Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Rastislav Kočan

O politiku sa na Slovensku nezaujíma 40% ľudí

20.03.2019 | Rastislav Kočan

Aspoň čiastočne sa o politiku zaujímajú tri pätiny obyvateľov, hlavný zdroj informácií sú stále TV správy. Tínedžeri majú najviac informácií zo sociálnych sietí.

  • Tlačiť
  • 5

Ako sa zaujímame o dianie v spoločnosti a politike?

O spoločenské a politické dianie na Slovensku sa veľmi intenzívne zaujíma 18% populácie, ďalších  42% sa zaujíma čiastočne. To je spolu 60% obyvateľov Slovenska, ktorí sa pravidelne zaujímajú o dianie v spoločnosti a politike. Naopak, vôbec sa o tieto témy nezajíma 11% populácie Slovenska. 

Mimochodom, aj účasť v najpopulárnejších (parlamentných voľbách) sa v posledných rokoch pohybuje medzi 55 až 60%.

V spoločnosti sú však zásadné rozdiely v rôznych sociálno-demografických skupinách. O spoločenské a politické dianie sa zaujímajú výraznejšie viac muži ako ženy. Rozdiel je veľmi výrazný, takmer 20 percentuálnych bodov. Záujem o politiku strmo rastie aj so zvyšujúcim sa vekom. Kým u mladých do 19 rokov sa o tieto oblasti zaujíma len tretina, u ľudí nad 70 rokov sú to až tri štvrtiny.

Záujem o dianie v politike a spoločnosti rastie prakticky lineárne so sociálnym statusom, vyšším vzdelaním aj výškou príjmu. Príslušníci vyššej sociálnej triedy sa o dianie zaujímajú približne dvakrát tak intenzívne ako tí, ktorí patria do najnižších sociálnych tried.

Odkiaľ získavame informácie

Najdôležitejším zdrojom informácii o spoločnosti a politike sú stále televízne správy. Viac ako polovica populácie Slovenska (51%)  deklarovala, že TV správy sú ich hlavným zdrojom informácií. Druhým najdôležitejším zdrojom sú internetové spravodajské portály, ktoré sú hlavným zdrojom pre približne pätinu obyvateľov (21%). Ak k nim pripočítame približne 8% tých, ktorí získavajú informácie predovšetkým zo sociálnych sietí, internet je primárnym zdrojom pre 30% slovenskej populácie.

 

Ďalšími zdrojmi informácií sú rozhovory s rodinou a priateľmi, správy v rádiu a tlačené médiá. 

Keď sa pozrieme na všetky zdroje informácií, ktoré obyvatelia Slovenska využívajú, TV správy stále zostávajú najdôležitejším zdrojom. Informácie z TV správ získava viac ako 80% populácie. Na druhom mieste sú internetové portály, ktoré ako zdroj používa viac ako polovica Slovákov.

Správy v rádiu sú používané veľkou časťou populácie najmä ako vedľajší zdroj informácii.  Ako hlavný zdroj ich používa 6% (ide skôr o starších ľudí), ale pre ďalších 40% populácie slúžia ako doplnkový zdroj. Spolu sú správy dôležité pre 46% obyvateľov Slovenska.

Sociálne siete sú jedným z informačných zdrojov pre približne tretinu Slovákov, čo je rovnaké percento ako v prípade tlačených médií. Neformálne rozhovory s priateľmi a známymi  sú zdrojom informácií o politike a spoločnosti pre približne polovicu populácie.

Tínedžeri čerpajú hlavne zo sociálnych sietí

Využívanie jednotlivých druhov médií ako zdrojov informácií o politike a spoločnosti sa veľmi líši v závislosti od veku. 

Pre mladých ľudí do 19 rokov sú najdôležitejším hlavným zdrojom informácií sociálne siete, tesne pred TV správami a spravodajskými webovými portálmi. Internet je tak hlavným informačným zdrojom pre viac ako polovicu teenagerov. TV správy sú kľúčové pre viac ako štvrtinu tínedžerov.

 

S rastúcim vekom veľmi výrazne rastie dôležitosť TV správ a zároveň klesá dôležitosť sociálnych sietí. Pre ľudí vo veku nad 70 rokov je televízia hlavným zdrojom až v 70% prípadov, sociálne siete v menej ako 1%.

Tí, čo sa najviac zaujímajú o spoločenské a politické dianie (18% populácie)  výrazne viac preferujú internet pred ostatnými médiami. Platí, že čím viac sa niekto zaujíma o svet naokolo, internet sa stáva jeho preferovaným zdrojom. To platí do výraznej miery aj pre starších ľudí, kde je využívanie internetu stále nie úplne bežnou činnosťou.

O prieskume

Všetky uvedené informácie pochádzajú z kvantitatívneho reprezentatívneho prieskumu na populácii SR vo veku 15-79 rokov, ktorý realizovala agentúra Go4insight na vzorke 1 000 respondentov na prelome januára a februára 2019.

O spoločnosti Go4insight

Spoločnosť Go4insight poskytuje inovatívny prieskum trhu so zameraním na pridanú hodnotu pre klienta. Tvorí ju tím s dlhoročnými skúsenosťami na slovenskom trhu. Go4insight je preferovaný partner GfK na Slovensku a členskou agentúrou Slovenskej asociácie výskumných agentúr SAVA.

Podrobnejšie informácie nájdete na našej webovej stránke www.go4insight.com, prípadne nás môžete sledovať na LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/go4insight

  • Tlačiť
  • 5

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2932
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2932
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Kalendár sa načítava...