Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Rastislav Kočan

Prečo sa Slováci rozvádzajú?

23.01.2020 | Rastislav Kočan

Aké sú dôvody rozpadu manželstiev a dlhodobých partnerstiev?

  • Tlačiť
  • 8

V našej agentúre Go4insight sme realizovali prieskum na tému vnímania príčin rozvodovosti manželstiev alebo rozchodov dlhodobých partnerstiev.

Reprezentatívnej vzorky slovenskej populácie (vo veľkosti 1 000 respondentov) sme sa pýtali, čo považujú za príčiny rozvodovosti resp. rozchodu dlhodobých partnerov. Respondentom sme dali   k dispozícii na hodnotenie 16 predpripravených dôvodov a ich úlohou bolo vybrať všetky tie možnosti, ktoré považujú za podstatné. Následne sme ich požiadali, aby zo svojho výberu označili  len jeden dôvod – ten, ktorý považujú za najpodstatnejší dôvod rozvodovosti.

Najčastejšie spomenutým dôvodom rozvodovosti (alebo rozchodov) je nevera. Za podstatný dôvod rozvodovosti považuje neveru takmer 70% obyvateľov Slovenska. Druhým najčastejšie spomínaným dôvodom je alkoholizmus a problémy s inými návykovými látkami. Tento dôvod považuje za dôležitý 60% obyvateľstva.  Za tretí najčastejší dôvod sú považované finančné ťažkosti a z nich plynúce konflikty (56%).

S istým odstupom sú pomerne často uvádzané ešte štyri ďalšie dôvody, o ktorých je viac ako 40% obyvateľov Slovenska  presvedčených, že majú podstatný vplyv na vzťahy, ktoré potom skončia rozvodom alebo rozchodom. Sú to problémy v komunikácii medzi partnermi, domáce násilie, nedostatok pozornosti zo strany partnera, prípadne prehnaná žiarlivosť.

Ak by sme sa pozreli na hodnotenie najpodstatnejšieho dôvodu (respondenti mohli určiť  iba jeden dôvod), poradie na prvých priečkach by sa veľmi nezmenilo. Ako najpodstatnejšie dôvody sú opäť vnímané nevera, alkoholizmus a finančné ťažkosti. Mierne vyššie sa dostal dôvod, že partneri sa nevedia dohodnúť na kľúčových otázkach a takisto vnímanie, že za rozvodmi je skutočnosť, že manželstvá a partnerstvá sú už od začiatku vnímané ako menej záväzné.

Vo vnímaní najpodstatnejších dôvodov rozvodovosti boli spozorované rozdiely medzi mužmi a ženami. Kým muži považujú za najpodstatnejší dôvod neveru, ženy za rozvodovosť vinia hlavne alkoholizmus partnera. Podľa mužov sú vinníkom rozvodovosti na druhom mieste finančné problémy, u žien je tento dôvod až na štvrtom mieste. Veľký rozdiel medzi mužmi a ženami je aj v posudzovaní domáceho násilia – ženy ho vnímajú ako tretí najpodstatnejší dôvod, prečo sa manželstvá rozvádzajú, muži ho majú až na piatej priečke.

 

Zaujímavé rozdiely je vidieť aj medzi mladými a staršími ľuďmi. Kým mladší sa nazdávajú, že za rozvodmi či rozchodmi je hlavne nevera a problémy v komunikácii, starší ich vidia častejšie v nezhodách zapríčinených finančnými problémami a „vytratením lásky po istom čase“.  Starší sa trochu moralisticky alebo na základe reálnych skúseností (vyberte si svoju interpretáciu) pozastavujú aj nad nižším stupňom záväznosti dnešných manželstiev a partnerstiev. Je zaujímavé, že všetky vekové kategórie sa zhodli na alkoholizme ako na kľúčovom dôvode  rozvodovosti, prakticky všetky vekové skupiny ho považujú za druhý najzávažnejší dôvod.

 

Posledným porovnaním, ktoré ukázalo zaujímavé rozdiely, je pohľad na jednotlivé sociálne skupiny (obyvateľstvo je rozdelených do ôsmich rovnako veľkých skupín podľa dosiahnutého vzdelania, pozície v práci a príjmu). Kým ľudia z nižších sociálnych skupín vidia ako hlavný dôvod rozvodov oveľa častejšie neveru, alkoholizmus a nedostatok peňazí, ľudia z vyšších sociálnych skupín viac uvádzajú  problémy v komunikácii, rozdielne názory na život a vytratenie lásky po istom čase.

O prieskume

Všetky uvedené informácie pochádzajú z reprezentatívneho prieskumu na populácii Slovenskej republiky vo veku 15-79 rokov, ktorý realizovala agentúra Go4insight na reprezentatívnej  vzorke 1 000 respondentov na prelome septembra  a októbra 2019. Prieskum bol realizovaný metódou Multimode - kombináciou osobného a online dopytovania.

 

O spoločnosti Go4insight

Spoločnosť Go4insight poskytuje inovatívny prieskum trhu so zameraním na pridanú hodnotu pre klienta. Tvorí ju tím s dlhoročnými skúsenosťami na slovenskom trhu. Go4insight je preferovaný partner GfK na Slovensku a členskou agentúrou Slovenskej asociácie výskumných agentúr SAVA.  

  • Tlačiť
  • 8

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 33
  • Priemerná čítanosť: 2885
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 33
  • Priemerná čítanosť: 2885
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Kalendár sa načítava...