Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Peter Horváth

Dávam Facebooku Rok, Maximálne Dva

02.01.2014 | Peter Horváth

Bude to trvať asi dlhšie, ale táto parafráza legendárnej hlášky mi na túto tému sadla. O tom, ako Facebook začína agresívne monetizovať a prečo je to krok zlým smerom.

  • Tlačiť
  • 2

Facebook Money

Facebook MoneyZdroj: Facebook Money

Bolo to tu cítiť už nejaký čas a my, online marketéri sme vždy tak nejak v podvedomí vedeli, že to raz príde. Je to aj logické, aj ekonomicky pochopiteľné, no len v prípade, ak sa na to ide rozumne. Čo sa nestalo.

Hovorím o zmene algoritmu zobrazovania príspevkov na Facebooku, ktorá je podľa mňa, spoločne s ďaľšími skutočnosťami, predzvesťou začiatku pádu modrého giganta.

Čo sa deje?

Momentálne je situácia nasledovná: bloggeri, kreatívci, malí podnikatelia a marketéri všade na Internete sú veľmi, veľmi nahnevaní a hrozia Facebooku hromadným odchodom, bojkotom a inými nepríjemnosťami. Ten sa totiž začiatkom decembra previnil opätovným znížením organického dosahu príspevkov, ktoré na sociálnej sieti uverejníte na svojej Fan Page.

Doteraz bol približný dosah priemerného príspevku okolo 12%. Približne 12% vašich fanúšikov sa tento príspevok zobrazil v ich News Feede, čo nie je úplne najlepšie číslo, no nebol v tom problém, dalo sa s tým žiť. Najnovšia zmena však podľa skúseností ľudí z celého sveta zrazila organický dosah príspevkov na menej ako 5%!

Facebook sa vyjadril, že touto zmenou sleduje "zvýšenie zobrazovania kvalitného obsahu na úkor hlúpych virálnych príspevkov mačičiek a podobne". Veľmi zaujímavým faktom pri tomto vyjadrení je to, že človek zodpovedný za Facebook News Feed - Chris Cox, niekoľkokrát verejne vyjadril nepriateľstvo k portálom Upworthy.com a Buzzfeed.com, ktoré sú známe práve vďaka virálnemu obsahu.

Ak by výsledkom ich snahy naozaj bolo zníženie "hlúpeho" obsahu a podpora "kvalitného", všetko by bolo v poriadku, lenže "někde soudruzi z Facebooku udělali chybu". 

A komu tím prospějete, co?!

Nie len že "hlúpy" obsah stále dominuje, lebo ho ľudia zdieľajú ako blázni - "kvalitný" obsah ako originálne recepty, food blogy, recenzie, návody, marketingové tipy a podobné príspevky od tvorivých ľudí bol drasticky zadupaný pod zem.

Čo stálo za takýmto rozhodnutím modrej sociálnej siete?

Prečo malé brandy, blogy a autori využívajú Facebookové Fan Pages? Pretože je to reklama zdarma. Je to spôsob, ako komunikovať s verejnosťou a svojimi fanúšikmi viac-menej zadarmo. 

A to sa samozrejme FB nepáči. Tým, že obmedzia organický dosah príspevkov, nútia autorov, aby si na ne zaplatili reklamu, inak ich totiž skoro nikto neuvidí...lenže tu už šľapú vedľa. Facebook zabudol na podstatnú skutočnosť, že väčšina stránok si už za reklamu zaplatila - existuje len veľmi málo úspešných FB Fan Pages, ktoré nikdy nevyužili FB reklamu. Takto ich majiteľov nútia, aby platili dvojnásobne a je jasné, že sa im to nepáči a cítía sa podvedení. 

Pýtajú sa, prečo teda budovali komunitu? Prečo zháňali tie lajky, prečo si zaplatili reklamu na ich získanie, keď ich bez ďaľšej, opätovnej investície aj tak nikto neuvidí?!

"Naši fanúšikovia nám dali svoje hlasy, pretože sa im páčil obsah ktorý tvoríme a teraz zisťujeme, že sme ho nerobili pre nich, ale pre Zuckerberga, aby nás za ten náš obsah dobre skasíroval? Klobúk dole pred ním, toto vymyslel skutočne geniálne, je to jeho pieskovisko a on rozhoduje komu môžem a komu nemôžem požičať svoje formičky a ešte mu mám za to aj zaplatiť?!" hnevá sa vinár a blogger Peter Handzuš."

Facebooku, vy taky vypadáte hrozně

V emaili pre Business Insider sa hovorca Facebooku vyjadril, že "napravdepodobnejším dôvodom, prečo je organický dosah pre príspevky odrazu taký malý je to, že počas sviatkov obchody nakupujú veľa reklám a tie pravdepodobne vytláčajú ostatný obsah". 

Problémom pre Facebook však je to, že nejde o to, aký je ozajstný dôvod, ale aký pocit z toho majú jeho používatelia. A malým podnikateľom, bloggerom, no aj veľkým firmám to pripadá, ako keby sa stali obeťami finančného podvodu. 

A to vôbec nehovorím o tom, ako začnú reagovať ľudia, keď zistia, že absolútne nedostávajú informácie o tom, o čom chceli a kam dali svoje lajky, no o tom, čo je najlepšie zaplatené. 

Jim Tobin, z marketingovej agentúry Ignite, ktorých klienti ročne investujú do Facebook reklám viac ako 6 miliárd dolárov sa vyjadril, "My značky si vieme svoje peniaze zobrať a ísť inam. Situácia nie je taká, že by sme v sociálnych sieťach nemali na výber."

Už teraz klesá miera adopcie Facebooku medzi tínedžermi. Stále viac a viac sa ľudia sťažujú na zobrazujúci sa obsah, ktorý nemá nič spoločné s tým, čo chcú sledovať. Pridajme si k tomu fakt, že vďaka týmto novým opatreniam sa im zobrazí opäť o niečo viac reklám (čo nahnevá koncových užívateľov), fakt, že Facebook si tvorí image nenásytného zdierača a fakt, že firmy s budgetom až 6 miliárd dolárov sa vyhrážajú odchodom...a teoretický pád Facebooku nemusí zostať už len rečnením šialeného bezdomovca na uliciach New Yorku.

A čo bude s nami, marketérmi, bloggermi a kreatívcami? To, čo vždy. Nájdeme si niečo iné, nové a ľudia pôjdu za kvalitou.

  • Tlačiť
  • 2

Peter Horváth

Peter Horváth
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 7981
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Podnikateľ vo sfére online marketingu, exportu, content marketingu a HR. Taktiež bojuje za lepšiu situáciu bratislavského gastro businessu.

Peter Horváth

Peter Horváth
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 7981
  • Priemerná diskutovanosť: 15
  • RSS blogu

O blogu

Podnikateľ vo sfére online marketingu, exportu, content marketingu a HR. Taktiež bojuje za lepšiu situáciu bratislavského gastro businessu.

Kalendár sa načítava...