Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

BLOG Pavol Čižmárik

Tunel Višňové v prekliatí stavbárskych záujmov

29.03.2017 | Pavol Čižmárik

V hre je liter slivovice

  • Tlačiť
  • 13

V pondelok doobeda som po dlhšom čase prechádzal autom úsekom z Martina do Žiliny. Pre dopravnú nehodu kdesi pred Žilinou sa razom vytvorila desaťkilometrová kolóna, do ktorej som sa zaradil presne pri Dubnej Skale, teda v mieste, kde vyúsťuje tunel Višňové ako súčasť diaľnice D1. Než som to otočil späť do Vrútok vyčkať, kým sa kolóna rozpustí, niekoľko minút som sa pozeral, ako to vyzerá na stavbe tunela, ktorý je bezpochyby najdiskutovanejšou, najočakávanejšou a zároveň najpreklínanejšou stavbou na Slovensku.

Azda na žiadnom inom infraštruktúrnom projekte sa v plnej nahote neukázalo toľko príkladov, ako veľmi zlyháva štát v rukách vlád posledných dvoch desaťročí. Ak tento článok náhodou číta Roman K. v Ženeve, určite nezaváha, aby celé toto, čo chcem napísať, zmietol zo stola s tým, že celé zle, žiaden tunel Višňové sa nikdy nemal stavať, lebo je to len drahá hračka pre fašistov zo Žiliny. Takže rád by som na tomto mieste ukotvil začiatok svojich úvah tak, že jednoducho beriem nutnosť výstavby tunela Višňové ako fakt. Kto tvrdí, že ten tunel netreba, diskvalifikuje sa podľa mňa z debaty pre očividný nesúlad s dopravnou realitou, ktorej súčasťou som bol v pondelok osobne.

Chcem sa pozastaviť nad dvomi pozoruhodnosťami. Prvá mi udrela do očí, keď som stál v kolóne pri Dubnej skale. Portál tunela v podstate nevidno a celý priestor je zavezený horninou vyťaženou z tunela. Na druhej strane tunela je zrejme rovnaká hromada, a to sú sotva v polovici razenia. Tisíce ton stavebného materiálu, ktorý mohol byť použitý na stavbu mnohých kilometrov diaľnice pred a za tunelom, tu bude ležať ladom možno storočia. Rozhodnutia o poradí, v akom sa stavali úseky diaľnice pred a za Žilinou, sú príkladom učebnicového politického zlyhania vlád.

Doprastav s Váhostavom roky vykrádali štrky zo súkromných pozemkov popri Váhu od Beluše až do Turian, aby mali materiál na násypy. Vzniknuté jamy a jazerá o pár rokov neskôr na drzovku zasypával iný stavbársky premiant - TSS Grade kameninovým zvrškom rekonštruovanej železničnej trate pred Žilinou, teda bordelom plným oleja, fekálií a chémie, ktorou železničiari likvidujú burinu (nemusím ani spomínať, že zaplatené dostali za ekologickú likvidáciu odpadu). Materiál vyťažený z tunela sa dnes kopí pri portáloch. Potrebuje to ďalší komentár?

Čakajúc v Martine na rozpustenie kolóny pod Strečnom, čítal som v Hospodárskych novinách, že s tunelom Višňové je znova problém. Stavebná firma Dúha je v hrozbe konkurzu a hlavne v meškaní, ktoré má údajne predĺžiť dokončenie tunela až do roku 2022. Tak to vidí ministerstvo. Nemám žiadne ilúzie o Dúhe po tom, čo som videl v Košiciach, no celá táto situácia tak veľmi smrdí „nadprácou“ štátu v prospech iných záujmov, že sa o svoje podozrenia rád podelím a vystavím ich oponentúre diskutérov ako onú druhú pozoruhodnosť.

Už nechcem detailne zachádzať k téme PPP3, o ktorej som pred rokmi písal ako o neopakovateľnej a premrhanej šanci pre štát (vtedy Figeľa) nechať postaviť celý úsek D1 s tromi tunelmi za akceptovateľnú cenu (samotní stavbári ponúkali 30 % zľavu). SaS poslúžila záujmom Doprastavu a pretlačila zastavenie projektu. Tieto úseky D1 následne vyhltali eurofondy, za ktoré sa dnes mohli stavať iné cesty. No pristavím sa v čase, keď už znova Ficova NDS vyhodnocovala za Figeľa rozbehnutý tender na výstavbu tunela Višňové. Miera nadpráce, akú vtedy vykonalo ministerstvo dopravy a NDS, aby tender nevyhrala najlacnejšia ponuka fy. Skanska, bola mementom pre budúce generácie (kto chce viac, nájde to v starších článkoch na blogu).

Pozorovateľom bolo jasné, aké zadanie plnila NDS pri vyhodnotení tendra. Nemôže to stavať Skanska, musí Doprastav, ktorý medzitým dostal prvú časť úseku s tunelmi Ovčiarsko a Žilina. Keď nešlo inak, cez prazvláštne podozrenia z kartelu vylúčili zo súťaže prvú i druhú ponuku a stavbu roky odkladaného Tunela Višňové získala fy. Dúha, bez skúseností a už podstatne drahšie, ako Skanska.

V pondelok som sa v hlásnej trúbe Doprastavu (HN), dočítal, že s tunelom Višňové sú teda problémy. Dúha nestíha, údajne má ísť o posun v termíne o neuveriteľné tri roky. Zároveň jej hrozí konkurz. Nie že by som Remetovej firme fandil, no ja za tým šípim niečo celkom iné.

Doprastav finišuje úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a má tam kapacity i tunelársku technológiu z tunelov Ovčiarsko a Žilina. Už dostal bez súťaže priklepnutý južný privádzač do Žiliny (pôvodne súčasť PPP3) a podľa mňa všetko smeruje k tomu, aby z tunela Višňové vysáčkovali Dúhu, či už pre akýsi podivný konkurz alebo preto, že nestíha...a záchrana pre motoristov príde zo Smerostavu, pardon, Doprastavu. Rovnako, ako už "zachraňuje" malý obchvat Prešova po firme Hant, bez súťaže, lebo časová núdza. Stavím sa o liter slivovice, že toto je to, čo nás najbližšie čaká, k tomuto smeruje masáž, čo spustili HN v pondelok. A tak celý južný obchvat Žiliny skončí tam, kde pôvodne mal, keby sa to neskomplikovalo kvôli akýmsi pravidlám a verejnému obstarávaniu. S bonusom navyše, ktorého cenu pre nás sa ešte len dozvieme.

Trend nie je bulvár a preto mi je jasné, že netreba ísť do detailov, aby čitatelia pochopili, koľká bije. Stavba diaľnic (a rekonštrukcia železníc azda ešte viac) dokazujú, že pokiaľ ich má v rukách súčasná administratíva, na objektívnej potrebe (a niekedy aj bez nej) sa vydoluje okrem množstva nepoužiteľného kameniva aj niečo, čo onen pomyselný kruh uzatvára. Je úplnou stratou času debatovať na Slovensku o trasovaní, koridoroch či prioritách, keď vláda desaťročie evidentne na naše náklady napĺňa záujmy niekoho úplne iného, ako sú daňoví poplatníci. A je jedno, či je to vo Višňovom, pri Prešove alebo Lučenci. Dávno preukázali, že vedia rozkradnúť predražiť náročné i jednoduché stavby, tunely i mosty. Výlučne na toto treba zamerať pozornosť. Všetko ostatné iba slúži im ako maskovanie a slamený panák, aby na pozadí nerušene "budovali" (svoje) šťastné zajtrajšky.

  • Tlačiť
  • 13

Pavol Čižmárik

Pavol Čižmárik
  • Počet článkov: 73
  • Priemerná čítanosť: 3970
  • Priemerná diskutovanosť: 26
  • RSS blogu

O blogu

Ekonóm. Blog o 3D: dane, diaľnice, dôchodky.

Pavol Čižmárik

Pavol Čižmárik
  • Počet článkov: 73
  • Priemerná čítanosť: 3970
  • Priemerná diskutovanosť: 26
  • RSS blogu

O blogu

Ekonóm. Blog o 3D: dane, diaľnice, dôchodky.

Kalendár sa načítava...