Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Peter Ulčin

Psychológia politiky: 5 dôvodov, prečo vo voľbách volíme, koho volíme.

01.03.2016 | Peter Ulcin

Napriek tomu, že väčšina Slovákov nevie o politike skoro nič, až 75% voličov si myslí, že budú v sobotu voliť správne.

  • Tlačiť
  • 5

Väčšina našej populácie nevie o politike skoro nič. Spýtajte sa suseda či spolupracovníka:

  1. Kto je ministrom školstva a kto zdravotníctva?
  2. Vymenujte dve stredo-pravé strany.
  3. Aký je ideový rozdiel medzi ľavicovými a pravicovými extrémistami?

(pozn. autora: otázky sa netýkajú čitateľov tohto článku)

Navyše, časť populácie ignoruje najpodstatnejšie fakty o pôsobení strán i politikov.

Avšak, správne fungovanie demokracie je podmienené vzdelaným obyvateľstvom/voličom. No napriek nedostatkom informovanosti, až 75% voličov si myslí, že vo voľbách volia správne. A aj keby mali dostatok vedomosti a znalosti, ich voľba by bola stále tá istá. Otázka je prečo?

Napriek nedostatkom informovanosti, až 75% voličov si myslí, že vo voľbách volia správne.

Proces rozhodovania sa

Proces, v ktorom volič formuje svoje hodnotenie, je založený na niekoľkých krokoch:

  1. Formovanie prvotného dojmu o stranách/kandidátoch (šikovný a múdry politik, sociálne mysliaca strana, kresťanské či konzervatívne hodnoty atď.).
  2. Volič si „updates“ pamäť vždy, keď zachytí relevantné informácie o daných stranách/kandidátoch.
  3. Prívlastky strán a kandidátov sú uložené v pamäti a kedykoľvek prístupné.
  4. Skutočný obsah informácie (čo a prečo sa stalo, kto to spravil) sa čoskoro vytratí (predaj firmy, DPH mafia, zdravotníctvo, štrajk učiteľov a pod.) a ostávajú len prívlastky.

Heuristika v akcii

„Rozhodovanie sa na základe kognitívnych skratiek je celkom potrebné, ale často vedie k závažným a systematickým chybám.“  Tversky & Kahneman

 

Tento proces je zaujímavý, pretože pri dnešnom prebytku informácií ich nemôžeme a hlavne nedokážeme vstrebať všetky. A tak si hľadáme cesty, ako ich neprijímať a pri rozhodovaní používame rôzne „skratky“, ktoré nás dovedú k našej voľbe. To znamená, že keď sa ocitneme v sobotu pred urnou, tieto skratky nám „vyhodia“ všetky dostupné informácie o stranách a politikoch. A na základe toho spravíme rozhodnutie, koho voliť alebo nevoliť, napriek tomu, že nemáme dostatok iných informácií o kandidátoch, stranách, ich programe a pod. Najbežnejšie skratky, ktoré voliči používajú sú:

  1. Príslušnosť a/alebo náklonnosť k strane

         – niekoľko kľúčových charakteristík voliča sa zhoduje s podstatou toho, čo hlása strana a jej volebný program (sociálne istoty, kresťanstvo, zameranie na rodinu/štátnu príslušnosť atď.).
  2. Ideológia

          – rozhodnutie na základe smerovania strany a kandidáta (ľavica, pravica, stred, konzervatívci, extrémisti a pod.). Volič sa pri tejto skratke často mylne nazdáva, kde patria jeho preferovaní politici.
  3. Potvrdenie a schválenie okolím

        – volič robí rozhodnutie iba na základe toho, že jeho okolie rozpráva o strane a kandidátovi v dobrom/zlom. Vplyv má rodina, priatelia a známe osobnosti. To je dôvod, prečo mnoho politikov zapája slovenské celebrity či rôznych športovcov do svojej predvolebnej kampane.
  4. Prieskum verejnej mienky

         – pri veľkom množstve strán a kandidátov ich volič automaticky vylučuje. Preto mnoho strán, ktoré sú pod hranicou zvoliteľnosti to pred voľbami vzdáva (Kaník).
  5. Vzhľad a vystupovanie politika

         – tu tiež patrí pohlavie, vek a zovňajšok kandidáta. Vizuálne vnemy vo voličoch spúšťajú emocionálne reakcie, ktoré môžu ovplyvniť ich rozhodovanie pri voľbách. Napriek tomu, že krása je relatívna, väčšina kandidátov/kandidátiek vyzerá dobre. Navyše, zvládajú základné verbálne a neverbálne komunikačné techniky, ktorými voliča manipulujú.

Tieto skratky voličom umožňujú robiť dobré rozhodnutia aj bez toho, aby vedeli viac o kandidátoch a ich stranách.

Vzdelaní voliči, ktorí pri voľbách používajú tieto skratky, však volia správnejšie, ako nevzdelaní.

Spin doctors a ich práca 

Navyše, volebné tímy a ich „spin doctors“ presne vedia, ako tieto skratky fungujú. Používajú ich tak, aby nás čo najviac ovplyvnili a zmanipulovali k tomu, aby sme si mysleli presne to, čo chcú, aby sme si pred voľbami mysleli. Zneužívanie týchto skratiek kombinujú so skvelými technikami, ako voliča úplne zmanipulovať:

  1. Polarizácia voličov a obyvateľstva

    – skupinová diskusia o téme umocňuje priemernú inklináciu k danej skupine. Skvelým príkladom bolo referendum za rodinu. Táto technika bola počas referenda použitá, aby obyvateľstvo zabudlo na iné dôležité témy (Doprastav).
  2. Vyvolávanie strachu

       – pri živote pod strachom sú voliči ľahšie manipulovateľnejší. Konštrukt strachu používalo a stále používa (nielen) mnoho diktátorov, ktorí vytvárali/vytvárajú nepriateľov (židia, cigáni, homosexuáli, imigranti atď.). Premiér Cameron pred voľbami v roku 2015 neustále opakoval odkaz v zmysle: „Máme sa lepšie, keď to zmeníte, bude horšie.“ Odkaz mal želaný efekt. Slogany popri našich cestách, špeciálne Chránime Slovensko, majú za úlohu to isté.
  3. Rámcovanie  

    – táto technika (často používaná aj v médiach) vsugeruváva to, ako a čo by si volič mal myslieť. Rámcovanie manipuluje voliča a tvaruje jeho porozumenie a pochopenie určitej veci, témy alebo situácie (t.j. skvelá investícia v Banskej Bystrici, výhodný a potrebný obchvat, špičkové zdravotníctvo).
  4. Vytváranie agendy

       – problémy, ktoré voliči vidia ako najviac závažné, sú priamo úmerné tomu, čo hlásajú televízie a iné média. To znamená, ak má politik vplyv a dosah na média, určuje to, čomu by sa voliči mali venovať alebo nevenovať v ich mysliach (bezpečnosť SR).
  5. Upriamovanie pozornosti

        – pozornosť voličov je často upriamená na konštrukty a témy, ktoré sa im ukladajú v pamäti (kauza Matovič, zlý zlepenec). Čiže, čím viac pozornosti sa venuje určitým aspektom politického života, tým viac si voliči myslia, čo všetko vedia o politike a to následne formuje ich voľbu. Predpokladom tejto techniky je to, že často opakovaná téma sa (nielen) pri urnách voličom vybaví z pamäte ako prvá a ovplyvní ich voľbu.
  6. Využívanie médií

           – čím častejšie sa politik objaví v TV alebo v médiách, tým viac voličov ho pri voľbách podvedome vníma a zvolí. Voliči nemajú tendenciu voliť niekoho, koho nepoznajú a o kom veľa nevedia. Avšak, smutným faktom je to, že je úplne jedno, čo daný politik na obrazovke robí a rozpráva. Nevzdelaní voliči to neberú v úvahu.

Záver 

Vzdelávanie obyvateľstva a voliča je dlhodobý a neľahký proces. Pochopenie toho, ako robíme rozhodnutia je zložité, no pri dostatočnom investovaní energie a času, tu môžeme mať spoločnosť, v ktorej sa každému žije optimálne, aj bez ohľadu na politickú inklináciu. Pretože neexistuje najlepšia voľba, v sobotu voliči ukážu, ktorá voľba je optimálna na ďalšie štyri roky.  

  • Tlačiť
  • 5

Peter Ulčin

Peter Ulčin
  • Počet článkov: 22
  • Priemerná čítanosť: 2044
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Je autor knihy a pracovný psychológ. Konzultuje pre klientov v rámci štátnej správy, bankového a IT sektoru, ako aj pre súkromné spoločnosti. Pravidelne píše a publikuje v odborných časopisoch a vystupuje v médiach, kde sa snaží pozitívne vplývať na to, aby naša spoločnosť fungovala efektívnejšie.



Viac na: www.executive-business-consulting.com

Peter Ulčin

Peter Ulčin
  • Počet článkov: 22
  • Priemerná čítanosť: 2044
  • Priemerná diskutovanosť: 3
  • RSS blogu

O blogu

Je autor knihy a pracovný psychológ. Konzultuje pre klientov v rámci štátnej správy, bankového a IT sektoru, ako aj pre súkromné spoločnosti. Pravidelne píše a publikuje v odborných časopisoch a vystupuje v médiach, kde sa snaží pozitívne vplývať na to, aby naša spoločnosť fungovala efektívnejšie.



Viac na: www.executive-business-consulting.com

Kalendár sa načítava...

Moje odkazy