Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Peter Čerešník (firemný blog)

Naučili sme sa efektívne komunikovať

27.04.2009 | Peter Čerešník

Integrovaná komunikácia má zmysel len keď prekonáte staré návyky

  • Tlačiť
  • 0

O integrovanej komunikácii sa začalo hovoriť už pred mnohými rokmi. Hneď od prvého momentu sa stala boomom, ako bestseller, ktorý ospevujú aj tí, ktorí ho ešte nečítali, či dokonca ani nevideli obálku vo výklade kníhkupectva. Každý „to" chcel vidieť, každý „to" chcel zažiť, nikto však v skutočnosti nevedel povedať, čo to je, čo takéto globálne komunikačné riešenie znamená.

Ako to už býva, aj prvé ozajstné technológie zaoberajúce sa integrovanou komunikáciou mali typické detské choroby: ich nasadenie bolo šialenie drahé a ich prínos sa dal len ťažko dokázať. Vývoj však napriek všetkému prebiehal. Nenechali sme ho dlho bežať bez nás a pred pár rokmi sme vkročili do dverí tohto trhu s komplexným komunikačným riešením. V imaginárnom kufríku sme niesli technológiu, ktorá je rozšírením a skompletizovaním toho, čo sme prinášali už predtým. Riešenia v oblasti e-mailovej komunikácie, instant messagingu a spracovávania dokumentov sme doplnili technológiou VoIP.

Do jednej koncepcie sa nám toho podarilo vtesať veľa. Vyšpekulovali sme stratégiu, s ktorou sme vstúpili na trh, hovorili sme o kvalitnej technológii, no otvorene priznávam, že aj tu platilo známe porekadlo „obuvník chodí bosý". U nás vo firme sme začali používať integrovanú komunikáciu až v roku 2004 a to zo začiatku tiež len v obmedzenej miere. Mnohí z nás ignorovali možnosti, akými sú online konferencie, prednášky alebo workshopy. Hoci sme priniesli inovatívnu technológiu, ktorá uľahčuje a zefektívňuje komunikáciu, my sami sme zostali tak trochu tradicionalisti. Možno by sme zostali pod škrupinkou v tejto okresanej verzii komplexného komunikačného riešenia až dodnes, lenže prišiel tlak zvonka. Nedostávam rád kladivom po hlave, ale škrupinka praskla a my sme sa rozbehli.

Nebolo to vnútornými nariadeniami, smernicou, či pravidlami, ale vznikol nápor na finančnú efektivitu, ktorý prišiel s nepriaznivou ekonomickou situáciou na trhu. Práve to bolo pre nás obrovským podnetom na posun vpred, šliapli sme na pedál. Ako spoločnosť sme prešli pravdepodobne rovnakým vývojom ako iné firmy. Najrýchlejšie sme si osvojili instant messaging,. A tak sme štandardnú mailovú komunikáciu, cez ktorú dohadovanie stretnutia môže byť zbytočne dlhé a jej výsledkom je často aj desať nadväzujúcich mailov, z časti presunuli práve na IM, ktorý väčšina z nás už dávno využívala v súkromnom živote. S prechodom na VoIP to bolo trochu ťažšie. Zmena štandardného GSM telefónu alebo pevnej linky za VoIP - to bola pre nás akási reforma, ktorej sme sa všetci spočiatku trošku báli. Nakoniec sme však prišli na to, že rozdiel neexistoval, bolo to len o zvyku, o ničom inom.

Predtým som volal telefónom aj kolegovi, ktorý sedel v kancelárii o dve poschodia nižšie. Keď mi niečo napadlo, hneď som schytil telefón a vyťukával číslo. Dnes v sekunde skočím po notebooku, je to ako Pavlovov reflex. Vôbec, práca s notebookom mi teraz umožňuje pohybovať sa s počítačom a bez problémov cestovať po svete. Môžem rovnako kvalitne robiť svoju prácu v Bratislave, v Amsterdame, v Redmonde, je to úplne jedno, dokonca môžem makať aj z domu. Kdekoľvek mám pripojenie na internet, automaticky sa dostanem do nášho komunikačného prostredia a mám prehľad o tom, čo sa vo firme deje.

Zvykol som si. Až po tom, čo sa stala komunikácia cez komplexný komunikačný systém pre mňa úplne prirodzenou, začal som oceňovať výhody, ktoré prináša.

Microsoft nie je jediná spoločnosť, ktorej integrovaná komunikácia pomáha. Podobný priebeh ako u nás to malo aj v spoločnostiach našich partnerov a klientov. Napríklad náš partner, spoločnosť Softip, zavádzal komplexné riešenie komunikácie pár mesiacov pred prepuknutím hospodárskej krízy. V čase, keď ostatní začali nárazovo hľadať riešenia, ktoré zefektívnia prácu a pomôžu znížiť náklady, Softip už svojim zákazníkom ponúkal niečo, čo odskúšal na svojej vlastnej koži, vo vlastnej firme.

Nechcem dogmaticky tvrdiť, že integrovaná komunikácia nahrádza fyzický kontakt. Ukázalo sa len, že je to efektívna, lacná a fungujúca alternatíva. Ľudia sa vždy budú chcieť stretávať, súkromne aj pracovne. Cez obrazovku nemôžete kolegovi potriasť rukou, ani obdivovať parfum šarmantnej kolegyne. Pozvanie obchodného partnera na kávu, či obed, bude mať vo vzájomnej komunikácii vždy svoje miesto. Nemyslím si, že zanikne stretávanie sa, to by som ani nechcel. Budúcnosť komunikácie vidím v kombinácií týchto dvoch ciest.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Peter Čerešník (firemný blog)

  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 1563
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Peter Čerešník je generálny riaditeľ spoločnosti Microsoft Slovakia. Priznáva, že aj sám rád vyskúša produkty konkurencie a odmieta, že v spoločnosti pracujú iba zanietení fanatici. Bloguje, lebo verí, že ani v čase krízy nemožno zanevrieť na inovácie.

Peter Čerešník (firemný blog)

  • Počet článkov: 7
  • Priemerná čítanosť: 1563
  • Priemerná diskutovanosť: 5
  • RSS blogu

O blogu

Peter Čerešník je generálny riaditeľ spoločnosti Microsoft Slovakia. Priznáva, že aj sám rád vyskúša produkty konkurencie a odmieta, že v spoločnosti pracujú iba zanietení fanatici. Bloguje, lebo verí, že ani v čase krízy nemožno zanevrieť na inovácie.

Kalendár sa načítava...