Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Rastislav Kočan

Lietadlom ešte nikdy neletel každý druhý Slovák

08.10.2018 | Rastislav Kočan

Lietadlá, taxi aplikácie, rezervácia ubytovania cez internet - ako sa udomácnili na Slovensku?

  • Tlačiť
  • 3

Ako sa na Slovensku udomácnili nové spôsoby cestovania? Koľko ľudí letelo lietadlom, využíva online taxi aplikácie a rezervuje ubytovanie cez internet?

prieskumnej agentúre Go4insight sme uskutočnili reprezentatívny prieskum s cieľom zistiť ako sa menia zvyky obyvateľov Slovenska v oblasti cestovania využívaním moderných technológií.


Letecká doprava je dostupnejšia, ale ešte nie je samozrejmosťou

Lietadlom letelo aspoň raz v živote 55% slovenskej populácie vo veku 15-79 rokov.

Letecká doprava je spojená hlavne s cestovaním do vzdialenejších dovolenkových destinácií a cestami za prácou. Preto podiel tých, ktorí ju už využili závisí hlavne od životného štýlu, výšky príjmu a pracovnej pozície.

Najväčší podiel tých, ktorí už lietadlo využili nájdeme medzi vysokoškolsky vzdelanými ľuďmi (77%) a ľuďmi s čistým príjmom nad 1 000 Eur (81%). Letecká doprava je v poslednom desaťročí podstatne dostupnejšia, čo sa prejavilo v jej rozdielnom využívaní vzhľadom na vek. Kým u starších nad 70 rokov má skúsenosť s lietaním len 32%, u mladých dospelých vo veku 25-29 rokov je to takmer 70%.

V roku 2008 obdobný prieskum ukázal, že vtedy lietadlom letelo len 28% slovenskej populácie. Za desať rokov sa tak letecká doprava stala výrazne rozšírenejšou - podiel tých, čo lietadlom leteli sa prakticky zdvojnásobil. Stále však nie je samozrejmosťou.

Taxíky si online objednávajú najmä Bratislavčania

Objednávanie taxíkov prostredníctvom mobilných aplikácií ako sú napríklad Uber, Taxify alebo slovenský Hopin je na Slovensku ešte stále rozšírené relatívne málo. Celkovo takýto spôsob objednávky odvozu doteraz využilo len 15% obyvateľov Slovenska.

Neplatí to však pre najväčší trh -pre mesto Bratislava, kde si tento spôsob objednávania vyskúšal už takmer každý druhý obyvateľ hlavného mesta. Výrazne nadpriemerné využívanie „taxikárskych apiek“ je aj v meste Košice.

Vo všeobecnosti na Slovensku však platí, že ho obľubujú viac ľudia s vysokoškolským vzdelaním a s vyšším príjmom. Väčší podiel užívateľov tiež nájdeme medzi živnostníkmi a podnikateľmi (25%).

Ubytovanie si cez internet hľadajú aj starší

O niečo viac skúseností majú ľudia s objednávaním ubytovania prostredníctvom špecializovaných online portálov ako Booking.com, Trivago alebo Airbnb. Aspoň raz v živote si prostredníctvom online služieb ubytovanie rezervovalo až 38% slovenskej populácie.

Tento spôsob vyhľadávania a rezervácie ubytovania využívajú do väčšej miery mladší obyvatelia vo veku do 40 rokov. Ide však o univerzálnu službu, svoje uplatnenie si postupe nachádza aj medzi staršími ročníkmi, o čom svedčí fakt, že si ho dokonca vyskúšala už takmer štvrtina ľudí vo veku 60-69 rokov.

Všetky údaje použité v tomto článku sú získané z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Go4insight realizovaného na prelome júla a augusta 2018 na vzorke 1 000 respondentov na obyvateľoch Slovenska starších ako 15 rokov.

Agentúra Go4insight vznikla ako pokračovanie činnosti spoločnosti GfK Slovakia, ktorá z dôvodov zmeny globálnej stratégie ukončila činnosť ad-hoc divízie na Slovensku. Go4insight je oficiálne preferovaným partnerom skupiny GfK na Slovensku.

  • Tlačiť
  • 3

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2934
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2934
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Kalendár sa načítava...