Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Štrajk rodičov

13.09.2012 | Peter Kremský

Diskusia (41 reakcií)

13.09.2012 | redlu

Takže podľa vašej logiky by mali vodiči MHD štrajkovať za zníženie cestovného alebo nové autobusy pre pohodlie cestujúcich, predavačky za lacnejšie potraviny a zamestnanci banky za vyššie úroky na účtoch a nulové poplatky atď., pretože to sú problémy, ktoré pália ich klientov.
Mimochodom vždy je to o peniazoch. Stačí ak si znova prečítate čo ste písali v závere vášho blogu. Citujem: "Napokon, ak by boli platy na slovenských školách vyššie, mnohí z dnešných učiteľov by už na nich ani nepracovali, pretože by ich vytlačili kvalitnejší."

18.09.2012 | vlado4

Podľa mňa by právo na štrajk malo byť zachované len v tom prípade, ak sa náhle zmenia podmienky.
Príklad: Pracujem za 800, vláda (cez parlament) schváli zníženie na 700, rezort ide štrajkovať.
Ale stalo sa niečo také v školstve alebo zdravotníctve?
Ak išiel niekto študovať pedagogiku alebo medicínu, čo sa za tých 5 rokov v rezorte zmenilo?
Štrajk "z ničoho nič" je úplne nelegitímny. Ak sa mi nepáči, že všade naokolo rastú platy a mne nie, môžem zvážiť moje pôsobenie a ísť inam. Tak by to malo fungovať.
To môžu začať štrajkovať energetici (a vydierať nás, že vyúnú elektrinu), alebo smetiari (tiež nepríjemná predstava).
Skrátka vybrať si povolanie je slobodná voľba každého z nás a ak nie sme spokojní, môžeme ísť inam. A nie meniť podmienky, s ktorými sme pôvodne súhlasili, štrajkom.

13.09.2012 | AndrejLukáč

Zaujímavý blog a aj názor. V podstate súhlasím s tým, že vyššie platy učiteľov automaticky nezvýšia aj úroveň učiteľov. Ono by to chcelo skôr komplexnejšie riešenie. So začiatkom od pána ministra školstva, ktorí by sa vyznal aj v školstve a jeho riadení a navrhol aspoň pár dobrých zákonov až po výučbu na pedagogických školách. Ktoré (myslím, že nie len podľa môjho názoru) prijímajú nie práve najchytrejších študentov, ktorí sa majú v budúcnosti stať učiteľmi.

A ešte by som chcel zdôrazniť jeden problém. Nie vždy sa dá úpadok zníženia kvality výučby pripásať len učiteľom. Sám so bol svedkom ako na jednej zo základných škôl sa jeden z postarších žiakov, ktorí už mal dávno byť na strednej, vyhrážal učiteľke, že nemá problém jej streliť facku. Učiteľka to emočne nezniesla a rozplakala. Nemala žiadnu páku ako by žiaka mohla potrestať, neposlúchal ju, nemal pred ňou žiadny rešpekt. Zníženie známky zo správania nepomáhalo (nakoľko rodičov zaujímajú len dávky), taktiež rodičia sa ani nikdy nedostavili na rodičovské. Takýchto žiakov na škole pribudlo až toľko, že každý kto môže dať dieťa do inej školy tak to aj tak urobí a učitelia s tým nemôžu urobiť nič.

13.09.2012 | Peter Kremský

Ďakujem za príspevok, je to pravda. K tým žiakom - je to pravda, že je veľa arogantných, drzých, násilníckych. Ale zmenu vytvorí prístup, autorita, nie tresty a represie. To sú pozostatky tereziánskej a komunistickej výchovy, všetko zakladať na disciplíne. Inde to už pochopili, tu všetko riešime dvojkou zo správania (už to je zvrhlosť, "známka zo správania"...).

13.09.2012 | Peter Kremský

Ja byť vodičom MHD v 20-ročnom Ikaruse, tiež asi štrajkujem... Nieje to IBA o peniazoch, to som sa snažil napísať. Doprial by som im vyššie platy, ak by bolo z čoho. Zatiaľ nemáme prebytok štátneho rozpočtu, bavíme sa len o veľkom alebo väčšom zadlžovaní. Ale kým ten prebytok bude, dá sa riešiť všeličo iné, čo by malo byť aj za tieto peniaze samozrejmosťou.

13.09.2012 | slimak79

V prvej reakcii je zopakovana vasa veta a clovek by si myslel,ze tomu aj rozumiete. Vysvetlovat sa mi to nechce.
Ale..
"Zatiaľ nemáme prebytok štátneho rozpočtu, bavíme sa len o veľkom alebo väčšom zadlžovaní."
Vsetko je to je o prioritach. Ked je stadion prioritou, nech sa paci.

"Problematika NFŠ patrí pod ministra Dušana Čaploviča, podľa ktorého je jednou z priorít programového vyhlásenia vlády. "
Tie deti co chodia do sukromnych skol, ci nebodaj do rakuska - tie su zadarmo? nemyslim, ako ci skolstvo je zadarmo - to viem ,ze nie,ale za tie co chodia aspon do rakuskej skoly - rodicia za nu plati, nie? Maju prioritu.

13.09.2012 | slimak79

Som dnes cital, ze nejaky majster odbornych predmetov po 30 rokoch praxe zaraba v cistom 450 eur. Jeden znamy zacal ucit nieco podobne - co myslite ma s tym odborom nieco spolocne? Co myslite, aj odhliadnuc, ze nema ziadne materialne vybavenie - moze tych ucnov nieco naucit?

Co myslite, isiel by tam ucit nejaky schopny majster?

13.09.2012 | slimak79

Este dam jeden priklad, kolega co snim robim to robil tiez majstra par rokov. Tiez vodarov, ci stavbarov s cim nemal nic spolocne. 15 rokov neskor nam jeho ucen robil vo firme podlahu, zachod ,vodu. Vsetko coho ucil. Neurobil to ani tak velmi zle(videl som aj horsiu jeho pracu pri prerabke jadra) podla mna,ale ako kolega nanho nadaval - plody jeho prace.

13.09.2012 | hektor23

Myslim, ze pan Kremsky chcel povedat, ze CELE skolstvo je podfinancovane a platy ucitelov su len zlomkom v celej mozajke problemov. Bavime sa tu teda o systemickom zlyhani. A na to ucitelia neupozornuju v dostatocnej miere. Koniec koncov, ved tento strajk mohli zorganizovat s pomocou rodicov.

13.09.2012 | slimak79

Som uz dnes pisal, nemame na II.pilier a sporenie a vklude preslo jeho zrusenie,ci prejde. Tak ked odtial ma stat 500 milionov. A pribudnu mu zavazky do buducna, tak co spravime s tymi 500 milionmi? Ideme(nechame to ficovym sponzorom) ich prezrat a rozkradnut?
Ideme este postavit 100 km dialnic?
100 km dialnic nam zabezpeci nase dochodky? Ci ich ideme investovat do kapitalu co nam ma tie dochodky zabezpecit? Tak ako?

Su pan Krempasky peniaze ci nie?

18.09.2012 | vlado4

Prečo ju niekto spomína mzdu v čistom? Aby to opticky vyzeralo menej?
Porovnateľná je len mzda v hrubom (v čistej nieky nevieme, aké zrážky tam sú).
A ešte jedna vec. Bavíme sa, koľko zarobia mesačne.
Spočítal niekto, koľko je to hodín? Pracujú 8-9 hodín ako v hospodárskej praxi (hlavne v Bratislave je to dnes štandard) a koľko majú dovolenky?
Treba to brať v kontexte.

13.09.2012 | pp1

je to vsetko ovela jednoduchsie, nez to mnozstvo slov na blogu

vam vyhovuje, ze vam niekto poskytuje sluzbu za podhodnotenu cenu, tym, ktori to robia, to nevyhovuje

vy si vzdy najdete dovod, aby ste im vysvetlili, ze si zasluzia, ze ich slabo platite, oni si najdu dovod, aby vam vysvetlili, ze si zasluzia viac

na jednu i druhu stranu rovnice si mozete dosadit aj inych ludi, nielen vas a ucitelov

v tomto pripade ide o vysostne politicke rozhodnutie - ak bude mat Fico pocit, ze moze na zvyseni platov viac ziskat ako stratit, tak to urobi

ucitelia nemaju v sucasnosti realnu silu, aby to dosiahli vlastnymi silami, jednodnovy strajk je len (takmer prazdne) gesto

13.09.2012 | labudik

Konečne racionálny argument, ktorý zhodnocuje podstatu reality veci!!
Avšak
podľa mojich skúseností učitelia sú na tom oveľa lepšie ako lekári, či nebodaj sestry, či dokonca hlúpi železničiari.
Lebo:
Oni školy môžu v pohode zavrieť, ak budú súdržní, aj na 3 týždne, či viac- oni to vydržia, uvidíme či rodičia a vláda.
/Lekári si nemôžu dovoliť úplne zavrieť nemocnice a podobne./
Je už teraz nad slnko jasnejšie, že učitelia vyhrali, lebo prejavili obrovskú súdržnosť a vláda nemá inú šancu, len sa s nimi dohodnúť!A to, že pýtajú len 10%, tak to je len moje a aj vaše štastie,pán Kremský...Kludne to túto spoločnosť može výjsť aj drahšie.

13.09.2012 | slimak79

Tiez si myslim, ze ucitelia by mali velmi tvrdo tlacit. Oni nebojuju len za seba. Oni su najdolezitejsi pre buducnost krajiny. Resp - produkt ich prace. Neviem ci tu setrenie je namieste.

13.09.2012 | slnecnica098

viac penazi v skolstve skolstvo automaticky nezlepsi, ale bez nich sa nic nezlepsi urcite. Chcete aby vase deti ucili lepsi ucitelia? Ako ich tam chcete dostat? Prosenim, nech idu ucit a v ramci toho fungovat za 500 eur? Vy by ste isli? Nech sa paci :-)
Co sa tyka pristupu - ano, su ucitelia s nervami v koncoch ktori sa vrsia na ziakoch; v kazdej profesii sa najdu ludia ktori tam jednoducho nepatria. Som na 100 % za aby sa takychto ludi skolstvo zbavilo. Ale vraciame sa spät k otazke, kto potom pojde ucit za tie peniaze? Len niekto velmi podobny, altruistov s laskou k ucitelstvu a bez potreby uspokojovania svojich zakladnych zivotnych potrieb je na slovensku len obmedzene mnozstvo.
Btw, na margo podpory "kreativity" ziakov, ked hukaju ako opice, beriem ako vtip vycitat ucitelke ze chce na hodine ticho a je chyba vyzadovat disciplinu, tiez mas vo zvyku v praci hukat? Kolegov to neobtazuje? Skusal si niekedy navstivit skolu, zrejme nie tu "dobru" kam chodia tvoje deti, skor nejaku na vychode v mensom mestecku, alebo nejaku strednu odbornu, asi by si nemal tolko pochopenia pre "kreativitu", ak ti permanentne narusa pracu a pristup a autorita neexistuju (to si deti zvyknu priniest uz z domu). A co ine okre, zhorsenej znamky by si chcel pouzit? Lebo ak pouzijes inu sankciu, riskujes ze ziak odide, skola strati normativ a penazi bude este menej. A tak sa ucitel necha otlkat...
Na zaver - prebytkovy rozpocet mat nebudeme nikdy, alebo urcite nie najblizsich 10 rokov. Napriek tomu zvysujeme vydavky takmer vo vsetkych oblastiach, nerozumiem preco by to nemalo byt aj skolstvo, to je investicia do buducnosti, nie nakup vladnych automobilov, nie miesta pre duplicitnych statnych tajomnikov, nie "stimul" za 50 mil pre zachovanie prac. miest v Mondi (cca kolko tis na jedneho zamestnanca to vychadza? tusim by za to mohli sediet doma 2 roky). Peniaze v state su, len utekaju nespravnymi smermi.

13.09.2012 | sona08

myslim, ze ste to krasne vystihla. Uz ma otravuje, jak za vsetko zle v skolstve mozu u nas ucitelia, jak by najlepsie ziaci ani nijak nemali byt hodnoteni, lebo to je subjektivne, atd... Nik sa nezamysli, ze veci by sa mohli zlepsit aj tym, ze by ziaci boli cez zvysenu vahu znamkovania donuteni viac sa ucit, cim by ubudlo vystresovanych ucitelov. Ja nechapem, co to mame na Slovensku za media, ze cely rok kydaju na vladu jak plytva, jak zvysuje dane podnikatelov a stazuje im situaciu, ale ked obycajni ludia, ktori uz nevladzu, vyjdu do ulic, tak okydavaju ich, ze nie su peniaze, a ze tie nic nevyriesia. Mam pocit, ze si tak trosku kadia do pusy. V kazdej firme, v kazdej institucii mate ludi, co to falkaju a takisto ludi, co to robia poctivo. Davat tu nerealne poziadavky na to, aby sa najskor precistil system, a az potom sa don budu liat peniaze je len sposob ako nevyzerat, ze tym ucitelom nechcem pridat.

13.09.2012 | slimak79

Zareagujem na teba(socialne citiacu) ci si to vsimnes.
http://tv.sme.sk/v/...
Odbory nemaju ani na 2 eura na zaplatenie zdravotnych odvodov, pre strajkujucich, za jeden den.

Co tu chcete riesit?

Nevravim, ze ja potrebujem tie dva eura, kvoli zene. Strajkujucej ucitelke. Ja vobec nepotrebujem jej plat ja keby nerobila mam viac. Alebo kym nerobila.

Rakuske odbory,ked spravia generalny strajk tak maju fondy ktore odborarom zaplatia mzdy za rok. A to je sila.

A ze ucitelom nedali uz v minulosti viac aby si vedeli nasporit na taketo pripady(ked neveria odborom nech maju aspon 6 mesacnu rezervu). To znamena ze ti 70 000 ludi a vlastne vsetci ste a sme(lebo aj ked som sukromnik ja sam nic nespravim) - sme len otroci. Ja istu rezervu mam a kludne by som vedel vyplatit(pozicat) na dva tyzdne celu zeninu skolu a tie peniaze by sa rychlo vratili.

Treba sa spolahnut na fica a caplovica.

13.09.2012 | slimak79

Mne sa to ani verit nechce. Kto financuje tie skolse odbory - toho Ondeka a spol? A zaco? Co robil doteraz? Ved kym nema kapital a za 20 rokov aspon na dva eura mohol nazbierat, co chce riesit?

Fica by som zrusil velmi skoro. Aj jeho rozkradacky. Trebars aj cez tie alternativne odbory. Toho co mal tu rozhovor telocvikara(Sebe..). Par ludi keby mu dalo po nejakom milionku, aby mal na zaplatenie odvodov a cistej mzdy(ci aspon casti) pre ucitelov.. Ze to tak nie je? Sa aj cudujem. Ucitelia sulacni a ..

13.09.2012 | sona08

no, ja za prve nechapem, ze im nejde plat, ked je to strajk. Ja som bola v tom, ze normalne by im mal bezat. Aspon som si doteraz tak myslela. Bolo by treba pozriet medzinarodne pracovne pravo. Lebo toto pri strajku pocujem prvy krat, ze sa riesi plat a zdr. odvody. Asi by som to dala na US a nic by som neplatila, kedze na strajk ma kazdy pravo a nemoze byt za to sankcionovany a toto je fakt, ktory moze strajk odvratit este pred tym ako sa stane. Cize je to sposob, ako strajku zabranit. Nie je to OK.

Co sa tyka toho, aby im to platili odbory, kedze ucitelia nemaju vysoke platy, asi ani prispevky odborovemu zvazu nie su nic moc. Ked este uvazime, ze strajkuju aj "neodborovi" ucitelia, tak asi zavisi od financnej sily jednotlivych odbr. org. Odobry si financuju odborari. A ztoho platia rozne konferencie, dotuju rekreacie svojim clenom, platia si pravnikov, ludi, co sa podielaju na vyjednavani, na tvorbe legislativy. Uz to, ze nemali na to zorganizovat koncentrovany strajk je divne.

13.09.2012 | slimak79

Nech si dotuju co chcu,ale ked nemaju vo fonde peniaze na ich zivobytie aspon na dva mesiace su uplne zbytocny. Resp. len hracka niekoho trebars Caplovica - Fico sa snimi bzvit nebude. Kym sa neuvedomia toho Ondeka sa nezbavia.Ci neprejdu inam.

14.09.2012 | Vlasto

len na margo húkania na hodine a vášho komentáru:
Taká jedna ilustrácia založená na skutočnej udalosti z neďalekej škôlky: Učiteľka kričí na deti: “Deti ticho! Čo tak vrieskate, veď si nepočujem vlastný hlas! Prestaňte vrieskať!” Deti: “Ale keď my sa hráme na opice!”

O akej hodine sa chcete baviť v škôlke (ak neberiem nejaké jazykové, či možno inak zamerané)? Aspoň ja si na žiadne hodiny zo škôlky nepamätám.. Ale je pravda, že skôr si pamätám, že tam boli vychovávateľky než učiteľky :-)
Takže skúsme lepšie čítať a potom reagovať, Hranie detí na opice v škôlke osobne považujem za celkom zaujímavé. Určite lepšie ako keby im ta pustili playstation..

13.09.2012 | LPB

V sobotňajších Dialógoch zaznelo, že bubáky z MŠ nejdú priamo školám, ale samosprávam. Tie majú väčšinou dlhy, tak si odlievajú. Z cudzieho/školského.
Ktorý hňup toto vymyslel? A prečo s tým súdruh Č. pol roka nič nerobí?
Arogancia. Čo tak dať do tried, so súhlasom rodičov, webové kamery?

13.09.2012 | jan25052

Vobec nesuhlasim.

Tu su vysledky nasho skolstva:
http://www.sgi-netw...

= PISA Slovensko je 24 z 31.

Tu su platy podla OECD.
http://www.oecd-ili...

Ucitel po 15 rocnej praxy ma najmenej. (jedine nastupny plat je predposledny).

Cize posledny.

Za najmenej penazi by sme mali byt predsa posledni. Nie sme.
Dokonca take Turecko ma dvojnasobne platy.

13.09.2012 | jozovic

Pan Kremsky,

mam zopar znamych ucitelov, a ich zanietenie pre skolstvo je omnoho vacsie ako maju platy. Vo svojom volnom case obiehaju obchody aby im dali nepotrbne veci, ktorymi by mohli skvalitnit vyucbu. Ani jeden to urcite nerobi pre peniaze.

Bohuzial skolstvo je obrazom nasej spolocnosti - je ubohe ze ucitelia strajkuju pre 10 percent - co je pri 500-600 eurovych platoch co zaraba vacssina uctelov zakladnych a strednych skol nejakyxh 50-60eur.

Co sa tyka kvality vzdelania - ucitelia su zahlteny tolkymi blbostami, ktore maju nariadene zhora, musia ucit podla noveho systemu ktory je zavedeny uz niekolko rokov, a dodnes niesu este vsetky ucebnice - bohuzial, tak ako ziadnemu slovakovi nevadi zivot v nasej skazenej spolocnosti a nejdeme do ulic, tak aj ucitelia plnia co maju nariadene, na ministerstve aj tak ich vykriky o zlej koncepcii nikto nepocuva.

V totaci - sme mali lepsie skolstvo - zmeny prebiehali tak ze sa najskor testovali na par skolach - aby sa vyladili nedostatky. Nie ze nejaky curak vymysli zmenu a nema este ani ucebnice a zavedie to celoplosne do skol - asi tiez dobry biznys, s dobrym vsimnym do vacku?

Skratka skolstvo je v takej istej sracke ako cela nasa spolocnost, a ja osobne by som sa na ich mieste hanbil strajkovat o 10percent, myslim ze by sme mali ist do ulic vsetci a povesat tych dementov, ktory cely tento upadok nasej spolocnosti sposobili.

Ak by mali slusne platy, tak by sa dalo poriesit aj tych max.20 percent ucitelov co tam nemaju co hladat, lebo su taky ako pisete vy.

Bohuzial bez podpory zhora to asi nepojde - pokial si budu ludia na ministerstve nacpavat vacky predrazenymi projektami - ako teraz zas planeta vedomosti ktora bola pred dvoma rokmi stopnuta koli brutalne predrazenej cene, tak skolstvu nepomoze nic.

Aj ked co si viac mozu spicky nasho statu viac zelat ako ovladat tupe stado - ktore bude makat za pasom a nebude sa proti nicomu burit - takze vsetko je jak ma byt.

13.09.2012 | slimak79

Zvykol tu pisavat jeden manik(aj by nebol problem najst jeho nick)a ma prekvapil, ze dnes sa neozval. Tvrdil, ze platy ucitelov okrem zapadu ci Bratislave su OK. Ze na vychode su z nich vyteseni.

Zaujimava bola ucast skol,aj ked som presne statistiky nenasiel zatial,ale mam dojem ,ze v Bratislave(Trnave) bola najnizsia ? V kosiciach zakladne skoly 100% a v kosickom kraji stredne 100% okrem jednej(asi 27 z 28)?

Takze som velmi spokojny z ucastou aj vychodniarov,ktorych zrejme netrapia platy ale ine problemy v skolstve.

14.09.2012 | Peter Kremský

Milí diskutujúci, ďakujem všetkým za ich úsilie, myslím že ste si tu poniektorí dobre podebatovali a o to mi aj šlo, otvoriť diskusiu na túto tému. Pre tých, čo nepochopili ešte raz zopakujem - vôbec nikomu nezávidím jeho peniaze, ani keď mu dajú viac, mu nebudem. Len som si dovolil vyjadriť svoje prekvapkanie, že učiteľské odbory postavili štrajk LEN a vyslovene na peniazoch. Som presvedčený, že školstvo má kopu iných vážnych problémov, ktoré mu bránia pripravovať deti tak, aby boli schopné úspešne zvládnuť život v 21. storočí. Doložil som to argumentmi a skúsenosťami. Nechcem debatovať o tom, či učitelia majú dostať viac, lebo si myslím že v čase šetrenia je to nereálne. Ale keď pán Čaplovič ušetrí inde a dá učiteľom, budem rád. Napríklad namiesto futbalového štadióna, len to by asi nebolo dosť. Želám vám všetkým krásny, zmysluplný a úspešný pracovný deň.

14.09.2012 | Peter Kremský

A ešte som zabudol dodať, že práve rodičia detí, ktoré chodia do súkromných škôl, robia to, po čom mnohí voláte, teda zvyšujú platy učiteľov mesačnými poplatkami, v Bratislave napríklad 200 eur mesačne za dieťa. Takže robia individuálne a slobodne to, čo štát nedokáže ani za 20 rokov zorganizovať. Nerozumiem preto tomu, že ujo Čaplovič tomu ide brániť, aby náhodou štátne školy nemali málo detí. Hm.

14.09.2012 | sona08

no ide o to, ze nie kazdy ma 200 Eur mesacne, vsakze, ked prihliadneme k faktu, ze medianova mzda je tusim 600 Eur hrubeho. Nik nebrani rodicom, aby si dali deti do sukromnych skol, ale nemoze to ist na ukor statnych, kedze tie su urcene najma tym, co nemaju na vzdelanie prostriedky. A takych je na SLovensku neurekom. Alebo si snad myslite, ze pani ucitelke by v Dobsinej prihodili 200 Eur? Preco tam nie je ziadna sukromna skola?

14.09.2012 | ivanpetras

Ano trafili ste to presne, aj prvy krat (to s tymi zlymi ziakmi) a aj teraz.
Ibaze
1. ucitel je ten, ktory rozhoduje o motivacii ziaka, nikdy nie naopak (ta umera je priama: "ten predmet mam rada, toho ucitela mam rada" a nie inak)
2. priemerne mzdy v chudobnejsich regionoch naozaj sposobuju, ze su tam ucitelia vnimani s vyssou mzdou a teda vyssim statusom (co je jedna zo zakladných motivacii cloveka, ktorý chce ist ucit), z tohto ale vyplyva aj to, ze vytvaraju inu atmosferu v triedach pri uceni (vid bod 1)
3. stat to zamiena umyselne (je to sucastou jeho manipulacie s volicmi) a bezni ludia neumyselne: stat plati skoly a tak ako majitel aj rozhoduje o ich osude, obcanovi z toho vyplyva, ze "stat sa o neho postara", ze "ucitelia su tam pre ziakov". Vnimate ten rozpor?
Ziak sa ma pripravit na zivot, aby prezil, ale stat hovori (a v skolstve a zdravotnictve a v sporte ...) "ja ti poviem ako a ty ma musis nasledovat, inak ta vylucim zo spolocnosti". Ziak si ma uvedomit, ze chodi do skoly, aby sa co najviac naucil, a stat ani netusi co by to malo byt.

A potom, aby nemal konkurenciu, vytvori take podmienky fungovania sukromnym aktivitam, ze ich vlastne zakaze. A ten rodit ktory dava dieta do sukromnej skoly dane neplati?

14.09.2012 | sona08

teraz, co napisem, sa vam mozno nebude pacit. Ano, rodicia platia dane, a stat ma v Ustave zakotvene to, ze poskytuje pravo na vzdelanie vsetkym, bez ohladu na jeho prislusnost okrem ineho k socialnej vrstve. Na to zriaduje verejne skoly. Pokial rodic nie je s urovnou verejnej skoly spokojny a odmietne ju, vzdava sa naroku na sluzbu, ktoru mu poskytuje stat. Dobrovolne. Nikde v Ustave sa nepise, ze stat ma podporovat slobodnu volbu vzdelania. On si svoju Ustavnu povinnost splnil tym, ze zriadil dostatok verejnych skol pre vsetkych. Vsetko navyse je slobodna volba rodica a stat tuto nemusi financovat. Totizto, ked stat plati sukromne skoly akoby tym preferoval vzdelanie bohatsich ludi, kedze na vzdelanie tych chudobnejsich mu neostavaju peniaze.

14.09.2012 | Peter Kremský

To je trochu nepresne, nepoznate system. Štát financuje žiaka cez vzdelávací poukaz, teda pošle peniaze za moje dieťa do tej školy, ktorú si ja ako rodič vyberiem. Takže štát financuje aj súkromné školy rovnakou sumou na žiaka ako štátne, akurát v súkromnej si ešte rodič priplatí nadštandard. To je problém, že rodičia to tam platia, aby boli učitelia lepšie platení a žiaci mali lepšie podmienky. To je v poriadku. Problém je, že štát tomu bráni a obmedzuje počet súkromných škôl, aby štátne nevykapali. Teda bráni učiteľom zarábať viac, hoci sám im viac nie je schopný dať ani zabezpečiť. Prečo proti tomu odborári nebojujú?

14.09.2012 | sona08

este raz pan Kremsky, stat brani vzniku sukromnych skol, ktore su platene zo statnych dani. Ja tvrdim, ze sukromna skola nema byt platena z dani, lebo potom stat zvyhodnuje bohate rodiny pri pristupe ku vzdelaniu. Su miesta a su rodiny, ktore tuto volbu nemaju, ale musia sa spokojit s tym, co dostanu od statu. Keby stat nedotoval decko na sukromnej skole, ktoreho rodicia maju na to si ju platit, a rozhodli sa tak, tak ucitelka niekde, kde je 40% nezamestnanost a ludia tam pomaly nemaju ani na aktovky, ma financnu motivaciu ist tam ucit a nezostane to na tych, co sa s tym spokoja, lebo v lepsich by ich nechceli.

14.09.2012 | sona08

a este raz sa vas opytam, preco nie je sukromna skola v Dobsinej? Tam by jej kvality potrebovali ako sol, ci?

17.09.2012 | ivanpetras

A tu sa nase cesty rozchádzaju, nemyslim si, ze v Dobsinej potrebuju lepsie skoly, nechcu ani to co maju.
A kedze stat je socialny (da len chodobnym) a uprednostnuje slabych (ti kt sa neozu o seba postarat), ktorych nevie rozlisit od neschopnych, tak bohaty prestanu platit dane, lebo za ne nedostavaju ziadnu protihodnotu. Podpriemer ziskava demokraticku moc v domneni, ze sa o neho stat postara. On by sa aj postaral, ale nema z coho, tak si zacne poziciavat a zvysovat dane.
Permanentne nedokazete rozlisit tých, co zbohatli vdaka svojim vztahom k moci a tých, ktorí boli schopni sa presadit napriek neexistencii takychto vztahov. Preto diskutujete len kvoli diskusii samotnej.

14.09.2012 | skisport

Pan Kremsky, vy ste asi nikdy nevybuchol na svoje deti, ked sa nevedeli "vtrepat do koze". Navodzujete stav ze aka uroven skol take platy, tak preco chcu viac. Skuste sa zamysliet co je pricina a co dosledok. A klamete ak tvrdite ze jedina poziadavka je zvysenie platu o 10%. Ja by som clanok premenoval na "STRAJK KVOLI RODICOM". Ano nam rodicom. Rodicia by mali byt posledny co by mali strajkovat a byt prvy kt. by sa mali pozriet najprv na seba. Za tento stav mozu rodicia. Skola ma vychovavat a aj vychovava, no ta je az na 10 mieste. Na 1.-9. je len a len rodic. A s akym vzorcom spravania (zodpovedny rodic) prichadzaju uz do skol dnesne deti, netreba komentovat. Trochu imaginarne ... v trznom poistovnictve rizikovy zakaznik plati za tu istu sluzbu viac ako bezny. Je tam prirazka. Ake jednoduche. Nevie sa dieta "vtrepat do koze" , nerobi si ulohy, nepripravuje sa doma na skolu atd. Tak nech cvaka naviac. A bude viacej penazi. Co sa jedna neprisposobivych. Odobrat deti rodicom ak sa nevedia postarat vychovu a zdroje presmerovat od rodicov k detom a skolam ci k inym instituciam kt. to urobia lepsie. Apropo, to iste by mohlo platit aj pre zdravotnictvo. Kto necvici, ale pije a fajci nech plati viacej. A ze je system zhora zly. Za to mozu opat len rodicia. Ved drviva vacsina volicov bola, je, ci bude rodicom. Rodic-klient, palia ta nejake problemy? Pomenuj ich a ucitelia ti vystavia cennik. Dorovnas ten rozdiel? A si vyberies podla kriteria "cena/vykon" kde das svoje dieta. Kolko rodicov nevaha dat velke sumy, ked ide o ich zdravie. A kolko su ochotny dat za rozne doucovania a paradoxne kolko davate za doucko mozno tym istym ucitelom ktorym teraz odopierate 10% poziadavku? Rodicia, Na kolko si vlastne cenime vzdelanie?
P.S.: nikdy som nebol a nebudem ucitelom

14.09.2012 | Peter Kremský

Samozrejme, vybuchol som a veľakrát, ale potom som sa svojim deťom ospravedlnil a nie obhajoval to, prečo sa to inak nedalo a kto iný za to môže. Toto som od učiteľa zatiaľ nepočul. Že klamem, to by ste museli najkôr dokázať, v čom. Ja som nevidel žiadnu inú požiadavku, iba peniaze - pozrite si link. A ten zvysok vidite príliš jednoducho, každé dieťa je iné, viac-menej inteligentné, môže mať poruchy, postihy, za to nikto nemôže, tak prečo by mal viac platiť za štandard. Tú prirážku si zvolia rodičia sami, keď dajú dieťa do súkromnej školy. Problém je, že štát tomu bráni nezmyselnými reguláciami. To je boľševický manier všetko ovládať a starať sa ľuďom do ich rozhodnutí.

14.09.2012 | sona08

vy z nich chcete vychovat psychopatov? Kazde dieta si predsa musi uvedomit, ze su okolo neho aj ini ludia a musi ich respektovat. Pokial sa jeho poziadavky vzdy davaju do popredia, nikdy si nevyvynie silne ego, ale bude si vzdy mysliet, ze vsetko je tu prenho a ze je v poriadku urobit vsetko preto, aby jeho potreby boli uspokojene - ergo psychopat. Lebo vsak vzdy ked nieco urobil tak sa mu ospravedlnovali zato, ze nanho boli nahnevani, cize musel robit len dobre.

14.09.2012 | skisport

Jasne, dieta sa nevie vtrepat do koze, vybuchneme a zakazdym sa ospravedlnime. No dieta prirodzene skusa a posuva hranice. dnes vystraja a zisti ze zafunguje slovicko "hrame sa na opice" . (Tuto fintu objavila uz aj moja 3-rocna ...) a my sa mu ospravedlnime zakazdym. Potom vam zacne nadavat a vy sa mu opat ospravdlnite. Potom vam da facku a skuste ho tiez udriet. A ucitel je v base. A potom vytiahne zbran a ucitel je na cintorine. Skratka vytrhol ste ucelovo nieco co sa vam hodilo do vasho konceptu. No cele od podlahy ste to vzal za spatny koniec. Ja to nevidim vobec jednoducho,len som chcel poukazat ze sa s vami nestotoznujem. A mam zato, ze sa vseobecne posunuli hranice chapania a zamiename si pojmy. Disciplina vs. demokracia. Sak naco pestovat disciplinu, odriekanie, ved to je prezite, take komunisticke, ci? Zamiename si pojmy drzost a asertivitu. Nie je jednoduche denno-denne hladat a stanovovat hranice co sa smie a co uz nie. No jedno je iste ze sme ich velmi nebezpecne posunuli. Media tomu trasnou mierou prispeli. Ved si len zapnite TV. A preco by mal platit viac za standart. Hmm , tak toto mi pride ako jednoduchy pohlad. A co je ten standard ? Vieme to zadefinovat a povedat kolko ten standard stoji. Vy chcete standard. Ale k tomu standardu prisudite nestandartne nizky rozpocet. Apropo, ked som pri tom rozpocte, tak je som jasne zachytil poziadavku naviazat prijem na % HDP ! Co mi pride logicke. Dari sa viac ekonomike dostane skolstvo viacej. Nedari sa dostanu menej. A to je fakt iba otazka priorit. Chceme ten proklamovany znalostny stat, alebo nie.
A ze to stat riadi zle tak to sa v tom zhodneme. Ak existuje sukromna skola ktora nepyta od statu ani cent, tak pokial tam nebudu cvicit fasisticke gardy, tak mi je jedno co budu robit a malo by to byt aj statu jedno. Nejde to z mojich dani, pricom toto si trh sam ureguluje. Existuju take skoly a stat im do toho kafre ? Ine je ak uz pytaju od statu peniaze. A bolsevickemu manieru sa netreba cudovat. Ved statisticky kazdy druhy rozmysla na cerveno.

16.09.2012 | Peter Farárik

Pán Kremský sám som učiteľom na gymnáziu a v mnohom Vám musím dať za pravdu. Síce ste nás tak trošku hodili všetkých do jedného vreca, čo nie je veľmi slušné ale chápem Vás. Problémom školstva je však skutošnosť, že pomaly každý sa cíti byť naň odborníkom, keďže sám chodil do školy alebo do školy chodia jeho deti. Z pohľadu učiteľa vám môžem povedať, že sa skutočne snažím, ako najlepšie viem, aby som sa vyhol zbytočnému memorovaniu, študenti si na mojich hodinách nepíšu absolútne nič lebo je to prežitok a všetko majú dostupné na mojej web stránke vyhotovenej pre nich (prezentácie, online kvízy, rôzne súťaže, zaujímavosti). Okrem toho im postujem veľa zaujímavého cez svoje učiteľské konto na FB cez ktoré s nimi denne komunikujem. Niekedy sa však nedá byť veľmi kreatívnym z dôvodu, že my učitelia musíme napĺňať vzdelávací program a osnovy. Nemôžeme si priveľmi dovoliť učiť inak, lebo by ste nemali šancu stíhať prebrať to,čo by sme mali. Viete, keď máte napr. Geografiu v každom ročníku ZŠ len jednu hodinu týždenne, je veľmi obtiažne naplniť hodiny okrem základného učiva, zaujímavosťami... jasné, že niekedy sa to dá. Čo sa však dá menej sú rôzne tvorivé aktivity ako hranie rolových hier, case studies apod. Čiže nie je chyba len v nás, ale aj v blbostiach ktoré sú dané zhora a ktoré by sme mali byť povinní plniť. Samozrejme, že na ne v záujme žiakov dosť často kašleme, nie každý má však túto odvahu.

16.09.2012 | belak

Nie je pravda, ze ucitelia hovoria len o platoch, ale media ich poziadavky takto zredukovali... a este autor nespravne pochopil, ze rodic ma byt klient - to je zvratene, pretoze by mal byt partner a skoly by nemali medzi sebou sutazit, ale spolupracovat - vtedy by skolstvo mohlo fungovat na inych zakladoch, ktore by nevytvarali taky stres, v akom dnes ucitelia musia pracovat!

16.09.2012 | belak

z diskusie na fb:
juuuj...a najlepšie by bolo, keby pani učiteľky riešili aj osobné problémy každého žiaka denno denne v plnom rozsahu, počínajúc tým, žeby mu vyprali, napúpili oblečenie, čistili zuby a končiac tým, žeby zháňali jeho rodičom zamestnanie, poprípade chodili k nim variť večeru) Takú blbosť som dávno nečítala)))
Nezlepší sa kvalita vzdelávacieho procesu? Ale čožeby nie...len nech mi dá do triedy na každú hodinu, každý predmet pomôcky, ktoré si kupujem za svoje, alebo vyrábam, alebo "vyžobrem na ne" od dobrých ľudí, chcem aj do každej triedy interaktívnu a nech nám zaplatí mne aj deťom vstupné do múzeí a galérií a tak... juj, ale sa mi bude dobre pracovať...)) Ten pán je mimo.../Posadila by som ho niekedy do plnej škôlky na deň....koľko by jeho hlava vydržala.
http://www.facebook...

Peter Kremský

Peter Kremský
  • Počet článkov: 54
  • Priemerná čítanosť: 5645
  • Priemerná diskutovanosť: 19
  • RSS blogu

O blogu

Som novinár z princípu, čiže človek veľmi zvedavý, ktorý sa rád o všetkom dozvie a rád sa so svojimi informáciami aj podelí. To však neznamená, že by som nevedel držať jazyk za zubami, keď je to potrebné (poznámka pre mojich informátorov, ktorí nechcú byť menovaní :-)). Okrem toho sa rád teším zo života, skúšam nové veci, ochutnávam nepoznané a stretávam sa s ľuďmi, ktorí majú otvorené srdce. Milujem svoju rodinu, dobrých ľudí, ponáhľajúci sa vzduch okolo a tvarohové palacinky (pozdravujem svoju mamu). A ešte jednu tabuľu. Je na nej preškrtnutý nápis Bratislava (vidím ju takmer každý deň).