Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Rastislav Kočan

Čo nás viac láka - voda, hory alebo neznáme miesta?

08.09.2018 | Rastislav Kočan

Slováci a letná dovolenka II: Za akým účelom chodíme na dovolenky?

  • Tlačiť
  • 0

V prvý septembrový deň som publikoval blog, ktorý sa spätne pozrel na letné dovolenky Slovákov v práve končiacej sa letnej sezóne. Tento text bude pokračovať v téme letných dovoleniek s otázkou, za akým účelom chodíme na letné dovolenky.

Prieskumná agentúra Go4insight uskutočnila reprezentatívny prieskum s cieľom zistiť ako dovolenkovali obyvatelia Slovenska. Prieskum sa realizoval na prelome júla a augusta 2018. Respondenti hovorili o svojich už ukončených alebo ešte len plánovaných letných dovolenkách. Letnú dovolenku sme pre potreby prieskumu definovali ako aspoň jeden týždeň strávený mimo domova za účelom oddychu alebo rekreácie – bez ohľadu na typ ubytovania alebo či za ubytovanie bolo platené alebo poskytnuté zdarma.

Domáca dovolenka alebo zahraničie?

Na letnú dovolenku sa toto leto vybrala necelá polovica obyvateľov Slovenska (46%) a najčastejšie destinácie dovolenkárov bolo Slovensko a Chorvátsko. Keďže niektorí dovolenkári absolvovali viacero letných dovoleniek, celkový priemerný počet takýchto dovoleniek na jedného dovolenkára dosiahol úroveň 1,31.

Z tých obyvateľov Slovenska, čo išli na dovolenku, 24% ju absolvovalo iba na Slovensku. Ďalších 12% bolo na Slovensku aj v zahraničí a najväčší podiel (až 64%) je tých, ktorí boli na svojej dovolenke (dovolenkách) len v zahraničí. Dá sa teda jednoznačne skonštatovať, že zahraničné dovolenky sú podstatne obľúbenejšia a až dve tretiny dovolenkárov uprednostnili zahraničie pred domácou dovolenkou.

Graf: Dovolenky v zahraničí vs. na Slovensku

 

Platí pritom, že ak bol dovolenkár v lete iba na jednej dovolenke, jasne dominovali zahraničné dovolenky.  Na Slovensku ju absolvoval len každý štvrtý (28%) obyvateľ, ktorý bol v lete len na jednej dovolenke. V prípade dvoch absolvovaných dovoleniek pre polovicu (55%) dovolenkárov platilo, že jedna z dovoleniek bola zahraničná a druhá na Slovensku. V prípade, že niekto šiel na tri a viac dovoleniek, je už takmer pravidlom, že aspoň jedna z nich bola domáca.  

Hlavný účel dovoleniek

Zo všetkých letných dovoleniek, až pre dve tretiny (66%) platilo, že ich hlavným účelom bol oddych pri vode. Hoci oddychovať pri vode sa dá aj na slovenských priehradách a jazerách, nie je prekvapivé, že najväčšia časť populácie si oddych pri vode asociuje s letnými morskými plážami. Za morom vycestovali do (blízkeho) zahraničia.  

Pre pätinu letných dovoleniek (21%)  bolo hlavnou náplňou spoznávanie nových miest.

Približne sedmina dovoleniek (14%) mala  hlavný účel oddych na horách. Práve tento účel domenuje je podstatne silnejší medzi domácimi dovolenkami. Takmer 13% letných dovoleniek bolo primárne venovaných návšteve rodiny a priateľov. Práve tento druh dovolenky bol oveľa častejší v menej príjmových kategóriách obyvateľstva (ide o najmenej nákladný spôsob letného oddychu).

Aktívne športovanie by sa za hlavný účel dovolenky dalo označiť pri každej približne tridsiatej dovolenke (3%).  

Graf: Hlavný účel dovoleniek

 

Aj v tomto prípade platí, že tí, čo boli na viac ako jednej dovolenke, veľmi často venovali jednu z dovoleniek horám alebo spoznávaniu nových krajín a miest. Väčšinou však oddych pri vode (najčastejšie pri mori) nechýbal.  

A čo tí, čo neboli v lete na dovolenke?

Paradoxne, na letnej dovolenke nebola väčšina slovenskej populácie (54%). Finančné dôvody sú hlavným dôvodom, prečo sa letná dovolenka neuskutočnila (cca 51%) -  ale nie je to jediným dôvodom.

Ďalšími dôležitými faktormi, ktoré ovplyvňujú rozhodovanie o dovolenke sú aj zdravotné komplikácie, situácia v rodine ale aj nedostatok času. Zaujímavou skupinou je 5% nedovolenkárov, ktorí preferujú oddych v inom čase ako je leto.

 Graf: Dôvod „nedovolenkovania“ v lete

 

Na dovolenke toto leto neboli častejšie ľudia z menších obcí, ľudia s nižším príjmom a ľudia v staršom veku – nad 60 rokov nedovolenkovali štyria z piatich a pri dôchodcoch nad 70 rokov dokonca až štyria z piatich

Všetky údaje použité v tomto článku sú získané z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Go4insight realizovaného na prelome júla a augusta 2018 na vzorke 1 000 respondentov na obyvateľoch Slovenska starších ako 15 rokov.

Agentúra Go4insight vznikla ako pokračovanie činnosti spoločnosti GfK Slovakia, ktorá z dôvodov zmeny globálnej stratégie ukončila činnosť ad-hoc divízie na Slovensku. Go4insight je oficiálne preferovaným partnerom skupiny GfK na Slovensku.

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2934
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2934
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Kalendár sa načítava...