Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Richard Sulík

Daň z nafty: najhoršie možné riešenie

14.01.2010 | richard sulik

Premiér si vybral úplne najhoršiu úpravu - zníženie o 9 centov

  • Tlačiť
  • 18

Vysvetlenie nie je úplne triviálne, ale na konci tohto blogu si budete zrejme ťukať na čelo.

Sadzby

Daň z nafty bola naposledy upravená v rámci daňovej reformy na 14.500 Sk na 1.000 litrov. Vtedy stálo jedno euro 41,167 Sk, daň z nafty v eurách bola teda 354 eur, čo bolo 17% nad hodnotu 302 eur, ktorú stanovuje EÚ ako minimálnu. Hodnota 14.500 sa v najbližších rokoch nemenila ani napriek tomu, že koruna výrazne posilňovala. Po zavedení eura sa urobil len jej prepočet konverzným kurzom 30,126 Sk za jedno euro, čo znamená, že "zrazu" máme daň 481 eur, čím sme druhí najvyšší v Európe. Výsledkom je, že v podstate pre celú zahraničnú dopravu, realizovanú slovenskými autodopravcami, nafta kupovaná v zahraničí a pre tranzitnú dopravu cez Slovensko tiež. Niet sa čo čudovať - pri týchto sadzbách dane z nafty:

Slovensko           481 eur na 1.000 litrov - dnes

Slovensko           391 eur na 1.000 litrov - po aktuálnom znížení dane z nafty

Česko                   381 eur na 1.000 litrov (   9.950 CZK; kurz 26,168)

Rakúsko              375 eur na 1.000 litrov

Rakúsko              347 eur na 1.000 litrov - s nízkym obsahom síry

Maďarsko           339 eur na 1.000 litrov (90.500 HUF; kurz 266,82)

Slovensko           302 eur na 1.000 litrov - návrh SaS

Poľsko                  282 eur na 1.000 litrov (   1.146 PLN; kurz 4,0563)

Množstvá

Na Slovensku sa predá ročne cca 1,5 miliardy litrov nafty. Ďalších cca 600 miliónov litrov natankujú slovenskí prepravcovia v zahraničí počas svojich zahraničných ciest a približne 400 miliónov litrov by mohli tankovať zahraniční autodopravcovia, ktorí Slovenskom prechádzajú. Tieto množstvá sú samozrejme približné a sú vyrátané zo základov odhadov Česmadu.

Slovensko teda predá pri druhej najvyššej dane z nafty v Európe 1,5 miliardy litrov a pri dostatočne konkurenčnej cene by to mohlo byť až 2,5 miliardy litrov.

Výnosy

Pokúsme sa urobiť skúšku správnosti. Na Slovensku sa predá 1,5 miliardy litrov nafty a z každého litra si štát nechá 48,1 centov, spolu 721 miliónov eur. Každý cent, o ktorý sa zníži daň z nafty, spôsobí výpadok v štátnom rozpočte 15 miliónov eur. Keď Fico zníži daň o 9 centov, je výpadok 135 miliónov, ak by znížil daň o 18 centov (na 302 eur za 1.000 litrov, ako navrhujeme my), bol by výpadok 270 miliónov eur. To je úplne jednoduchá matematika.

Výpadky teda poznáme. Ako by sa dali nahradiť? No predsa tak, že sa predá viac nafty. A viac nafty sa na Slovensku predá vtedy, ak budeme mať dostatočne konkurenčnú cenu. Dnes je ten rozdiel veľký, napríklad voči Rakúsku 10,6 centov. Je preto zrejmé, že slovenský prepravca, ktorý vezie tovar povedzme do Nemecka, si natankuje naftu cestou v Rakúsku a pri 800 litrovej nádrži ušetrí 85 eur, čo nie je málo. Keď premiér zníži daň z nafty o 9 centov, spomínaný autodopravca ušetrí už len 13 eur, ale stále ušetrí. Nehovoriac o tankovaní v Poľsku alebo Maďarsku.

Premiérov návrh preto spôsobuje len výpadky v rozpočte, ale výrazne viac nafty sa na Slovensku kvôli tomu nepredá. Jediné, čo dosiahol, je zníženie výhodnosti tankovania v zahraničí.

Návrh SaS

Keby ale znížil daň na minimum, ktoré dovoľuje EÚ (302 eur na 1.000 litrov), tak by zrazu autodopravcovia (a nielen slovenskí!) mali motiváciu tankovať naftu na Slovensku. Áno, výpadok by bol 270 miliónov eur (na nafte, ktorá sa predá na Slovensku už dnes), ale tento by bol vynahradený vyšším predajom. Vrátane zrušenia výnimky na červenú naftu (prínos 11 miliónov eur) by stačilo predať len 410 miliónov litrov navyše (135.000.000 - 11.000.000) / 0,302), aby straty neboli vyššie ako pri znížení dane z nafty o 9 centov.

Záver

Zníženie dane z nafty o 9 centov namiesto 18 centov je doslova polovičaté riešenie. Je to ako chcieť preskočiť priepasť na dvakrát. Zníženie dane na minimum by nestálo o nič viac, ale bolo by dvojnásobnou kompenzáciou vysokých mýtnych poplatkov. Bohužiaľ, je to ďalšie nepremyslené a škodlivé rozhodnutie tejto vlády.


 

  • Tlačiť
  • 18

Richard Sulík

  • Počet článkov: 10
  • Priemerná čítanosť: 17792
  • Priemerná diskutovanosť: 38
  • RSS blogu

O blogu

Veľa času zbytočne zabíjame tým, že všetky názory berieme ako rovnocenné. Keď napríklad poviem, že mesiac pozostáva z kameňa a môj oponent povie, že to nie je pravda, lebo mesiac pozostáva z nórskeho bobrieho syra, tak máme dva rôzne názory, ale nestojí za to s tým ďalej strácať čas. Problém vzniká vtedy, keď ľudia, ktorí majú názor, že mesiac pozostáva z nórskeho bobrieho syra, sedia vo vláde. Vtedy už sa nedá s tým nestrácať čas. Môj prvý blog na Trende je preto venovaný nórskemu bobriemu syru.

Richard Sulík

  • Počet článkov: 10
  • Priemerná čítanosť: 17792
  • Priemerná diskutovanosť: 38
  • RSS blogu

O blogu

Veľa času zbytočne zabíjame tým, že všetky názory berieme ako rovnocenné. Keď napríklad poviem, že mesiac pozostáva z kameňa a môj oponent povie, že to nie je pravda, lebo mesiac pozostáva z nórskeho bobrieho syra, tak máme dva rôzne názory, ale nestojí za to s tým ďalej strácať čas. Problém vzniká vtedy, keď ľudia, ktorí majú názor, že mesiac pozostáva z nórskeho bobrieho syra, sedia vo vláde. Vtedy už sa nedá s tým nestrácať čas. Môj prvý blog na Trende je preto venovaný nórskemu bobriemu syru.

Kalendár sa načítava...

Moje tagy

voľby, demokracia