Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Petra Smith

Čo som sa naučila o podnikaní od mojej 2-ročnej dcéry

26.10.2018 | Petra Smith

Detí nás majú čo naučiť o tom ako byť úspešní v kariére, ale aj v živote.

  • Tlačiť
  • 3

Pred dvoma rokmi, krátko pred narodením mojej prvej dcéry som urobila jedno z najvplyvnejších rozhodnutí v mojom živote –  rozhodla som sa založiť vlastnú firmu. Bol to môj dlhodobý sen, ale vždy som pochybovala o mojich schopnostiach, myslela som si, že nemám dosť skúseností a vedomostí, a najväčší strach som mala z toho že by to nevyšlo.

Ako rodič som si uvedomila ako rýchlo plynie čas a ako sa hovorí -  dni sú dlhé, ale roky sú krátke. A vidieť moje deti vyrastať ma naučilo vážiť si spoločný čas, ktorý s nimi môžem stráviť a začala som spochybňovať či som pripravená vzdať sa možnosti vidieť ich vyrastať a namiesto toho pracovať pre niekoho na kom mi nezáleží. Toto bolo pre mňa najvýraznejšou motiváciou – vedomie, že nechcem premeškať dôležité momenty a tiež, aby som bola schopná zachovať rovnováhu v mojom živote a cítiť sa intelektuálne stimulovaná popri materstve. Podnikanie mi umožnilo oboje.

Počas tohto krátkeho obdobia som sa toho naučila veľa často na základe vlastných chýb, avšak čo je dôležitejšíe, zistila som, ako veľa sa môžem naučiť od svojich detí - v kariérnom aj osobnom živote.

  1. Deti nemajú strach

Strach urobiť prvý krok je jedným z najčastejších dôvodov prečo sú ľudia nešťastní a frustrovaní. Príliš sa bojíme robiť veci, ktoré sú mimo našej komfortnej zóny pretože sa bojíme zlyhania. Deti takto nerozmýšľajú. Deti majú toľko entuziazmu, že urobia prvý krok bez váhania. Preto potrebujú nás dospelých, aby sme ich ochránili a usmernili. Je fascinujúce ako deti pristupujú k risku a ako sa učia z týchto skúseností, či už je ich skúsenosť pozitívna alebo negatívna.

V profesionálnom živote mnohí z nás zotrvávajú v zamestnaní, ktoré nás nenapĺňa len preto, že sa bojíme neznámeho. Nepotrebujete poznať všetky odpovede na to aby ste urobili prvý krok k tomu čo naozaj chcete robiť. Samozrejme, deti musia byť mentálne a fyzicky dostatočne vyspelé na určité úlohy, ale ak ich niečo zaujíma a chcú to, idú za tým. A rovnako by sme mali aj my, nezávisle od toho či ide o malé alebo veľké zmeny, strach zo zlyhania by nás nemal obmedziť v nových skúsenostiach. Existujú len dve možnosti – zmena nás dovedie k želanému úspechu alebo sa naučíme niečo nové. V oboch prípadoch ten risk stojí za to.

  1. Deti sú zvedavé

Všetci sa učíme na základe toho, že sme zvedaví. Deti sú natoľko zvedavé, že ich táto zvedavosť vedie k tomu aby sa učili a objavovali nové veci každý deň. Sú ako špongie, ktoré absorbujú nové skúsenosti a využívajú nové schopnosti a vedomosti ktoré nadobudli vždy a všade kde môžu. Keď sa narodia, vedia toho veľmi málo, ale počas prvých mesiacov a rokoch života sa z nich stanú reálni ľudia – a to je vo veľkej miere výsledkom ich zvedavosti a záujmu objavovať seba a svet okolo.

V našich osobných aj profesionálnych životoch je bežné že máme zabehnutý spôsob života, robíme to isté opakovane a rovnakým spôsobom lebo je to pohodlné a strácame pocit zvedavosti. Zvedavosť je to čo nám prináša nové zážitky a pomáha objavovať nové miesta a ľudí, neustále nás ženie k uskutočneniu našich budúcich plánov a cieľov, presne tak ako transformuje naše deti do úžasných ľudí akými sú dnes.

  1. Deti sa neberú príliš vážne

S minimálnymi skúsenosťami, schopnosťami a vedomosťami o tomto svete, je málo pravdepodobné, že stretnete dieťa ktoré tým bude znepokojené. Deti sa smejú a užívajú si každodenné momenty bez toho aby strácali nadhľad a zmysel pre humor. Často strápnia na verejnosti seba aj vás, a často majú zlý deň – a znepokojujú sa nad tým? Nie. Idú ďalej. A pokračujú v aktvitách ktoré im robia radosť.

Ja som túto chybu urobila niekoľko krát – riešila som čo si ľudia budú myslieť a zbytočne som analyzovala situácie, keď v skutočnosti zachovanie zmyslu pre humor bolo oveľa lepšie riešenie. Čo som sa naučila je, že netreba seba ani život brať príliš vážne.

  1. Deti prejavujú emócie a komunikujú

Či už sú šťastné, alebo uplakané, odhadnúť emócie detí je veľmi jednoduché ešte predtým ako sú schopné verbálne komunikovať. Áno, často to preháňajú, ale čo vedia naozaj výborne je komunikovať ako sa cítia. Komunikácia, i keď neverbálna nám umožňuje lepšie ich pochopiť, pomôcť im najlepšie ako vieme a ukázať že nám na nich záleží.

My dospelí často zabúdame otvorene komunikovať a ukázať emócie. Neznamená to záchvaty zlosti a plač na verejnosti vždy keď sme frustrovaní, skôr je to o prejavení empatie a pravidelnej otvorenej komunikácii s rodinou, priateľmi a kolegami. Oni nám vedia porozumieť pomôcť iba na základe prejavených emócií a slov.

  1. Deti sa neprestávajú učiť

Deti sa učia v každom momente, každý deň. Nepozerajú sa na učenie tak ako sa naň pozeráme my – učia sa hrou a prostredníctvom interakcie s inými deťmi. Necítia sa zastašení ostatnými deťmi, naopak sú nimi inšpirovaní a chcú vedieť a robiť to čo ostatné deti. Nevzdávajú sa ak im niečo nevyjde na prvýkrát, trénujú si nové schopnosti kým sa ich nenaučia. Chce to viac ako pár pokusov postaviť sa a urobiť prvý krok a chce to čas získať istotu, ale deti sa nevzdávajú kým im to nakoniec nevyjde.

Tak ako so všetkým v živote, všetko nové chce čas. Všeko čo robíme, úspešne či neúspešne, je o tom čo sa naučíme. Preto namiesto toho aby sme sa obávali a stresovali, je oveľa reálnejšie pozerať sa na životné a kariérne situácie ako sa lekcie a brať si z nich to najlepšie.

  • Tlačiť
  • 3

Petra Smith

Petra Smith
  • Počet článkov: 1
  • Priemerná čítanosť: 1495
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Zakladateľka londýnskej marketingovej agentúry Squirrels&Bears, ktorá sa zameriava na zviditeľnenie a rast malých podnikateľov prostredníctvom nízkorozpočtových marketingových stratégií.

Petra Smith

Petra Smith
  • Počet článkov: 1
  • Priemerná čítanosť: 1495
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Zakladateľka londýnskej marketingovej agentúry Squirrels&Bears, ktorá sa zameriava na zviditeľnenie a rast malých podnikateľov prostredníctvom nízkorozpočtových marketingových stratégií.

Kalendár sa načítava...