestastnu slovensku mentalitu.
Cim viac som totiz svojim byvalym slovenskym zamestnancom platil, tym viac sa oni citili dolezitejsi, nenahraditelnejsi a nedoceneni a tym vyssie boli ich nikdy nekonciace finacne poziadavky.
Islo to do takeho extremu, ze ked prislo k problemu, ktori sposobili a koli ktoremu som po nich siadal prevziat cast zodpovednosti, dali mi vsetci hromadnu vypoved s podmienkou, aby som sa ja prevzal plnu zodpovednost za ich chybu - ktoru si nikdy nepriznali a aby som im este viac zvysil mzdy.
A to som im vtedy platil 1 500€ TYZDENNE!!! v hrubom.
Zaroven sa mi do oci smiali a tvrdili mi, ze ja som bez nich nahraty a bez nich sa moja firma rozpadne.
Odvtedy nikdy nezamestnavam viac ako 1-2 Slovakov.

Slovaci subtotiz ako Rusi - cim lepsie sa maju, tym viac im to prepina v hlave a tym viac su presvedceni o svojej dolezitosti a vynimocnosti.
S ostatnymi znamymi podnikajucimi v zahranici smacsa vtedy zhodli, ze na Slovakov patri skor kratky dvor a dlhy bic.
Ibaze, ked chce clovek zostat normalny a nerobit zo seba vecne kriciaceho a stekajuceho idiota, vtedy je najlepsie nezamestnat Slovakov vobec - alebo iba jednotlivcov a zmiesat ich s ostatnymi narodnostami.

12.08.2016 | HlasNaHlas

toto bola výpoveď jednej strany, ktorej príliš neverím, resp. jedného človeka. rád by som si vypočul tých Slovákov, čo dali hromadnú výpoveď. Ale osobne by som sa rád zamestnal za 1500 eur týždenne, ak ma potrebujete, tu som.
Na margo kvality zamestnancov všeobecne: mzdy sú tu malé a všetci podnikatelia chcú, aby to tak ostalo. Zamestnanci chcú, aby sa to zmenilo a ak sa porovnajú so zamestnancami hoci len v Česku (ďalej na západ nejdem), tak si myslím, že je to normálna požiadavka, Dnes vyžiť u nás za 550 eur čistého je veľmi ťažké. Ešte ťažšie je vyžiť zo 400 eur, takých je veľ, čo majú takúto mzdu. Samozrejme, týmto krokom sa automaticky nezvýši vzdelanie či kvalita pracovníka.
Problém je aj v zamestnávateľoch, ktorí ľudí iba zdierajú a nezvyšujú ich vzdelanie. Zamestnanec aký hlúpy do firmy príde, taký z nej aj odíde. lebo z platu čo dostane, si nemôže ani dovoliť zaplatiť si kurzy či na to ani nemá čas.
Prílev lacných ľudí zo zahraničia zvýši zisky niektorých zamestnávateľov (zopár ich zarobí) ale aj zvýši aj nezamestnanosť, čo zníži cenu práce (mnohým sa siahne na plat) alebo zvýši nezamestnanosť (to zaplatíme všetci, čo sme sociálne poistení). Okrem toho logika je jednoduchá - predávaj tým, ktorí pre teba pracujú. Inak vznikne disproporcia medzi kúpyschopnosťou obyvateľstva a cenou výrobkov. Takýto zásah do systému sa prejaví nejakým vybočením, na ktoré doplatia naši zamestnanci.

12.08.2016 | milan11

Nech sa paci.
Pokial si spickovy kvalitny obkladac a nerobi ti problem vycestovat, napis mi a zajtra mozes nastupit.

S tou zufalou vyskou miezd a s ubohou urovnou podnikatelov a firiem na Slovensku vsak suhlasim.
.
Ibaze, nie je to vina iba jednej strany.
Tak, ako su na tom podnikatelia, rovnako zufalo su na tom aj zamestnanci.
Slovensko potrebuje predovsetkym radikalnu reformu a zmenu mentality a pristupu.

Ak sa chceme mat ako Svajciari, musime sa tak zacat spravat a rozmyslat.
To je vsetko a je to teoreticky tak jednoduche, ako to znie.
Prakticky, ide vsak v pripade Slovakov o takmer neprekonatelnu zalezitost.

12.08.2016 | @@@

1500tyždnene za mesiac 6tisicn eur čo si ich zamestnaval vo švajčiarsku ?....ale tu je reč o slovensku a ano ako bolo napisane vyššie riešenim su vyššie mzdy ....slovensko nema toku vysoku mzdovu uroveň ako zapadne krajiny

14.08.2016 | Jr.Ivan

Zdravim Milan,

ako moj nick naznacuje, som mlady clovek, mam 26 rokov a sam v mojom odvetvi vidim nedostatok zivotaschopnych ludi na Slovensku.

Ako to mozem vidiet?

Som mlady, neskuseny, s nedokoncenou skolou....... nie. Pracoval som popri studiu tam kde ma to bavilo, telekomunikacie. Vyskusal som vela obchodnickych miest z roznych odvetvi a momentalne pracujem ako obchodnik, dnes medialne prekrutene Account Manager, aby to lepsie znelo.

Nie som "basic" zamestnanec a vidim "out of box", sam pocas mojej karieri som stretol starsich ludi (bohuzial dnes mladi v telekomunikacich maju zivotnost tak 6 - 10 mesiacov), ktori neboli schopni podstupit proceduru informatizacie ich vedomosti a akceptaciu technologii. Ja nevidim problem v schopnosti pracovat alebo zvysovat kvalitu pocas zivotnosti zamestnanca. Ja to vidim skor ako problem podniku v schopnosti motivovat dalej zamestnanca.

1500 eur na tyzden, nie neprosim.

Chyba, vlozili iste do nich doveru a bez nasledkov. Sami Vam to dali najavo, ze bez nich ste nic.

Ak im od prveho dna nedate najavo, ze ich mate radi, ale ak zajtra nebude robota na 100% tak letia, tak Vam nic ine nezostava len dufat, zmluvne podmienky. Ak zas toto mozem vediet?
Moja zaverecna praca mala cez 120 stran a tykala sa motivacie a odmenovania zamestnancov pocas krizi. Aplikoval som teoriu a prax v len jednom podniku, kde som pracoval ako junior riaditel obchodneho oddelenia. Po dohode s majitelom podniku som pretransformoval spolocnost k efektivite zamestnancov o 10% a zvysenim kvartalneho zisku o 2%.

Ak chcete mat uspesnu firmu nemusite sa zaoberat zivotom zamestnanca, musite sa zaoberat zmenou jeho spravania od nastupu do zamestnania. Musite si vsimat zmeny v jeho spravani a v materialnej zmene. Ak sa Vam podari odhalit smerovanie jeho spravania, tak ho mate "v hrsti", budete s nim vediet manipulovat ako len chcete. musite ho urzat v neistote, konrolovat a tvarit sa, ze hladate dalsieho na jeho miesto alebo vypomoc lebo to nestiha, nezvlada, aj ked plni plany.

Klucom k poslusnosti je neistota v strate zamestnania a hrdosti v specializacii

Teraz pride: " Nemam cas ich stale kontrolovat a pod."
Mali by ste vytvorit taku poziciu, ktoru zaplatite za malo penazi, cloveka co ich bue len sledovat a podavat Vam informacie.

Je to az moc? Verte mi, ze nie, zacil som uz horsie sledovanei zamestnancov.

Slovaci su chamtivi, egoisticki, plni klamstiev a pretvarky.

PS: prosim neberte moj koment ako urazku, len sa skuste pozriet na text "out of box" a pochopit ho ako 26 rocny clovek, co vidim "backround".

Dakujem, Ivan

14.08.2016 | @@@

"Slovaci su chamtivi, egoisticki, plni klamstiev a pretvarky." ....ak ti to niekto ešte nenapisal tak toto je zaklad kapitalizmus ....a ja som si na 100% isty že to iste robiš aj ty takže si pravy slovak ako ich sam popisuješ :P

14.08.2016 | skorodochodca

prečítal som si tento príspevok 7 krát ... nuž ... efektivita zamestnanca o 10% ... meraná veľmi divne ... ak by som ja v priemysle zvýšil efektivitu zamestnanca o 10%, tak zisk narastie na 2-3 násobok, nie 2% .... čiže ... jedná sa o telekomunikácie alebo obdobu mobilného operátora .... aj mne volajú v priemere 4x mesačne, aby som prešiel k "nim" .... to by tak odpovedalo - o 10% viac otrávených klientov ... čo sa dá nazvať: "vidím backround" ....
Nuž ... "udržiavať v neistote" má známky trvalého intrigánstva, možno aj mobingu .... čistý kapitalizmus ... úcta k práci, pozitívna motivácia, finančná motivácia ... to asi nepoznáš .... v 35ke budeš patriť medzi tých, ktorých nazývam koncelárskym planktónom ... v ruke mobil, na stole notebook a sebavedomie riaditeľa zmemegule ...
Ďakujem, neprosím ....

12.08.2016 | milan11

Co sa tyka toho pripadu ,,prevzatia casti zodpovednosti" ktoru som po nich ziadal:
Spravili skodu v hodnote zhruba 10 000€.
Ja som im povedal, ze zaplatim material a od nich som ziadal 2-3 dni prace zadarmo - iba aby opravili to, co pokazili.
S tym, ze za to, co spravili chybne, som im zaplatil plnu mzdu.
Aj tak to odmietli.

12.08.2016 | antonmichalka

Tak, sú Slováci a Slováci, zrejme.

Ja neviem čo to boli za ľudia, ale zrejme neboli z najbystrejších, ak za mzdu 1500 týždenne sa správali ako trubky ... veď mohli byť radi že sú radi, že majú takú mzdu.

Nicméně, ak bude na Slovensku pretrvávat stav, že 60% zamestnancov pracuje za 700 v hrubom mesačne, asi sotva môžeme čakať že zamestnáme créme de la créme zamestnaneckých síl.

12.08.2016 | milan11

Slovaci sme zvlastny narod.
Slovak dokaze zniest uplne vsetko - Od bitky az po uplne ponizovanie a vysmievanie sa mu.

Jedina vec, ktoru Slovaci nedokazu za ziadnu cenu zniest, je kritika a priznanie si vlastnej chyby a zodpovednosti.

Toto bol bohuzial presne tento pripad.

12.08.2016 | milan11

Moj nazor na autorovu otazku:
- slovenska nenavist a pohrdanie manualnou pracou a pateticke povysovanie sa nad tymi, ktori ju vykonavaju.

Slovaci patrime medzi tie najzakomplexovanejsie narody a na Slovensku sa prakticky uplne kazdy snazi povysit nad ostatnymi na zaklade akychkolvek trapnych dovodov a skutocnosti.
Na Slovensku je preto stale ta zaostala hierarchicka spolocnost, v ktorej manualne pracujuci sa pocazuju za tu najnizsiu kastu.
Preto tam jednoducho nikto nechce patrit a staci ked sa dieta nauci malu nasobilku a uz ho rodicia tlacia bud na vysoku skolu, alebo aspon na nejaku nemanualnu poziciu.

V zahranici je to presne opacny pristup - najvacsiu uctu v spolocnosti maju manualne pracujuci a dokonca aj podnikatelia, ktori sami osobne nepracuju a snazia sa len ,,zamestnavat" , tak na tychto sa pozera s pohrdanim a beru sa za prizivnikov, zijucich na ukor svojich zamestnacov.
Ked rovnaky pristup maju aj ti najbohatsi a casto sa mi stane, ze mam mimoriadne bohateho klienta, ktory sa mi s hrdostou chvali, ze jeho syn chce byt kucharom a nastupil ako pomocnik kuchara v tej a tej restauracii.

Tym druhym dovodom, vyplyvajucim z toho prveho, je az zufala nespecializacia a vzdelanostny system na Slovensku, ktory vychovava nepotrebnych ludi prilis vseobecne zameranych, bez akehokolvek konkretneho ,,remesla", alebo specializacie.

12.08.2016 | @@@

na slovensku je odrbavanie považovane za šikovnosť ....takto ludom media prezentovali cely čas po celych 27 rokov ....ked v 90tych rokoch sa majetku chytili privatizeri podnivnym spôsobom obhajovala sa ich šikovnosť ale aj mnohi podnikatelia ktory vtedy vznikali vedeli len odrbavať a opať sa to považovalo len za šikovnosť a ked tito podnikatelia tomu istemu naučili aj vlastnych zamestnacov vysledok je taki aki je .....v podstate si zato možu aj samotni podnikatelia lebo oni tych zamestnacov často tak naučili aj preto mnohi ludi nemaju priliš dôveru na slovensku voči podnikateľom a preto ich tak často aj beru len ako odrbavačov ktory cih chcu čo najviac ošklbať za čo najnižšiu mzdu .....

12.08.2016 | LPB

Zavolá vám telefonista firmy, ktorej ste zákazníkom, a ponáka vám služby, ktoré už používate. Asi sú v tej firme rozdelení na konkurenčné tímy, bez prístupu k db zákazníkov. Už nevedia ako vyžmýkať to posledné z bezradných zamestnancov. Koľko takých "pracovných" ponúk máte v databáze? Pozor, oni sa volajú všelijako, nielen "telefonista".
Zavolá vám marketingový menežér/asistent z banky a ponúkne vám úver vo výške desatiny toho, čo máte U NICH na účte. Rovnako zúfalý zamestnanec. Ale zrovna takýchto ďalej hľadajú. Zamestnanci si navzájom kradnú klientov... po tom, ako vyčerpali okruh svojich známych.
Alebo mobilný operátori. Dohodnete sa na službe v kamennej pobočke/spolupracujúcej firme a máte prísť podpísať zmluvu o pár dní. Potom vám zavolá iný pracovník, z iného "konkurenčného" obchodného tímu, ktorý si našiel klienta v db a ponúkne vám, že nemusíte nikam chodiť, že zmluvu prinesie na podpis kuriér. To je efektivita! (Aj Hitler mal konkurenčné spravodajské služby...)

Vie mi niekto vysvetliť, načo máme úrady práce? Okrem umelej prezamestnanosti.

Personálne agentúry sa mi zdajú zbytočným medzičlánkom. A stále ich pribúda. (Podobne ako gastrolístky. Len tam je trh už rozdelený.) Robiť veľký nábor, zjednám si výpomoc na pár mesiacov na VLASTNÉ personálne oddelenie.

Nedostatok je umelý. Koľko firiem vám aspoň odpovie na váš záujem o prácu u nich? A tuná súhlasím s autorom, oni chcú hotových ľudí. Najlepšie takých, čo zvládnu tri pozície za jeden plat montážnika v automotiv. Čo najmladších a s čo najdlhšou praxou.

Rumun, či Ukrajinec. Radšej a ľahšie sa naučia nemecky/anglicky...

12.08.2016 | od A do Z

Tiež by som sa o jeden poznatok podelil. Chlapík dohodol sa na výpovedí po 17 rokoch v americkej firme. Hľadal si prácu cez agentúru (pohovor bol cez skype) Prvou otázkou bola plynulá angličtina ,odpovedal pravdu ,že nekomunikuje plynulo. Ostatné otázky už boli asi zbytočné a bla,bla ,bla. Chlapík nie je zdatný v angličtine (nie je každý na jazyky) ,ale je výborný v komunikácii s obchodnými partnermi samozrejme na československom trhu kde za roky pôsobil (angličtinu nepotreboval) .Americká firma mala nejakú kvótu prepustiť zamestnancov ,alebo lepšie povedané obmeniť dlhodobých zamestnancov ,tak si našla spôsob ako sa ho zbaviť.Bol služobne najstarší ,okrem účtovníčky v Prahe. Nemyslím si že výmenou za nového mladšieho si firma polepšila .Anglicky určite bude lepšie komunikovať(na československom trhu ju využije) ,ale v obchodnej komunikácii bude len začiatočník,ktorému bude chýbať prax. Samozrejme teraz má problém sa zamestnať lebo angličtina ako prvoradé kritérium. Mladí dnes vedia po anglicky ,majú to ľahšie so zamestnaním ,iné už im ani netreba vedieť.
Teraz skúsim popísať najnovšiu skúsenosť. Penny market v ČR na svojich letákoch má oznam že svojim pokladníčkam zvýšia plat o 2300 čk . Vraj Penny platil zamestnancov s tých marketov najmenej. Mám poznatok ,že obchodné reťazce navštevujú personalisti a lákajú zamestnankyne na profesiu. vodič autobusu ,že budú mať 2x vyšší plat. Profesionálnych vodičov je zúfalo málo. Penny market pritlačili okolnosti a či chcú alebo nie plat musel ísť hore,lebo vyškolených zamestnancov by mohli iní zamestnávatelia preškoliť,trebárs aj na profesionálnych vodičov .

12.08.2016 | salamoon

na Svk bola vzdy od zaciatku 90tych rokov vysoka nezamesntanost a slov. zamestnavatelia su (aj) preto rozmaznani...viem to podla skusenosti zo zahranicia, kde na mnohych porovnatelnych poziciach pracuju ludia, ktori sa praktickymi zrucnostami, flexibilitou, vzdelanim, ovladanim jazykov a pod. tym slovenskym (pri spravnom manazmente a motivaciach) nevyrovnaju..

nizke mzdy a casto nepriatelske prostredie v praci tiez tlacia na Svk na fluktuaciu, takze na mnohe pozicie sa hlasi vela ludi, ktori defacto zamestanie maju, ale skusaju ci v tom novom nedostanu o 50-100e viac, kedze pre slov. zamestnanca je aj 100e hore-dole velky rozdiel a znacny peniaz, co situaciu este viac posuva v prospech zamestnavatelov a znevyhodnuje kandidatov..

kultura zaprdenosti a strachu o vlastnu poziciu kvoli vysokej nezamestnanosti sposobuje casto vedome vyradovanie kandidatov...dokonca slov. zamestnavatelia su tak zhyckani , ze clovek, kt. ma este 25r do dochodku je uz povazovani za stareho/neperspektivneho resp. kvanta vselijakych pseudokindermanazerov len malokedy zamestnaju starsieho cloveka ako su oni sami... a to vsetko si mozu dovolit hlavne preto, lebo na "trhu prace" je kopec dalsich zaujemcov...staci si pozriet statistiky, kolko uchadzacov sa hlasi na Svk na priemernu poziciu..

aj kultura ci vysledky prijmacich pohovorov jasne ukazuju, ze o ziadnom nedostatku zamestnancov nemoze byt rec...slov. personalisti si ziju podobne ako ich zamestnavatelia vo svojom vlastnom svete..a pri personalistoch v agenturach to plati este viac.. na Svk aj na bezne pozicie, do ktorych sa rozumny, sikovny, zodpovedny clovek dostane behom par tyzdnov, su vyzadovane nezmyselne poziadavky a kriteria.. pritom aj ta personalistka nejako zacinala a o svojej praci nevedela mozno ani tolko ako ten "nevhodny kandidat"..

v principe suhlasim s autorovou pointou...propaganda slov. zamestnavatelov o nedostatku zamestnancov (a to este pri oficialnej 10% nezamestnanosti, neoficialnej viac a statisicoch v zahranici, z ktorych vacsina by sa rada vratila, keby tu bolo do coho pichnut + aspon trosku normalnejsie peniaze) je uz otravna a hlupa...napokon, najrozsinejsie typ zamestnavania a hladania prace na Svk - na zaklade tzv. znamosti / " odporucani znamych" hovori za vsetko...naco by komu vlastne tie "znamosti" boli nutne, keby bol taky nedostatok kandidatov a tolko prebytocnych pracovnych miest, vsakze..

to, ze v zopar okrajovych sektoroch narazovo chyba par specialistov, este neznamena, ze to reprezentuje a dokumentuje vsetkych zamestnancov, zamestnavatelov a celu situaciu...ak napr. nejakej IT firme chyba par programatorov, nic jej nebrani si zverejnit inzeraty v zahranici a namiesto fnukania nad "nedostatkom zamestnancov" zamestnat programatora zo zapadnej Europy.. presne tak, ako to robia zapadne firmy u nas.. napokon, su to isti zamestnavatelia, ktori nam tlacili a tlacia do hlav, ze sukromny trh vsetko vyriesi..aj skolstvo/ vzdelavanie, aj zamestnavanie, aj.. tak preco potom fnukaju ?..neverim, ze pri tak vysokej nezamestnanosti v Europe maju problem najst v zahranici par IT ci CNC programatorov..ale rozumiem, s nimi sa bude potrebne rozpravat v anglictine, spravat normalne a platit mu 3nasobok.. a sme doma

12.08.2016 | LPB

+
Dejte mi na to lidi, já to udelám.

12.08.2016 | salamoon

Bloger sa rozhodol skryť tento komentár pre porušenie pravidiel diskusie

12.08.2016 | salamoon

omylom prispevok pridany 2x.. vopred dakujem za vymazanie jedneho..

12.08.2016 | rbl219

krásny príklad z praxe: šéf jednej company hľadá človeka s vysokoškolským vzdelaním technického smeru, nevýhodou spoločnosti je jej umiestnenie pri diaľnici asi 20 km od BA , namiesto toho , aby motivoval ľudí z BA dochádzať za prácou , tak on mu na druhom kole ponúkne ešte o 100 € nižší plat,lebo si vraví,že ešte ho stiahnem :) a po druhom kole , keď mu volá , tak zistí,že daný adept už má inú prácu v BA a s platom aký mu bol ponúkaný už v prvom kole.....následne začne využívať služby personálnej agentúry, aby našli potrebného človeka a musí mu ponúknuť ešte nižší plat ,aby pokryl "hiringové" náklady na daného zamestnanca (v tomto prípade 2000 €) , čiže zoženie vysoko podpriemerného človeka, do ktorého investuje nemalé peniaze ,aby si ho zaškolil, daný človek si povie , vydržím s nižším platom aspoň rok, získam prax a pointík do CV a potom si zažiadam o vyšší plat, nato mu šéf odpovie, že nedá sa ani o 100 € zvýšiť plat (lebo v duchu vie,že musí dobehnúť hirovacie náklady) , čiže daný človek po roku odchádza do inej firmy s lepšími podmienkami, nechodí tam autom,lebo už býva v BA , a daný šéf sa sťažuje,že je nedostatok kval. prac. sily a kolotoč sa opakuje. a najviac to vystihuje asi heslo : if you pay peanuts then you get monkeys :)

14.08.2016 | Jr.Ivan

Dobry den pan Robert,

nechem byt zly, ale vasa spolocnost nehlada schopnych ludi, hlada "ozubene kolieska"na doplnenie "hodin" tociacich sa od roku 1989.

Podla mna ste len obrovska firma s vela zmluvami. Neviem aku mate viziu, no kazdopadne ako mlady clovek by som si u vas robotu nehladal. Mozno je to aj preto, lebo neposkytuje prilezitosti, poskytujete miesta.

Vase know-how je dobre zmluvy s partnermi, ktorym poskytujete pracovnu silu. Je zalozena na dobrych obchodnych vztahoch. Mozno mate motto na stene: " praca pre ludi, je nasim zivobytim" mozno mate ine, ale spravanie navonok hovori: " co najviac, za co najmenej, hned a najlepsie medialne odprezentovat."

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

15.08.2016 | ataman

Opat dobra tema na konferenciu. Musíme sa podelit o nase skusenosti.

Ono je to na trhu tak - zamestnanec chce vytrieskat co najvyssi plat a zamestnavatel chce vysokokvalifikovaného pracovnika za co najnizsie peniaze.

21.08.2016 | monika54

ja si neviem dlho najst pracu a som dobra robotnicka aj ked 12tky za 430 eur pre americku cokoladu je slabota, ale..uz mam svoj vek, nevladzem pracovat v noci 12tky najhorsie je ked su cakacie hodinky ze su pokazene stroje, nevazia si nas, za take peniaze neviem prezit tak ale oplatí sa vstat a v lepsom pripade osem hodin na styri smeny prenasat tazke nadoby s tovarm v kuse ked potom dostanete zobracenku? su zle nastavene pomery na tu pracu snad mam menit bydlisko a byvat na ubytovni co je naozaj ostrasna zmena ponizenie, hroza. su dobre aj zle firmy ale problem je v platoch lebo nerobime z lasky ale aby som mala na chlieb ked uz som ten bezdomovec............................

21.08.2016 | monika54

ja som vlastne nezamestnatelná podla fica. a pritom som velmi sikovná len mam zlu skolu ..nemam vzdelaniea je tazke si spravit nejake vzdelanie tomu verte. ked neumoznia ani romom dokoncit si zakladku, dospely musi maturitu dostudovavat styri roky tak ano je to boj. v nemecku ked vidia ze nemaju opatrovatelov taku reklamu rozbehli modernu ze ake to je naj zamestnanie, skoly otvorili podla dopytau ale naozaj je to aj o tych platoch a potom aj o slusnosti. nevladzeme sme choré cintlavky unavena chudobna luza tak ano som nezamestnatelná..ale naozaj? :(

08.12.2016 | Barbora Babs

Je veľa názorov na nezamestnanosť na Slovensku.

- v niektorých personálnych agentúrach pripadá na jedno administratívne miesto aj cca 300 životopisov

- v Kauflande dostane pokladníčka na TPP cca 380 Eur netto mesačne

- každému tretiemu po štyridsiatke sa stane, že nevyhovel na pohovore, len pre vek

- firmy majú na stole dostatok vhodných životopisov, nevedia reálne s tým pracovať a ľudí angažovať

- ľudia dávajú výpovede, lebo nastavené podmienky vo firmách sú trápne

Je portál Profesia tak lacný, že si firmy namiesto udržania vhodných zamestnancov, radšej sústavne umelo vyhladávajú nových, blbučkých, lacnejších......A k otázke fluktuácie, videli ste už človeka, ktorý by mal v práci vyhovujúce podmienky, bol tam spokojný a dal výpoveď?

Toto sú dôvody nezamestnanosti, firmy to robia, a každý normálny manager to musí vidieť. Aj vidí, ale rieši zisk, nie ľudí. Je veľmi veľa šikovných ľudí na trhu, ktorí samozrejme majú absolútny záujem si prácu udržať. To firmy sú tie, čo nezamestnanosť produkujú. Ľudia sú za normálne miesta vďační.

Nemal by byť tresný čin, keď vláda tejto republiky, nechá človeka pracovať za 2,60 Eur brutto hodina? Fakt je, že sa nikto nestará o slovenskú strednú vrstvu, krajina sa len veselo kolonializuje, 60 % obyvateľov zarába cca 500 Eur netto, z čoho pochopiteľne nerastie kúpischopnosť, ale chudoba a úpadok. A takto by sa dalo ďalej a ďalej upozorňovať na to, "prečo je nezamestnanosť.........."

Blog Robert Čvapek
Paradox Slovenska: vysoká nezamestnanosť a nedostatok pracovnej sily

11.08.2016

Róbert Čvapek

Róbert Čvapek
  • Počet článkov: 1
  • Priemerná čítanosť: 6243
  • Priemerná diskutovanosť: 46
  • RSS blogu

O blogu

Píšem o zamestnávaní, zamestnancoch, personálnom manažmente a nedostatku pracovných síl. Vyštudoval som robotiku na STU, ale 25 rokov som riaditeľom personálnej agentúry Index Nosluš, pôsobiacej na Slovensku a v Česku.