Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Peter Iván

Koľko je adekvátna mesačná splátka za Operatívny leasing, alebo aj ...

19.09.2017 | Peter Iván

... ako sa dá (z)deformovať trh. Operatívny leasing je vnímaný hlavne výškou prvej mesačnej splátky. Zákazníci chcú ušetriť a zároveň jazdiť na najlepšom aute. Kam až sa dá dostať pri jednotlivých ponukách operatívneho leasingu?

  • Tlačiť
  • 9

Zvykne sa hovoriť, že všetko má svoju cenu. Je to logické, každý výrobok, každá služba, pracovný úkon a podobne sú vytvorené tak, aby mali svoju reálnu cenu, samozrejme predajnú na trhu. Všetky vstupné náklady, vykonaná práca, pridaná hodnota, musia byť nižšie ako celková predajná cena. V opačnom prípade budete vyrábať stratu. Áno, môže sa chvíľu predávať „pod cenu“ určitá časť povedzme „výroby“ alebo produktov, pokiaľ chcete uspieť s niečím novým, ale takéto dotovanie sa z ekonomického pohľadu dlho nedá akceptovať.

Tak by to malo platiť aj pri operatívnom leasingu, prečo by mal byť výnimkou. Meradlom „ceny“ za prenájom vozidla je mesačná splátka.

Pre ďalšie informácie si kliknite na stránku Leasingových Expertov.

Princíp operatívneho leasingu je veľmi jednoduchý napriek tomu, že mu nerozumie veľká časť zákazníkov. Dva najväčšie faktory ovplyvňujúce základ mesačnej splátky sú: výška zľavy na vozidlo a jeho zostatková hodnota. Zľavu môže „získať“ leasingová spoločnosť podľa počtu nakúpených vozidiel od predajcu alebo aj priamo od výrobcu vozidiel, pokiaľ ide o veľkého, napr. nadnárodného klienta. Zostatková hodnota bude udávať, za koľko je ešte „leasingovka“ schopná po skončení zmluvy auto predať.

Rozdiel - skutočnej nákupnej ceny vozidla (čiže ceny po zľave) a zostatkovej hodnoty vozidla, vydelený počtom mesiacov (dĺžky trvania prenájmu) tvorí základ mesačnej splátka- istinu. Následne sa k nej pripočítavajú úrok za financovanie, prípadne ďalšie požadované položky ako poistenia, dane, servis, náhradné pneumatiky, podľa požiadaviek klienta.

Trh nových vozidiel udáva, aké sú reálne predajné ceny vozidiel v závislosti od kategórie/segmentu vozidiel. Napríklad, segment B: malé vozidlá, C: nižšia stredná trieda, D: stredná trieda, F: luxusné, alebo dnes obľúbené M: vozidlá MPV atď. Do segmentov umiestňujú svoje vozidlá výrobcovia (importéri) a stanovujú im predajné ceny tak, aby dosiahli čo najlepší podiel na trhu.

Trh ojazdených vozidiel naopak určuje, aké budú predajné ceny jazdených vozidiel v ich kategóriách - po 6, 12 mesiacoch alebo napr. 4 rokoch, v závislosti aj od počtu najazdených kilometrov.

Podľa vyššie uvedenej definície vyplýva, že napr. vozidlám segmentu B: malé vozidlá, kde sa ich predajné ceny pohybujú na úrovni cca 10 -12 tis € a ich zostatková hodnota po 48 mesiacoch je cca 5 tis €, bude prislúchať adekvátna mesačná splátka za operatívny leasing vrátane služieb, poistenia a základného servisu, niekde na úrovni 180 – 200 € **. 

Obdobne, veľmi orientačný prehľad za prenájom vozidiel na 48 mesiacov, celkový nájazd kilometrov 80 tisíc, základný servis, kompletné poistenia: 

kategória B, malé vozidlá:                 mesačná splátka cca 180 - 200 € **

kategória C, nižšia stredná trieda:   mesačná splátka cca 250 - 300 € **

kategória D, stredná trieda:              mesačná splátka cca 400 - 500 € **

** - Uvedené ceny sú približné, vzhľadom na veľké množstvo vozidiel na trhu, výšku zľavy, ich možnej doplnkovej výbavy a služieb ponúkaných v operatívnom leasingu, slúžia pre popis problematiky článku.

Ďalej ako je všeobecne známe, amortizácia, čiže znižovanie hodnoty vozidla podľa veku a počtu najazdených km sa pohybuje po akejsi parabole. V momente predaja a v priebehu prvých mesiacov klesá prudšie, následne pokles spomaľuje a po troch – štyroch rokoch sa ustaľuje na cenách, ktoré trh ojazdených vozidiel dlhodobo akceptuje. (Toto všetko v závislosti od obľúbenosti, spoľahlivosti modelu, krajiny a podobne).

Potiaľto by to bolo všetko v poriadku. Pred nedávnou dobou sa určité „skupiny“ rozhodli, že ak výškou zľavy na auto dokážu vyrovnať amortizáciu vozidla počas prvých 6 až 12 mesiacov, t. j. v čase, keď klesá najviac, potom za takmer nákupnú hodnotu by mali tieto vozidlá aj predať. Premenené na čísla, ak si dodávateľ vyjedná alebo získa vysokú zľavu, napr. 15 % až 25 % z ceny vozidla, pri krátkodobom prenájme (pol roka, rok) ich predajú na trhu po prakticky za svoj „nákup“. Každý si zvýši počty registrovaných zmlúv, predajca predá viac vozidiel, zákazník bude kupovať málo jazdené vozidlá. A takto dokola, každých 6 až 12 mesiacov, také malé perpetum mobile. Model prišiel zo „západnej“ Európy a hlavne pre nás blízkej - Českej republiky, kde má navyše veľa firiem svoje hlavné sídla, obsluhujúce aj dcérske spoločnosti u nás.

Konkrétnym príkladom môžu byť automobily kategórie D: strednej triedy, kde nájdete vozidlá v cenníkovej cene aj 40 tis €, a leasingová spoločnosť ich dokáže ponúknuť v hladine vozidiel B - za mesačnú splátku 200 až 250€. Leasingovke stačí nájsť nejakú maklérsku spoločnosť, alebo podobný typ firmy, so 100 agentami pracujúcimi na vlastné živnosti, ponúknuť im výnimočnú možnosť dostať sa k vozidlám kategórie, na akú by bežne nedosiahli. Ale nájdu sa podobné ponuky aj pre menšie spoločnosti alebo iné skupiny odberateľov.

Takto sa automaticky cena mesačnej splátky za operatívny leasing dostáva na úroveň „nereálnej“ hodnoty, prichádza postupne určitá deformácia trhu. Zákazník nadobúda pocit, že vozidlá vyššieho, skoro prémiového segmentu dostane v cene mesačných prenájmov vozidiel - o 1 až 2 kategórie nižšej. Trhové prostredie operatívneho leasingu na Slovensku je však mladé, hlavne súkromné osoby a malé spoločnosti sú málo informované o skutočných cenách, možnostiach a nástrahách prenájmu. Každé dlhodobé deformovanie cenových relácií v tomto smere je problematické.

Voľný trh všetky podobné pokusy rýchlo uvedie do reality. Keď totiž začnete generovať 6 - 12 mesačné vozidlá vo veľkých sériách, rovnakých modelov, výbav a počtom najazdených kilometrov 20 – 30 tis, a nenájdete na uvedené vozidlá kupujúcich (keďže trh ich nepožaduje v takom počte), začnú sa vám jednoducho hromadiť na „sklade“, v autobazároch. Jediné riešenie, ktoré potom pre majiteľa - leasingovku zostáva, je ponižovať predajnú cenu a predávať ich so stratou. Zároveň tým môže klesnúť predaj nových vozidiel daného modelu.

Čo dodať na záver?

Ak sa na uvedenú problematiku pozeráte z pohľadu zákazníka, keď dávajú – berte. Dnes je vraj doba šetrenia, všetko musí byť najlacnejšie. Napriek tomu, ak sa dostanete k takýmto „výhodným“ ponukám, nezabúdajte, že prvá splátka stále nemusí hovoriť o celkových nákladoch, zmluva končí odovzdaním auta leasingovej spoločnosti.

Venujte zvýšenú opatrnosť hlavne nasledovným:

  • nič netrvá večne, ak plánujete svoje cash flow a uvažujete o nákladoch na mobilitu aj do budúcna, očakávajte, že ponuky hlavne pri krátkodobých prenájmoch už nedostanete v podobných cenách
  • nadmernému opotrebeniu, škrabancom, poškodeniam, nenahláseným poistným udalostiam, „adekvátnemu“ stavu vozidla pri jeho vrátení sa bude venovať zvýšená pozornosť
  • ustrážte si zmluvne dohodnutý stav kilometrov a poriadne skontrolujte, aká bude sadzba za nadlimitné kilometre, môže sa v týchto prípadoch jednať o nemalé sumy za km navyše
  • informujte sa o Všeobecných podmienkach poskytovateľa leasingu, možnostiach zmeny podmienok zmluvy, mesačnej splátky a pod.

Pre ďalšie informácie si kliknite na stránku Leasingových Expertov.

A či už máte určité skúsenosti alebo len začínate uvažovať o operatívnom leasingu a potrebujete získať informácie, určite odporúčam prečítať si ďalšie články uverejnené v mojich predchádzajúcich blogpostoch, ktoré nájdete na tomto mieste.

  • Tlačiť
  • 9

Peter Iván

Peter Iván
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 8216
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Po 16-tich rokoch praxe a práce so zákazníkmi v najväčšej a najúspešnejšej leasingovej spoločnosti pre osobné vozidlá na Slovensku, ma neustále prekvapuje nízke povedomie o operatívnom leasingu. Preto by som chcel poskytnúť rady, informácie, zaujímavosti a možno iný pohľad na uvedenú tému. Myslím, že široká verejnosť a potencionálni klienti si zaslúžia väčšiu znalosť a informovanosť o tomto modernom produkte.



Viac informácií a detailov aj na :



www.leasingexpert.sk 

Peter Iván

Peter Iván
  • Počet článkov: 14
  • Priemerná čítanosť: 8216
  • Priemerná diskutovanosť: 14
  • RSS blogu

O blogu

Po 16-tich rokoch praxe a práce so zákazníkmi v najväčšej a najúspešnejšej leasingovej spoločnosti pre osobné vozidlá na Slovensku, ma neustále prekvapuje nízke povedomie o operatívnom leasingu. Preto by som chcel poskytnúť rady, informácie, zaujímavosti a možno iný pohľad na uvedenú tému. Myslím, že široká verejnosť a potencionálni klienti si zaslúžia väčšiu znalosť a informovanosť o tomto modernom produkte.



Viac informácií a detailov aj na :



www.leasingexpert.sk 

Kalendár sa načítava...

Moje odkazy