Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Peter Iván

Ojazdené auto na „klasické“ financovanie alebo nové na Operatívny leasing?

25.07.2017 | Peter Iván

Jednou zo základných myšlienok operatívneho leasingu je (dlhodobá) mobilita bez potreby vlastných finančných prostriedkov. Napriek miernemu nárastu prenájmu u nás, hlavne v segmente súkromných osôb je stále cítiť problém - prekonania pocitu nevlastniť vozidlo.

  • Tlačiť
  • 21

Operatívny leasing má, a v budúcnosti ešte bude mať viacero foriem, ktoré si dnes celkom ani nevieme predstaviť. Napríklad zdieľanie automobilov (car sharing), alebo prenájom vášho vlastného vozidla inej osobe v čase, keď ho práve nepotrebujete (peer-to-peer) a pod. Že na tom niečo bude, svedčia aj kroky veľkých výrobcov vozidiel, ktorí sa v rôznych formách už venujú alebo začínajú venovať uvedenej tematike. Či už sami, v spolupráci s partnermi so skúsenosťami, alebo startupovými spoločnosťami.

Dnes ale na tému porovnania štandardného operatívneho leasingu a financovania ojazdených vozidiel. Mám totiž známeho, vlastne mladú rodinu s jedným dieťaťom. Rodičia sú zamestnaní, obaja zarábajú zhruba niekde okolo nedávno zverejneného priemerného platu na Slovensku.

Otec, hlavný živiteľ rodiny pracuje v logistickom parku, kde musí každý deň dochádzať asi 20 km, denne ich teda prejazdí okolo 40. Maximálne „natočí“ za rok vrátane ďalších potrieb a jazdy na dovolenku 15-20 tisíc km. Potreboval byť mobilný, aby sa dostal do svojho zamestnania. Asi  pred rokom a pol sa rozhodol, že si zaobstará konečne svoje vlastné vozidlo. Napriek upozorneniam a dobre mieneným radám obišiel niekoľko „renomovaných“ autobazárov a zvolil si radšej ojazdené, šesť a pol ročné vozidlo od známeho európskeho výrobcu. Áno, treba povedať, že rodinné kombi, ktoré si našiel, má nadpriemernú výbavu, vrátane kožených sedadiel a ďalšieho príslušenstva, ktoré by si zrejme pri novom nemohol dovoliť.

Cena vozidla dovezeného zo zahraničia sa pohybovala na úrovni 9000 €, malo deklarovaného iba jedného majiteľa, 140 tisíc km, servisnú históriu, čiže „ úplnú garanciu“ pôvodu a stavu... (zaujímavé je, že skoro všetky takéto autá v autobazároch majú max. 1-2 pôvodných majiteľov, do cca 150 tis. km, „garanciu nestočených kilometrov“ a pod.). Celú sumu zaplatiť nedokázal, autobazár mu preto ponúkol „výhodný“ úver na 36 mesiacov, bez zložitého dokladovania príjmu. Stačilo zložiť 20% akontáciu (niečo mal ušetrené, niečo mu požičali rodičia). Mesačne spláca bez akýchkoľvek poistení 249 €. Za financovanie auta zaplatí celkom - vrátane akontácie, bezmála 10 800 €.

Keďže úplne neveril servisnej histórii vozidla, pre istotu si hneď po kúpe vymenil olej, základné filtre na vozidle a prečistil klimatizáciu u kamaráta v „garáži“, investoval ďalších cca 300 €, aby mal istotu že motor dostal čo potrebuje. Zaplatil ročnú zákonnú a havarijnú poistku u suseda - sprostredkovateľa poistenia, celkovo necelých 400 €. Kúpil si zimné pneumatiky - 300 €.

Po roku jazdenia zistil, že predné brzdové obloženie a kotúče už neslúžia ako majú, potrebujú výmenu. Investícia v hodnote 150 €. Pred mesiacom sa objavil problém s výfukovým potrubím, bude ho zrejme musieť vymeniť. Odhadom zaplatí ďalších 180 €, pretože sa blíži termín STK, ktorý musí po dvoch rokoch absolvovať. Teda relatívne bežné opravy, žiadny zadretý motor a pod.

Keď zrekapituluje náklady (a už sa na ňom nič nepokazí...), vozidlo ho bude stáť po troch rokoch - vrátane poistení, opráv, pneumatík - 13 000 €. Ak by sa mu ho aj podarilo po skončení financovania predať, povedzme za 5-6 tisíc € (pri stave tachometra 200 tis km a veku auta 10 rokov), celková investícia vrátane časovej straty vozidla, potrebných opráv a poistení bude, nazvime to „strata“ - 7 až 8 tisíc €.

Aj toľko teda môže „stáť“ mobilita, keď si kúpite ojazdené auto do vlastníctva. Na Slovensku sa ročne predajú desaťtisíce ojazdených vozidiel za rok. Koľko je medzi nimi podobných prípadov, samozrejme neviem. Viem ale, že prekonať pocit pri operatívnom leasingu, že vozidlo nie je vaše a musíte splácať mesačne napr. 180 – 250 € (podľa kategórie a počtu najazdených kilometrov do 20 tisíc za rok), pre bežných slovenských zákazníkov stále problémom je.

Skúste teda uvažovať o vyplatených napr. 7500 € pri operatívnom leasingu za nové auto počas 3 rokov, vrátane kompletného poistenia, služieb, prezúvania pneumatík a prípadného servisu (ktoré máte pokryté automaticky v splátkach), a porovnajte s celkovými nákladmi, vyplatenými za vaše ojazdené vozidlo, financovanie, opravy a stratu jeho hodnoty. Výsledná suma vašej mobility môže byť v obidvoch prípadoch veľmi podobná... Každá mobilita totiž niečo stojí, či si to uvedomujeme alebo nie.

Ak sa teda rozhodnete využiť financovanie a služby operatívneho leasingu (prenájmu), budete chcieť jazdiť v podstate vždy na novom vozidle s kompletnými službami, nezabúdajte na dokonalé oboznámenie sa a dodržanie zmluvných, všeobecných podmienok poskytovateľa, a reálne zvolený kilometrický nájazd. Vyvarujte sa možných „chýb a nástrah“ spomenutých v mojich predchádzajúcich blogpostoch.

Kto a ktorú variantu si zvolí, závisí na jednotlivom zákazníkovi. A na spomenutom pocite alebo prekonaní strachu z nevlastnenia...

  • Tlačiť
  • 21

Peter Iván

Peter Iván
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 8421
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Po 16-tich rokoch praxe a práce so zákazníkmi v najväčšej a najúspešnejšej leasingovej spoločnosti pre osobné vozidlá na Slovensku, ma neustále prekvapuje nízke povedomie o operatívnom leasingu. Preto by som chcel poskytnúť rady, informácie, zaujímavosti a možno iný pohľad na uvedenú tému. Myslím, že široká verejnosť a potencionálni klienti si zaslúžia väčšiu znalosť a informovanosť o tomto modernom produkte.



Viac informácií a detailov aj na :



www.leasingexpert.sk 

Peter Iván

Peter Iván
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 8421
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Po 16-tich rokoch praxe a práce so zákazníkmi v najväčšej a najúspešnejšej leasingovej spoločnosti pre osobné vozidlá na Slovensku, ma neustále prekvapuje nízke povedomie o operatívnom leasingu. Preto by som chcel poskytnúť rady, informácie, zaujímavosti a možno iný pohľad na uvedenú tému. Myslím, že široká verejnosť a potencionálni klienti si zaslúžia väčšiu znalosť a informovanosť o tomto modernom produkte.



Viac informácií a detailov aj na :



www.leasingexpert.sk 

Kalendár sa načítava...

Moje odkazy