Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Rastislav Kočan

Pozeráme viac Youtube alebo klasickú televíziu?

16.03.2017 | Rastislav Kočan

Mladí ľudia už netrávia pred obrazovkami toľko času ako o niečo staršie generácie. Teda aspoň nie pred tými televíznymi...

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 16

Klasická televízia je najobľúbenejšia kratochvíľa Generácie X (narodení 1966-1979) a Baby boomers (narodení 1946 -1965), ktorí sledujú televíziu v priemere počas pracovného dňa v rozsahu približne 2 hodiny a cez víkendové dni približne 2,5 - 3 hodiny denne.

Zato najmladšia Generácia Z (narodení po roku 1995) si klasickú lineárnu televíziu naladia počas pracovného dňa len na priemerne 1 a štvrť hodiny, cez víkendový deň k tomu pridajú ešte polhodinku navyše. Najmladšia generácia tak sleduje TV o 40% menej intenzívne ako najsilnejšie ročníky.

Graf: Sledovanie jednotlivých zdrojov audiovizuálneho obsahu (v hodinách) podľa generácií




To však neznamená, že mladí ľudia neobľubujú audiovizuálny program. Celkový čas strávený  pred obrazovkami sledujúc audiovizuálny program majú všetky generácie až prekvapivo podobný. O čo menej času strávia mladí ľudia sledovaním lineárnej televízie, tým viac svoju pozornosť venujú alternatívnymi zdrojom audiovizuálnej zábavy.  

Prvou alternatívou je jednoznačne YouTube. Generácia Z a podobne aj Generácia Y (narodení 1980 - 1994) trávia sledovaním YouTubu približne hodinu denne počas pracovného dňa a až 1,5 hodiny počas víkendu. U starších generácii je tento čas 2-4 krát kratší.

Významným zdrojom audiovizuálnej zábavy sú aj sťahované a/alebo online streamované filmy a seriály na internete. Tieto (nie celkom legálne) zdroje sú atraktívne hlavne pre dve najmladšie generácie. Počas pracovného si v priemere ukrajujú približne hodinu času a počas víkendu dokonca 1,5 hodiny.

Oficiálne platené streamovacie služby ako Netflix majú zatiaľ len malý podiel vo všetkých generáciách.

 

Podiel internetového obsahu rastie od generácie po generáciu...

Ak sa na čas strávený sledovaním audiovizuálneho obsahu pozrieme relatívne, vidíme, že podiel klasickej lineárnej televízie klesá naprieč generáciami z úrovne 60% na úroveň 35%. Podiel YouTubu, naopak, rastie z podielu 17% až na 28%.

Obdobný obraz vidíme aj v prípade sťahovaných alebo online streamovaných filmov a seriálov, ktoré v najmladšej generácii dosahujú spolu obdobný podiel ako majú televízne kanály (32%).

Graf: Podiel času stráveného pred obrazovkami  podľa jednotlivých zdrojov podľa generácií






Ak tento trend bude pokračovať naďalej, nie sme ďaleko, že pre (nielen) mladých ľudí bude YouTube už primárnym zdrojom audiovizuálnej zábavy (pre mnohých jednotlivcov je tomu tak už v súčasnosti). Predstavuje to obrovskú výzvu pre všetkých hráčov na trhu - nielen pre samotné televízie ale všetky spoločnosti z marketingového sektora.

 

Všetky údaje použité v tomto článku sú získané z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti GfK Slovakia realizovaného v máji 2016 na vzorke 1 199 respondentov na obyvateľoch Slovenska starších ako 15 rokov.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 16

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 8
  • Priemerná čítanosť: 3112
  • Priemerná diskutovanosť: 4
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Momentálne vediem slovenskú pobočku GfK. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu - tak ako ich namerala agentúra GfK Slovakia.

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 8
  • Priemerná čítanosť: 3112
  • Priemerná diskutovanosť: 4
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Momentálne vediem slovenskú pobočku GfK. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu - tak ako ich namerala agentúra GfK Slovakia.

Kalendár sa načítava...