Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Rastislav Kočan

O osobné údaje sa najviac bojíme na sociálnych sieťach

31.10.2018 | Rastislav Kočan

Až dve tretiny Slovákov si myslia, že sociálne siete nedokážu dostatočne ochrániť zverené osobné dáta. Podobne to vidia aj obyvatelia USA.

  • Tlačiť
  • 0

V našej prieskumnej agentúre Go4insight sme zisťovali, ktorým inštitúciám na Slovensku veríme, že dokážu ochrániť naše osobné údaje, ktoré sme im zverili.

Najdôveryhodnejšími inštitúciami, čo sa týka ochrany osobných údajov, sú podľa obyvateľov Slovenska bankové inštitúcie. Na otázku, či dôverujú slovenským bankám, že dokážu bezpečne ochrániť zverené osobné údaje, odpovedalo pozitívne viac ako 80% populácie. Pritom pätina Slovákov bankám dôveruje úplne. Bankám v tejto oblasti dôverujú rovnako všetky významné segmenty obyvateľstva.

Naopak, v oblasti ochrany osobných údajov úplne najmenej na Slovensku dôverujeme internetovým sociálnym sieťam. Tomu, že Facebook, Instagram, Pokec a podobne dokážu dostatočne zabezpečiť zverené osobné údaje svojich užívateľov, dôveruje len približne tretina populácie. Je to výrazne menej ako všetky ostatné sledované typy spoločností. Sociálnym sieťam tak nedôverujú až dve tretiny populácie, štvrtina populácie dokonca nedôveruje veľmi výrazne.

Dôvera, že sa sociálne siete dokážu dostatočne postarať o ochranu poskytnutých osobných údajov, je veľmi závislá od veku a výšky príjmu (sociálneho statusu). Čím je obyvateľ Slovenska mladší a má nižší príjem, tým má v sociálne siete vyššiu dôveru. V žiadnej sociálnej skupine však dôvera neprevyšuje 50%.

 

Zdroj: Go4insight / Báza grafu: Obyvatelia Slovenska vo veku 15-79 rokov (N=1000 respodnentov)

Za relatívne dôveryhodné spoločnosti, čo sa týka ochrany osobných údajov, považujeme aj poskytovateľov internetu a telekomunikačných operátorov. To, že tieto spoločnosti dokážu dostatočne ochrániť osobné dáta svojich klientov, si myslí približne 70% obyvateľov Slovenska.

Obyvatelia Slovenska dôverujú na podobnej úrovni aj maloobchodným reťazcom a poskytovateľom e-mailových služieb.

Až za týmito veľkými súkromnými spoločnosťami sa v dôveryhodnosti ochrany osobných údajov umiestnili štátne úrady a inštitúcie. Pritom medzi slovenskými a  európskymi úradmi a inštitúciami sú len malé rozdiely. Slovenským aj európskym úradom a inštitúciám dôveruje stále nadpolovičná väčšina, približne 58%, ale je to výrazne menej ako dôvera v prípade bánk, telekomunikačných spoločností alebo aj maloobchodných reťazcov.

Američania to vidia podobne

Zdá sa, že čo sa týka ochrany osobných údajov, dôvera vo finančné inštitúcie a nedôvera v sociálne siete je univerzálnejšia ako len slovenská realita.

V obdobnom prieskume, ktoré zrealizovala medzi populáciou v Spojených štátoch agentúra Pew Research v roku 2016 sú výsledky až prekvapivo podobné.

Američania, čo sa týka dôvery v ochrane zverených údajov, najviac dôverujú (71%) výrobcom telefónov  - Apple, Android od Google (tieto spoločnosti v našom prieskume neboli skúmané). Vysoká je dôvera v spoločnosti vydávajúce kreditné karty. Dôveruje im 70% americkej populácie. To korešponduje s dôverou v banky v našom prieskume.

Američania aj Slováci sa zhodli, že v oblasti ochrany zverených údajov sú najmenej dôveryhodné sociálne siete. V tomto prípade boli v roku 2016 Američania trochu menej kritickí ako Slováci v tomto roku (prieskum bol v USA realizovaný pred medializáciou aféry Cambridge Analytica aj pred obvineniami z manipulácie volieb v USA).   

Telekomunikačné spoločnosti sa v USA tiež umiestnili vysoko, dôveruje im 68% populácie. To je prakticky identický podiel populácie ako na Slovensku. Podobnú dôveru ako na Slovensku majú v USA aj poskytovatelia e-mailových služieb.

Američania, o niečo menej ako Slováci, dôverujú štátnym úradom a inštitúciám. Federálnej vláde dôveruje len 39% populácie a nedôveruje 49%. Na Slovensku je dôvera v slovenské aj európske inštitúcie podstatne vyššia.

O prieskume

Všetky uvedené informácie pochádzajú z kvantitatívneho reprezentatívneho prieskumu na populácii SR vo veku 15-79 rokov, ktorý realizovala agentúra Go4insight na vzorke 1000 respondentov na prelome júla a augusta 2018.

O spoločnosti Go4insight

Spoločnosť Go4insight poskytuje inovatívny prieskum trhu so zameraním na pridanú hodnotu pre klienta. Tvorí ju tím s dlhoročnými skúsenosťami na slovenskom trhu. Go4insight je preferovaný partner GfK na Slovensku a členskou agentúrou Slovenskej asociácie výskumných agentúr SAVA.

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2932
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2932
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Kalendár sa načítava...