Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Peter Horváth

Prečo cez pracovný portál nenájdete kvalitného zamestnanca

25.10.2013 | Peter Horváth

Zverejniť inzerát a čakať, že sa niekto vhodný ozve, dnes už nefunguje

  • Tlačiť
  • 27

Ak by som sa vás teraz opýtal, ako by ste hľadali nových zamestnancov, pravdepodobne by ste odpovedali, že cez pracovné portály.

Nižšie predstavím pár bodov, ktoré mne osobne celý recruitment cez pracovné portály až na výnimky priam až znechucujú + riešenia týchto problémov.

1. CV Spam

Situácia zo života každého recruitera / HR managera. Práve ste po dlhom čase intenzívnej práce konečne dokončili dokonalý inzerát. Je tam všetko, čo tam má byť, ani dlhý, ani krátky, skrátka drahokam medzi inzerátmi.

Navštívite pracovný portál a uverejníte ho s očakávaním, že na váš mail začnú už čoskoro prichádzať CV-čka od kandidátov, pri ktorých sa nebudete vedieť rozhodnúť, ktorého skôr prijať.

Realita je však omnoho smutnejšia.

Je pravdou, že do vášho inboxu naozaj začnú už čoskoro prichádzať priam až hory emailov s priloženými alebo aj nepriloženými CV-čkami, no bohužiaľ po kvalitatívnej stránke to už bude o niečo (o dosť) horšie. Skončíte s preplnenou mailovou schránkou a s pocitom, že na Slovensku sa rozdávalo sebavedomie.

Prečo je to tak? Pracovný portál sa v dnešnej dobe stal online alternatívou nástenky na pracovnom úrade, ktorú môže vidieť každý jeden uchádzač o prácu a ten má pocit, že na ňu jednoducho musí zareagovať. Ak jeho kvalifikácia nie je dostatočná, nevadí. Verí starej paradigme, že pri pracovnom pohovore stačí trošku zaklamať a taktiež reakciou naň nič nestratí.

Je to ako tá nástenka vo vašom obchodnom reťazci – koľkokrát ste išli okolo a povedali si „preboha, na čo to tu vôbec visí?“.

Pracovné portály, tak ako už spomínané nástenky sú vystavené zbytočne širokej verejnosti a neponúkajú takmer žiadnu možnosť zacielenia. To je presne možnosť, ktorá chýba moderným firmám – možnosť nájsť kvalitného zamestnanca bez nutnosti pracne oddeľovať zrno od pliev.2.

2. Ignorácia pasívnych kandidátov

Kandidátov delíme na aktívnych a pasívnych. Aktívni sú tí, ktorí momentálne prácu hľadajú a pasívni tí, ktorí už zamestnaní sú, no za predpokladu lepších podmienok by nemali problém miesto zmeniť. Aktívni kandidáti sú pritom už len z hľadiska pravdepodobnosti horšími kandidátmi než kandidáti pasívni, pretože ak by boli naozaj talentovaní, v dnešnej dobe by už pravdepodobne zamestnanie mali.

LinkedIn dokonca zachádza tak ďaleko, že prehlásil, že stará dobrá metóda klasických recruiterov ako uverejňovanie inzerátov, modliac sa, aby niekto dobrý zareagoval, už jednoducho nefunguje.

Spoločnosť sa taktiež vyjadrila, že 80% už pracujúcich ľudí sú zároveň pasívnymi kandidátmi, ktorí radi vymenia stoličku.

Tento obrovský a dôležitý segment pasívnych kandidátov, kde sa pravdepodobne nachádza ten hviezdny programátor, či dizajnér nie je možné osloviť pracovnými portálmi, čo je veľké mínus. Totiž práve efektívne oslovovanie tohto segmentu bude veľkou výzvou recruiterov 21. storočia.

3. Absencia možnosti prezentovať firemnú kultúru

Spoločnosti, ktoré chcú zamestnávať schopných a kvalifikovaných ľudí sa potrebujú ukázať na trhu ako ideálne miesto na prácu. Len to, že spoločnosť uvádza na trh dobré produkty neznamená, že ju ľudia vnímajú ako dobré pracovné miesto.

LinkedIn tvrdí, že firmy so silnou firemnou kultúrou majú o 25% nižšie náklady na recruitment, nakoľko ich kandidáti sami vyhľadávajú.

Recruitment cez pracovné portály je na Slovensku ešte stále najvyužívanejším spôsobom náboru nových zamestnancov, takže sa naskýta otázka, čo s tým? Podľa môjho názoru existujú efektívnejšie alternatívy pre nábor kvalitných kandidátov.

Prvou z nich je určite networking a preto by som chcel zdôrazniť, že je veľmi dôležité vytvárať a udržiavať kontakty vo svojom poli pôsobnosti. Na tieto účely slúži sociálna sieť LinkedIn, ktorá dáva možnosť ako zamestnávateľom, tak aj potenciálnym zamestnancom rýchlo a kvalitne sa prezentovať.

Ďaľšia zaujímavá aplikácia pre využitie networkingu je z dielne úspešného slovenského startupu - Networker. Tento mobilný nástroj umožňuje účastníkom konferencií a iných networkingových eventov skontaktovať sa a zostať v kontakte s relevantnými ľudmi.

Tretím účinným spôsobom, ak nie najúčinnejším, bol zatiaľ pre mňa nástroj z dielne Miša Trubana InHiro, na ktorej som sa osobne ako konzultant a subdodávateľ podieľal.  Je to online aplikácia, ktorá v prvom rade nahrádza mailový inbox a v druhom rade umožňuje vytvárať plne prispôsobené pracovné ponuky, uspôsobené na zdieľanie na sociálnych sieťach.

Týmito spôsobmi aktívne rieši vyššie spomenuté problémy pracovných portálov, nakoľko sa zameriava na kandidátov pasívnych, umožňuje firme prezentovať a odlíšiť sa od konkurencie a v neposlednom rade mi priniesla oveľa väčšiu finančnú efektivitu (ušetril som).

Ak však zápasíte s vysokou fluktuáciou zamestnancov kvôli nedokonalej firemnej kultúre, resp. zlému managementu na všetkých úrovniach, žiadny z týchto nástrojov vám situáciu nezlepší. V prvom rade je potrebné lepšie nastaviť vnútorné procesy, ako aj vytvoriť funkčnú firemnú kultúru, no o tom nabudúce.

 

  • Tlačiť
  • 27

Peter Horváth

Peter Horváth
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 7987
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Podnikateľ vo sfére online marketingu, exportu, content marketingu a HR. Taktiež bojuje za lepšiu situáciu bratislavského gastro businessu.

Peter Horváth

Peter Horváth
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 7987
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Podnikateľ vo sfére online marketingu, exportu, content marketingu a HR. Taktiež bojuje za lepšiu situáciu bratislavského gastro businessu.

Kalendár sa načítava...