Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Pavol Suďa

Slovo o písme vládnom

06.08.2010 | pavolsuda

Len aby nám nezostala iba ľúbivá rétorika, a reformy vzal čert

  • Tlačiť
  • 0

Vláda predstavila programové vyhlásenie, podľa ktorého chce byť vládou občianskej zodpovednosti a spolupráce. Presne také posolstvo som čakal, hlavne keď zostavením kabinetu poveril prezident Ivetu Radičovú. Takúto rétoriku a jej skutočné napĺňanie v praxi však považujem za nevyhnutné, no nie postačujúce minimum. Podľa vzoru českých kolegov som očakával odvážnejšiu nálepku, motto, ktoré by vyjadrovalo jednoznačný záväzok riešiť najväčšie problémy, otvorene bojovať s korupciou a s rozvrátenými verejnými financiami. A že tie sú na Slovensku v oveľa horšom stave ako na západ od rieky Moravy, to zrejme netreba osobitne zdôrazňovať.

Zvíťazila však opatrnosť. Niekto by povedal prezieravosť. Nemôžem sa však ubrániť dojmu, že až ustráchanosť (tu by sa hodil termín, ktorý je však nepublikovateľný), dokumentovaná rezolútnymi vyhláseniami o tom, že Slovensko nepodstúpi žiadnu šokovú terapiu, hoci ja som sa ani v médiách ani v odborných debatách nestretol s tým, že by niekto žiadal alebo vyzýval na ukrutné uťahovanie opaskov. Máme ale na stole osempercentný deficit, ktorý znesie porovnanie s gréckym, aj keď to netreba takto prezentovať, hlavne nie finančným trhom, ktoré reagujú skratkovito. Problém nie je malý, chce to nazbierať veľa odvahy. A kedy o odhodlaní riešiť ho zásadne hovoriť najviac a otvorene, ako na začiatku spoločnej koaličnej cesty?

Páčil sa mi prejav dnes už českého ministra zahraničných vecí na povolebnom sneme Občianskej demokratickej strany (ODS). Vtedy ešte "len" predsedu partnerskej koaličnej strany Top 09. Hoci mnohí delegáti rozoberali, kde urobili občianski demokrati chybu, keď vohnali svojich voličov do náručia konkurencie, knieža Schwarzenberg aristokraticky upriamil pozornosť na posolstvo politiky. Nie je ním vyhrať ďalšie voľby, "starať sa o úspech vlastných strán", ale "uskutočniť v republike nevyhnutné reformy", pretože "čelíme najvážnejšej situácii od novembra 1989". Slová štátnika. Stručné, vecné, odvážne.

S tým ostro kontrastovalo herecké vystúpenie politického žoldniera Ivana Langra, zodpovedného za predvolebnú kampaň ODS. Akoby sa čudoval, prečo strana tak zle dopadla, keď mala taký skvelý marketing, prieskumy trhu, výborný program. Problém videl v tom, že vynikajúci produkt predával nedôveryhodný obchodník. Kúpite hodinky značky Rolex s 50-percentnou zľavou od "zarasteného, špinavého, nie príliš príjemne voňajúceho bezdomovca?" Jeho rečnícka otázka pre mňa neodhalila podstatu neúspechu jeho strany, čo týmto príkladom sledoval, ale podstatu nepochopenia úlohy politika, ktorého predsa nemožno od programu oddeliť.

Úlohou politika, ktorý podniká s dôverou občanov, je služba verejnosti, elementárny idealizmus, snaha meniť veci k lepšiemu, odvaha identifikovať a skutočne riešiť kľúčové problémy. Slovensko ich má rovnaké, ba ešte vypuklejšie ako Česko. Ochota pasovať sa s nimi sa však deklaruje oveľa bojazlivejšie. Chcel by som veriť, že je za tým naozaj iba prezieravosť vyvierajúca zo skúseností, ktoré mnohí z dnešných vladárov nadobudli v prvej polovici končiaceho desaťročia. Chcel by som veriť, že ide o zjemnenie rétoriky, ktorej účelom je spoluobčanom lepšie "predať" úprimnú snahu krajinu zlepšovať, nie udržať sa čo najdlhšie pri moci.

 

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)

Pavol Suďa

Pavol Suďa
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 902
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Šéfredaktor TRENDU.

Pavol Suďa

Pavol Suďa
  • Počet článkov: 2
  • Priemerná čítanosť: 902
  • Priemerná diskutovanosť: 13
  • RSS blogu

O blogu

Šéfredaktor TRENDU.

Kalendár sa načítava...