Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Rastislav Kočan

Kde toto leto dovolenkovali Slováci?

01.09.2018 | Rastislav Kočan

Ktorá krajina lákala viac - Slovensko alebo Chorvátsko?

  • Tlačiť
  • 3

S príchodom prvých septembrových dní sa môžeme obzrieť za letným dovolenkovým obdobím. Prieskumná agentúra Go4insight uskutočnila reprezentatívny prieskum s cieľom zistiť ako dovolenkovali obyvatelia Slovenska. Prieskum sa realizoval na prelome júla a augusta 2018. Respondenti hovorili o svojich už ukončených alebo ešte len plánovaných letných dovolenkách.

Na letnej dovolenke bola polovica populácie

Na letnú dovolenku sa tohtoročné leto vybrala (len) necelá polovica populácie Slovenska (46%). Letnú dovolenku sme pre potreby prieskumu definovali ako aspoň jeden týždeň strávený mimo domova za účelom oddychu alebo rekreácie – bez ohľadu na typ ubytovania alebo či za ubytovanie bolo platené alebo bolo poskytnuté zdarma.

Či sme na letnej dovolenke boli alebo nie, sú na prvý pohľad sú viditeľné rozdiely v jednotlivých segmentoch populácie. Určujúce sú pri tom hlavne dva faktory – príjem domácnosti a životná fáza.

Najčastejšie rodiny s deťmi a bohatší

Najčastejšie boli toto leto na dovolenky staršie rodiny s deťmi (61%) a staršie dvojice bez detí (55%).  Počet detí zvyšuje pravdepodobnosť dovolenky – ale len do počtu 3 detí. Rodiny zo štyrmi a viac deťmi už chodia na dovolenku menej často (dôvody sú pre každého zrejmé). Naopak, najmenej často sa na letnú dovolenku vybrali toto leto dôchodcovia – spomedzi dôchodcovských párov bolo na dovolenke 23% a 26% samostatne žijúcich dôchodcov.

Graf: Obyvatelia Slovenska, ktorí boli na letnej dovolenke v r. 2018. Rozdelenie podľa životnej fázy.

 

Rodinný príjem hral pri rozhodovaní o letnej dovolenke takisto veľmi dôležitú rolu. Z tých, ktorých čistý rodinný príjem prevyšuje €2 000, sa vybrali na dovolenku až takmer dva krát toľko ako priemer a dokonca až štyri krát toľko ako ľudia s príjmom €400 – 500 Euro.

Graf: Obyvatelia Slovenska, ktorí boli na letnej dovolenke v r. 2018. Rozdelenie podľa príjmu domácnosti.

 

Finančné možnosti potom predurčujú, že na letnú dovolenku chodia viac ľudia z väčších miest a najmenej z menších vidieckych obcí.

Niektorí aj na viac dovoleniek

Veľká väčšina z dovolenkujúcich v lete absolvuje jednu dovolenku (74%), pätina (22%) dve letné dovolenky a 4% si doprajú tri alebo viac dovoleniek mimo domova. Na to, čo si niekto môže dovoliť viacero letných dovoleniek vplýva jednak príjem (čím vyšší príjem, tým je väčšia pravdepodobnosť viacerých dovoleniek) – ale aj dostatok voľného času. Vo väčšej miere sa tak na viac dovoleniek vybrali paradoxne menej príjmové skupiny študentov a dôchodcovi.

Slovensko, Chorvátsko a potom dlho nič...

Zo všetkých dovoleniek strávenými obyvateľmi na Slovensku bolo (až, iba?) 36% na Slovensku. Z toho najviac na strednom Slovensku.

To, že Chorvátsko je pre Slovákov mimoriadne atraktívne, netreba zvlášť zdôrazňovať. Až 30% všetkých letných dovoleniek, ktoré strávili obyvatelia Slovenska, bolo práve na chorvátskom pobreží. Chorvátsko je o niečo preferovanejšie medzi mladými ľuďmi. Čím je čistý rodinný príjem vyšší (neberúc do úvahy veľmi vysoké príjmy), tým je vyššia pravdepodobnosť, že (aspoň jedna) letná dovolenka bola strávená v Chorvátsku. Ľudia s príjmom domácnosti nad 1 500 € už trávili dovolenku v Chorvátsku častejšie ako dovolenku na Slovensku.

Letná dovolenka na Slovensku bola preferovaná štatisticky skôr menej príjmovými skupinami.  

Graf: Krajiny, kde obyvatelia Slovenska trávili letnú dovolenku r. 2018

 

Ďalšími krajinami, kde obyvateľstvo trávi letnú dovolenku sú Taliansko,  Česko,  Grécko, Turecko, Egypt, Maďarsko a Bulharsko.

V druhej časti článku o letných dovolenkách sa venujem téme, za akým účelom Slováci chodia na dovolenky. Môžete ho nájsť tu

Všetky údaje použité v tomto článku sú získané z reprezentatívneho prieskumu spoločnosti Go4insight realizovaného na prelome júla a augusta 2018 na vzorke 1 000 respondentov na obyvateľoch Slovenska starších ako 15 rokov.

Prieskumná agentúra Go4insight vznikla ako pokračovanie činnosti spoločnosti GfK Slovakia, ktorá z dôvodov zmeny globálnej stratégie ukončila činnosť ad-hoc divízie na Slovensku. Go4insight je oficiálne Preferovaným partnerom skupiny GfK na Slovensku.

  • Tlačiť
  • 3

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2932
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Rastislav Kočan

Rastislav Kočan
  • Počet článkov: 31
  • Priemerná čítanosť: 2932
  • Priemerná diskutovanosť: 6
  • RSS blogu

O blogu

Viac ako 15 rokov pomáham svojim klientom lepšie poznať trh, na ktorom pôsobia a zákazníkov, ktorým poskytujú služby či predávajú produkty. Som spoluzakladateľom a spolumajiteľom prieskumnej agentúry Go4insight. Na blogu sa zaoberám zaujímavými faktami z rôznych oblastí slovenského trhu. Ale nebude to iba o číslach...

Kalendár sa načítava...