Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nedomyslený návrh KDH

12.03.2010 | richard sulik

Diskusia (16 reakcií)

12.03.2010 | alex.botev

Navrh KDH zatazi dochodcov troma percentami. Vas navrh zatazi vsetko deviatimi. Prast ako uhod.

IMHO ta miliarda sa da s prehladom vykryt efektivnejsim nakupom tovarov a sluzieb :) A keby sa spravovali verejne peniaze bez bocnych umyslov, tak hadam ani to zvysovanie dani netreba...

13.03.2010 | Balt

Tu sa musím Sulíka zastať, nie je pravda, že jeho návrh zaťaží všetko deviatimi.
1. dôchodcov sa nedotkne /viď priamo v článku/
2. zamestnanci budú platiť menej (9% miesto doterajších 14%)
Viac zaplatia len ľudia, čo žijú z nájmov a pod, t.j. tí, ktorí doteraz zdravotné poistenie neplatili. A to mi príde dobré.

14.03.2010 | ibodka

Môžete nám vysvetliť ako to bude s dôchodcami, že sa ich odvodový bonus nedotkne? Nezmení sa im výška dôchodku, nebudú mať nárok na štátnu dávku, nebudú platiť daň a odvody? A čo tí, ktorým dôchodková reforma znížila dôchodok natoľko, že k nej musia dostávať pomoc v hmotnej núdzi? Im ostanú zachované aj staré sociálne dávky?
Ste si istý, že 9% je vždy menej ako 14%?

13.03.2010 | ibodka

Je neodpustiteľnou chybou, že keď bola zrušená progresívnosť daní, tak sa nezrušila aj regresívnosť odvodov. Teraz to už pôjde ťažko, aj návrh KDH je nedôveryhodný v tom, že by sa ho naozaj podarilo realizovať. V každom prípade zjednotenie daňového základu so základom pre zdravotné odvody vyzerá európskejšie, než váš návrh zmeny z jedného regresívneho systému na iný. Počkajme si na oficiálne stanovisko KDH. Vaše výhrady sa týkajú v podstate len detailov - percentá je možné poupraviť, dôchodcov kompenzovať. Pritom sa možno budú dať trochu napraviť aj hrubé chyby spôsobené dôchodkovou reformou, keď napríklad ľudia, ktorí mali za posledných 10 rokov dvakrát vyšší príjem, než za celú pracovnú kariéru dostali dvojnásobný dôchodok než mali. Potom bola snaha napraviť to ich vylúčením z valorizácie, ale pre sociálne cítenie pána prezidenta s takýmto nespravodlivým zvýhodnením to neprešlo.
-
Mimochodom, dá sa veriť vašim číslam, keď svoje útoky na ministerku Tomanovú ste podložili zjavne zavádzajúcimi číslami? ... http://irenabodnaro...
-
Je dobré, že sa venujete návrhom iných strán, ale nemali by ste v provom rade zodpovedať otázky voči vášmu návrhu odvodového bonusu? Z http://blog.etrend.... vyberám:

- "Invalidi (vrátane maloletých detí) okrem základnej štátnej dávky dostanú mimoriadnu štátnu dávku vo výške sumy životného minima násobenú novým koeficientom funkčnej poruchy, disability a zdravia"... Naozaj bude výška tejto zázračnej dávky nahrádzajúcej X súčasných adresných dávok poskytovaných v Y rôznych životných situáciách závisieť len od koeficientu postihnutia, nie napr. od veku? Dostanú ju teda aj ľudia v dôchodkovom veku? Je niekto v dôchodkovom veku taký zdravý, že na ňu nezíska nárok?

- "Súčasní dôchodcovia budú aj naďalej poberať svoj dôchodok tak, ako doteraz"...Ide o starobných dôchodcov? Čo to znamená? Nezmení sa im výška dôchodku, nebudú mať nárok na štátnu dávku, nebudú platiť daň a odvody? A čo tí, ktorým dôchodková reforma znížila dôchodok natoľko, že k nej musia dostávať pomoc v hmotnej núdzi? Im ostanú zachované aj staré sociálne dávky?

- "Matky vychovávajúce deti vo veku do troch rokov dostanú okrem základnej štátnej dávky na seba a dávky na dieťa aj materské vo výške životného minima (185 eur mesačne)" ... Aký má zmysel postihovať rodičov, ktorým sa narodia deti s odstupom kratším ako 3 roky? Pri odstupe 1 rok prídu o viac než 100 tis. Sk. Alebo je to 185 eur na dieťa?

13.03.2010 | ibodka

(môj príspevok sa nezobrazuje, tak ešte raz)
Je neodpustiteľnou chybou, že keď bola zrušená progresívnosť daní, tak sa nezrušila aj regresívnosť odvodov. Teraz to už pôjde ťažko, aj návrh KDH je nedôveryhodný v tom, že by sa ho naozaj podarilo realizovať. V každom prípade zjednotenie daňového základu so základom pre zdravotné odvody vyzerá európskejšie, než váš návrh zmeny z jedného regresívneho systému na iný. Počkajme si na oficiálne stanovisko KDH. Vaše výhrady sa týkajú v podstate len detailov - percentá je možné poupraviť, dôchodcov kompenzovať. Pritom sa možno budú dať troch napraviť aj hrubé chyby spôsobené dôchodkovou reformou, keď napríklad ľudia, ktorí mali za posledných 10 rokov dvakrát vyšší príjem, než za celú pracovnú kariéru dostali dvojnásobný dôchodok než mali. Potom bola snaha napraviť to ich vylúčením z valorizácie, ale pre sociálne cítenie pána prezidenta s takýmto nespravodlivým zvýhodnením to neprešlo.
-
Mimochodom, dá sa veriť vašim číslam, keď svoje útoky na ministerku Tomanovú ste podložili zjavne zavádzajúcimi číslami? ... http://irenabodnaro...
-
Je dobré, že sa venujete návrhom iných strán, ale nemali by ste v provom rade zodpovedať otázky voči vášmu návrhu odvodového bonusu? Z http://blog.etrend.... vyberám:

- "Invalidi (vrátane maloletých detí) okrem základnej štátnej dávky dostanú mimoriadnu štátnu dávku vo výške sumy životného minima násobenú novým koeficientom funkčnej poruchy, disability a zdravia"... Naozaj bude výška tejto zázračnej dávky nahrádzajúcej X súčasných adresných dávok poskytovaných v Y rôznych životných situáciách závisieť len od koeficientu postihnutia, nie napr. od veku? Dostanú ju teda aj ľudia v dôchodkovom veku? Je niekto v dôchodkovom veku taký zdravý, že na ňu nezíska nárok?

- "Súčasní dôchodcovia budú aj naďalej poberať svoj dôchodok tak, ako doteraz"...Ide o starobných dôchodcov? Čo to znamená? Nezmení sa im výška dôchodku, nebudú mať nárok na štátnu dávku, nebudú platiť daň a odvody? A čo tí, ktorým dôchodková reforma znížila dôchodok natoľko, že k nej musia dostávať pomoc v hmotnej núdzi? Im ostanú zachované aj staré sociálne dávky?

- "Matky vychovávajúce deti vo veku do troch rokov dostanú okrem základnej štátnej dávky na seba a dávky na dieťa aj materské vo výške životného minima (185 eur mesačne)" ... Aký má zmysel postihovať rodičov, ktorým sa narodia deti s odstupom kratším ako 3 roky? Pri odstupe 1 rok prídu o viac než 100 tis. Sk. Alebo je to 185 eur na dieťa?

13.03.2010 | fpavlik

Pan Sulik, samozrejme, ze navrh KDH je nezmyselny aj pre Vase vyssie spomenute problemy, ktore by to prinieslo.

Mna vsak zarazilo nieco ine....
V clanku pisete "a takisto sa zvýši snaha účtovať “bez bločku”"

Myslite si, ze po zavedeni OB, kedy niektore skupiny ludi dodatocne zdanite (zahrnujem tam aj odvody) nebude snaha uctovat "bez blocku"? Myslite si, ze bude vyssia motivacia priznavat prijmy - zivnostnici, s.r.o.cky bez zamestnanca, atd., ked k 19% dani date zaplatit aj odvody 18%?

Myslite si, ze ludia ked dnes nechcu priznat na danovom urade prijmy z prenajmu kvoli 19% dani, budu mat zrazu motivaciu tieto prijmy priznat ak k 19% dani im date zaplatit aj 18% odvody?

14.03.2010 | ibodka

(keďže sa môj pôvodný príspevok stále nezobrazuje, skúsim skrátiť - či problém nie je v dĺžke)
Je neodpustiteľnou chybou, že keď bola zrušená progresívnosť daní, tak sa nezrušila aj regresívnosť odvodov. Teraz to už pôjde ťažko, aj návrh KDH je nedôveryhodný v tom, že by sa ho naozaj podarilo realizovať.
V každom prípade zjednotenie daňového základu so základom pre zdravotné odvody vyzerá európskejšie, než váš návrh zmeny z jedného regresívneho systému na iný. Počkajme si na oficiálne stanovisko KDH. Vaše výhrady sa týkajú v podstate len detailov – percentá je možné poupraviť, dôchodcov kompenzovať. Pritom sa možno budú dať troch napraviť aj hrubé chyby spôsobené dôchodkovou reformou, keď napríklad ľudia, ktorí mali za posledných 10 rokov dvakrát vyšší príjem, než za celú pracovnú kariéru dostali dvojnásobný dôchodok než mali. Potom bola snaha napraviť to ich vylúčením z valorizácie, ale pre sociálne cítenie pána prezidenta s takýmto nespravodlivým zvýhodnením to neprešlo.

14.03.2010 | ibodka

Je dobré, že sa venujete návrhom iných strán, ale nemali by ste v provom rade zodpovedať otázky voči vášmu návrhu odvodového bonusu? Z http://blog.etrend.... vyberám:

- “Invalidi (vrátane maloletých detí) okrem základnej štátnej dávky dostanú mimoriadnu štátnu dávku vo výške sumy životného minima násobenú novým koeficientom funkčnej poruchy, disability a zdravia”… Naozaj bude výška tejto zázračnej dávky nahrádzajúcej X súčasných adresných dávok poskytovaných v Y rôznych životných situáciách závisieť len od koeficientu postihnutia, nie napr. od veku? Dostanú ju teda aj ľudia v dôchodkovom veku? Je niekto v dôchodkovom veku taký zdravý, že na ňu nezíska nárok?

- “Súčasní dôchodcovia budú aj naďalej poberať svoj dôchodok tak, ako doteraz”…Ide o starobných dôchodcov? Čo to znamená? Nezmení sa im výška dôchodku, nebudú mať nárok na štátnu dávku, nebudú platiť daň a odvody? A čo tí, ktorým dôchodková reforma znížila dôchodok natoľko, že k nej musia dostávať pomoc v hmotnej núdzi? Im ostanú zachované aj staré sociálne dávky?

- “Matky vychovávajúce deti vo veku do troch rokov dostanú okrem základnej štátnej dávky na seba a dávky na dieťa aj materské vo výške životného minima (185 eur mesačne)” … Aký má zmysel postihovať rodičov, ktorým sa narodia deti s odstupom kratším ako 3 roky? Pri odstupe 1 rok prídu o viac než 100 tis. Sk. Alebo je to 185 eur na dieťa?

14.03.2010 | ibodka

Keď svoje útoky na ministerku Tomanovú ste podložili zjavne zavádzajúcimi číslami? … http://irenabodnaro...

14.03.2010 | sad_pet

je mi sympatické, že premenováva "odvod" či "poistenie" na daň, ktorou fakticky zdravotné poistenie je. Ale inak s vami súhlasím, len by som pridal ešte jeden argument proti: absolútne znetrasparentnenie financovania zdravotníctva a zvýšenie štátnej byrokracie.

14.03.2010 | palobulla

autor by chcel na ostatné príjmy z prenájmov, výnosov atď. uvaliť na ne odvody - ok,ekonomicky asi zrozumiteľne. Mnoho voličov Sas si neuvedomuje že to môžu byt i oni ktorí prispejú na OB, ale otázka je v akej kategórií je aktuálne pán Sulík, poberá podla médií len príjem za predaj podielov bývalej firmy - je zamestnaný v SASe alebo je tiež dobrovoľne nezamestnaný alebo ... ?

14.03.2010 | Jozef Referendum Mihál

Ak dovolíte, "priznám" sa ja. Mám príjmy z podielov na zisku svojej s.r.o. a z príležitostných zmlúv. Z oboch sa dnes odvody neplatia - po zavedení OB sa platiť budú. Pripomínam ešte jednu vec - navrhujeme zrušiť povinný minimálny VZ pre odvody, navrhujeme znížiť maximálny VZ pre odvody na 10-násobok životného minima, čo by dnes bola suma 1851,90 eur mesačne.

14.03.2010 | palobulla

by som sa divil, keby ševcova kobyla chodila bosá, ale už 2 týždne ste politik, tak sa prosím "nepriznávajte"...ide o to, len aby OB neskoncil natom, ze samí predstavitelia sos ....... odvody, nevysvetlite...

15.03.2010 | grgo

Mate pravdu - uz som na niektorych forach pocul taketo nazory: momentalne som zivnostnik/konatel s.r.0 a SaS mi ide znizit cisty prijem, neodporucam volit. Uprimne povedane je mi takato optika iba cez vlastny bachor protivna. Potom sa ludia cuduju ze vo vlade sedia sami populisti a oportunisti.

Myslienka odvodoveho bonusu (tak ako som ho ja pochopil) je hlavne o znizovani marginalneho zdanenia, co je podla mna vec ktora prostpeje kazdemu obyvatelovi statu - od nezamestnaneho az po milionara. Cim viac ludi bude dobrovolne pracovat a tvorit hodnoty/bohatstvo, tym lepsie pre celu spolocnost a stat. Ak by sa takato spravodliva myslienka presadila vobec by mi nevadilo ak by sa parametre odvodoveho bonusu nastavili tak aby bol pre mna vo vysledku prijmovo negativny. Pre mna by to bola investicia do tohto statu, ktorej plody by som mohol zozat neskor.

PS: inak jeden z diskutujucich vyssie zopakoval jeden z argumentov ohladom OB na ktory som doteraz nedostal odpoved. Ako sa planuje prepocitavat invalidny dochodok v pripade starych ludi? Ak tomu spravne rozumiem, niekedy v buducnosti - ked do "dochodkoveho" veku pridu ludia co cely zivot platili statu podla tejto reformy bude stat zabezpecovat iba zakladnu socialnu davku upravenu o invalidne prispevky, materske a mozno par dalsich. Zvysok dochodku by mal byt financovany z ich vlastnych zasluhovych zdrojov (2. a 3. pilier). Takze ako to teda bude - dochodca po dovrseni hyptotetickeho dochodkoveho veku strati naroky na invalidne bonusy a musi sa uzivit zakladnou davko (bez invalidneho bonusu) + vlastnymi zdrojmi, alebo to bude inak?

16.03.2010 | palobulla

nenazval by som nejak rozmyslanie o benefitoch a nevyhodach roznych a optikou cez vlastný bachor ... a ani som OB necital do podrobna, ale kazdy zivý tvor rozmysla co mu zmeny prinesu

diery v zakonoch su jedna vec a ich lepenie tiez, ale taktiez si neviem predstavit ako sa da osetrit to ze sa budu platit odvody z prenájmov, úrokov, dividend ..atd. to zase dopadne tak, ze to donuti malych a strednych podnikatelov platit dalsie veci a velkí pojdú na rozne offshore riesenia a pod. aby OB bol len o tom ze je to ina forma priamej dane so stropom, tak to tiez nemusi dokonale fungovat

bude potom dochodca platit z urokov, dividend aj odvody ?

27.03.2010 | JagiMagi

Okrem základnej dávky dostane ešte invalidnú. A zo súčtu zaplatí daň a odvody.

Richard Sulík

  • Počet článkov: 10
  • Priemerná čítanosť: 17793
  • Priemerná diskutovanosť: 38
  • RSS blogu

O blogu

Veľa času zbytočne zabíjame tým, že všetky názory berieme ako rovnocenné. Keď napríklad poviem, že mesiac pozostáva z kameňa a môj oponent povie, že to nie je pravda, lebo mesiac pozostáva z nórskeho bobrieho syra, tak máme dva rôzne názory, ale nestojí za to s tým ďalej strácať čas. Problém vzniká vtedy, keď ľudia, ktorí majú názor, že mesiac pozostáva z nórskeho bobrieho syra, sedia vo vláde. Vtedy už sa nedá s tým nestrácať čas. Môj prvý blog na Trende je preto venovaný nórskemu bobriemu syru.